- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Netikrų naujienų sklaida nesibaigiančios pasaulinės pandemijos ir migrantų krizės įkarščio metu griauna pasitikėjimą valstybinėmis institucijomis ir žiniasklaida. Melagingų naujienų paskatintos destruktyvios diskusijos ir tikslingas visuomenės poliarizavimas internete lemia, kad gyventojams vis sunkiau suprasti, kuo galima tikėti, o kuo ne. Tam, kad nepakliūtumėte į melagingų žinių skleidėjų spąstus, pateikiami patarimai, kaip atpažinti netikras naujienas.
Šaltinio patikimumas
Melagingos naujienos plinta įvairiais kanalais, tarp jų – interneto žiniasklaidos puslapiuose. Jei perskaitytas straipsnis pasirodo įtartinas, būtina pasidomėti, kas sukūrė skelbiamą naujieną, ar autorius žinomas, patikimas, ar išmano tą temą, ar jis – realiai egzistuojantis asmuo?
Jei autorius nenurodytas, reikėtų įvertinti, kuo naujiena paremta – realiais faktais ar gandais? Į patikimą straipsnį bus įtraukta daugiau detalių, ekspertų citatų, apklausų duomenų, oficialios statistikos, detalių, nuoseklių ir patvirtintų įvykio vietos liudininkų pasakojimų. Be to, atsargiai vertėtų vertinti ir ekspertų nuomones – kartais paaiškėja, kad jos pateiktos visai ne tos srities specialistų arba cituojami specialistai apskritai neegzistuoja, tad vertėtų patikrinti, kas autorius, jeigu jis nežinomas ar negirdėtas.
Melagingos naujienos dažnai gali būti skleidžiamos per netikrų naujienų svetaines, kurių kūrėjai, siekdami, kad jos atrodytų patikimos, imituoja tikrųjų tinklalapių išvaizdą. Todėl svarbu atkreipti dėmesį į skaitomo puslapio žiniatinklio adresą, rašybos klaidas pavadinimuose arba į keistai skambančius plėtinius, pavyzdžiui, .infonet ir .offer, o ne .com ar .lt. Taigi, jei interneto svetainėje pastebimas įtartinas įrašas, kuriuo neva pasidalijo organizacija ar žmogus, reikėtų įrašo informaciją patikrinti keliuose puslapiuose, socialinių tinklų anketose arba dideliuose ir patikimuose žiniasklaidos kanaluose, kad įsitikintumėte, jog įrašas tikras, o ne suklastotas.
Sukelti emocijas
Netikros naujienos greitai plinta, kadangi jos paprastai yra kuriamos tam, kad patrauktų kuo daugiau visuomenės dėmesio, sukeltų stiprias emocijas. Siekiant padidinti netikrų naujienų sklaidą, naujienų turinyje ypač akcentuojami ir pabrėžiami neįprasti teiginiai ar istorijos, sukeliančios skaitytojams pyktį ar baimę. Šias emocijas dažnai siekiama sukelti ir skambiomis straipsnių ar kitų naujienų antraštėmis, nes taip skaitytojas skatinamas spausti nuorodą į netikrą naujieną. Be to, prieš atsidarant straipsnį, skaitytojams dažnai rodoma tik skambi, piktybiška antraštė arba tik nedideli teksto fragmentai. Pamačius tokią antraštę svarbu nepasiduoti emocijoms ir patikrinti, palyginti informaciją keliuose šaltiniuose bei atkreipti dėmesį, ar skelbiami teiginiai neprieštarauja logikai.
Siekiant sukelti skaitytojams stiprių emocijų neretai pasitelkiama ir vaizdinė medžiaga. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, ar pateiktos nuotraukos iš tiesų atitinka žinutės turinį. Vaizdai gali būti nufotografuoti sąmoningai iškraipant dydį, rakursą ir kontekstą arba tiesiog suklastoti pasitelkiant profesionalias nuotraukų redagavimo programas. Tokius sufabrikuotus vaizdus atpažinti gali retas žmogus, tačiau yra keletas aspektų, kurie gali signalizuoti, kad pateikta nuotrauka yra netikra: keisti šešėliai arba jų nebuvimas, išsilieję kraštai aplink figūrą, skirtingas vieno ar kelių objektų apšvietimas, "nuklonuoti" žmonių atvaizdai siekiant padidinti minios vaizdą nuotraukoje ir pan. Vaizdai taip pat gali būti visiškai tikri, tačiau naudojami netinkamame kontekste. Pavyzdžiui, dešimties metų senumo nuotrauką, kurioje matomas šiukšlėmis padengtas paplūdimys, pateiktas kaip dabartinis kažkurio pliažo vaizdas. Kilus įtarimui, verta atvaizdą patikrinti "Google" vaizdų paieškoje, kurioje galima sužinoti nuotraukos kilmę ir ar ji nebuvo pakeista.
