- Vilma Kasperavičienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
-
„Lietuvos didžiagirės“ – žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija
Šalies bibliotekose jau galima rasti ir internetinėse parduotuvėse nusipirkti unikalų, analogų šalyje neturintį leidinį „Lietuvos didžiagirės“. Knyga rugsėjo 19 d. buvo pristatyta Lietuvos Seime, o vėliau suplanuotos jos sutiktuvės bibliotekose bei kitose kultūrinėse erdvėse. Vizualiai traukiančios akį, solidžios apimtimi ir turiniu knygos autoriai – Lietuvos miškininkai Algirdas Brukas ir Gintautas Mozgeris. Nesuklysime „Lietuvos didžiagires“ pavadindami didžiųjų Lietuvos miškų masyvų bei žmogaus ir miško bendrystės istorijos studija.
Skirta ne tik miškininkams
Leidinyje apžvelgiama aštuonių didžiausių Lietuvos miškų masyvų susiformavimo istorija bei dabarties charakteristikos. Nors, autorių žodžiais, dėmesio centre yra miškas, stengtasi nepamiršti ir žmogaus, gyvenusio ar tebegyvenančio didžiagirių teritorijoje bei už jų ribų, savo sunkiu darbu, buitimi, tradicijomis, nuostatų įvairove nulėmusio savo aplinkos raidos praeitį ir kuriančio ateitį. Knygoje pateikti svarbiausi dabartiniai kiekybiniai ir kokybiniai didžiausių Lietuvos miškų masyvų – Dainavos, Gaižiūnų–Rumšiškių, Karšuvos, Kazlų Rūdos, Labanoro–Pabradės, Lavoriškių–Nemenčinės ir Rūdininkų didžiagirių – rodikliai bei jų žemėlapiai.
Leidinys yra skirtas ne vien miškų ūkio ir gamtosaugos specialistams bei šios srities studentams, bet ir miško gėrybių – grybų, uogų, medžiojamųjų gyvūnų, rekreacinių takų, miško poilsiaviečių – naudotojams bei platesnei visuomenei, kuriai rūpi Lietuvos miškų ateitis, jų reikšmė ir vieta valstybės politikoje, ūkyje, aplinkos apsaugoje ir kasdieniame žmonių gyvenime.
Partnerio nuotr.
Ištakos – 1980-ieji
Pasak A. Bruko, pirmiausia kilo mintis parašyti apie didžiausią šalies miškų masyvą – Dainavos didžiagirę. Tai buvo apie 1980 metus, o ši didžiagirė tuomet dar vadinosi kitaip. „Įvairius straipsnius į žurnalą „Girios“ rašyti pradėjau dar 1961 metais, baigęs studijas ir tapęs miškotvarkininku. Domėjausi miškų istorija, nušviečiau atskirus fragmentus, bet minčių apie tokį kapitalinį darbą nebuvo. Pirmąjį variantą apie Dainavos didžiagirę parašiau praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio pabaigoje, kažkiek palaikiau stalčiuje, vėl perskaičiau ir man pasirodė, kad dar kažko trūksta. Nutariau sumanymą atidėti į šalį. Po kurio laiko sukirbėjo mintis, kad apie Lietuvos miškus yra įdomių dalykų, kad reikėtų parašyti apie didžiausius masyvus“, – pasakojo miškininkystės žinovas.
Algirdas Brukas. Partnerio nuotr.
Apsisprendęs, kaip turėtų atrodyti būsimoji knyga, A. Brukas prie jos gerokai padirbėjo ir tuomet suprato, kad gilesnei analizei, suteikiančiai mokslinį pobūdį, trūksta kartografinės medžiagos. Ji sovietmečiu buvo įslaptinta, mažai kam prieinama. „Kilo mintis į talką pasikviesti gerą kartografuotoją. Džiaugiuosi, kad profesorius Gintautas Mozgeris mielai sutiko dalyvauti tokioje avantiūroje. Tada jau dvejus metus su trumpomis pertraukėlėmis kūrėme abu: aš užsiėmiau tekstais ir fotografijų paieška, o Gintautas padarė visus žemėlapius, rinko ir analizavo dabartinius miškų rodiklius “, – aiškino vienas iš autorių.
Pagalba išsiplėtė
Lietuvos miškininkas, VDU Žemės ūkio akademijos profesorius G. Mozgeris iš pradžių prisidėjo duomenų, senųjų bei dabartinių žemėlapių rinkimu ir pateikimu, faktų patikra, o vėliau teko padirbėti ir su turiniu. „Jaučiuosi pamalonintas, buvau pasirengęs padėti ir be autorystės nurodymo. Dirbti duetu buvo konstruktyvu ir produktyvu“, – tvirtino G. Mozgeris. Jo žodžiais, intensyviausias darbas prasidėjo 2020–2022 m., o vėliau jau vyko dailinimas.
