- Venantas Butkus
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Laivai, paversti kalėjimais, istoriškai pirmą kartą buvo panaudoti Anglijoje XVIII a., siekiant išspręsti perpildytų kalėjimų problemą.
Temzės kalėjimų parkas
Pirmasis britų plaukiojantis kalėjimas buvo įkurtas privačiame laive „Tayloe“. Pagal sutartį, kurią 1775 m. Vidaus reikalų ministerija sudarė su jo savininku Duncanu Campbellu, „Tayloe“ turėjo būti prišvartuotas Temzėje. Jame ketinta sutalpinti visus kalinius, kurių išsiuntimas į Ameriką katorgos darbams buvo atidėtas dėl ten kilusio Nepriklausomybės karo.
Pirmieji kaliniai į plaukiojantį kalėjimą atvyko 1776 m. sausį. Dauguma jų čia kalėjo neilgai, nes Vidaus reikalų ministerija siūlydavo kiekvienam kaliniui malonę, jei tik jis įstos į armiją ar karinį laivyną, arba savanoriškai paliks Britanijos salas iki tol, kol baigsis jo bausmės atlikimo laikas. Iki gruodžio „Tayloe“ laive nebeliko kalinių. Vieniems buvo suteikta malonė, kiti buvo užverbuoti arba mirė.
Tuo pat metu Didžiosios Britanijos vadovybė rengė ilgalaikį panašų laivų panaudojimo planą. 1776 m. balandį buvo priimtas įstatymas, kuris nusikaltėlių išsiuntimą į Ameriką pakeitė į bausmę atlikti katorginį darbą Temzėje stovinčiuose laivuose.
Pokytis: britų karo laivas „Bellerophon“ atliko ir kalėjimo funkcijas. (Redakcijos archyvo nuotr.)
1776 m. liepą D. Campbellas buvo paskirtas nuteistųjų prižiūrėtoju ir gavo leidimą panaudoti juos kaip darbo jėgą. Tam jis įsigijo tris kalėjimo laivus. 1776–1779 m. vienu metu juose laikė daugiau kaip 500 kalinių.
Laivuose kaliniai buvo laikomi labai blogomis sąlygomis. Įkalintieji miegojo kelių aukštų lovose, kurių ilgis 1,8 metro, o plotis 46 cm. Savaitės racioną sudarė sausainiai ir žirnių sriuba, kurią kartą per savaitę pagardindavo gabalėliu jautienos žandenos. Du kartus per savaitę kaliniai gaudavo košės ir gabalėlį sūrio.
Atvežus į laivą šiltine sergantį kalinį, prasidėjo epidemija. Ligoniai ir toliau buvo laikomi laivuose iki tol, kol jie pasveikdavo ar numirdavo. Per septynis mėnesius mirė 176 kaliniai, arba 28 proc. kalėjimo laivų gyventojų.
Misija: apie 40 Karališkojo jūrų laivyno laivų buvo paversti kalėjimais, tarp kurių buvo ir „Warrior“. (Redakcijos archyvo nuotr.)
Keitėsi laivų paskirtis
Karališkojo laivyno istorikai įvardija daugiau kaip 40 britų karinių laivų, kurie buvo paversti plaukiojančiais, bet niekada į jūrą neišplaukiančiais kalėjimais.
Tipišku kalėjimo laivu buvo tapęs ir trijų stiebų 74 patrankomis ginkluotas linijinis britų karo laivas „Bellerophon“. Jis veikė Prancūzijos revoliucijos ir Napoleono karų laikotarpyje, dažniausiai vykdydamas blokados ir konvojų palydos funkcijas. Dalyvavo Nilo ir Trafalgaro mūšiuose. Pralaimėjęs paskutinį mūšį, į šį laivą pakilo pasiduoti Napoleonas.
1815 m., stovėdamas su nuleistu inkaru Širneso uoste Anglijoje, 29 metus praleidęs jūrų žygiuose ir mūšiuose, „Bellerophon“ tapo kalėjimu ir gavo naują pavadinimą „Captivity“ („Nelaisvė“). Paprastai jame buvo laikoma apie 480 nuteistųjų. Kai laivą apleido paskutinieji kaliniai, Admiralitetas 1836 m. nutarė jį parduoti.
Plaukiojančių kalėjimų funkcijas vykdė ir kai kurie vėlesnių laikų kariniai laivai. Tarp jų ir 1937 m. pastatyta povandeninių laivų bazė „Maidstone“. Antrojo pasaulinio karo metais ji veikė Viduržemio jūroje, Indijos ir Ramiajame vandenynuose. Po karo buvo perdaryta į kareivines, o nuo 1971 m. naudota laikyti grupei internuotų asmenų, įtariamų ryšiais su Airijos respublikonų armija. Denis buvo apsuptas 10 pėdų aukščio spygliuota viela. Į metalo laužą laivas buvo perduotas 1978 m. gegužę.
Paskirtis: povandeninių laivų palydovas „Maidstone“ kurį laiką buvo plaukiojančiu kalėjimu. (Redakcijos archyvo nuotr.)
Paskutinis kalėjimo laivas
Paskutiniuoju Jungtinės Karalystės plaukiojančiu kalėjimu buvo laivas „Weare“. Jis buvo pastatytas 1979 m. Švedijoje ir skirtas jūroje dirbantiems naftos ir dujų pramonės darbuotojams apgyvendinti.
1982 m. Jungtinės Karalystės „Bibby Line“ įmonė, užsiimanti laivyba ir kita su jūra susijusia veikla, įsigijo du Švedijoje pastatytus plaukiojančius būstus, kuriuos pavadino „Bibby Venture“ ir „Bibby Resolution“. Pastarasis vėliau ir tapo kalėjimu ant vandens „Weare“.
