- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
R. Vikšraičio žmogus apnuogina ne tik savo kūną, bet ir visuomenės žaizdas
-
R. Vikšraičio žmogus apnuogina ne tik savo kūną, bet ir visuomenės žaizdas
-
R. Vikšraičio žmogus apnuogina ne tik savo kūną, bet ir visuomenės žaizdas
-
R. Vikšraičio žmogus apnuogina ne tik savo kūną, bet ir visuomenės žaizdas
-
R. Vikšraičio žmogus apnuogina ne tik savo kūną, bet ir visuomenės žaizdas
Tie, kas bent kiek labiau domisi fotografijos menu, į klausimą, kas yra Lietuviško kaimo grimasų metraštininkas, atsakytų nesusimąstę. Rimaldas Vikšraitis. Vienų kritikuojamas, kitų vadinamas pasaulinio lygio kūrėju. Unikalaus braižo menininkui skirta Kauno fotografijos galerijoje veikianti paroda „Homo Vikšraitis“.
Tarp Šakių ir pasaulio
Fotografiją studijavęs Vilniaus technikos mokykloje, fotografu dirbęs Šakių buitinio gyventojų aptarnavimo kombinate R. Vikšraitis parodose pradėjo dalyvauti dar XX a. 8-ojo dešimtmečio pabaigoje.
Kūrybinio kelio pradžioje palaikymo sulaukęs iš Lietuvos fotografijos mokyklos klasikais laikomų Aleksandro Macijausko, Antano Sutkaus, R. Vikšraitis netapo jų jaunesniuoju sekėju – ilgainiui rado savo išskirtinį stilių. Didžiausios sėkmės ir pripažinimo kūrėjas sulaukė atkūrus Nepriklausomybę, sugriuvus geležinei uždangai ir sovietinei meno cenzūros sistemai.
1997 m. R. Vikšraičiui buvo suteiktas Tarptautinės meninės fotografijos federacijos fotografo menininko garbės vardas. Bene didžiausią pripažinimą jis pelnė 2009 m., kai prestižiniame Arlio fotografijos festivalyje buvo išrinktas Metų atradimu.
Lengvo tragizmo persmelktas, kanonus laužančias lietuvio fotografijas išvydo svarbiose pasaulio ir Lietuvos meno erdvėse ir festivaliuose surengtų kelių dešimčių parodų auditorija. Šiandien R. Vikšraičio kūrybai skirti fotoalbumai ir katalogai, jų įsigiję kolekcininkai Lietuvoje ir užsienyje.
R. Vikšraičio nuotr.
Gilus žvilgsnis
Pikti, linksmi, apnuoginantys ne tik savo kūną, bet ir dvasią, sustingę natūraliose pozose ir tyčia žaidžiantys su objektyvu, – tokie yra R. Vikšraičio fotografijų žmonės.
Herojų nuogumas, gyvenimiškos pozos, atvirai demonstruojamas konfliktas su nusistovėjusiomis normomis gali šokiruoti arba nustebinti, sukelti auditorijos empatiją.
Pikti, linksmi, apnuoginantys ne tik savo kūną, bet ir dvasią, sustingę natūraliose pozose ir tyčia žaidžiantys su objektyvu, – tokie yra R. Vikšraičio fotografijų žmonės.
Fotografijos atvaizduoja brutalų, fizinį skausmą keliantį gyvenimą, tačiau jose nėra brutalumo. Atvirkščiai – išvystame istorijas apie skurdą, vienatvę, neviltį ir savidestrukcijoje randamą viltį, nepagražintą estetiką, kasdienių bandymų prisijaukinti sėkmę ar paprasčiausiai pasisotinti nuvargintus veidus, grubias, purvinas rankas ir kojas. R. Vikšraičio nuotraukų galia slypi jo santykyje su vaizduojamu kaimu, jo gyventojais.
Dėl šokiruojančių vaizdų, lengvos režisūros Lietuvoje neretai kritikos sulaukiančios R. Vikšraičio fotografijos užsienio ekspertų vadinamos unikaliomis.
