- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kiek daugiau nei prieš metus, 2021 m. rugsėjo 3 d., Apeirono teatras pakvietė Klaipėdos miesto bendruomenę į diskusiją „Tai kokių teisių jiems ten reikia?“ ir taip atidarė projekto „Dialogas“ renginių seriją.
„Kaunas Pride“ eitynių išvakarėse organizuotos diskusijos metu paaiškėjo, kad Apeirono teatras kartu su savanorių būriu ateinančius metus uostamiestyje sieks prisidėti prie integracijos didinimo tarp socialinių mažumų ir visuomenės daugumos, ypatingą dėmesį skiriant LGBTQ+ bendruomenei. Apie projekto aktualumą, prasmę ir rezultatus – pokalbis su idėjos autorėmis, Apeirono teatro aktorėmis bei režisierėmis Egle Kazickaite ir Greta Gudelyte.
– Oficialiai projektas pristatomas kaip prevencinė-sociokultūrinė programa, skirta integracijos tarp socialinių mažumų, atskirties grupių ir visuomenės daugumos didinimui. Kas jums yra „Dialogas“?
Greta: Man „Dialogas“ – visapusio supratimo ieškojimas tarp skirtingiausių asmenybių. Visapusis supratimas nebūtinai reiškia priėmimą ar kito žmogaus perpratimą, tačiau dialogo metu klausimų ir atsakymų forma asmenys išgirsta, sužino, analizuoja vieni kitų skirtumus, skirtumų priežastis ir aplinkybes. Paradoksalu tai, kad klausimai ir atsakymai mūsų „Dialogo” metu vyksta neverbaliniu būdu. Programa susideda iš fizinių pratimų, per kuriuos didžiausią iššūkį kelia ne fizinė kūno apkrova, o distancijos tarp nepažįstamų fizinių kūnų peržengimas, fizinis kontaktas su nepažįstamu žmogumi, ištempta laiko distancija, kurioje palaipsniui nelieka erdvės pabėgti nuo susidūrimo su savimi, per santykį su kitu žmogumi.
Eglė: O man „Dialoge“ stebuklingiausias dalykas yra būti liudininke užgimstančių tokių subtilių dalykų kaip draugystė, pasitikėjimas, atvirumas. Nes „Dialogas” didele dalimi yra apie bendruomenės būrimą – apie tai, kad skirtingi žmonės gali atrasti vienas kitą ir tapti kitam reikšmingu šiame gyvenimo etape. Mes plastiški – kiekvieną dieną keičiamės, kažkas mus inspiruoja, pakeičiame kryptį, distanciją, formą. Kitaip tariant, esame nuolatiniame virsme. O kai kurie virsmai būna sunkūs, todėl svarbu nesijausti vienišam. Tikiu, kad „Dialogas“ ne vienam dalyviui tapo reikšmingu padrąsinimu išžengiant iš savo asmeninio monologo.
D. Rimeikos nuotr.
– Kada ir kaip pajutote poreikį įgyvendinti tokį projektą? Kodėl jums tai svarbu?
Eglė: Apeirono teatras iš esmės visada buvo gana idealistinis organizmas – toks visuomenės vienetas, kuris nori daryti dalykus, kurie prisidėtų prie pozityvių pokyčių. Iš pradžių tai daugiausiai atsispindėjo mūsų kūryboje, vėliau supratome, kad per kūrybą pasiekiame per mažai tų žmonių, kuriuos norime pasiekti, todėl ėmėmės socialinių projektų, kurie nukreipti į siauresnes, bet tikslesnes auditorijas.
Greta: Pati pirmą kartą pajutau norinti pradėti įgyvendinti tokio pobūdžio projektus po sudalyvavimo Marinos Abramovič instituto programoje „Cleaning the House“ Graikijoje, 2019 m. Nors visada buvau neabejinga žmogui, tačiau nežinojau, kaip, kokiomis priemonėmis galiu padėti sau ir kitiems. Patirtys įvairiuose mokymuose padėjo sudėlioti tikslus, nuoseklią programą ir jos variacijas tokiems užsiėmimams.
– Praėjo metai nuo projekto veiklų pradžios. Ką pavyko įgyvendinti? Kaip vertinate pasiektus rezultatus?
Greta: Mums tai nebuvo pirmas tokio pobūdžio projektas, tiesiog šiemet pasirinkta tikslinė grupė buvo LGBTQ+ žmonės. Čia turiu pabrėžti, kad, mano pačios nuomone, ryškus žmonių skirstymas grupėmis yra žalingas ir tai darau tik projektinių reikalavimų vedina. Kaip ten bebūtų, manau, Klaipėdoje nuveikėme didelį darbą buriant, pažindinant, drąsinant LGBTQ+ žmones. Juk susibūrė neabejingų, sąmoningų žmonių bendruomenė, kuri, tikiu, prisiminusi išgyvenimus, patirtus per mūsų programą, jau niekada neišdrįs būti abejinga pagalbos ar bendruomenės ieškančiam žmogui. Tai būtų didžiausias pasiekimas.
