- Rytis Laurinavičius / lnk.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vis daugiau žmonių skundžiasi Darbo inspekcijai dėl vėluojančių ar išvis nemokamų atlyginimų. Daugiausia pažeidimų fiksuojama transporto sektoriuje, kur nemažai vairuotojų iš trečiųjų šalių. Profsąjungos neslepia, kad darbdaviai dažnai naudojasi užsieniečiais, nesistengia jų integruoti, mažina dienpinigius.
„Neturi galimybių net apsiginti savo teises, nes tu turi galvoti apie išgyvenimo būklę“, – kalbėjo Profesinių sąjungų Aljanso vadovas Audrius Cuzanauskas.
A. Cuzanauskas rodė, kokiomis sąlygomis Vokietijoje teko gyventi tolimųjų reisų vairuotojams. Ne vienam teko nakvoti tiesiog gatvėje, vėliau – autobuse.
Anot pašnekovo, tai tik viena medalio pusė. Dažnai nukenčia vairuotojų darbo užmokestis, nesumokami dienpinigiai.
„Komandiruotėje nebuvo sugedęs automobilis, irgi galima mažinti dienpinigius. Unikalu, tiesa? Pats pagrindinis – nuvažiuotas atstumas per savaitę“, – šnekėjo A. Cuzanauskas.
Tai reiškia, jeigu vairuotojas nuvažiavo mažiau – dienpinigių gavo mažiau.
„Maitinimo, apgyvendinimo, gamybos sektoriai, bet transportas ir logistika – favoritai, aišku, negatyviąja prasme.
„Darbuotojas yra susitaręs žodiniu susitarimu, nes jokio kito pasirinkimo neturi. Tiesiog dirba taip, kaip dirba. Po to visos išskaitos vyksta žodžiu“, – pasakojo A. Cuzanauskas.
Dėl vėluojančių ar išvis nemokamų atlyginimų Darbo inspekcijai skundžiasi vis daugiau žmonių. Praėjusių metų pirmą ketvirtį gauta 2 tūkst. 800 skundų, šiemet tuo pačiu laikotarpiu – beveik tūkstančiu daugiau.
„Maitinimo, apgyvendinimo, gamybos sektoriai, bet transportas ir logistika – favoritai, aišku, negatyviąja prasme“, – aiškino Darbo inspekcijos kancleris Šarūnas Orlavičius.
Transporto sektoriuose dirba daug užsieniečių. Kai kurie darbdaviai ir naudojasi jų nežinojimu.
„Kai kurie linkę papiktnaudžiauti ir kalbos nežinojimu, ir įstatymu, savaime aišku, nežinojimu. Tuo pasinaudodami vengia kartais ir sumokėti“, – nurodė Š. Orlavičius
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Profsąjungos neslepia – turime liūdną statistiką. Daugiau nei 80 proc. ginčų yra dėl neišmokėto darbo užmokesčio.
„Eiti ir teistis dėl tau priklausančių pinigų. Iš tikrųjų gėda tokiems darbdaviams, kurie drįsta dar vis apgaudinėti žmones“, – pabrėžė Profesinių sąjungų konfederacijos vadovė Inga Ruginienė.
„Linavos“ atstovas atkerta, kad situacija šiame sektoriuje nėra tokia bloga kaip atrodo.
„Nėra, kad jiems būtų mažiau mokama ar kitaip mokama, to tikrai nėra mūsų sektoriuje. Manau, kad didžioji dauguma jų atvažiuoja ir yra patenkinti“, – aiškino „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
darbdaviai, atsivežę tokius darbuotojus pas save, juos panaudoja ir išmeta tiesiog į gatvę.
Profsąjungos neslepia, kad trečiųjų šalių piliečiai sunkiai integruojasi į darbo rinką. Darbdaviai nesistengia to padaryti, o neretai yra piktnaudžiaujama pačių užsieniečių padėtimi.
„Visiškas integracijos nebuvimas. Tai reiškia, kad darbdaviai, atsivežę tokius darbuotojus pas save, juos panaudoja ir išmeta tiesiog į gatvę“, – nurodė I. Ruginienė.
„Mes tikrai juos integruojame į darbo rinką. Iš jų mes mokame mokesčius valstybei, kurie yra surenkami į biudžetą“, – tikino Z. Buivydas.
Seimas priėmė darbuotojų iš trečiųjų šalių kvotą – 40 tūkst. per metus. Taip pat sugriežtintos užsieniečių įdarbinimo sąlygos, reikalavimai įmonėms, leidimo laikinai gyventi Lietuvoje išdavimo tvarka.
