- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Rytų Europos regione dėl karo Ukrainoje vyksta svarbūs transporto tinklų vystymo pokyčiai, kurie Lietuvą apeina.
Blogiau nei Lenkijoje ir net Latvijoje
Lietuva, vadinanti save tranzito šalimi, su transportu susietame Europos parlamento Transporto ir turizmo komitete neturi nė vieno nario. Tuo tarpu Latvija šiame komitete turi du Europos parlamentarus, o Lenkija net septynis.
Tai yra tarsi įrodymas, nors ir netiesioginis, kad Latvijos ir Lenkijos kaip tranzito valstybių ambicijos yra kelis kartus didesnės nei Lietuvos. Mūsų šalis tampa tarsi balta dėmė, nes atsidūrė tarp dviejų valstybių, kurios ateitį grindžia su tranzito perspektyvomis.
Dar niūresnę Lietuvos kaip tranzito valstybės ateitį pajunti, kai su automobiliu grįžti iš Lenkijos. Ji kažkada garsėjo kaip prasčiausių kelių Europoje šalis. Dabar ji tokia jau nebėra. Lenkijoje pastatyti, o daugelyje vietų dar ir statomi, nauji keliai, kurie niekuo nenusileidžia Vokietijos greitkeliams.
Dėl kelių kokybės žymiai geresnė situacija ir Latvijoje. Užtenka nuo Jelgavos pavažiuoti per Joniškį iki Šiaulių, kad suvoktum, kokia niūri yra Lietuvos realybė.
Netgi Lietuvos „autobanas“ Vilnius–Kaunas–Klaipėda yra kokybiškai (daug vietų, kur nelygus ir išdaužytas) žymiai prastesnis nei daugelis Lenkijos kelių ir gerokai nusileidžia nemažai daliai Latvijos kelių.
Neduoda ramybės mintis, ar nebus Lietuvos „elitas“ išvogęs asfalto ir ES pinigų, skirtų keliams, nes pas mus keliai prasčiausi Rytinės Europos šalyse?
Nauji tranzito maršrutai
Latvijoje rinktas Andris Ameriks yra vienas iš dviejų latvių, kurie dalyvauja Europos parlamento Transporto ir turizmo komiteto veikloje. Jis yra netgi šio komiteto pirmininko pavaduotojas. Kitas šio komiteto narys latvis yra Roberts Zile.
Dėl karo Ukrainoje šiuo metu transporto ir tranzito srityje vyksta radikalūs pokyčiai.
A. Ameriks Latvijos žiniasklaidoje ir dėstė, kad dėl karo Ukrainoje šiuo metu transporto ir tranzito srityje vyksta radikalūs pokyčiai. Iš esmės keičiasi logistika ir daugelį metų susiklostę transporto srautų maršrutai.
„Jungtinės Amerikos Valstijos ir Europos Sąjunga skiria didelius pinigus ir pajėgas tam, kad iš Europos tranzito linijų būtų pašalinta Rusija. Stengiamasi kurti alternatyvius transporto koridorius, kurie aplenktų Rusiją“, – dėstė A. Ameriks.
Jo teigimu, JAV ir ES žvilgsniai bei lėšos yra skiriamos tam, kad būtų vystomi nauji maršrutai su Centrinės Azijos šalimis – Uzbekija, Tadžikija, Turkmėnija, Kazachstanu.
Latvis A. Ameriks yra ES parlamento darbo grupės vadovas bendradarbiaujant su Centrinės Azijos šalimis. Jo teigimu, yra paruošti dideli projektai dėl geležinkelių statybos Kazachijoje. Kaspijos jūros regione suplanuota statyti ir keletą naujų uostų.
Anot A. Amerikso, ES struktūrose šiuo metu analizuojamas projektas dėl tarptautinio transporto koridoriaus per Ukrainą ir europinės geležinkelio vėžės statybos šioje šalyje pasibaigus karui.
Nei Latvija, o juo labiau nei Lietuva naujose ES rengiamose transporto tranzito schemose nėra minimos. Lietuva turėjo palyginti neblogą geležinkelio tranzito liniją per Baltarusiją. Dabar jos neliko, o prie europinių tiek geležinkelių, tiek kelių tinklų Lietuva prisitaiko sunkiai. Didžiulė problema yra ir tai, kad Lietuva dar vis neturi europinio geležinkelio vėžės nuo Kauno iki Klaipėdos uosto, kas išstumia Lietuvą iš galimų patrauklių ateities tranzito valstybių sąrašo.
