Pristatytas greitesnio už „Concorde“ viršgarsinio lėktuvo prototipas

  • Teksto dydis:

Po kalbų, kad viršgarsinė civilinė aviacija neišvengiama, – prie darbų: pristatytas viršgarsinis lėktuvas. Kol kas trigubai mažesnis prototipas, bet daug žadantis. Galutiniame orlaivio variante bus 45 keleivių vietos ir tikimasi, kad jis, kitaip nei garsusis „Concorde“, bus pelningas.

Aerokosminis spartuolis „Boom“, kuris tikisi paskatinti protingos kainos viršgarsinių civilinių oro kelionių amžių, atskleidė pirmąjį „Boom Passenger Jet“ modelio prototipą. XB-1, arba „Baby Boom“, yra 1/3 mastelio prototipas, turintis tris reaktyvinius variklius, kurie turėtų orlaiviui suteikti M2.2 greitį — 10 proc. daugiau nei „Concorde“ — ir >1000 jūrmylių (>1852 km) skrydžio nuotolį.

„Boom“ kompanija buvo įkurta 2014 metais. Tarp dabartinių jos investuotojų yra „Y Combinator“ ir Samas Altmanas, o sprendžiant iš pranešimo spaudai, atrodo, kad dabar pagrindinis projekto partneris, padedantis gamybos ir inžinerijos klausimais, yra Richardo Bransono „Spaceship Company“. „Honeywell“ XB-1 prototipui pateikė avioniką, o galią XB-1 teikia trys patobulinti „General Electric J85-21“ reaktyviniai varikliai. Kompozicines medžiagas tiekia „Tencate“, o struktūras iš jų formuoja „Blue Force“.

Jei „Boom Passenger Jet“ galiausiai bus pagamintas, jis bus praktiškai identiškas XB-1 — tiesiog tris kartus didesnis. Iš tolo viso dydžio „Boom“ lėktuvas primins mažesnį „Concorde“ (52 metrai vs. 62 metrai). Abiejų orlaivių sparnai yra panašios delta sparno formos, bet „Boom“ sparnai priekyje pereina į fiuzeliažo nosį siekiančias briaunas, šiek tiek primenančias SR-71 ar A-12, ir įkypus, o ne tiesius galinius kraštus.

Galutinį orlaivio variantą varys trys reaktyviniai varikliai — veikiausiai didesni nei panaudoti prototipe — nors apie juos kol kas nežinoma daug, išskyrus tai, kad juose nebus forsažo. Forsažas (papildomo kuro įpurškimas už turbinos) sustiprina trauką, bet smarkiai sumažina efektyvumą ir padidina kuro sąnaudas. „Concorde“ kreiserinį greitį pasiekdavo naudodamas forsažą ir tam degindavo tonas kuro. „Boom“ mano, kad jų kūrinys galės pasiekti M2.2 (~2700km/h) be forsažo dėl patobulintos aerodinamikos, medžiagų ir variklių. „Concorde“ greitis apsiribojo M2, nes jis buvo pagamintas iš aliuminio, kuris dėl trinties su oru įkaisdavo (pradėdavo minkštėti).

©Helen H. Richardson/The Denver Post via Getty Images

„Boom Passenger Jet“ maksimalus skrydžio nuotolis yra 4500 jūrmylių (šiek tiek daugiau už „Concorde“) 60 000 pėdų aukštyje (~18 200 m), arba 9000 jūrmylių, pasipildant kuro ore. Keleivių šiame lėktuve telpa daug mažiau nei „Concorde“ (45 vs. ~100), vos po vieną sėdynių eilę abipus centrinio tako. Kovo mėnesį „Boom“ įkūrėjas sakė siekiąs, jog kelionė į abi puses maršrutu Londonas-Niujorkas kainuotų vos 5000 JAV dolerių – maždaug pusę kelionės „Concorde“, arba daugmaž tiek pat, kiek atsieitų kelionė į abi puses pirmąja klase „Boeing 777“. „Boom“ laineris iš Londono į Niujorką skristų maždaug 3 valandas ir 24 minutes, iš San Francisco į Tokijų – penkias, iš Los Angeles į Sidnėjų – 6 valandas. Šioms dviem ilgesnėms kelionėms tikriausiai reikėtų pasipildyti degalų.

Tačiau kol kas XB-1 yra tik dvi vietos: viena – pilotui ir viena – inžinieriui arba keleiviui. XB-1 yra vos 21 metro ilgio, o sparnų mojis – 5 metrai. Orlaivis, šiuo metu stovintis Denverio „Centennial“ oro uosto „Boom“ angare, pirmajam ikigarsiniam skrydžiui turėtų pakilti 2017-ųjų pabaigoje. Pirmasis viršgarsinis skrydis įvyks vėliau, „Edwards KOP“ bazėje Kalifornijoje.

„Boom“ kompanija, jei viskas gerai klosis, tikisi viso dydžio orlaivį parengti skrydžiams iki 2023-ųjų. R. Bransonas patvirtino, kad „Virgin Atlantic“ pirktų 10 „Boom Passenger Jet“ lėktuvų, o kitas neįvardintas vežėjas Europoje tariasi dėl 15 orlaivių.

Civiliniai viršgarsiniai skrydžiai dabar yra gana karšta tema: „Aerion“ (dirbanti su „Airbus“) tikisi M1.5 viršgarsinius lėktuvus pateikti naudojimui iki 2023-ųjų; „Spike Aerospace“ vysto belangį, 18 keleivių apimantį M1.8 projektą, kurį tikimasi užbaigti trečiajame dešimtmetyje; o „HyperMach“, panašu, kuria M4.4 aparatą „SonicStar“ – nors nemažai tokiam orlaiviui būtinos technikos kol kas neegzistuoja.

Galiausiai – „dovanėlė“ –  šįryt ką tik bepilote skraidykle daryta Tu-144 viršgarsinio keleivinio lėktuvo nuotrauka. Šis lėktuvas ilsisi Kazanės nacionalinio tyrimų ir technologijų universiteto kieme. Tu-144 buvo pirmasis civilinis viršgarsinis lėktuvas, pasirodęs šiek tiek anksčiau už „Concorde“, bet tarnybą baigė vos po 55 reisų 1978 metais. „Concorde“ iki išėjimo į pensiją 2003-aisiais atitarnavo 27 metus.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių