- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Miglė Kosinskaitė. Dvikova prie Žaliojo tilto. 2022 m.
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
-
Kauno įvykis, apie kurį norisi papasakoti
Atsakyti į klausimą, kas yra miestas, paprasta. Tai tankiai apgyvendinta vietovė su aiškiai apibrėžtomis administracinėmis ribomis. Tačiau jei kažkas paklaustų, koks yra miestas, atsakymą surasti būtų sudėtingiau. Nes kiekvienas miestas turi tiek skirtingų veidų, kiek žmonių jame gyvena, jį lanko, jį pravažiuoja. Kiekvienam iš jų miestas yra ne tik vietovė su aiškiai apibrėžtomis ribomis. Didžiajai daliai miestas tampa įvykiu, mažesnei – nuotykiu, visai mažai – tiesiog įspūdžiu.
Tapytojų Miglės Kosinskaitės ir Peeterio Krosmanno parodoje „Miesto hegzametras“, eksponuojamoje A. Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejuje, – šešerius metus trunkantis Kauno įvykis, į kurį kiekvienas menininkas žiūri ir vertina skirtingai.
Subtilūs niuansai
Kaune gyvena 304 459 žmonės. Palyginti su, pavyzdžiui, Londonu, kuriame beveik 9 mln. gyventojų, ar Berlynu, kuriame gyvena daugiau nei 3 mln., ar netgi Paryžiumi (daugiau nei 2 mln.), Kaunas atrodo mažas, todėl turėtų būti gerai pažįstamas kiekvienam jame gyvenusiam kiek ilgesnį laiko tarpą.
Tačiau mūsų miestas turi paslapčių, geba nustebinti. Ne tik naujai atrandamomis vietomis ar architektūros lobiais, bet ir savo daugiaveidiškumu. Vietos, pro kurias praeita daugybę kartų, miestovaizdžio motyvai, į kuriuos žvelgta ne sykį, net žmonės, su kuriais dažnai prasilenkta miesto gatvėse, žvelgiant į M. Kosinskaitės ir P. Krosmanno paveikslus pasirodo turintys daug daugiau subtilių niuansų: neatrastų ar nepastebėtų detalių, spalvų, bruožų, savybių.
Peeter Krosmann. Kauno kosmodromas. 2022 m.
Tapyba
Prieš pereinant prie motyvų, kuriuos darbuose akcentuoja menininkai, norisi skirti dėmesio pačiai tapybai. M. Kosinskaitės tapyba artimesnė piešiniui, pasižyminti dėmesingumu detalėms. P. Krosmannas, tapydamas motyvus, yra labiau linkęs atskleisti jų siluetus, būvių (materijos, medžiagines) skirtybes. Tačiau abiejų menininkų drobėse tapyba gyva, garsiai kvėpuojanti.
Šis pilkšvumas nėra niūrus, nuobodus ar liūdnas. Jis atspindi miesto atmosferą. Kaunui būdinga nostalgija.
Kai kur ji perregima, kai kur – sluoksniuota. Jos spalvynas platus, derinamas su santūriais pilkšvais atspalviais, kurie vienuose paveiksluose užleidžia vietą atviroms, švytinčioms spalvinėms dėmėms, kituose – įsismelkia giliai, tampa pirmaplaniai, dominuojantys.
Varijuoja ir potėpiai. Vienose drobėse jie aiškūs, atskiri, kitose – susijungiantys į lygias plokštumas arba, priešingai, išardantys regimą vaizdą ir paliekantys tik jo nuojautą.
Miglė Kosinskaitė. Nesusišukavęs. 2023 m
Motyvai
M. Kosinskaitė į miestą žvelgia tarsi režisierė, jame ieškanti situacijų, reiškinių, asmenybių. Tapydama paveikslą menininkė vaizdinėmis priemonėmis kuria scenarijų, pasiremdama miesto gyvenimo motyvais. Tačiau jie neperteikiami tiesmukai.
Pasinaudodama montažo technika, tapytoja į realius įvykius įterpia siurrealistinės estetikos elementų, taip tarsi papildydama, praplėsdama miesto realybę, o sutiktas asmenybes paversdama personažais, atliekančiais ne konkretų vaidmenį paveikslo epizode, o įkūnijančiais skirtingus charakterius.
Charakterį turi ir menininkės pasirinkti architektūros motyvai, miesto įvykiai, aktualijos ar kasdienybės smulkmenos.
Peeter Krosmann. Naktis sanatorijoje. 2019 m.
P. Krosmanno paveikslai dedikuoti miestovaizdžiui: pastatams, laiptams, šviesoms, kelio ženklams, ažūrinėms tvorelėms. Tapytojo kompozicijose svarbus ir miesto dangus. Dienomis jis pilkas, lygus, vakarėjant įgauna magiško melsvumo, pradeda virpėti pustoniais, o naktimis tampa beveik juoda gelme.
Paveiksluose į miestovaizdžius įsiterpę gamtos elementai vaizduojami ne aukščiausioje savo žydėjimo fazėje, o, priešingai, praradę spalvas, nykstantys ar sustingę žiemiškame šaltyje, taip tarsi supanašėdami su vaizduojamais architektūros motyvais.
Trys elementai – architektūra, dangus, gamta – P. Krosmanno drobėse, manau, yra beveik lygiaverčiai. Labai skirtingi, bet kartu kuriantys miestoveidžio išraiškas.
Peeter Krosmann. Kultūra. 2019 m.
Bendras bruožas
Žiūrėdami į miestą, M. Kosinskaitė ir P. Krosmannas mato skirtingus jo veidus. Šie veidai giminingi, turi bendrą bruožą – pilkšvumą. Tokį, kuris būdingas laiko paliestai, truputį nublukintai fotografijai.
Šis pilkšvumas nėra niūrus, nuobodus ar liūdnas. Jis atspindi miesto atmosferą. Kaunui būdinga nostalgija. Į šį miestą tapytojai persikėlė gyventi prieš šešerius metus, todėl paveiksluose jie ne dokumentuoja miesto gyvenimą stebėdami jį iš šalies, o parodo, kokių įspūdžių miestas jiems sukelia ar palieka. Todėl kiekvienas menininkų atrastas motyvas tampa įvykiu, apie kurį norisi papasakoti.
Kas? M. Kosinskaitės ir P. Krosmanno paroda „Miesto hegzametras“.
Kur? A. Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejuje.
Kada? Veikia iki sausio 7 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nemuno pakrantės virs fantazijos, gamtos ir istorijos įkvėpto meno galerija
Iki pat kito savaitgalio Panemunės ir Šančių paplūdimiuose, Nemuno saloje, vyks Upės ir Žemės meno pleneras, kurio dalyviai iš natūralių gamtinių medžiagų kuria pasirinktos vietos savitumą atspindinčius kūrinius, integruojant juos ...
-
K. Navakas ir bohemiški nuotykiai2
Maironio lietuvių literatūros muziejuje trečiadienį rinkosi neabejingieji poeto, rašytojo, vertėjo Kęstučio Navako kūrybai ir jo asmenybei. Čia skambėjo eilės ir prisiminimai. ...
-
Gyvūnų pėdsakais su M. Čepuliu1
Kaunas gausus ne tik invaziniais gyvūnais, bet ir smalsiais žmonėmis. Į gamtos fotografo Mariaus Čepulio knygos pristatymą plūdo minios. Norintys netilpo net ant bibliotekos laiptų. ...
-
Dizainerė G. Labanauskaitė: pati gražiausia kūryba gimsta tamsoje3
„Nors regime, neretai daug ko nematome“, – neabejoja dizainerė Gretė Labanauskaitė. Kauno paveikslų galerijoje pristatoma jos atskirtį tarp neregių ir reginčiųjų mažinanti paroda „Pasimatuok jausmą“. ...
-
Menininkė stiklui įpučia gyvybės4
Karštam stiklui įkvepianti gyvybę, menininkė Irina Peleckienė savo darbais kalba apie jo trapumą, kuris lygiai toks pats, kaip ir žmogaus gyvenimas. ...
-
Kultūros forumas: kaip auginti kultūrinį verslumą didžiuosiuose miestuose ir regionuose?7
„Kultūra ir kūryba yra visur, jos būtinos kasdieniam gyvenimui. Vis dėlto tai pastebime tada, kai jų nebelieka“, – tokį perspėjimą kultūros politikos lauko žmonėms siunčia pagrindinis šių metų Nacionalinio kultūros forum...
-
J. Rekevičiūtė: 55 kūrybinės alchemijos metai1
Šiemet menininkei Jūratei Rekevičiūtei būtų sukakę 55-eri. Jei vėl susitiktume, po pasaulį būtų pasklidęs dar ne vienas jos kūrinys – jie žmonėms tapdavo relikvija. Kauno menininkės kūrybai skirta paroda „Po angelo sparnu&ldq...
-
Į Kauną sugrįžta muzika: Gatvės muzikos dieną kvies ne tik klausytis, bet ir šokti1
Gegužės 18 d., šeštadienį, Kaune skambės 18-oji Gatvės muzikos diena, pakviesianti miestiečius į senamiestį ir kitas miesto erdves, kur nuo vidurdienio iki vakaro skambės įvairių žanrų muzika – nuo eksperimentinės ir instrumen...
-
Kviečia švęsti: renginys mylintiems upes ir netikėtumus
Iki Kauno gimtadieninio liko vos savaitė. Renginių gausa tokia, kad jau dabar reikėtų pradėti rinktis, kur būtinai norėtumėte apsilankyti ir pamatyti, išgirsti, patirtis. ...
-
Vasariška „Audra“ atneš budinančio ir įkvepiančio meno
Birželio 5–9 d. į Kauną sugrįžta festivalis „Audra“. Penkias dienas truksianti programa tradiciškai pakvies ne tik iki paryčių šokti pasiryžusius naktinės kultūros mėgėjus, bet ir meninių iniciatyvų ištro&sc...