- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tapyti galima naudojant lesiravimo techniką. Taip išgaunant perregimus, apie spalvą subtiliai užsimenančius, sluoksnius. Tapyti galima ir pastoziška maniera – potėpiais, kurie aklinai uždengia drobės paviršių. Nepaisant to, kad akvarelė yra gimininga tapybai (kuri, mums įprasta, gali būti visokia), ji vis dar, net jei ir nuskambės paradoksaliai, negali lietis už ribų, nes akvarelė turi (?) būti lengva, skaidri, potėpiai lapo erdvėje turi sklęsti lyg pūkai ore, o spalvų sluoksniai – švelniai susiliesti arba atsargiai pridengti vienas kitą.
Kauno paveikslų galerijoje eksponuojamoje pagrindinėje X tarptautinės akvarelės bienalės „Baltijos tiltai 2024. X // TEN“ (kuratorius Eugenijus Nalevaika) parodoje akvarelė visgi išsilieja. Plačiai.
Besikeičianti
Menininkų kūriniuose atsiskleidžia akvarelės savybė įsikūnyti ir persikūnyti – lengvai, be pastangų perplaukti iš vienos spalvos į kitą, žiūrovo akyse keičiant formas. Akvarelė susijungia su plastišku piešiniu, tampa iliustratyviu, nostalgiją sukeliančio vaikystės pasaulio atspindžiu; ištrūksta iš ją sugėrusio popieriaus lapo plokštumos ir įgauna fizinį (instaliacijos ar objekto) pavidalą.
Violeta Židonytė. Iš praeities. Edgaro Cickevičiaus nuotr.
Parodoje akvarelė ne tik stebina. Ji išlieka ir paslaptinga – tik šiek tiek, tik vos vos išnyra į balto popieriaus lapo paviršių ar, priešingai, neria gilyn į vandenį, sukibdama su juo ir tapdama alsuojančia, pulsuojančia, judančia ameba, arba lyg įgelta blaškosi po lapo erdvę, palikdama chaotiškų pėdsakų, kuriais neįmanoma sekti.
Laisva
Pagrindinė bienalės paroda išryškina ir dar vieną akvarelės savybę – leistis menininko suvaldomai, bet ne aklai jam paklusti. Rodos, ji mėgaujasi išgyvendama laisvą krytį į drobės ar lapo erdvę ir pažirdama į daugybę skaidrių ar sodrių potėpių, kurie uždaroje erdvėje vėl pritraukia vienas kitą ir susijungia į spalviškai intensyvias, bet minkštas dėmes, iš kurių žiūrovo akys gali lengvai lipdyti asociatyvias formas. Akvarelei patinka laisvė.
Trondas Einaras Solbergas Indsetvikenas. Erdvė tarp. Edgaro Cickevičiaus nuotr.
Išraiškų įvairovė
Taip, kaip akvarelė mėgaujasi savo laisve, taip ir žiūrovas parodoje gali mėgautis tos laisvės išraiškų įvairove.
Ieva Spalviņa darbuose „Dar kartą šį vakarą“, „Aidėjimas“ ir kituose meistriškai improvizuoja spalvų sluoksniais, iš jų kurdama vizualiai paveikius koliažus.
Akvarelės maestro Osvaldas Jablonskis kūriniuose „Liškiava“, „Druskininkų vartai“, „Uglonys prie Dubysos“ tampa dirigentu, kuriančiu harmoningą stebuklinės šviesos, švelnių spalvų ir širdį šildančių motyvų skambesį.
Eglė Lipeikaitė. Ramybė. Edgaro Cickevičiaus nuotr.
Kūrėjos Heidi Vasaros darbai „Raudonas namas“, „Oranžinis namas ir obelis“ ir kiti – iš pirmo žvilgsnio yra priešingybė jautrioms O. Jablonskio akvarelėms, nes menininkė akvarelę naudoja tik kaip papildomą raiškos priemonę – foną karpiniams. Tačiau šis fonas yra ypatingas, geometriškas karpinių formas atplėšiantis nuo plokščio lapo paviršiaus ir leidžiantis joms sklandyti erdvėje.
