- Pranešimas spaudai
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Kapas, žemė, šauksmas, pyktis, pasipriešinimas totalitarizmui, mizoginija, smurtas, karas, prasmė, beprasmybė, neviltis, maištas, revoliucija... įvairiomis formomis pasirodo spektaklyje „Hamletmachine“. Giliai jaudinantis, emociškai įtemptas, sudėtingas... Tik teatras gali sukelti tokius intensyvius jausmus žiūrovo sieloje“, – apie A. Areimos spektaklį rašo dienraščio „Vijesti“ kultūros žurnalistė, kritikė Anastasija Orlandić.
Rugsėjo 6–15 dienomis Juodkalnijoje įvyko alternatyvaus teatro festivalis „FIAT 2024“. Pagrindinėje konkursinėje festivalio programoje buvo pristatytas režisieriaus Artūro Areimos spektaklis „Hamletmachine“ (A. Areimos teatras). Spektaklis „Hamletmachine“ skatina žiūrovą susidurti su jauno žmogaus, kamuojamo nerimo, depresijos, prasmės paieškos, ir bandymo suvokti save per destruktyvias, ribines patirtis, sąmone, skatina žiūrovą sąmoningai, racionaliai svarstyti apie didžiųjų sociokultūrinių virsmų keliamas visuomenines ir žmogaus savivokos problemas.
Pagrindinėje ir OFF festivalio programoje pristatyti spektakliai iš Italijos, Kosovo, Makedonijos, Kroatijos, Lietuvos, Bosnijos ir Hercegovinos, Serbijos ir Juodkalnijos. Artūro Areimos „Hamletmachine“ sulaukė didelio teatro profesionalų, kritikų susidomėjimo.
Ar tai geriausia, ką galime padaryti?
„A. Areima „Hamletmachine“ atveria per gilią ir bauginančią atmosferą, įnirtingai ir palaipsniui vis garsiau pabrėždamas pjesėje užkoduotą depresijos jausmą skvarbiais techno garsais. Dalyvaujant šioje A. Areimos draminėje patirtyje neišvengiamas garsusis katarsis, kurį patiria „Hamletmachine“ žiūrovas. „Hamletmachine“ – tai pyktis, neviltis, nesibaigiantis istorijos ratas, kuriame viskas nuolat kartojasi, iš kurio nei žmogus, nei mašina negali ištrūkti. Hamletas pavargsta ir nuo religijos, privačios nuosavybės, policijos, kostiumų ir klausia, ar tai tikrai geriausia, ką galime padaryti? O Ofelija? Šiame spektaklyje ji kalba apie visko šventumą, o jos personažą galima interpretuoti kaip maištą prieš Vakarų civilizacijos bejėgiškumą užkirsti kelią pasikartojančiam smurto ciklui.
Spektaklis „Hamletmachine“. D. Miljaničiaus nuotr.
Tačiau menas neturi pabaigos, jis niekada nebūna, kaip sako Leonardo da Vinci, užbaigtas, o tik apleistas, paliktas. Taigi bet kokie tolesni komentarai reiškia tik trumpalaikį atsisakymą mąstyti apie šią pjesę, kalbėti apie ją ir perteikti įspūdžius apie spektaklį, nes „Hamletmachine“ yra toks spektaklis, kuris reiškia sugrįžimą, laiko nebuvimą ir begalę prasmių bei galimybių“, – rašė Anastasija Orlandić (Vijesti.me).
