- LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pasak istorikų, populiariausią prieškario sportinį automobilį gaminusi bendrovė slėpė pasipelnymą iš Hitlerio karo industrijos.
Oficiali „Porsche“ istorija prasidėjo 1950 m., tačiau iki tol kompanija tiekė produkcija naciams, rašo „Spiegel“.
Karo metais „Porsche“ gamino ne sportinius automobilius, o tankus bei padidinto pravažumo karinius automobilius. Kaip
prisimena per prievartą „Porsche“ gamykloje dirbę darbininkai, kompanija nemažo laiko skyrė „Volkswagen“ automobilių karinėms modifikacijoms.
Iki šiol „Porsche neleido tyrėjams išsiaiškinti, kiek jėga verčiamų darbininkų dirbo jų gamyklose nacistinėje Vokietijoje.
Kompanija ne tik norėtų nekalbėti apie šiuos dalykus, tačiau stengiasi ir nesureikšminti šio savo istorijos tarpsnio: teigiama, kad tai buvusi maža įmonė, kurioje dirbo nuo 50 iki 100 darbuotojų.
Tačiau seni įmonės archyvai byloja kitką. 1944 m. joje dirbo 656 darbininkai. Be to, kompanija naudojo priverstinį darbą. Šį faktą „Porsche“ neigia iki šiol.
Žurnalisto Ulricho Viehoverio atlikto tyrimo rezultatai rodo, kad 1951 metais miręs „Porsche“ įkūrėjas Ferdinandas Porsche „be skrupulų pelnėsi iš nacių režimo“. Iki šiol nepublikuota archyvinė medžiaga atskleidė, kad gamyklose priverstinai dirbo iki 300 žmonių. „Porsche“ atstovai, nuo pat pradžių neigę šį faktą, 1990 metais paskelbė, kad tokių darbininkų buvo 10-20. Vėliau šis skaičius oficialiai buvo padidintas iki 50.
Istorikai, neseniai pradėję kapstyti po tamsiąsias „Porsche“ istorijos puses, dabar bando išsiaiškinti, kaip Porsche dinastija sugebėjo išsaugoti per karą sukauptus turtus ir juos investuoti į pokario Vokietijos „ekonominį stebuklą“.
Nors Ferdinandas Porshe nebuvo Hitleriui meilikaujantis pataikūnas (paradų metų retai kada saliutuodavo fiureriui, jo apsmukęs pilkas paltas visada išsiskirdavo iš rudų nacistinių uniformų minios, jis visiškai ignoravo SS titulų siekimą), profesiniame gyvenime tai nė kiek nepakenkė ir jam buvo suteiktas visiškas tobulinimo monopolis „Volkswagen“ įmonėje.
F. Porsche, tuomet buvęs „Volkswagen“ direktorius bei vyriausiąsias inžinierius, visiškai nesipriešino, kai buvo nutarta, kad gamykla gamins karinei pramonei skirtus automobilius.
Jis, teigiama, „monopolizavo nacius“.
Dėl to, kad „Porsche“, tuo metu maža kompanija netoli Štutgarto, pradėjo dirbti karinėje pramonėje, jos metinis biudžetas nuo 3 tūkst. reichsmarkių šoktelėjo iki 2 mln. Savo pelną, kaip ir „Volkswagen“, ji didino priverstinių darbininkų sąskaita.
Jau išsiaiškinta, kad „Porsche“ gamykloje dirbo karo belaisviai iš Lenkijos, Olandijos, Maroko, Prancūzijos, Italijos, Rusijos.
„Porsche“ kompanijos dalininkai buvo trys žmonės: F. Porsche, jo žentas Antonas Piechas ir žydas Adolfas Rosenbergeras, kuris vėliau pabėgo į JAV. Kaip pastebi žurnalistai, uolus nacis A. Piechas visai nesikuklino naudoti A. Rosenbergero pinigus.
Karui pasibaigus tarp F. Porsche ir A. Rosenbergero įvyko konfliktas, kuris buvo išspręstas tik pastarajam sumokėjus 50 tūkst. markių ir pridėjus „Porsche“ ar „Volkswagen“ automobilį.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...