Iš tikrųjų į erdvę įžengia instaliatyvus Jovitos Nalevaikienės kūrinys „(Ne)pasikartojanti statistika“. Daugiaprasmis darbas paragina žiūrovą ieškoti atsakymo į klausimą, ar priešingi poliai vis dėlto nėra vienas kitam būtini?
Virginija Urbonavičienė grąžina po erdvę klaidžiojantį žiūrovo žvilgsnį į popieriaus lapo erdvę, darbuose „Tyla“, „Kopa“ ir kituose kurdama abstraktaus peizažo aplinkybes, kuriomis pasinaudodamas žiūrovas gali atsipalaiduoti, nurimti ir... susikaupęs peršokti į menininko Trondo Einaro Solbergo Indsetvikeno „Erdvė tarp“ kūrinių ciklą, kurį norėčiau sugretinti su haiku, kartais pavadinamu tylos poezija. Tik darbų cikle spalvos, o ne žodžiai kuria metaforas, perteikiančias gilesnes prasmes.
Priešingybė tylai, o sykiu grįžimu prie dualumo temos tampa Ričardo Garbačiausko ciklo „Šiurkštūs paviršiai“ kūriniai, paaštrinantys estetinius žiūrovo pojūčius.
Heidi Vasara. Skalbimo diena. Edgaro Cickevičiaus nuotr.
Pojūčius sustiprina ir Julija Skudutytė, darbuose „Šiukšlių jūreivė“, „3D batono pagalvė“ realistiškai atkartodama buities motyvus, kuriems menininkė – tiesiogine to žodžio prasme – suteikia spindesio, pakylėjančio virš kasdienybės. Tačiau ne taip aukštai, kad būtų galima ieškoti paslėptų prasmių, o tik tiek, kad objektai, iš kurių statoma kasdienybės monotonija, atkreiptų dėmesį, būtų pastebėti.
Kūrėja Yuge Kurt vaizdo darbe „Kosmosas. I–III“ ragina žiūrovą trumpam pamiršti kasdienybės vargus ir rūpesčius ir įžengti (savo žvilgsniu) į naujai atrandamas teritorijas, pavyzdžiui, kitose planetose.
Voldemaras Barakauskas darbuose „Intarpai. I–V“ žiūrovui taip pat atveria erdvių ir palieka jį spėlioti, ar jos egzistuoja čia, visai šalia, ar tai – menininko vaizduotės konstruktai?
Panašią dvejonę žiūrovui sukelia ir Ryto Jurgelio ciklas „Toliai. I – IV“. Minimalistiniai darbai savo estetika prisiliečia prie žiūrovo sielos ir, čia ir dabar, įvyksta atsivėrimas, pokalbis. Dialogas vyksta ir prie Eugenijaus Nalevaikos instaliatyvaus kūrinio „Archyvas. Dedikacija akvarelei“. Galima įsivaizduoti, kad kūrinyje du akvarelės meistrai – E. Nalevaika ir Janis Spalviņš (1948–2021), peržengę laiko ir erdvės ribas, diskutuoja apie laisvą akvarelės būtį.
Valerija Tarabildienė. Planetos. Edgaro Cickevičiaus nuotr.
Į gilesnius, sunkesnius apmąstymus žiūrovą taip pat nukelia Lenos Johansson Fahlén ciklas „Sušalusios bangos. I–III“ ir Romualdo Balinsko kūrinių serija „Prieš ir po. I–IV“. Pastarieji sužavi tiksliais, apgalvotais, gyvybingais potėpiais, tampančiais tarsi atskiru kompozicijos elementu, svariai prisidedančiu prie abstraktaus, žiūrovo interpretacijoms atsiduodančio kūrinių naratyvo, ir jautrumu spalvai, meistriškai perteikiant jos užuominų darbuose.