Depresijos pasaulis, iš kurio nėra išėjimo
Andrija Radović, didžiausio Juodkalnijos dienraščio „Pobjeda“ teatro kritikė, savo recenzijoje analizuoja žmogaus dekonstrukcijos temą, ryškiai atsiskleidžiančią ir pačiame spektaklyje: “Areimos darbas svyruoja tarp performanso ir teatro spektaklio, kuriame aktoriai Monika Poderytė ir Rokas Petrauskas vaidina minimalistiškai dekoruotoje scenoje – joje tik čiužinys, padengtas žemėmis ir baltomis chrizantemomis. Spektaklio pradžioje ant čiužinio guli jaunas vyras, kenčiantis nuo depresijos, kuri perauga į agresiją ir destrukciją. Jo kūno kalba sukuria iliuziją, kad žemė jį pamažu praryja, o iš frazių, kurias jis ištaria, sklinda nepaneigiamas nihilizmas. Pjesės žodžiai kalbami į mikrofoną, žmogaus sukurtą mašiną. Vietoj dialogo dažniausiai skamba monologai, kupini emocinės įtampos, neatitinkančios kalbančiojo būsenos, taip pat, spektaklyje gausu intertekstinių nuorodų. Taigi kalba čia pasirodo esanti visų nesusipratimų šaltinis, taip pat ji suvokiama kaip tam tikras mechanizmas – kaip žmogaus išradimas, negalintis išreikšti giliausių jo emocijų. Per pagrindinio veikėjo transformacijas stebime neramios, paralyžiuotos sielos, neturinčios jėgų jokiems pokyčiams, portretą. Nusivylimas socialine santvarka, kapitalizmu ir empatijos stoka yra jo pykčio ir maišto priežastis.
Mes paprasčiausiai nustojome būti asmenybėmis ir kūrybingomis būtybėmis, o dabar mums kelia grėsmę ir dirbtinis intelektas. Jaučiu, kad žmonės nustojo tikėti kultūra, tikėtis kad kultūra gali kažką pakeisti.
„Hamletmachine“ spektaklyje jaučiamas veltšmercas (vok. Weltschmerz –pasaulio sielvartas; skausmas, depresija, sukelta minčių apie pasaulio netobulumą), pasišlykštėjimas ne tik pasauliu ir civilizacija, bet ir apskritai priimta Vakarų Europos teatro tradicija, pasitelkiant įvairias metateatrines procedūras. Fragmentiškumas yra ryškiausias „Hamletmachine“ bruožas. Pjesės dialogų ir spektaklio scenų dviprasmiškumas ir nenuoseklumas, taip pat sąsajų su originaliais W. Shakespeare,o personažais nebuvimas yra tarsi pasipriešinimas iš anksto primestai draminio teatro sampratai. Nukrypimas nuo tradicinių teatro konvencijų tam tikra prasme yra bandymas atgaivinti teatrą ir ištraukti jį iš nusistovėjusių teatro modelių“.
Spektaklis „Hamletmachine“. D. Miljaničiaus nuotr.
Empatija
Pats A. Areima priminė Heiner Müller, vieno iš postmoderniojo teatro kūrėjų, svarbą. Anot jo, „Hamletmachine“ nėra lengva suprasti, nes joje gausu literatūrinio, muzikinio, socialinio ir politinio konteksto, ir jis mano, kad šiandien šis spektaklis aktualesnis, nei prieš šešerius metus, kai buvo sukurtas.
„Spektaklyje kalbama apie depresijos pasaulį, iš kurio nėra išeities. Mes paprasčiausiai nustojome būti asmenybėmis ir kūrybingomis būtybėmis, o dabar mums kelia grėsmę ir dirbtinis intelektas. Jaučiu, kad žmonės nustojo tikėti kultūra, tikėtis kad kultūra gali kažką pakeisti“, – sakė režisierius.
Pasak aktorės M. Poderytės, pagrindinis dalykas, kurį jie norėjo pasiekti su „Hamletmachine“, tai daugiau kalbėti apie žmones, kenčiančius nuo depresijos.
„Dar nesame pasirengę apie tai atvirai kalbėti. Vis dar stengiamės nustumti šiuos dalykus į šalį ir sakome, kad žmogus tiesiog serga. Nesistengiame suprasti, ką žmogus išties išgyvena ir ką jaučia. Šis spektaklis kviečia mus kalbėti apie šiuos dalykus, kalbėti garsiau ir būti labiau empatiškais vienas kitam“, – pabrėžė M. Poderytė.