Paklaustas su kokias iššūkiais rengiant leidinį teko susidurti, G. Mozgeris buvo atviras: „Ir dabar, atsivertęs knygą, kai kuriuos duomenis bijau tikrinti, galbūt liko kokių nors techninių klaidelių. Kai informaciją surenki 2021 metais, 2024-aisias jau pasikeitusi ne tik ji, aktualijos, bet galbūt ir požiūris. Juk rašant knygą migrantai, bėgantys iš Baltarusijos per sieną, ar kariniai poligonai buvo traktuojami kitaip“, – sakė profesorius.
Ar jo vizija sutampa su galutiniu variantu? „Turinio prasme – taip, o techninę dalį įsivaizdavau kitaip. Nesitikėjome padaryti knygą tokio didelio formato (500 puslapių, – red. pastaba), pavyko geriau. Jei būčiau žinojęs, kad taip pavyks, kai ką galbūt būčiau daręs kitaip“, – tikino pašnekovas.
Partnerio nuotr.
Leidinio svarba
Šiandien A. Brukas džiaugiasi, kad vis dėlto sovietmečiu rankraštis liko stalčiuje: anuomet nebuvo galima išryškinti rezistencinių kovų, miškininkų likimų Antrojo pasaulinio karo metais. Dabar „Lietuvos didžiagirėse“ tam skirtas vienas skyrelis.
Paprašius įvardinti leidinio svarbą, abu autoriai išliko kuklūs. Pasak A. Bruko, ji svarbi miškininkams ir gamtininkams. „Žinant, kaip vystėsi šie masyvai, kada ir kokie juose buvo pokyčiai, kaip keitėsi plotai ir rūšinė struktūra, šiandien galima parinkti tikslesnius ūkininkavo ir apsaugos metodus bei režimus, naudojimo intensyvumą. O pokyčių, ypač turint mintyje klimato kaitą, tikrai neišvengsime“, – samprotavo miškotvarkininkas.
Anot, G. Mozgerio, bandymų pristatyti miškininkystę esama ir daugiau, tačiau užfiksuoti Lietuvos miškininkystės istoriją kol kas nebuvo, tik bandymai. „Galbūt dabar atsiras ir daugiau norinčiųjų bei galinčių tai padaryti net didesne apimtimi“, – vylėsi profesorius.
Partnerio nuotr.
Norai ateičiai
Pats G. Mozgeris, jei sutiktų A. Brukas, mielai dar plėtotų „Lietuvos didžiagirių“ potemes, pavyzdžiui, Lietuvos didžiagirės ir kariuomenė arba medienos plukdymas. „Labai norėčiau „Lietuvos didžiagirių“ turinį padaryti interaktyvų ir skaitmeninėje erdvėje, ne tik popierinį lentynoje“, – sumanymais dalijosi pašnekovas.
Ar tikslinė auditorija dar gali tikėtis išvysti A. Bruko, kaip autoriaus pavardę, ant kitos knygos viršelio? „Sumanymų išties turiu, tačiau prisiminus savo gimimo datą, maža tikimybė, kad imsiuosi kapitalinio darbo, nors ko nors smulkesnio – galbūt. Juk dar į šią knygą buvo galima įtraukti skyrelį apie didžiausią kultūrinį masyvą, sodintą žmogaus rankomis – Kuršių neriją. Jis turi ne tik įdomią istoriją, bet ir gausybę legendų“, – kalbėjo ilgametis miškų specialistas.
Pakartoti neįmanoma
Jei abu autoriai galėtų kartoti pasirinktą temą, ją plėtoti, įtraukti naujas potemes ir duomenis, tai Remigijaus Daugalo indėlio pakartoti neįmanoma. Tiesa, Valstybinių miškų urėdijos Tauragės regioninio padalinio vyriausiasis miškininkas jo nesureikšmina, netgi linkęs sumenkinti: „Nematau, kur čia mano nuopelnas, knygoje – tik vienintelė, viršelio nuotrauka“.
Remigijus Daugalas. Partnerio nuotr.
„Lietuvos didžiagirių“ viršelį puošia Karšuvos giria, nufotografuota maždaug prieš penkerius metus skrendant lėktuvu. „Jei pilotuoju, kokį kadrą padarau nebent telefonu, norint fotografuoti profesionalia technika, reikia skristi dviese. Kiekvienas kadras – unikalus ir jo pakartoti neįmanoma. Priežasčių daug: didelis greitis, ne toks kampas, aukštis, apšvietimas. Norėtųsi tą patį vaizdą užfiksuoti kitu metų laiku, bet net nebandau, nes žinau, kad nepavyks, nes jau esu mėginęs“, – tikino R. Daugalas.