„Jis mato gyvenimą taip, lyg gyventų Niujorke, Los Andžele, Londone ar Paryžiuje, bet gyvena mažame Lietuvos kaime. Kai pamačiau Rimaldo darbus, supratau, kad juose yra kažkas, kas paliečia tave ir tavo žmogiškumą", – interviu „Kauno dienai“ yra sakęs galerininkas iš Vokietijos Thomas Schirmböckas, kuravęs Manheimo galerijoje „Zephyr“ 2018 m. surengtą retrospektyvinę lietuvių menininko parodą.
R. Vikšraičio nuotr.
R. Vikšraičio darbai neįprastais laikomi ir dėl konteksto, kuriame jie sukurti. Juk fotografuoti jis pradėjo apie 1970-uosius, ypač cenzūruojamo, į rėmus įsprausto meno laikais. Tačiau, anot Th. Schirmböcko, visa apimančia kūrybine energija ir didžiuliu pasitikėjimu savimi apdovanotas fotografas jau tuomet kūrė tikrų tikriausius performansus.
Pasak dr. Tomo Pabedinsko, R. Vikšraitis nefiksuoja provincijos gyvenimo natūralios tėkmės, jo herojai sąmoningai inscenizuoja groteskiškiausias savo gyvenimo situacijas, kurių autorius nesistengia maskuoti „meniška“ fotografijų vaizdine forma ar švelninti vaizdo metaforomis.
R. Vikšraitis lyginamas su pasaulinio lygio fotomenininkais švedu Andersu Petersenu, amerikiečiu Larry Clarku, fotografavusiu nuo narkotikų priklausomus jaunuolius, ukrainiečiu Borisu Michailovu, sukūrusiu ciklą apie Charkivo benamius. Vis dėlto lietuvio darbuose kritikai įžvelgia daugiau humanizmo, betarpišką fotografo ryšį su savo herojais. Juolab kad kai kuriuose kadruose išvystame ir jį patį.
R. Vikšraičio nuotr.
Lengviau atmesti nei suprasti
Žinomas fotografijos kuratorius rašytojas Adamas Mazuras R. Vikšraitį vadina lietuvių fotografijos problema – ir ne vien lietuvių, bet ir Vidurio Europos. R. Vikšraitis – nesuprastas keistuolis, amžinas autsaideris, nepaklusnus ekscentrikas. Paprasčiau jį atmesti ir marginalizuoti, nei suprasti. Lengviau šaipytis, nei pažvelgti iš autoriaus siūlomos perspektyvos. Patogiau apdovanoti už pasiekimus ir kalbėti banalybes apie orumą, nei atidžiai studijuoti vis naujas nuotraukas ir ciklus.
Anot A. Mazuro, politiškai nekorektiška, vizualiai nepatogi jo fotografija – tai pamišimo akimirka nuosekliame ir elegantiškame fotografijos istorikų, teoretikų ir kritikų naratyve. R. Vikšraitis yra intriguojantis pažinimo simptomas, kurio analizė leidžia suprasti lietuvių ir Vidurio Europos fotografijos kompleksus, elgesį ir tapatybės problemas.
R. Vikšraičio nuotr.
Kūrėjas fotografiją traktuoja kaip išraiškos priemonę, tačiau nebijo atsistoti prieš kamerą ir atskleisti savo poziciją (apsinuoginti tikrąja to žodžio prasme). Tai visuomenės gyvenimo registravimas, tik fantasmagorijos, o galbūt ir haliucinacijos plotmėje.
Didžiuoju semiotiku Algirdu Juliumi Greimu sekanti meno teoretikė Rosalinda Krauss paprastai bet kokį ekscesą nagrinėdavo taikydama semiotinį kvadratą, punktyru sujungdama konkretų fenomeną su atitinkama kategorija. Tačiau R. Vikšraičio vieta, anot lenkų kuratoriaus, atrodo esanti kitokia, o šio fotografo nustūmimas „į šoną” neatspindi jo kūrybos specifikos. Taip prieiname išvadą, kad jį reikia įrašyti į patį vidurį, ties linijų, žyminčių į semantinį lauką įrašytas priešybes, sankirta.
