- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Duona, veido kremas, šampūnas ar bet kuri kita kasdieninė prekė kaskart susiduria su vartotojo pasirinkimo paradoksu. Žmonės teigia perkantys konkretų produktą ir pakuotė jiems nėra svarbi, tačiau akivaizdu, kad pirmiausiai „perka“ žmonių akys.
Patrauklus, simpatijas keliantis pakuotės dizainas ne vienam Lietuvos gamintojui atvėrė kelius į sėkmę vietos ir užsienio rinkose, nors patys gaminiai ir nesikeitė. Specialistai pataria gamintojams neignoruoti vartotojų elgesio, antraip jie gali patirti rimtą verslo nesėkmę.
Svarbus ekologinis pėdsakas
Dalis pirkėjų sako, kad jiems produkto pakuotė visiškai nesvarbi. Tačiau dominuojančios tendencijos rodo ką kitą: pakuotės dizainas apgalvotai prekę gali pakelti į aukštesnį lygį, taip patraukti tikslinės auditorijos dėmesį ir komunikuoti apie jos kokybę, išskirtumą ar netgi – ekologiškumą, „švarumą“.
„Dažniausiai vartotojai vertina pakuotės turinį, už kurį sumokėjo ir pakuotės atskirai netraktuoja kaip pridėtinės vertės. Pakuotės padeda surasti reikiamą prekę, išskiria ją iš kitų kategorijos prekių, sukuria potyrius išpakuojant produktus. Visa tai yra priskiriama prekės savybėms, todėl susiformuoja nuomonė, kad pakuotė nėra svarbi. Tačiau supakavus tą patį produktą į akivaizdžiai kokybiškai skirtingas pakuotes, pasirinkimą ir produkto kokybės vertinimą lemtų pakuotė“, – įsitikinęs Lietuvos grafinio dizaino asociacijos (LGDA) valdybos narys Algirdas Orantas.
A. Orantas pabrėžia, kad šiuo metu dizaino pakuočių rinkoje vyrauja ekologijos ir atsakingo vartojimo tendencija.
„Vis didesnei daliai pirkėjų rūpi pakuotės paliekamas ekologinis pėdsakas. Labai aiškiai matoma žiedinės ekonomikos įtaka, kiekvienais metais ji vis labiau stiprėja. Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, galima matyti atkeliaujančias tendencijas, tik kartais jas lemia ekonominiai faktoriai ir jos nėra taip greitai ir kokybiškai įdiegiamos“, – sako A. Orantas.
Pokyčiai – į naudą
Plataus vartojimo, kasdieninių prekių pakuočių dizaino ciklas yra maždaug 5 metai, o tada reikia permainų. Tačiau kodėl prekės pakuotės keitimas Lietuvoje nėra dažnas reiškinys?
„Dažnai tai brangus ir daug laiko bei resursų reikalaujantis procesas. Pridėkime vartotojų lojalumo prekės ženklui klausimą ir gausime atsakymą. Seni ir žinomi prekės ženklai, turintys lojalių pirkėjų ratą, atnaujinami mažais žingsniais nuolat ir kas keletą metų drąsiau keičiant dizainą“, – pasakoja A. Orantas.
Pasak LGDA valdybos nario, dažniausiai eksperimentuojama su naujais į rinką įvedamais produktais arba su riboto leidimo pakuotėmis.
„Galime stebėti visą eilę riboto leidimo produktų pavyzdžių: nuo alkoholio iki duonos arba „kraftinio“ alaus, kur drąsiai eksperimentuojama su pakuotės dizainu“, – sako A. Orantas.
Pakuotės dizainas – ne tik „gražus“ paveikslėlis
Geriausi Lietuvos pakuočių darbai šiemet jau trečią kartą bus apdovanojami parodų ir kongresų rūmuose „Litexpo“ vyksiančioje Baltijos maisto ir gėrimų parodoje BAF lapkričio 9–11 dienomis. Parodos metu veiks Nacionalinių pakuotės dizaino apdovanojimų konkursui pateiktų darbų ekspozicija.
Konkursinius darbus vertina komisija, suburta iš nepriklausomų dizaino, gamybos, rinkodaros ir pardavimų sričių ekspertų.
„Tai yra savo srities profesionalai, konkursinius darbus jie vertina anonimiškai, nematydami darbų autorių. Komisijos pirmininkas yra Hannesas Paesoo (Estija). Tai suteikia daugiau solidumo ir žiūrėdami į ateitį matome galimybes plėsti konkurso geografiją“, – sako G. Lašas.
LGDA pirmininkas pastebi, kad vertinant pakuotės dizainą svarbu ne tik estetinis vaizdas.
„Pakuotės dizainas viena iš tų sričių, kuri sparčiai vystosi, o tokie renginiai padeda įvertinti padarytus darbus ir paskatinti kelti kokybės kartelę. Bendradarbiaudami su PTO (Pakuočių tvarkymo organizacija) siekiame atkreipti dėmesį, jog geras pakuotės dizainas nėra tik „gražus paveikslėlis“. Vertinant pakuotės dizainą yra svarbu įvertinti visą pakuotės gyvavimo ciklą: nuo medžiagų, konstrukcijų parinkimo, grafinių sprendimų, pakuotės gamybos iki panaudojimo ir pakuotės utilizavimo“, – sako G. Lašas.