Atsijungė ir nuo jūrinių reikalų
Neturėdama savo narių Europos parlamento Transporto ir turizmo komitete Lietuva yra atsijungusi ir nuo ES jūrinių reikalų.
Europos parlamento Transporto ir turizmo komitete kartas nuo karto svarstomi ir svarbūs jūrinio transporto reikalai. Pavyzdžiui, šio komiteto nariai susitarė, kad nuo 2030 m. didžiausi Europos uostai privalės užtikrinti, kad konteineriniai ir keleiviniai laivai, atplaukę į uostus, prisijungtų prie kranto elektros tinklų.
Klaipėdoje bent kruizinių laivų ir jūrų keltų terminaluose jau rengiamasi įrengti didelės galios elektros jungtis laivams. Tokios jungtys per artimiausius metus turėtų būti numatomos ir konteinerių terminaluose.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eglutės žaisliukai – gyvenimo atspindys: kokias istorijas jie pasakoja?
Žiemos sode pastatyta Kalėdų eglutė antrus metus gaivina primirštą, bet prieš šimtmetį gyvavusią tradiciją. Mat grafai Tiškevičiai savo Kretingos rezidencijos Kalėdų eglę visuomet puošdavo Žiemos sode. Po ja dova...
-
Be jų neįsivaizduojamos Kalėdos, o toks čempionatas – vienintelis pasaulyje?2
Kretingoje pakvipo mandarinais. Čia surengtos pirmosios mandarinų valgymo varžybos. ...
-
Kariai sugrįžo namo7
Lietuvos karinių jūrų pajėgų kariai šiandien, gruodžio 21-ąją, grįžo iš penkis mėnesius trukusios NATO vykdomos tarptautinės operacijos „Brilliant Shield“ (liet. „Briliantinis skydas“). Džiaugsmingais sveikini...
-
Kariškių užmojai kelia klausimų dėl turizmo5
Kairių poligone kariškių ketinimai įrengti tolimojo šaudymo pratybų poligoną sukėlė klausimų Klaipėdos rajono savivaldybei dėl turizmo infrastruktūros plėtros. ...
-
„Grigeo Klaipėda“ Kuršių marių taršos byloje bus apklausiami užsienio specialistai
Artimiausiuose bendrovės „Grigeo Klaipėda“ Kuršių marių taršos bylos posėdžiuose bus apklausiami specialistai iš užsienio, penktadienį pranešė Šiaulių apygardos teismas. ...
-
Kalėdos bus be sniego
Šių metų Kalėdas švęsime be sniego. Anot sinoptikų, orai per šventines dienas anaiptol neprimins žiemos. Laikysis teigiama oro temperatūra, protarpiais palis, labiau vėjuota bus tik šį savaitgalį. Šventinėmis dieno...
-
Vakarų laivų gamyklos direktorius šventinėje skuboje linki neišbarstyti to, kas svarbiausia
Šventinėje skuboje neišbarstykime to, kas svarbiausia: te artėjančios šv. Kalėdos brangių žmonių artumu užpildo visas širdies kerteles. Stabtelėjimas metų sandūroje tebūna prasmingas ir įkvepiantis, belaukiant, kol atsi...
-
„Klaipėdos vandens“ direktorius: iššūkių būta įvairių
Vakar vykusiame susitikime įmonės „Klaipėdos vanduo“ atstovai žurnalistams atskleidė, su kokiais iššūkiais šiemet teko susidurti ir kokie pokyčiai laukia kitąmet. ...
-
Vietoj namų šurmulio – linksmybės restorane10
Klaipėdoje keičiasi švenčių tradicijos – vis daugiau žmonių Kūčių vakarienės patiekalus užsisako iš mėgstamų kavinių, o Kalėdas ir Naujuosius mieliau švenčia restoranuose. Tuomet nereikia rūpintis svečių priėmimu,...
-
Šventinė nuotaika kasmet vis ryškesnė: klaipėdiečiai miestą puošia patys
Klaipėdiečiai nelaukia, kol kas nors kitas papuoš jų aplinką – šventinės puošmenos mieste atsiranda gyventojų ir čia veikiančių įmonių ir įstaigų pastangomis. Žmones vienijantis siekis, kad tamsiausias metų laikas mies...