Režisieriaus A. Areimos teatro trupė po festivalio buvo pakviesta pristatyti savo kūrybą tarptautiniuose teatro festivaliuose Albanijoje ir Slovėnijoje 2025 m. rudenį.
Recenzijas iš anglų kalbos vertė Ugnė Sprainaitytė.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
2025-ieji – Čiurlionio, Baroko literatūros ir Lietuvos aviacijos kūrėjų metai
Siekiant pažymėti Mikalojaus Konstantino Čiurlionio 150-ąsias gimimo metines, Seimas 2025-uosius metus yra paskelbęs šio kompozitoriaus, dailininko metais. Šios sukakties proga taip pat priimtas sprendimas nuo ateinančių metų pradžios Vi...
-
Sausį planuojama skelbti naują konkursą į Kalbos inspekcijos vadovo pareigas
Sausį planuojama skelbti naują konkursą Valstybinės kalbos inspekcijos vadovo pareigoms eiti. ...
-
Obelynės sodyboje Kūčių vakarą vyks eglutės įžiebimo šventė ir Kalėdų sutiktuvės8
Tado Ivanausko Obelynės sodyboje antradienio vakarą vyks penktus metus iš eilės rengiama eglutės įžiebimo šventė ir Kalėdų sutiktuvės. ...
-
Mirė rašytojas ir vertėjas Četrauskas1
Eidamas 81-uosius pirmadienį mirė Lietuvos rašytojas ir vertėjas Teodoras Četrauskas. ...
-
Ukrainoje apdovanojimas „Už intelektinę drąsą“ įteiktas istorikui, muziejininkui Dolinskui1
Ukrainoje, Lvivo Potockių rūmuose, istorikui, Nacionalinio muziejaus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės generaliniam direktoriui dr. Vydui Dolinskui įteiktas prestižinis nepriklausomo kultūrologinio žurnalo „Ï“ apdovanojimas &n...
-
Romoje netrukus prasidės šventieji Jubiliejaus metai
Popiežius Pranciškus antradienį oficialiai pradės 2025-uosius Šventuosius metus, atgaivindamas seną bažnytinę tradiciją, skatinančią tikinčiųjų piligrimines keliones į Romą. ...
-
Kalėdinių giesmių festivalis Klaipėdoje: giedokime Lietuvą iš širdies į širdį
Gruodžio 28 d. Klaipėdos miesto chorinė bendrija „Aukuras“ kartu su Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčia organizuoja tradicinį Vakarų Lietuvos krašto bažnytinių chorų Kalėdinių giesmių festivalį. ...
-
Žagarėje vėl kvepia meduoliais: iškeptos net penkios pilys
Žagarės regioninio parko lankytojų centro meduolių pasaka nukelia atgal į praeitį, XIII amžių. Ant piliakalnių ten stūkso net penkios iš sausainių sulipdytos to amžiaus pilys. ...
-
Šventiškai pasipuošusiems verslams ir įstaigoms Vilnius padėkojo choro kalėdinėmis dainomis
Prieš šventes kitų metų Europos Kalėdų sostinės titulą iškovojęs Vilnius nepraleido progos padėkoti verslams ir įstaigoms, mieste kuriantiems ypatingą Kalėdų atmosferą. Išskirtinai pasipuošusias ar šventin...
-
Pasijuto lyg Vienoje: Mocarto orkestras pavergė žiūrovų širdis1
Šeštadienio vakarą Vilnius trumpam tapo Austrijos sostine – „Twinsbet“ arenoje savo trejų koncertų turą Lietuvoje pradėjo Vienos Mocarto orkestras, sužavėjęs žiūrovus gražiausia klasikine muzika bei istoriniais XVII a...