- technologijos.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Aplinkosaugos reikalavimai ateityje tik griežtės. Neabejotinai, automobilių gamintojai turės prisitaikyti – diegti naujas ekologiškas jėgaines, mažinti mašinų svorį, gerinti aerodinamiką ir taip toliau.
Šias pamokas automobilių pramonė jau kremta, tačiau jau dabar vis daugiau dėmesio skiriama automobilinių atliekų problemoms, nes daug plastikinių dalių gamtoje nesuyra kelis šimtus metų. Visgi, po truputį atrandamas sprendimas – kanapių pluošto kompozitai.
Kanapių plastikas yra labai tvirta, bet lengva medžiaga. Atrodo neįtikėtina, tačiau iš augalų pluošto gaminamos automobilių kėbulo dalys, salono apdaila ar net struktūriniai elementai išties būtų pakankamai stiprūs dėl pluošte esančios celiuliozės. 2012 m. Voriko universitete Anglijoje buvo atliktas tyrimas, kuris parodė, kad kanapių pluošto plastikas yra mažų mažiausiai lygiavertė alternatyva plačiai naudojamam stiklo pluoštui. Kitų augalų pluoštas tokių gerų rezultatų neparodė.
Kiti panašūs tyrimai atskleidė, kad kanapių plastiko plokštės yra itin tvirtos ir gali atlaikyti stiprius smūgius, todėl tiktų ne tik apdailai, bet ir struktūriniams elementams gaminti. Australijos ir Anglijos mokslininkai apskaičiavo, kad jis, kai kuriose vietose gali pakeisti ir metalines dalis.
Manoma, kad iš kanapių plastiko pagamintos dalys būtų net 30 proc. lengvesnės, o tai padėtų sumažinti bendrą automobilio svorį, taigi, ir kuro sąnaudas. Idėja iš tikrųjų atrodo kaip ilgai lauktas sprendimas, tačiau nėra nauja – mokslininkai ir inžinieriai įkvėpimo sėmėsi iš istorijos.
Ar stiprus buvo H. Fordo kanapių pluošto automobilis?
Pats Henris Fordas galvojo apie augalų pluošto panaudojimą automobilių gamybai. Jis teigė, kad kirsti miškus ir vargti su mineralų kasyklomis yra neprotinga, jei galima reikalingų medžiagų paprasčiausiai užsiauginti kanapių plantacijose.
Dar 1941 m. buvo pagamintas „Ford“automobilis su augalų pluošto (didžiąją dalį jo sudarė kanapės) kėbulu. Jis buvo tvirtas ir standus, atlaikė ne vieną smūgį lazda ar kirviu. Visgi, po karo kanapės JAV buvo iš esmės uždraustos ir galimybių toliau vystyti technologija nebuvo.
„Lotus Eco Elise“ kėbulas yra pagamintas iš kanapių plastiko, o ir salonas išdailintas ekologiškomis medžiagomis. www.lotuscars.com nuotr.
Jau šiais laikais ne viena automobilių kompanija išbandė kanapių plastiką savo automobiliuose. Pavyzdžiui, „Lotus“ sukūrė „Eco Elise“, kuris pasižymėjo kanapių pluošto kėbulu ir spoileriu, o ir kiti automobilio elementai bei salonas buvo gaminami iš natūralių audinių.
„Mercedes-Benz“, BMW ir „Volkswagen“ taip pat tyrinėjo šias medžiagas ir po truputį jas naudojo, nors pakankamai nedideliais kiekiais. Kita vertus, BMW i3 ir i8 modeliai kanapių pluošto jau turi daugiau, nes būtent BMW skyrė didžiausią dėmesį šiai medžiagai tyrinėti ir išvystė nesudėtingus procesus kanapių plastikui apdirbti. Žinoma, šios medžiagos naujoves stebi ir kiti automobilių gamintojai visame pasaulyje.
Kanapių pluoštui reikėtų kitokių įrankių, gamybos procesų ir iš naujo paruošti specialistus, o automobilių pramonė jau turi anglies pluoštą bei kitas itin lengvas medžiagas. Tai koks yra tikrasis kanapių pluošto privalumas? Visų pirma, kaip primena ir „Lotus“ inžinieriai, kanapės augdamos sugeria anglies dvideginį. Platesnis jų panaudojimas paskatintų ir auginimą, kuris teigiamai atsilieptų aplinkai.
BMW i8 kanapių pluošto turi daugiau, nors šios medžiagos potencialas iš esmės lieka neišnaudotas. www.press.bmwgroup.com nuotr.
