- technologijos.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Aplinkosaugos reikalavimai ateityje tik griežtės. Neabejotinai, automobilių gamintojai turės prisitaikyti – diegti naujas ekologiškas jėgaines, mažinti mašinų svorį, gerinti aerodinamiką ir taip toliau.
Šias pamokas automobilių pramonė jau kremta, tačiau jau dabar vis daugiau dėmesio skiriama automobilinių atliekų problemoms, nes daug plastikinių dalių gamtoje nesuyra kelis šimtus metų. Visgi, po truputį atrandamas sprendimas – kanapių pluošto kompozitai.
Kanapių plastikas yra labai tvirta, bet lengva medžiaga. Atrodo neįtikėtina, tačiau iš augalų pluošto gaminamos automobilių kėbulo dalys, salono apdaila ar net struktūriniai elementai išties būtų pakankamai stiprūs dėl pluošte esančios celiuliozės. 2012 m. Voriko universitete Anglijoje buvo atliktas tyrimas, kuris parodė, kad kanapių pluošto plastikas yra mažų mažiausiai lygiavertė alternatyva plačiai naudojamam stiklo pluoštui. Kitų augalų pluoštas tokių gerų rezultatų neparodė.
Kiti panašūs tyrimai atskleidė, kad kanapių plastiko plokštės yra itin tvirtos ir gali atlaikyti stiprius smūgius, todėl tiktų ne tik apdailai, bet ir struktūriniams elementams gaminti. Australijos ir Anglijos mokslininkai apskaičiavo, kad jis, kai kuriose vietose gali pakeisti ir metalines dalis.
Manoma, kad iš kanapių plastiko pagamintos dalys būtų net 30 proc. lengvesnės, o tai padėtų sumažinti bendrą automobilio svorį, taigi, ir kuro sąnaudas. Idėja iš tikrųjų atrodo kaip ilgai lauktas sprendimas, tačiau nėra nauja – mokslininkai ir inžinieriai įkvėpimo sėmėsi iš istorijos.
Ar stiprus buvo H. Fordo kanapių pluošto automobilis?
Pats Henris Fordas galvojo apie augalų pluošto panaudojimą automobilių gamybai. Jis teigė, kad kirsti miškus ir vargti su mineralų kasyklomis yra neprotinga, jei galima reikalingų medžiagų paprasčiausiai užsiauginti kanapių plantacijose.
Dar 1941 m. buvo pagamintas „Ford“automobilis su augalų pluošto (didžiąją dalį jo sudarė kanapės) kėbulu. Jis buvo tvirtas ir standus, atlaikė ne vieną smūgį lazda ar kirviu. Visgi, po karo kanapės JAV buvo iš esmės uždraustos ir galimybių toliau vystyti technologija nebuvo.
„Lotus Eco Elise“ kėbulas yra pagamintas iš kanapių plastiko, o ir salonas išdailintas ekologiškomis medžiagomis. www.lotuscars.com nuotr.
Jau šiais laikais ne viena automobilių kompanija išbandė kanapių plastiką savo automobiliuose. Pavyzdžiui, „Lotus“ sukūrė „Eco Elise“, kuris pasižymėjo kanapių pluošto kėbulu ir spoileriu, o ir kiti automobilio elementai bei salonas buvo gaminami iš natūralių audinių.
„Mercedes-Benz“, BMW ir „Volkswagen“ taip pat tyrinėjo šias medžiagas ir po truputį jas naudojo, nors pakankamai nedideliais kiekiais. Kita vertus, BMW i3 ir i8 modeliai kanapių pluošto jau turi daugiau, nes būtent BMW skyrė didžiausią dėmesį šiai medžiagai tyrinėti ir išvystė nesudėtingus procesus kanapių plastikui apdirbti. Žinoma, šios medžiagos naujoves stebi ir kiti automobilių gamintojai visame pasaulyje.
Kanapių pluoštui reikėtų kitokių įrankių, gamybos procesų ir iš naujo paruošti specialistus, o automobilių pramonė jau turi anglies pluoštą bei kitas itin lengvas medžiagas. Tai koks yra tikrasis kanapių pluošto privalumas? Visų pirma, kaip primena ir „Lotus“ inžinieriai, kanapės augdamos sugeria anglies dvideginį. Platesnis jų panaudojimas paskatintų ir auginimą, kuris teigiamai atsilieptų aplinkai.
BMW i8 kanapių pluošto turi daugiau, nors šios medžiagos potencialas iš esmės lieka neišnaudotas. www.press.bmwgroup.com nuotr.