Kas? Paroda „Homo Vikšraitis“.
Kur? Kauno fotografijos galerijoje.
Kada? veikia iki liepos 7 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Martynas Tyla apie M.A.M.A.: viskas vyko pakankamai subtiliai
M.A.M.A. apdovanojimų atgarsiai tebeaidi pastebėjimais, pasipiktinimais, padėkomis, svečių įvaizdžių aptarimais ir t.t. Netrūksta ir priekaištų dėl muzikos atstovų elgesio, vedėjų juokelių. Ką apie tai mano M.A.M.A. organizuojančios aso...
-
Kultūros ir sporto renginiai sausio 29–vasario 2 d.
Sausio 29 d. Kauno rajono savivaldybės viešoji biblioteka, Konferencijų salė: 17.30 val. – susitikimas su režisieriumi G. Padegimu ir teatrologe E. Markevičiūte ir knygos „Įtariamas PADEGIMAS“ pristatymas. Sausio 30 d. Zapy&...
-
Mėgėjų teatrui – 10 metų
Sausio 19 d. Garliavos kultūros centro mėgėjų teatras „Be pavadinimo“ iškilmingai minėjo savo 10-ties metų jubiliejų su premjera „Karvė, vardu Poezija“. ...
-
Ant M.A.M.A. scenos užsirūkęs reperis: mes, kanapių rūkytojai, esame laisvi Lietuvos piliečiai
Penktadienį vykusiame renginyje publiką šokiravo apdovanojimą M.A.M.A. scenoje atsiėmę „Despotin Fam“ grupės nariai – vienas iš atlikėjų tiesioginiame eteryje išsitraukė „kasiaką“. Po šio žin...
-
Tai ką jis ten rūkė? Aiškinsis policija
Penktadienį 23.28 val. policijai paskambinęs pranešėjas nurodė, kad Kauno „Žalgirio“ arenoje muzikos apdovanojimų M.A.M.A. iškilmių metu vienas iš atlikėjų scenoje užsirūkė. ...
-
Metų proveržiu tapęs Silvester Belt skyrė aštrią žinutę prezidentui: meilė yra meilė
Penktadienio vakarą Kauno „Žalgirio“ arena ošia. Į ją susirinko ryškiausios muzikos pasaulio žvaigždės. Dvi M.A.M.A. 2024 apdovanojimų statulėles laimėjęs Silvester Belt skyrė žinutę ir Lietuvos prezidentui Gitanui Naus...
-
M.A.M.A. apdovanojimų scenoje – Pareigytės akibrokštas: Karina, kodėl?
Vos prasidėjus M.A.M.A. apdovanojimams – Nijolės Pareigytės akibrokštas grupei „Šeškės“. ...
-
Į Kauno „Žalgirio“ areną renkasi gausus būrys muzikos mylėtojų: tai – mano svajonė
Sausio 24-osios vakarą Kauno „Žalgirio“ arena tampa tikra žvaigždžių padange. Jau netrukus M.A.M.A. apdovanojimuose paaiškės, kas praėjusiais metais švytėjo ryškiausiai. ...
-
M.A.M.A. raudonasis kilimas: kaip pasipuošė žinomi žmonės
Penktadienį Kaune, „Žalgirio“ arenoje, vyksta Muzikos asociacijos metų apdovanojimai (M.A.M.A.). Ant apdovanojimų raudonojo kilimo pavakarę pradėjo rinktis žinomi Lietuvos žmonės. ...
-
Rašyti dviese – smagiau
Rašytojos Aistės Šopienės-Šopos ir jos sūnaus Leonardo knyga: su paauglišku maištu, netekties jausmu ir svarbia žinute visuomenei – žmogui reikia žmogaus. ...