Naktiniai skrydžiai: kodėl vis dar esame „bananų“ respublika?

Ramybės valandos turėtų galioti visiems? Lietuvoje galioja taisyklė, draudžianti triukšmauti po 23 val., tačiau ne visiems „triukšmadariams“ ji taikoma. Naktimis iš oro uostų kylantys ir besileidžiantys lėktuvai ne tik kelia nemažą triukšmą, bet ir sukelia didelių nepatogumų keleiviams. Tad Vilniaus savivaldybės taryba vasaros pabaigoje ruošiasi svarstyti klausimą dėl naktinių skrydžių panaikinimo Vilniaus oro uoste (VNO).

Saugodamos savo piliečių sveikatą ir ramybę, Europos Sąjungos valstybės, kuriose oro uostai yra miestų, o ne užmiesčių teritorijoje, draudžia naktinius skrydžius. Išimtis taiko tik Baltijos šalių oro uostai, kuriuose „naktinis gyvenimas“ tiesiog verda. Palaipsninis tokių naktinių skrydžių perkėlimas į dieninį laiką – politinės partijos „Laisvė ir teisingumas“ lyderio, Vilniaus miesto tarybos nario Artūro Zuoko iniciatyva.

„Lietuvos piliečiai turi teisę gauti tokias paslaugas, kokias gauna didžioji dalis Europos Sąjungos piliečių, todėl valdžios institucijos turi užtikrinti bendrą tvarką, egzistuojančią ES“, – tikino politikas.

Artūras Zuokas. L. Balandžio/BNS nuotr.

Politikas skaičiuoja, kad nakties metu nuo vidurnakčio iki 6 val. ryto Vilniaus oro uoste vykdoma vidutiniškai 20 skrydžių, pusė jų – užsakomieji poilsiniai skrydžiai. Ne tik ramesnių naktų be triukšmo ir lėktuvų ūžimo galima tikėtis po sprendimo riboti naktinius skrydžius.

„Juk keleiviams taip pat nepatogu, kai skrydžiai rengiami naktį. Naktiniai skrydžiai kelia diskomfortą, žmogus pervargsta, be to, toks kelionės būdas keleiviui yra kur kas brangesnis“, – tęsė A. Zuokas.

Yra ir dar viena problema, susijusi su naktį rengiamais skrydžiais, kurią ne vienas keleivis yra pastebėjęs ir tuo pagrįstai piktinęsis.

„Dažnai lėktuvai į Lietuvos oro uostus vėluoja. Kodėl? Užsienio skrydžių kompanijos žino, kad į Vilnių atskristi galima bet kada, skrydžiai „nustumiami“,  prioritetas teikiamas maršrutams į kitus oro uostus“, – pridūrė pašnekovas.

Pasak A. Zuoko, per pastaruosius ketverius metus VNO jau buvo įgyvendinta ne viena triukšmą mažinanti priemonė: orlaiviams tupiant ar leidžiantis jau laikomasi nuoseklaus leidimosi procedūrų, taip pat taikomas draudimas nakties metu naudoti variklių traukos ir eleronų reversą stabdant. Kylant taip pat taikomos triukšmą mažinančios procedūros.

Paklausti apie iniciatyvą palaipsniui atsisakyti naktinių skrydžių, Vilniaus oro uosto atstovai teigia, kad orlaivių keliamo triukšmo valdymas yra tarp prioritetinių Lietuvos oro uostų darbų ir „kad vyksta kompensavimo procesas už triukšmą mažinančių priemonių diegimą gyventojams, įsikūrusiems arčiausiai oro uostų. Vertinamos naktinio triukšmo mokesčio įvedimo galimybės“.  A. Zuokas šiuo klausimu skeptiškas: ar neteks visiems mokesčių mokėtojams, mokėti už skrydžių bendrovių ir oro uosto norus papildomai pasipelnyti apkraunant lėktuvus naktį?

Savaime suprantama, kad sprendimas panaikinti naktinius skrydžius turėtų būti įgyvendinamas palaipsniui, nes oro uostams reikėtų laiko prisitaikyti prie naujos tvarkos.

„Dabar per valandą Vilniaus oro uoste vidutiniškai vyksta trys skrydžiai. Atsisakius naktinių, per valandą vidutiniškai vyktų keturi lėktuvų skrydžiai. Beje, VNO laisvai gali aptarnauti nuo 12 iki 20 lėktuvų skrydžių per valandą prie dabartinio aptarnavimo lygio“, – įsitikinęs  A. Zuokas.

Vilniaus savivaldybės tarybai teikiamame sprendimo projekte siūloma, kaip per trejus metus būtų galima atsisakyti naktinių skrydžių.

Kitąmet būtų atsisakoma visų užsakomųjų skrydžių, 2026 metais reguliarūs oro kompanijų skrydžiai būtų draudžiami nuo 1 val. nakties iki 5 val. ryto. Per 2027 metus palaipsniui būtų pereinama prie reguliarių skrydžių draudimo nuo vidurnakčio iki 6 val. ryto. A. Zuokas įsitikinęs, kad Lietuvai, kaip ir Vakarų Europai, gyventojų sveikata ir gerovė yra svarbiau nei skrydžių bendrovių pasipelnymas. Todėl partija „Laisvė ir teisingumas“ kviečia pasirašyti  PETICIJĄ „Dėl naktinių skrydžių ribojimo nuo 00 val. iki 6 val.“, kurioje reikalaujame įgyvendinti europinę praktiką ir užtikrinti žmonių teisę į nakties poilsį.

„Kviečiu pasirašyti ne tik tuos, kurie praktiškai atsidūrė ant „tūpimo–pakilimo“ tako – čia galime paminėti ir Karmėlavos gyventojus,  bet ir visos Lietuvos gyventojus, kuriems naktinė kelionė iki oro uosto tampa išbandymu ir sveikatai, ir piniginei“. – sakė partijos „Laisvė ir teisingumas“ pirmininkas A. Zuokas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Mikas

Mikas portretas
Lengva sakyt, kad reik skrydžius uždrausti. O viena iš esminių "nakties skrydžių" problemų yra laiko juosta, kurią mes pasirinke gyvename. Jei visoje Europoje 21 valanda, tai pas mus jau žiūrėk ir vidurnaktis.

karmėlaviškis

karmėlaviškis portretas
Šaunuolis-beveik nesitikėjom pagalbos-galva jau sprogsta nuo lektuvų baubimo vidury nakties....ir nuvertinamo turto dėl to.....

Keleivis

Keleivis portretas
Liurbis tu, Abonente. Tfu.
VISI KOMENTARAI 4

Galerijos

Daugiau straipsnių