Gaminant detales iš anglies pluošto, sintetinio plastiko, metalo ir kitų tradicinių medžiagų išskiriamas didelis šiltnamio efektą skatinančių dujų kiekis, o štai kanapės, kaip ir kiti žalieji augalai, atmosferą valo. Gamybos procesas taip pat yra gana paprastas ir draugiškas aplinkai.
Natūralios BMW i3 medžiagos
Žinoma, yra ir kitų privalumų. Pavyzdžiui, kompozitinės medžiagos nerūdija, o kanapių pluošto plastikas yra ir pigesnis nei plienas. Galiausiai, svarbu ir tai, kad jo nebūtina perdirbti – savo atgyvenusias automobilių detales iš kanapių plastiko būtų galima tiesiog užkasti, o bakterijos pasirūpintų, kad per kelerius metus iš jų nieko neliktų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nobelio chemijos premiją pasidalijo JAV ir JK mokslininkai
Šių metų Nobelio chemijos premija paskirta Davidui Bakeriui iš JAV už kompiuterinį baltymų projektavimą bei Jungtinės Karalystėje dirbantiems Demisui Hassabi ir Johnui M. Jumperiui už baltymų struktūros nuspėjimą, trečiadienį paske...
-
Rusija uždraudė susirašinėjimo platformą „Discord“1
Rusijos telekomunikacijų priežiūros institucija antradienį paskelbė, kad uždraudžia platformą „Discord“ už šalies įstatymų pažeidimus. ...
-
Keliolika JAV valstijų kreipėsi į teismą dėl „TikTok“ poveikio jaunimo psichikos sveikatai
Keliolika JAV valstijų ir Kolumbijos apygarda antradienį pateikė ieškinius „TikTok“ atžvilgiu, teigdamos, kad ši populiari trumpo formato vaizdo įrašų programėlė kenkia jaunimo psichikos sveikatai, nes jos platforma suk...
-
Nobelio fizikos premija skirta mokslininkams už atradimus, įgalinančius mašininį mokymąsi1
Šių metų Nobelio fizikos premija paskirta JAV mokslininkui Johnui J. Hopfieldui ir Geoffrey E. Hintonui iš Kanados už atradimus ir išradimus, įgalinančius mašininį mokymąsi naudojant dirbtinius neuronų tinklus, antradienį p...
-
Nobelio medicinos premija paskirta amerikiečiams už mikro-RNR atradimą
Šių metų Nobelio premija už pasiekimus medicinos srityje paskirta amerikiečiams Victorui Ambrosui ir Gary Ruvkunui už mikro-RNR atradimą ir jos vaidmenį potranskripciniame genų reguliavime, pirmadienį paskelbė Nobelio komitetas Stokholme veiki...
-
DI medžiotojai mokslo darbuose: VU viešasis pirkimas prieštarauja Lietuvos interesams
Dirbtinį intelektą (DI) ir kopijuotus darbus Lietuvoje atpažįstančią platformą „Identific“ sukūrę lietuviai praeitą savaitę atviru laišku kreipėsi į Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministeriją bei Seimo n...
-
Kosmose – įtampos akimirkos: vykdoma gelbėjimo operacija14
Į tarptautinę kosminę stotį atvyko kompanijos „SpaceX“ erdvėlaivis, į stotį atskraidinęs vieną astronautą iš Jungtinių Valstijų ir vieną – iš Rusijos. ...
-
Ar dirbtinis intelektas kada nors laimės Nobelio premiją?10
Dirbtinis intelektas (DI) jau dabar keičia įvairias pramonės šakas – nuo bankininkystės ir finansų iki kino ir žurnalistikos, o mokslininkai tyrinėja, kaip DI gali sukelti revoliuciją jų srityse ar net laimėti Nobelio premiją. ...
-
ES aiškinasi, kaip skaitmeninės platformos rekomenduoja turinį vartotojams1
Europos Sąjunga (ES) išreiškė susirūpinimą dėl „Snapchat“, „TikTok“ ir „YouTube“ skelbiamo žalingu laikomo turinio ir trečiadienį paprašė šių skaitmeninių platformų pateikti daugiau in...
-
Sąmokslas: „Epic Games“ padavė į teismą „Google“ ir „Samsung“
Kompiuterinio žaidimo „Fortnite“ kūrėja „Epic Games“ pirmadienį paskelbė padavusi į teismą technologijų milžines „Google“ ir „Samsung“, kaltindama jas neteisėtu sąmokslu blokuojant konkurenciją &bdquo...