- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
-
Paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą apie sovietmečio Lietuvos menininkus
Naujoje MO parodoje „Opartiniai atspindžiai“ – unikali oparto interpretacija ir kūrybinės laisvės paieškos.
Rugpjūčio 25 d. MO muziejuje atidaryta paroda „Opartiniai atspindžiai“ paneigia nuostatą, kad sovietmečiu Lietuvos menininkai gyveno atskirti nuo pasaulinių meno reiškinių, o įvairūs kultūriniai procesai mus pasiekdavo gerokai vėliau. Parodoje pristatomi lietuvių dailininkų sukurti oparto darbai leido kūrėjams ne tik atitolti nuo ekspresyvios Lietuvos dailės tradicijos ir ieškoti naujų formų, bet ir kurti unikalią šios krypties interpretaciją, padedančią bent trumpam pamiršti nelengvą realybę.
„Lietuvos dailininkai kūrė laisvas, nuo realybės atitrūkti leidusias abstrakcijas, taip pat opartinius motyvus naudojo kaip elementus, suteikiančius neužtikrintumo, nestabilumo įspūdį“, – sako parodos kuratorė Deima Žuklytė-Gasperaitienė – Iliuziniai opartiniai miražai buvo kūrybinės laisvės išraiška, padedanti bent trumpam pamiršti gyvenimą Sovietų Sąjungoje.“
Lietuviškojo oparto įkvėpimai – ir liaudies kūryboje
Nors susidomėjimas optiniu metu Lietuvoje kilo iš Vakaruose susiformavusio oparto judėjimo, lietuvių dailininkams, veikiamiems kitokių socialinių sąlygų, įkvėpimo šaltiniu tapo ir vietinės optinio meno apraiškos – istorinė renesansinė sienų tapyba bei lietuvių liaudies audiniuose randami optiniai ornamentai. „Pasitelkdami šiuos motyvus, dailininkai opartą interpretavo savaip – neapsiribojo abstrakcijomis, eksperimentavo su platesnėmis raiškos galimybėmis“, – pasakoja D. Žuklytė-Gasperaitienė.
(Ne)laisvė kurti
Vis dėlto kūrėjų laisvė baigdavosi už jų dirbtuvės ribų – norėdami eksponuoti savo darbus viešai, jie susidurdavo su didesnėmis ar mažesnėmis kliūtimis: kartais darbai būdavo eksponuojami ir pristatomi kaip „supančio pasaulio reiškinių analizė ir sintetinimas“, tačiau daug dažniau – ignoruojami arba kaltinami „formalizmu“, reikšdavę pašalinimą iš profesinės veiklos.
Bandydami išvengti sistemos padarinių, menininkai rinkdavosi iš trijų kelių: kurti tik abstrakcijas ir beveik visiškai atsiriboti nuo viešojo dailės lauko, eiti kompromisiniu keliu ir abstrakcijas kurti kaip eksperimentinę kūrybą, tuo pat metu dirbant kitose srityse.
Pavyzdžiui, scenografės kelią pasirinkusi Dalia Mataitienė, arba restauratoriumi dirbęs tapytojas Juozas Pilipavičius, ar pasirinkti dizaino specialybę, kur abstrakti forma buvo priimtina – šis būdas ir buvo patraukliausias daugumai parodoje pristatomų menininkų: dailininkei Monikai Urmanavičiūtei-Jonaitienei, grafikui Juozui Galkui ir kitiems.
Palikti šalį per 72 valandas
Turbūt sunkiausias valdžios pasekmes iš parodoje sutinkamų menininkų teko patirti lietuvių grafikui, tapytojui, skulptoriui Vladislovui Žiliui, nenorėjusiam taikytis su saviraiškos laisvės apribojimais ir atvirai stojusiam į priešpriešą su aukščiausiomis sovietinės Lietuvos struktūromis – 1976 m. pavasarį visa Žilių šeima gavo nurodymą per tris paras palikti šalį.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ atidaryme dalyvavusi V. Žiliaus dukra Rasa Bačiulienė prisiminė, kad Lietuvoje menininkui neliko galimybės nei kurti, nei pragyventi: „Jis buvo buvo pašalintas iš LSSR dailininkų sąjungos, atleistas iš darbo, negaudavo užsakymų, o baisiausia – prasidėjo naktiniai grasinantys skambučiai iš tam tikrų valdžios organų“, – pasakojo ji.