– Per rugpjūčio mėnesį vykusį susitikimą su projekto dalyviais ir svečiais kalbėjotės apie queer erdves? Kas tai per erdvės? Ar Apeirono teatras yra ta vieta Klaipėdoje?
Greta: Svarbu buvo kalbėtis apie bendruomenės egzistavimo svarbą ir atsirandančias iniciatyvas: teminius renginius, queer kūrybą, eisenas, sociokultūrinius vyksmus. O norint atsakyti į klausimą, ar Apeirono teatro erdvė Klaipėdoje yra queer erdvė, pirma reikia suprasti, kad LGBTQ+ yra tema, kuria kalbama apie bendruomenės išgyvenimus, o queer yra labiau estetinė išraiška. Queer tema siekiama kvestionuoti, dekonstruoti tam tikras visuomenės normas. Apeirono teatras tiek savo kūryba, tiek sociokultūriniais projektais pasisako už tokią formą, už stereotipų laužymus, už dominuojančios lyties tapatybės ar seksualinės orientacijos dekonstrukcijas.
– Kodėl svarbu turėti tokią erdvę mieste? Koks šios erdvės potencialas Klaipėdoje?
Eglė: Kartais žinojimas, kad tokios erdvės egzistuoja, yra patvirtinimas, kad tavo paties egzistencija yra tokia pat svarbi, kaip ir kitų žmonių. Ir orumo klausimas, ar ši erdvė yra vieša, ar pogrindinė – kažkieno bute su tyliai grojančia muzika ir pokalbiais pašnibždom, kad kaimynai neišgirstų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Dirigentas Vytautas Valys: spėju, daug mergaičių norės būti panašios į Matildą
„Kokio gerumo ši muzika! Neabejoju, kad miuziklas „Matilda“ bus labai populiarus spektaklis. Neįmanoma, kad jis nerastų savo žiūrovo, juk čia skamba ir lyrinė muzika, ir džiazas, ir rokas, ir salsa...“ – sakė miuzik...
-
Spektaklio premjera – per Valentino dieną
Klaipėdos dramos teatre ruošiamasi naujam latvių režisieriaus Elmārs’o Seņkovs’o spektakliui „Mane vadina Kalendorium“, kurio premjera numatoma vasario 14 ir 15 dienomis. Jau gaminamos dekoracijos, jos į teatrą bus atvežt...
-
Festivalyje Vokietijoje – ir lietuviai
Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų orkestras, vadovaujamas Egidijaus Mikniaus, dalyvavo Vokietijoje, Bremeno ÖVB arenoje vykusiame tarptautiniame orkestrų festivalyje „Bremen Tattoo 2025“. ...
-
Kūrėjai su meile apie „Sugrįžimą“: šis spektaklis yra techninis monstras
Klaipėdos dramos teatre kurtas Nauberto Jasinsko spektaklis „Sugrįžimas“ subūrė ypatingą, ryškaus braižo kūrėjų komandą, o pagrindinį vaidmenį atliko vienas iš greičiausiai kylančių jaunų lietuvių aktorių Džiugas G...
-
Rūta Bunikytė: „Matilda“ skatina veikti ir įveikti gyvenimo sunkumus
Vasario 14 ir 15 d. Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras (KVMT) pakvies į miuziklo visai šeimai „Matilda“ pagal Roaldo Dahlio knygą premjerą. Miuziklo pastatymo kūrybinę grupę sudaro muzikos vadovas ir dirigentas Vytautas Valys, re...
-
Eglučių kūrėjams – apdovanojimai
Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje surengta tradicinė Padėkos popietė, kurios metu apdovanoti kūrėjai, dalyvavę kasmet organizuojamoje akcijoje „Kalėdų eglučių kiemelis“. Ši šventinė ini...
-
Krašto dienai paminėti – Karinių oro pajėgų orkestro koncertas
Klaipėdiečiai plūdo į Žvejų rūmus, kur šventinį koncertą Klaipėdos krašto dienai paminėti dovanojo Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų orkestras. ...
-
„Metų Snieguolės“ karūna – ir renginio vedėjai
Žvejų rūmuose vyko tradicinis renginys „Metų Snieguolė“. Jo metu merginos šoko, dainavo, sakė kalbas, demonstravo kostiumus ir kitaip varžėsi dėl metų gražiausios ir talentingiausios Snieguolės vardo. Šiemet išrinkt...
-
Ekskursijos suka į Klaipėdos muzikinį teatrą
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro edukacinėse ekskursijose nuo pat jo atidarymo pradžios jau apsilankė per 4 tūkst. lankytojų iš Lietuvos miestų ir užsienio šalių. Dėl didelio žmonių srauto užsiregistruoti į ekskursiją galima ...
-
Elmārs Seņkovs: pasakojame apie gerus žmones
Kai Vakarų pasaulyje bus švenčiama meilės diena, Klaipėdos dramos teatre taip pat vyks šventė, kurioje meilė užims labai svarbią vietą – vasario 14 d. žiūrovai rinksis į spektaklio „Mane vadina Kalendorium“ premjer...