Abu Švedijoje įsigytus laivus išsinuomojo Jungtinės Karalystės gynybos ministerija ir, vykstant kariniam konfliktui tarp Argentinos ir Didžiosios Britanijos, dislokavo Folklando salose britų kariuomenei apgyvendinti. Po Folklando karo plaukiojantys būstai buvo naudojami pagal ankstesnę paskirti. Po šešerių metų abu laivus nusipirko Niujorko pataisų departamentas, kuris yra atsakingas už Niujorke kalinčių žmonių saugumą ir priežiūrą.
„Bibby Resolution“ buvo pastatytas East River (Rytų upė) rajone Niujorke. Jame iki 1992 m. buvo laikoma apie 380 kalinių. Vėliau amerikiečiai abu laivus pardavė.
1997 m. britai iš Niujorko parsigabeno „Bibby Resolution“, pervadino jį į „Weare“ ir prišvartavo prie Karališkojo laivyno laivų statyklos Portlando saloje. Taip buvo siekiama išspręsti perpildytų kalėjimų problemą. Jame laikyta apie 400 nuteistųjų, kuriems buvo skirta laisvės atėmimo bausmė.
Atidarius ant vandens plūduriuojantį kalėjimą, jis tapo politinių ginčų objektu. Pasigirdo net nepalankių jų palyginimų su Viktorijos laikų laivais-kalėjimais.
2005 m. kovo 9 d. buvo paskelbta apie „Weare“ uždarymą. Pagrindinė tokio sprendimo priežastis – milijoninės išlaidos, kurių prireiks tokio kalėjimo renovacijai. Galiausiai, kai vyriausioji kalėjimų inspektorė Anne Owers sukritikavo sąlygas, kuriomis čia buvo laikomi kaliniai, „Weare“ 2006 m. buvo parduotas. Jį įsigijusi „Sea Trucks Group“ firma vėl pradėjo naudoti naftos pramonėje kaip plaukiojantį būstą, kuriame gali apsigyventi 500 darbuotojų.
Dabar Anglija neturi nė vieno laivo, kuriame būtų kalinami nusikaltėliai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Į eismo įvykius patekusių vaikų – mažiau
Į eismo įvykius pernai pateko kelios dešimtys nepilnamečių. Skaičiai mažėja, tačiau pareigūnai pabrėžė, kad dažniausiai eismo įvykių metu pėstieji nukenčia dėl neatidumo. ...
-
Nakties žygis prasidės Doviluose
Nakties žygis, skirtas atminti 1923 metų sausio įvykius Klaipėdoje, šiemet prasidės Gargždų priemiestyje. Žygeivių iš visos Lietuvos lauks ne tik žygio organizatoriai, bet ir vietos žmonės, pasirengę supažindinti atvykėlius su savo...
-
Klaipėdiečiai išvys pilies bokštą
Šią savaitę jau ruošiamasi nuimti pastolius ir atidengti pilies bokštą, kad šis papuoštų uostamiestį. Nors atidengti bokštą planuota dar praėjusių metų pabaigoje, tačiau visų darbų laiku atlikti nepavyko. N...
-
Apleisti automobiliai iš kiemų dingsta pamažu
Per pastaruosius metus uostamiestyje užfiksuota beveik 400 neeksploatuojamų automobilių. Jie ne tik darko kiemus, bet užima ir taip trūkstamas stovos vietas. Nors savivaldybės kontrolieriai jų savininkams skiria baudas, pažeidėjų gretos nemažėja, i...
-
Ką uostamiestyje stebės pusšimtis kamerų?1
Klaipėda prieš kelerius metus buvo prisipirkusi šimtus vaizdo stebėjimo kamerų, pagamintų Kinijoje, kurias nuo šių metų tenka keisti naujomis. Daugiau nei pusšimčio kamerų įsigijimui numatyta 400 tūkst. eurų. ...
-
Klaipėdos savivaldybė nurašys šimtatūkstantines skolas
Klaipėdos savivaldybė parengė tvarką, pagal kurią bus įmanoma nurašyti dešimtmečius besikaupusias savivaldybės biudžetinių įstaigų paslaugų gavėjų skolas už suteiktas paslaugas. ...
-
Dėl apšvietimo stygiaus jaučiasi nesaugiai: rajone situacija tragiška
Sportininkų gatvėje 9-ojo daugiabučio namo kieme neveikia apšvietimas. Klaipėdiečiai teiraujasi, kada jis bus įjungtas, kadangi rytais ir vakarais vidinis kiemas, automobilių stovėjimo aikštelė ir takelis prie mokyklos skendi tamsoje, ta...
-
Karinės jūrų pajėgos NATO misijai Baltijos jūroje skyrė du laivus, jie išplaukė1
Karinės jūrų pajėgos NATO kritinės infrastruktūros apsaugos operacijai Baltijos jūroje skyrė du laivus, jie trečiadienį išplaukė į jūrą, BNS nurodė Lietuvos kariuomenė. ...
-
Uostamiestis mini Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 102-ąsias metines1
Sausio 15-ąją uostamiestyje, Skulptūrų parke, prie paminklo „Už Laisvę žuvusiems“, tradiciškai buvo paminėtos Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 102-osios metinės. Jų metu buvo prisiminti svarbūs 1923-iųjų istorin...
-
Vaikų „linksmybės“: sniego gniūžtėmis – į automobilius1
Vieno prekybos centro automobilių stovėjimo aikštelėje buvo pastebėti du vaikai, į mašinas mėtantys sniego gniūžtes. Vyriškiui išlipus jų sudrausminti vos neįvyko nelaimė – vienas nepilnametis atsitrenkė į važiuo...