Aktyvi sklaida
Europos politikos analizės centro (CEPA) informacinio raštingumo ir saugumo ekspertė Dalia Bankauskaitė savo įžvalgomis apie melagingų naujienų atpažinimą dalijosi Britų tarybos ir NVO Koalicijos mokymuose "Kaip atskirti tiesą nuo pramanų?" Mokymų metu ji pasakojo, kad pirmiausia melagingos informacijos kūrėjai išskiria didelį rezonansą visuomenėje keliančius klausimus. "Pasirinkus klausimus, jie yra analizuojami, sutelkiamas dėmesys į neigiamas temos puses, žinutes, kurios labiausiai įaudrintų visuomenę. Tuomet apsisprendžiama, kokiais kanalais paveikiausia skleisti manipuliaciją – rėmėjų ratas, rezonansas skaitytojų ar žiūrovų auditorijoje gali toliau sustiprinti jos sklaidą. Paskutiniame etape visada stebima visuomenės reakcija, kaip priimamas ir suvokiamas pasakojimas, kuriamos naujos žinutės, stebimos ir palaikomos jau pasklidusios", – pasakojo ekspertė.
Priešiškos jėgos sumaniai manipuliuoja algoritmais ir rodo melagingą turinį linkusiems jį priimti, skaityti, įsitraukti.
Ji pabrėžia, kad dezinformacija daugiausia klesti socialinių medijų platformose iš dalies dėl jų ir paieškos sistemų naudojamų algoritmų.
"Šie algoritmai yra skirti rodyti tam tikrą turinį tam tikriems vartotojams, kurie įsitraukia, susidomi tokia informacija. Žmonės natūraliai yra linkę tikėti žinutėmis, kurios atspindi jų pasaulėžiūrą ir įsitikinimus. Priešiškos jėgos sumaniai manipuliuoja algoritmais ir rodo melagingą turinį linkusiems jį priimti, skaityti, įsitraukti, todėl, sparčiai daugėjant vartotojų, kurie dalijasi įvairia informacija socialiniuose tinkluose, verta pamąstyti, ar tai, ką perskaitome juose, visada yra tiesa", – dalijosi patarimais D.Bankauskaitė ir pridūrė, kad skleidžiantieji dezinformaciją greičiausiai ne tik norės, kad dalytumėtės informacija, bet ir sieks jūsų mintis ir veiksmus nukreipti jiems norima kryptimi.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas imasi dirbtinio intelekto reguliavimo, siekia patikslinti startuolio sąvoką
Seimas svarstys patikslinti kriterijus, pagal kuriuos įmonės patenka į startuolių kategoriją ir gali gauti valstybės paramą, taip pat Lietuvoje imsis reguliuoti dirbtinio intelekto (DI) naudojimą. ...
-
JAV vyriausybė sieks, kad „Google“ parduotų naršyklę „Chrome“
JAV vyriausybė teisėjo paprašė nurodyti suskaidyti interneto milžinę „Google“ parduodant jos plačiai naudojamą naršyklę „Chrome“. ...
-
Bažnyčioje – naujovė: žmonės išpažintį gali atlikti pačiam Jėzui10
Naujųjų technologijų pažanga nenustoja stebinti. Vienos bažnyčios lankytojai gali tiesiogiai pasikalbėti su Jėzumi arba tiksliau – jo dirbtinio intelekto (DI) versija. ...
-
„SpaceX“ nepavyko „pagauti“ savo raketos greitintuvo
„SpaceX“ antradienį surengė dar vieną savo raketos „Starship“ bandomąjį skrydį, o stebėti pakilimą prie Elono Musko prisijungė išrinktasis JAV prezidentas Donaldas Trumpas, kas iliustruoja vis stiprėjantį jųdviejų be...
-
Paviešino, kaip atrodė sukčių ataka: užkibo ir savo duomenis išsiuntė daugiau nei pusė žmonių9
„Vilnius Tech“ mokslininkai atliko labai įdomų eksperimentą. Beveik 900-imtams ugdymo įstaigų išsiuntė specialiai sukurtą, įtarimų turintį sukelti elektroninį laišką su nuoroda ir suskaičiavo, kiek gavėjų jį atidarė. ...
-
Aukcione už 4,7 mln. eurų parduoti dinozauro griaučiai
Paryžiuje aukcione už 4,7 mln. eurų sumą parduoti 20,5 metro ilgio apatozauro vardu Vulkanas griaučiai – tai viena iš didžiausių už išnykusio roplio skeletą Prancūzijoje sumokėta suma, pranešė aukcionai „Collin du B...
-
„Meta“ skyrė 798 mln. eurų baudą už antimonopolinių taisyklių pažeidimą
Europos Komisija (EK) interneto milžinei „Meta“ ketvirtadienį skyrė 798 mln. eurų baudą už tai, kad ji pažeidė antimonopolines taisykles, suteikdama „Facebook“ naudotojams automatinę prieigą prie socialinio tinklo klasifikuot...
-
Ambicingas Graikijos „išmanusis miestas“ prie jūros įgauna pavidalą3
Virš raibuliuojančios Atėnų pakrantės juda statybiniai kranai: jie stato 50 aukštų prabangų dangoraižį, kuris taps būsimo Graikijos „išmaniojo miesto“ puošmena, iš aukštumų apžvelgiančia Sarono ...
-
Prancūzų žiniasklaidos priemonės kelia bylą socialiniam tinklui „X“
Keli įtakingi prancūzų laikraščiai antradienį paskelbė keliantys bylą socialiniam tinklui „X“ dėl jų turinio skelbimo už jį nemokant. ...
-
Kada smalsumas tampa per didelis?
Sunku būtų sutikti žmogų, kuris niekada nesidomėjo buvusio bendraklasio ar naujos simpatijos profiliu socialiniuose tinkluose. Jei pateikta informacija yra viešai prieinama, rodos, nieko blogo trumpam įsijausti į detektyvo vaidmenį. Tik ar karta...