Nors NAPA organizavimas reikalauja nemažai pastangų ir laiko, tačiau dizaineriams tai yra labai reikšmingas renginys.
„Profesine prasme mums, dizaineriams tai yra svarbus renginys, leidžiantis pamatyti pakuotės dizaino situaciją Lietuvoje ir geras postūmis kurti kokybiškesnius dizaino sprendimus“, – įsitikinęs G. Lašas.
Parodos dalyviams tikrai nereikės nuobodžiauti: šalia NAPA ekspozicijos bus ir B2B erdvė, kur bus gera proga susitikti medžiagų tiekėjams, dizaineriams, pakuotės gamintojams bei užsakovams. Pirmąją parodos dieną taip pat bus organizuojamos kūrybinės dirbtuvės su profesionalais „Kaip gauti rezultatą iš pirmo karto“.
„Lapkričio 10 d. B2B erdvėje vyks konferencija, skirta pakuotės dizaineriams, gamintojams, užsakovams. Planuojame surengti ir studentų, jaunųjų dizainerių pakuotės dizaino darbų parodą“, – atskleidžia G. Lašas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
LB ir FNTT stiprina kritptoturto paslaugų tiekėjų priežiūrą
Lietuvos bankas ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) pirmadienį pasirašys susitarimą, numatantį stiprinti bendradarbiavimą prižiūrint kriptoturto paslaugų teikėjus. ...
-
Prezidentas susitiks su kandidatais į energetikos ir kultūros ministrus1
Prezidentas Gitanas Nausėda tęsia susitikimus su kandidatais į ministrų postus, pirmadienį jis susitiks su pretendentais į Energetikos ir Kultūros ministerijų vadovus. ...
-
SIM kortelių taip paprastai nebenusipirksite: abejoja, kad tai pažabos sukčius3
Nuo kitų metų norint įsigyti išankstinio mokėjimo SIM korteles, bus privaloma pateikti savo asmeninius duomenis. Taip tikimasi užkirsti kelią telefoniniams sukčiams, kasmet iš žmonių išviliojantiems milijonus eurų. Vis dėlto, ka...
-
Neramina Lietuvos gimstamumas: kas laukia šalies ekonomikos?9
Lietuvos gimstamumo statistika neramina. Per pastaruosius trisdešimt metų naujagimių registruojama bent perpus mažiau, nesiekiame net Europos Sąjungos vidurkio. O kurti šeimą lietuvaičių nepaskatina net dosnios išmokos. ...
-
Po skandalo dėl „Teltonikos“ – liūdnos išvados: niekas nežino, kaip išlipti iš biurokratų pelkės9
Niekas negali pasakyti, kaip išlaisvinti valstybę iš biurokratų pelkės. Naudos Lietuvai turinčios siekti valstybės įmonės ne tik nesusikalba, bet netgi konkuruoja. Stringa tiek daug projektų, kad lėtėja visos valstybės vystymasis. Akiv...
-
Kėdainių rajone griežtinama afrikinio kiaulių maro kontrolė
Kėdainių rajone šį mėnesį nustačius afrikinio kiaulių maro (AKM) atvejį griežtinama situacijos stebėsena. ...
-
Siūloma didinti baudas azartinių lošimų, alkoholio ir narkotikų vartojimo „taškams“
Mišrios Seimo narių grupės nariai siūlo numatyti administracinę atsakomybę už „taškų“, kur yra vartojamos narkotinės, psichotropinės ar kitos psichiką veikiančios medžiagos, turėjimą. ...
-
Seimas imasi dirbtinio intelekto reguliavimo, siekia patikslinti startuolio sąvoką
Seimas svarstys patikslinti kriterijus, pagal kuriuos įmonės patenka į startuolių kategoriją ir gali gauti valstybės paramą, taip pat Lietuvoje imsis reguliuoti dirbtinio intelekto (DI) naudojimą. ...
-
Siūlo išeitį ilgalaikiam nedarbui: trūksta bendruomenės poreikius atliepiančių veiklų2
Šią savaitę Trišalei tarybai buvo pristatytos Vakarų šalių patirtis įgyvendinant kovai su nedarbu skirtas darbo garantijos programas. Pasak Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) atstovės Ingos Liubertės, darbo garantijos...
-
Tarnyba: didelė dalis vyresnių žmonių susiduria su sunkumais naudojantis skaitmeninėmis paslaugomis3
Skaitmeninės paslaugos sunkiai prieinamos didelei daliai vyresnio amžiaus žmonių. Neretai šie asmenys, neužtikrinus alternatyvų paslaugoms internetu, lieka socialinio gyvenimo paraštėse, konstatavo skaitmeninės atskirties tyrimą atlikusi...