- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tarptautiniame šokio festivalyje „Aura“ spalio 2 dieną pristatomas spektaklis „Leonardo da Vinci: Anatomie Spirituali“ – antroji italų choreografo Raphaelio Bianco ir šokio trupės „EgriBiancoDanza“ projekto „Ergo Sum“ dalis, dedikuota Leonardo da Vinčio genijui, minint 500-ąsias meistro mirties metines.
Spektaklyje, kurio choreografiją įkvėpė L. da Vinčio anatominiai piešiniai, Lietuvos žiūrovai turės unikalią galimybę pamatyti ir visiems gerai pažįstamą veidą – vos vienam vakarui prie trupės prisijungs Nacionalinio Kauno dramos teatro aktorius Saulius Čiučelis.
„Šokis vos per vieną sekundę gali sujungti du visiškai skirtingus pasaulius: dvasingumą ir kūniškumą“, – sako R. Bianco. – Ant scenos užlipęs aktorius, norėdamas ką nors pasakyti, turi ištarti žodžius. O šokyje užtenka pajudinti rankas ir tai jau daug ką reiškia. Todėl beveik esu tikras, kad Leonardas labai džiaugtųsi šiuolaikiniu šokiu, nes jis padeda tyrinėti judesį ir geriau suprasti žmogaus sielą“.
– Projektą „Ergo Sum“, reflektuojantį pačią egzistencijos sampratą, tiriant iškilių filosofų ir mokslo asmenybių idėjas bei intuicijas, pradėjote kūriniu, paremtu Mišelio de Montenio esė apie žmonių elgesį. Antrojoje projekto dalyje – spektaklyje „Leonardo da Vinci: Anatomie Spirituali“ – nelieka nepastebėtas L. da Vinčio pasaulis. Kas bus trečiasis?
– Albertas Einšteinas.
– O kuo jus patraukė L. da Vinčis?
– Net ir šiandien Leonardas yra labai svarbi Italijos kultūros figūra. Man, kaip choreografui, svarbi anatomija, žmogaus kūnas. L. da Vinčis siekė ištirti kūną ir suprasti, kas slypi jo viduje, o mes tą darome šokio pagalba: analizuojame šokėjų kūno anatomiją, šiek tiek apribojame judesį, stebime, kas įvyksta tada, kai nejuda viena ranka, koja, galva, kaklas ar šonkauliai ir galvojame, ką galime su tuo padaryti. Iš čia ir kilo spektaklio pavadinimas „Anatomie Spirituali“ – dvasinės anatomijos. Tirdami žmogaus kūną suprantame, jog tuo metu, kai juda tam tikra jo dalis, atsiranda kažkas daugiau, ne vien tik judesys, bet ir tam tikras dvasinis judėjimo aspektas. Spektakliu siekiame suvokti, kaip kūnas gali elgtis ir tą aiškinamės įvairiais būdais. Juk kiekvienas kūnas juda tam tikru ritmu, skirtingai reaguoja į dirgiklius. Galiausiai, kūnas kiekvienam mūsų kelia skirtingas emocijas – jūs galite būti juo labai patenkintas, arba priešingai, bjaurėtis juo.
Organizatorių nuotr.
– Spektaklio choreografija padalinta į tris dalis: anatomija, „bestiarijos“ ir epilogas. Kaip vyko jūsų kūrybiniai ieškojimai?
– „Leonardo da Vinci: Anatomie Spirituali“ – paskutinis spektaklis, kurtas prieš pandemiją, jo premjera vyko 2019 metų pabaigoje. Dirbti pradėjome dar vasarą, tą darėme labai ramiai, stengdamiesi suprasti, ką savo kūne norėtume išanalizuoti. Tiesą pasakius, pradėjome nuo pėdų ir labai lėtai kilome aukštyn: čiurnos, blauzdos, keliai ir t.t. Tuo pat metu stengiausi surasti su šia tema susijusių L. da Vinčio raštų, kuriuos skaitėme, norėdami suprasti, ne tik jo požiūrį į žmogaus kūną, bet ir į gamtą, visą pasaulį. Taigi mes pradėjome lyginti tai, ką atradome savo šokių studijoje su L. da Vinčio mintimis, ir galiausiai viską sujungėme į vienį.