„Jeigu tu nesutinki pažeidinėti darbo įstatymų, kaip darbdavys tau sakau, laisvas. Kodėl? Todėl, kad už tvoros laukia dar tūkstantis į tavo vietą“, – pasakojo A. Cuzanauskas.
Teisininkas pastebi, kad darbuotajai dažnai bijo kreiptis į darbdavį, nes bijo prarasti darbą.
„Pirmiausia, bet koks ginčas turėtų būti sprendžiamas derybų būdu. Kaip ir minėjau, kartais keistokai skamba – jeigu aš jums esu skolingas pinigų, kodėl jūs turėtumėte su manim derėtis“, – sakė advokatas, „Widen“ partneris Vilius Mačiulaitis.
Anot advokato, darbuotojui reikia išsiaiškinti darbo sutartyje esančias sąlygas.
„Pradėjęs dirbti darbuotojas turi žinoti, kiek jis gaus atlyginimo, jeigu sėdės ant kelmelio ir jo niekas neatleis iš darbo“, – aiškino V. Mačiulaitis.
Šiuo metu Lietuvoje yra apie 90 tūkst. tolimųjų reisų vairuotojų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
LTG Dieną be automobilių kviečia švęsti traukinyje
„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) kviečia rugsėjo 22-ąją, Dieną be automobilių, švęsti traukinyje, taip mažinant automobilių gamtai daromą žalą. ...
-
LEA: brangiausia elektra – Italijoje, Airijoje, Graikijoje1
Didžiausia didmeninė elektros kaina šiemet fiksuota Italijoje, Airijoje ir Graikijoje, pigiausia – Suomijoje ir Švedijoje. ...
-
Seimo teisininkai: R. Budbergytės iniciatyva dėl savitarnos kasų prieštarauja Konstitucijai5
Siūlymas įpareigoti prekybininkus taikyti nuolaidas bei lojalumo programas savitarnos kasose apsiperkantiems pirkėjams prieštarauja Konstitucijai. Tai nustatė Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, įvertinęs Socialdemokratų partijos frakcijos...
-
Prezidentas teikia Seimui denonsuoti tris ekonomines sutartis su Rusija ir Baltarusija3
Prezidentas Gitanas Nausėda pateikė Seimui denonsuoti tris su ekonominiu bendradarbiavimu susijusias tarptautines sutartis su Rusija ir Baltarusija, pirmadienį pranešė Prezidentūra. ...
-
Siūloma apmokestinti visas draudimo sutartis6
Finansų ministerija siūlo įvesti papildomą mokestį – 10 proc. apmokestinti visas draudimo sutartis: nuo automobilių iki būsto. Tiesa, yra keletas išimčių – mokesčio nebūtų gyvybės draudimui, o būsto su paskola draudimą siūlom...
-
LEA: biokuras ir degalai Lietuvoje – pigiausi Baltijos šalyse
Pastarąją savaitę biokuro bei degalų kainos Lietuvoje buvo mažiausios Baltijos šalyse, skelbia Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Kompensacijos už būsto šildymą: atsakė, kas jas gali gauti2
Nors už lango pastarosiomis dienomis tikra vasara ir namuose šilta, bet jau galima teikti prašymus dėl būsimo šildymo sezono sąskaitų kompensavimų. Kas gali gauti kompensacijas ir kodėl žmonės kartais jų laukia visą sezoną? Be ...
-
„Litgrid“: atsijungus reaktoriui Suomijoje, elektra Lietuvoje brango 3 proc.
Atsijungus atominės elektrinės reaktoriui Suomijoje ir mažėjus saulės elektrinių gamybai, Lietuvoje didmeninė elektros kaina per savaitę išaugo 3 proc. iki 96 eurų už megavatvalandę (MWh). ...
-
M. Skuodis: atnaujintos kelio atkarpos leis geriau judėti ne tik kariškiams, bet ir civiliams1
Susisiekimo ministras Marius Skuodis teigia, kad užbaigtos dvi 16 km atkarpos kelyje Pirčiupiai–Jašiūnai ne tik padės užtikrinti Lietuvos kariuomenės bei Rūdninkų poligone ketinamos dislokuoti Vokietijos brigados judėjimą, bet ir atlieps...
-
Tyrimas: norinčiųjų kurti savo verslą lietuvių padaugėjo iki 19 proc.3
Lietuvos gyventojų noras imtis verslo per pusmetį sustiprėjo – per vienerius–trejus metus savo verslą sukurti planuoja 19 proc. gyventojų. Tuo metu tokių planų neturi 52 proc., rodo SEB banko užsakymu atlikta apklausa. ...