Išvykęs į Niujorką, menininkas labai ilgėjosi gimtinės: „Jo nostalgija buvo labai skausminga“, – sakė R. Bačiulienė. Visgi į Lietuvą V. Žilius dar spėjo sugrįžti – šaliai atgavus nepriklausomybę, menininkas kelis kartus čia lankėsi, surengė savo kūrybos parodas.
Ši paroda – tai galimybė susipažinti su pirmą kartą Lietuvoje pristatomu optinio meno poveikiu Lietuvos dailei XX a. 7–8 dešimtmečiais bei tuo metu oficialiojo dailės gyvenimo paraštėse kūrusių lietuvių menininkų – grafikų, restauratorių, scenografų – darbuose ryškėjusiais drąsiais eksperimentais.
Paroda, kuri buvo sumanyta kaip didžiąją MO muziejaus parodą „Susitikimas, kurio nebuvo“ lydėsiantis projektas, veiks iki 2023 metų vasario 19 dienos.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„ConTempo“: nuo sporto salės iki bažnyčios
Rugpjūčio 5–11 d. vyks scenos menų festivalis „ConTempo“, šiais metais pasitinkantis šūkiu „Pasaulio scena – iš arti“. ...
-
Seimo nariai svarstys LGGRTC įstatymo pataisas
Seimas antradienį svarstys naujos redakcijos Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų centro (LGGRTC) įstatymo projektą. ...
-
Kulautuvoje vyks bardų festivalis „Akacijų alėja“9
Kulautuvoje, Kauno rajone, šeštadienį vyks 24-asis dainuojamosios poezijos ir gyvos muzikos festivalis „Akacijų alėja“. ...
-
Nidoje prasideda tradicinis Th. Manno festivalis
Nidoje šeštadienį prasideda savaitę vyksiantis 28-asis tarptautinis Thomo Manno (Tomo Mano) festivalis. ...
-
Vienam žmogui konclageris, kitam – altorius1
Karštą vasaros dieną atsivėsinti menu gera ne tik dėl oro kondicionieriaus, įrengto galerijoje, bet ir dėl galimybės pailsėti nuo vasaros linksmybių. Pasinaudojusi galimybe paskutinį mėnesio sekmadienį nemokamai aplankyti muziejus, užsukau ...
-
Karvedys su batuta rankoje: muzika sušvelnina žmonių širdis2
Jaunasis muzikas Domininkas Ramašauskas žino: jei nesuras kelio – pats jį nuties ir mosuodamas batuta eis ten, kur veda širdis. „Muzika sušvelnina žmonių širdis“, – įsitikinęs jis. ...
-
Išrinktos penkios 2025-ųjų mažosios kultūros sostinės, tarp jų – Švėkšna, Dreverna1
Išrinktos penkios kitų metų Lietuvos mažosios kultūros sostinės, kurios atstovauja kiekvienam etnografiniam regionui, penktadienį paskelbė Kultūros ministerija. ...
-
Parodoje – tradicinės kryždirbystės paveldas1
Lietuvos etnografijos muziejaus Miestelyje, Šaukėnų klebonijos svirno antrame aukšte, atidaryta nauja paroda „Tradicinės kryždirbystės puoselėtojas: Algirdo Šalkausko darbai“. Šis renginys sutapo su naujojo sezono ...
-
Sugrįžimas į Veneciją – literatūriniais siūlais išaustas istorijos gobelenas
„Sugrįžimas į Veneciją“ – meno fikcija, kurioje susipina istorinė tiesa ir kalbinės kūrybos talentas, įgalintas ir išlaisvintas vaizduotės polėkio ir sukauptų žinių ir asmeninės išminties. ...
-
Režisierius G. Varnas: teatras turi sakyti tiesą3
Teatro ir tikrovės santykis nuo seno buvo ir vis dar yra vienas labiausiai teatro teoretikus ir praktikus dominančių aspektų. Dažnai ten, kur teatras sąmoningai priartėja prie tikrovės, tyčia ar ne įsipainioja politinės temos, teatro kūrėjų gvild...