Spalva kaip pagrindinis kūrinio motyvas ir Audriaus Gražio cikle „Toliai“, darbe „Vakarėja“. Menininkas kuria emocionaliai paveikias spalvų vibracijas, prie kurių žiūrovui norisi sulaikyti savo žvilgsnį ilgiau.
Ilgiau pabūti norisi ir prie Eglės Lipeikaitės kūrinių „Ramybė. I–III“. A. Gražio ir E. Lipeikaitės kūriniai sutelkia dėmesį, ramina, priešingai nei Marijos Griniuk ciklas „Arkties dienoraštis“, kuris tarsi pabudina žiūrovą iš meditatyvios būsenos dinamiškomis kompozicijomis, besimainančiu koloritu ir įtraukiančia atmosfera.
Rita Kišonienė. Vaikystė (viršuje). Edgaro Cickevičiaus nuotr.
Atmosfera yra ir vienas pagrindinių Gretos Grendaitės ciklo „(Ne)privalomas peizažas“ elementų, leidžiančių žiūrovui suartėti su gamta, joje atrandant vietą sau: savo mintims, jausmams, pojūčiams ir, svarbiausia, savo laisvei.
Pagrindinė X tarptautinės akvarelės bienalės „Baltijos tiltai 2024. X // TEN“ paroda – įvykis ne tik kultūriniame Kauno meno lauke. Tai įvykis žiūrovui, galintis praplėsti jo žvilgsnį.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu1
Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...
-
Dainos mus lydi visada: šauliai rengia moksleivių patriotinių dainų konkursą3
Lapkričio 26 d., antradienį, 10–15 val., Lietuvos karininkų ramovėje, Kaune, jau devynioliktą kartą rengiamas tradicinis Kauno miesto ir rajono moksleivių patriotinių dainų konkursas. ...
-
Vidinės erdvės choreografiniai tyrinėjimai
Jei jautiesi supratęs save, būsi suprastas ir žiūrovų, sako šiuolaikinio šokio menininkė Ugnė Kavaliauskaitė. Kartu su šokėju, choreografu, pedagogu Pauliumi Prieveliu ji pristato savo debiutinį spektaklį „Sauliaus ir Alex...
-
Kauno valstybiniame lėlių teatre premjera – „Karalius Lyras“ suaugusiesiems2
Praėjusį savaitgalį Kauno valstybiniame lėlių teatre įvyko ilgai laukta premjera suaugusiesiems „Karalius Lyras“ (režisierė Ewa Piotrovska / Lenkija), kurią palydėjo gausios žiūrovų ovacijos. Pagrindinį personažą – Karalių Ly...
-
Būsenos tarp tikro ir sukurto pasaulio
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) menų galerijoje „101“ eksponuojama Jovitos Ambrazaitytės kuruojama paroda „Bardo. Trys būsenos“ kviečia žiūrovus žengti į nepažinią erdvę tarp materialaus ir minčių pasaulio, kuriame sus...
-
G. Puccini „Bohema“ – opera apie meilės ilgesį1
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 d. išleidžia antrąją sezono premjerą – Giacomo Puccini operą „Bohema“. ...
-
SEL kultinis posakis „daug garso ir šviesų“ įgis naują prasmę: kai pamačiau sąskaitas – išsižiojau9
Nors surengti pasirodymą arenoje Lietuvos šou versle yra tarsi populiarumo pasitikrinimas ar net mados reikalas, akivaizdu, kad surinkti pilną salę gerbėjų pavyksta toli gražu ne kiekvienam atlikėjui. O publika tampa vis įnoringesnė. Būtent d...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 18–23 d.
Lapkričio 18 d. Vandžiogalos laisvalaikio salė: 18 val. kūrybinės dirbtuvės, kalėdinių žaisliukų gamyba. Liučiūnų laisvalaikio salė: 12 ir 18 val. neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi projekto „Adatėlė devy...