Gaminant detales iš anglies pluošto, sintetinio plastiko, metalo ir kitų tradicinių medžiagų išskiriamas didelis šiltnamio efektą skatinančių dujų kiekis, o štai kanapės, kaip ir kiti žalieji augalai, atmosferą valo. Gamybos procesas taip pat yra gana paprastas ir draugiškas aplinkai.
Natūralios BMW i3 medžiagos
Žinoma, yra ir kitų privalumų. Pavyzdžiui, kompozitinės medžiagos nerūdija, o kanapių pluošto plastikas yra ir pigesnis nei plienas. Galiausiai, svarbu ir tai, kad jo nebūtina perdirbti – savo atgyvenusias automobilių detales iš kanapių plastiko būtų galima tiesiog užkasti, o bakterijos pasirūpintų, kad per kelerius metus iš jų nieko neliktų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ar esame pasiruošę karui kibernetinėje erdvėje?
Jeigu karas vyksta ir kariaujama kiekvieną dieną, tai kokie yra tie mūšiai kibernetinėje erdvėje? Apie tai LNK žurnalistas kalbėjosi su „Scalewolf“ vadovu, buvusiu krašto apsaugos viceministru Edvinu Kerza. ...
-
Link Žemės artėja „miestų žudiku“ pramintas asteroidas
Didžiulis sprogimas danguje, kurio metu išsiskiria šimtus kartų daugiau energijos nei sprogus ant Hirošimos numestai bombai, ryškus it Saulė akinantis žybsnis ir daugelio kilometrų spindulių viską aplinkui griaunanti smūgio ...
-
„Google“ nebežada užtikrinti, kad DI nebūtų naudojamas ginklams kurti
„Google“ antradienį atnaujino savo principus, susijusius su dirbtiniu intelektu, atsisakydama pažadų užtikrinti, kad ši technologija nebūtų naudojama ginklams kurti ar stebėjimo tikslais. ...
-
Ištirti asteroido mėginiai: juose – gyvybės užuominos
2016-aisiais paleistas robotizuotas zondas „Osiris-Rex“ nuskriejo milijonus kilometrų iki labai senoviško asteroido. Jis ne tik nuskrido, bet ir sugebėjo nusileisti bei specialiu griebtuvu paimti maždaug 160 gramų mėginį nuo jo pavir&s...
-
Lietuvių mokslininkų atrastam asteroidui suteiktas garbingas vardas
Lietuvių mokslininkų atrastam asteroidui suteiktas pirmojo Vilniaus universiteto (VU) rektoriaus Petro Skargos (1536–1612) vardas, pirmadienį pranešė universitetas. ...
-
Lietuvos vadovai iš socialinio tinklo „X“ nesitrauks: atsakė, kodėl
Valstybės vadovai neketina sekti Vokietijos gynybos ministerijos sprendimu nebeskelbti įrašų kritikos dėl didelio dezinformacijos kiekio susilaukiančiame socialiniame tinkle „X“. ...
-
Mūsų duomenys – kuras Pekino progresui?
Sausio 27-oji priminė dieną, kai aplenkdama JAV Sovietų Sąjunga paleido dirbtinį Žemės palydovą – konkurentų pasiekimas sukrėtė amerikiečius, tačiau galiausiai tapo impulsu skubinti kosminių technologijų plėtrą. ...
-
Ar dirbtinis intelektas atims mūsų darbus?
Indija jau turi savo pirmąją virtualią instagramo žvaigždę, sukurtą dirbtinio intelekto. Ji turi 0,5 mln. sekėjų ir daro tikrą nuomonės formuotojos darbą – kuria reklamas, juokingus trumpus vaizdo įrašus. Neabejotinai taip užsidirba ...
-
„DeepSeek“ šokas DI pramonėje ir finansų rinkose atveria rizikas
Kinijos startuolis „DeepSeek“ sukūrė atvirojo kodo, ekonomiškai efektyvų dirbtinio intelekto (DI) modelį, kuris kai kuriuos analitikus nuteikė skeptiškai, tačiau tai gali kelti grėsmę šimtų milijardų dolerių investic...
-
ES toliau tirs „Meta“ darbą
JAV technologijų milžinės „Meta“ duomenų rinkimo operacijos Europoje tikrinamos toliau – po to, kai trečiadienį ES teismas Airijos valdžios institucijoms nurodė ištirti, kaip bendrovė tvarko konfidencialius duomenis. ...