Visą choreografiją suskirstėme į tris dalis. Viena jų – anatomija, kita – tai, ką aš vadinu „bestiarijomis“. „Bestiarijos“ yra labai linksmas Leonardo kūrinys, nes pasakoja apie gyvūnus ir gyvūnų elgesį. Tai metafora, nes kalbėdamas apie gyvūnus kūrėjas kalba apie žmogaus elgesį, kai kuriuos vyrus ir moteris lygindamas su tam tikrais žvėrimis ir jų elgesiu visuomenėje. Ši spektaklio dalis labai šviesi, jos metu scenoje aktorius skaito tekstą, o šokėjai juda skirtingomis kryptimis.
Paskutinė spektaklio dalis kalba apie laimę, nuoširdų žmogaus elgesį, norą būti mylimam bei kitus jausmus, su kuriais tenka susidurti gyvenime. Baigiame savotišku epilogu, susijusiu su žmogaus egzistencija.
Leonardas buvo žmogus, savo mąstymu pralenkęs laiką, kuriame gyveno. Dėl to jis neturėjo nei lengvo, nei ramaus gyvenimo.
– Visame spektaklyje skamba Alessandro Cortini, italų kompozitoriaus, dirbančio JAV, elektroninė muzika. Išskyrus šią paskutinę dalį, kuriame girdimas senovinis skambesys, atliekamas neįprastu instrumentu.
– Taip, trečiojoje dalyje skamba viola organista – pianino ir violončelės hibridas. Tai L. da Vinčio susapnuotas instrumentas, kuriam jis buvo nubraižęs schemas, tačiau niekada nesukonstravo – tą pavyko padaryti prieš keletą metų. Šio instrumento garsas skamba paskutinėje spektaklio dalyje, kurioje žmonės stebi erdvę ir bando surasti egzistencijos ir visatos tiesą.
– Spektaklyje šokėjai labai tiksliai stumia, lenkia, tempia kiekvieną savo kūno centimetrą, regis, patikrindami, kaip fizionomija ir besikeičianti veido išraiška suartina žmones ir gyvūnus. Kiek šis aspektas jums buvo svarbus?
– Mes bandėme surasti ribinę veido ir kūno padėtį, nes priartėti prie gyvūno formos yra labai svarbu – jei pažvelgsite į kai kuriuos Leonardo piešinius, pamatysite ir groteskišką jų dalį. L. da Vinčis stengėsi sutelkti dėmesį į žmogaus kūno detales, išraiškas, veidą, o mes norėjome tą atskleisti šokiu. Štai kodėl spektaklyje pamatysite labai stiprų fiziškumą ir ribines kūno formas.
– Negalima nepastebėti jūsų susižavėjimo L. da Vinčiu. Kuo jis jums svarbus kaip kūrėjui ir kaip asmenybei?
– Leonardas buvo žmogus, savo mąstymu pralenkęs laiką, kuriame gyveno. Dėl to jis neturėjo nei lengvo, nei ramaus gyvenimo – keliaudavo iš vieno miesto į kitą, dažnai neturėjo pinigų, kur apsistoti, o jo idėjos ir kūryba dažnai nerasdavo bendraminčių. Tuo jis mane žavi kaip asmenybė – galėjimu visa tai išgyventi ir nesulaukus pritarimo tęsti savo darbus. Man atrodo, kad taip turėtų elgtis kiekvienas menininkas – savo protu, išraiška padėti visuomenei keistis, kurti naujoves.