Knygos leidėjas Dainius Šeronas atviravo: nuotraukos „Lietuvos didžiagirių“ viršeliui ieškojo devynis mėnesius. „Gavau tikrai nemažai nuostabių nuotraukų, bet vis jausdavau, kad čia dar ne ta pati pačiausia, kol nepamačiau R. Daugalo atsiųstosios. Simboliška – joje užfiksuotas Karšuvos didžiagirės, apie kurią ir rašoma knygoje, vaizdas. Ir tik spaustuvėje, pamatęs atvirkščią knygos viršelį, pastebėjau, kad ežeriukas, įsiterpęs į masyvą, beveik atkartoja žemėlapį“, – šypsosi D. Šeronas.
Partnerio nuotr.
R. Daugalas – fotografas mėgėjas, dalyvavęs ne vienoje parodoje, surengęs net autorinių, Tauragės fotografų klubo „Foto jūra“ narys. „Nors turiu du hobius – fotografiją ir sportinę aviaciją – dabar save labiau pozicionuoju kaip pilotą“, – teigė jis.
Jei reikėtų viršelio nuotraukos kitai knygai apie miškininkystę, tikriausiai Remigijaus archyve nebūtų sunku rasti dar ne vieną nuostabų vaizdą? „Miško vaizdų turiu mažėliau, nes miškas, kaip masyvas, nėra itin patrauklus pats savaime, jame turi būti koks nors akcentas. Akimis daugiau ieškau neįprasto vaizdo, man patinka geometrija, mėgstu gaudyti natūralias gamtos įstrižaines“, – pasakojo R. Daugalas. Gamtos fotografijos konkurse „Gyvos Žemės mintys“ jo nuotrauka „Agrarinė geometrija“ pelnė antrąją vietą ir Mažeikių verslininkų asociacijos prizą.
Tauragės regioninio padalinio vyriausiasis miškininkas neslėpė: daug metų prireikė, kol atsirado suvokimas, kaip vaizdas atrodys nuotraukoje, nes tai, ką mato akis ir objektyvas, dažnai skiriasi. „Anksčiau šaudydavau ir pripleškindavau gausybę kadrų, kurių daugumą vėliau ištrindavau. Dabar fotoaparato mygtuką spaudžiu retai. Nesu mėgėjas manipuliuoti, labiau vertinu natūralumą. Pagražinimo programėlėmis naudojuosi retai, tik kai reikia pataisyti baltą balansą, apkirpti“, – sakė J. Daugalas ir patikina, kad „Lietuvos didžiagirių“ viršelio nuotraukos gražinti nė nereikėjo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šokiu – apie prūsų vadą ir išlikimą
Daugybės žmonių primiršta didžiojo prūsų sukilimo vado Herkaus Manto istorija, pasirodo, būtent šiuo metu yra itin aktuali. Apie tai kalba naujausiam Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baletui „Legenda“ muziką sukūręs l...
-
Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių
Norint pagyti iš toksiškų santykių, reikia pripažinti senus randus ir savo jausmus, kurie ilgai buvo užkasti, sako menininkė Akvilė Linkevičienė, šiemet įsijungusi į labdaros ir paramos fondo „Frida“ organizuojamo &bd...
-
Š. Birutis apie S. Nėries gatvių pervadinimą: menininkai nėra politikai6
Kandidatas į kultūros ministras socialdemokratas Šarūnas Birutis kritikuoja Desovietizacijos komisijos ir Genocido centro direktoriaus sprendimus pervadinti Salomėjos Nėries vardo gatves, nukelti jos paminklą. ...
-
Sapiegų rūmuose bus įteiktos Kultūros ministerijos premijos
Sapiegų rūmuose Vilniuje ketvirtadienį bus apdovanoti šių metų Kultūros ministerijos premijų laureatai. ...
-
Sujungė ypatinga šventė
Žemaitijos ir Klaipėdos krašto paribyje esančiuose Doviluose etnokultūros centro darbuotojai puoselėja abiejų kultūrų palikimą. Taip minint evangelikų liuteronų šventę „Amžinybės sekmadienis“ prisimintos ir ikikrik&scaro...
-
Tarp pretendentų į nacionalines premijas – M. Drėmaitė, M. Kavtaradzė, A. Kėleris
Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų komisija paskelbė sąrašą 12-os kūrėjų, kurie pretenduoja gauti šių metų nacionalines premijas. ...
-
Kitąmet planuojama steigti vardines M. K. Čiurlionio stipendijas, paskatas restauratoriams
Lietuvos kūrėjo Mikalojaus Konstantino Čiurlionio palikimą tyrinėjantiems ir patiems kuriantiems magistrantūros studentams nuo kitų metų planuojama skirti vardines stipendijas, trečiadienį pranešė Vyriausybė. ...
-
Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas3
„Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!4
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...