Kalbant apie jo, kaip menininko pusę, manau, kad L. da Vinčis yra vienas geriausių. Labai retai galime sutikti žmogų, kuris vienu metu gali būti ir mokslininkas, ir menininkas. Jis buvo ir tebėra vienas didžiausių Italijos kūrėjų. Ką išmokau iš L. da Vinčio – suprasti, kad visatai tirti turime labai platų galimybių spektrą.
Visa festivalio programa: https://www.dancefestival.lt/aura31/
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
G. Puccini „Bohema“ – opera apie meilės ilgesį
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 d. išleidžia antrąją sezono premjerą – Giacomo Puccini operą „Bohema“. ...
-
SEL kultinis posakis „daug garso ir šviesų“ įgis naują prasmę: kai pamačiau sąskaitas – išsižiojau6
Nors surengti pasirodymą arenoje Lietuvos šou versle yra tarsi populiarumo pasitikrinimas ar net mados reikalas, akivaizdu, kad surinkti pilną salę gerbėjų pavyksta toli gražu ne kiekvienam atlikėjui. O publika tampa vis įnoringesnė. Būtent d...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 18–23 d.
Lapkričio 18 d. Vandžiogalos laisvalaikio salė: 18 val. kūrybinės dirbtuvės, kalėdinių žaisliukų gamyba. Liučiūnų laisvalaikio salė: 12 ir 18 val. neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi projekto „Adatėlė devy...
-
„OneRepublic“ surengs įspūdingą naujojo turo koncertą Kaune4
Šiandien „Grammy“ apdovanojimams nominuota grupė „OneRepublic“ paskelbė apie savo naująjį turą „Escape to Europe“ 2025, kurio metu apkeliaus didžiuosius Europos miestus, o lapkričio 5 dieną koncertą surengs K...
-
50-metį švenčianti Meno mokykla plečia skyrius
Nacionaliniame Kauno dramos teatre finišavo Kauno rajono meno mokyklos (KRMM) 50-mečio renginių ciklas, kurį sudarė parodos, dabartinių ir buvusių mokinių, mokytojų koncertai, o paskutinis – viską apibendrinantis ir sujungiantis pasirodym...
-
Į gimtąjį miestą atveža ypatingą spektaklį
Kaune gimusi ir augusi Marta Vendland studijuoti pasirinko Klaipėdoje. Įgijusi lietuvių filologijos ir režisūros specialybę, ji pajūryje įkūrė mėgėjų teatrą „Artyn“. Dabar į gimtąjį miestą režisierė atveža spektaklį „T...
-
Kaune atgims legendinė „Bohema“6
Į istorinio teatro sceną grįžta „Bohema“. Kauno valstybinis muzikinis teatras (KVMT) gyvena antrosios šio sezono premjeros laukimu. Lapkričio 23-iąją teatro salę pripildys Giacomo Puccini operos „Bohema“ muzika. Spektakli...
-
Teatro patirtys naktiniame VDU Botanikos sode1
Kaunas pelnytai gali pasidžiaugti ne vienu ilgamečiu ir didelę svarbą miesto kultūriniame gyvenime įgijusiu festivaliu. Ypač netradicinėse vietose vykstantys eksperimentiniai reginiai leidžia naujai ir netikėtai atrasti tiek pačias tam tikras meno f...
-
Įsivaizduojamas J. Meko ir kolegos iš Senegalo pokalbis, virtęs filmu
Atidūs Jono Meko (1924–2019) biografijos žinovai suklus: amerikietiškojo avangardo kino krikštatėvio bičiulių rate nerastume Afrikos kino pradininko, rašytojo ir režisieriaus iš Senegalo Ousmane’o Sembène&rs...
-
Menas karo šiukšles paverčia vilties laiškais
Po pasaulį keliaujanti ukrainiečių menininkų darbų paroda kasdienybės skubėjime paskendusiems žmonėms neleidžia pamiršti, kad Europoje tebevyksta žiaurus karas. Ant šovinių dėžių nutapyti šventieji pasitinka į Nacionalinį ...