- Lina Navickaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Valstybė negali paguosti vairuotojų ir degalinėse sumažinti rekordiškai didelių skaičių. Tačiau ketina pristabdyti nelegaliai iš Rusijos ir Baltarusijos įvežamų degalų srautą.
Tarp ES lyderių
Vakar Seime finansų ministrei Ingridai Šimonytei teko aiškintis dėl vairuotojus šokiruojančių degalų kainų. Ji pakartojo oficialiai Finansų ministerijos jau pareikštą poziciją, kad degalų kainų skirtumus tarp ES šalių iš esmės lemia ne mokesčių (PVM ir akcizų) dydis, bet bazinė šios produkcijos kaina. Tai esą matyti palyginus įvairiose valstybėse degalų kainas be mokesčių.
Statistika liudija, kad Lietuvos degalinėse produkcijos kaina be mokesčių viršija ES vidurkį. I.Šimonytės teigimu, degalų kainomis be mokesčių Lietuva yra pirmame dešimtuke tarp visų Bendrijos narių. Pavyzdžiui, benzinas, neįskaičiavus mokesčių, pas mus brangesnis nei Latvijoje, Prancūzijoje, Olandijoje, Didžiojoje Britanijoje ir dar dvylikoje šalių. Kodėl? Į šį klausimą, kaip paaiškėjo, sunku atsakyti net ir Finansų ministerijos vadovei.
Laukia tyrimo išvadų
Ministrė pripažino negalinti paaiškinti, kodėl, pavyzdžiui, benzino kainos be mokesčių Lietuvoje ir Estijoje skiriasi net 15 centų už litrą.
"Degalų kainų be mokesčių skirtumai tarp atskirų ES valstybių tikrai kelia klausimų. Turint omenyje, kad dažnai yra tas pats produkcijos tiekėjas ("Orlen Lietuva" – red. past.), kainų skirtumus yra gana sunku paaiškinti", – atsakinėdama į Seimo narių klausimus kalbėjo I.Šimonytė.
Tiesa, ji pabrėžė, kad, pavyzdžiui, Estijoje, "Orlen Lietuva" neužima tokios didelės rinkos dalies kaip Lietuvoje. Taigi ten, kur konkurencija didesnė, kainos mažesnės. Ministrė vylėsi, kad į visus klausimus atsakys Konkurencijos taryba, šiuo metu atliekanti du tyrimus dėl degalų gamybos kainodaros ir galimų mažmenininkų kartelinių susitarimų.
Verslas naudojasi proga
I.Šimonytės teigimu, gerai, kad buvo sumažintas dyzelino akcizas, nes "šis eksperimentas gali atsakyti į kai kuriuos klausimus". Ilgametė praktika esą liudija verslo bandymus užsidirbti iš kiekvieno mokesčių padidinimo.
"Turėjome progų įsitikinti, kad kainos padidėdavo daug anksčiau nei rinkoje atsirasdavo padidintais akcizais apmokestinamų degalų arba sumažinus akcizus kaina nukrenta mažiau nei sumažinamas akcizas – tai atsitiko praėjusią vasarą", – kalbėjo ministrė ir akcentavo, kad šiuo metu litras dyzelino yra 0,5 lito brangesnis nei prieš metus, kai akcizas dar buvo didesnis.
Ji priminė paradoksalią situaciją, kai šiemet dyzelinas pabrango esą dėl panaikintos biodegalų lengvatos, nors šie net nėra maišomi į arktinį dyzeliną.
Laikinas efektas?
Taigi nepaisydama organizuojamų protestų, Finansų ministerija neketina inicijuoti benzino akcizo sumažinimo. Dyzelino akcizo mažinti neįmanoma, nes jis yra mažiausias galimas pagal ES reikalavimus.
"Tikrai tikiuosi, kad Konkurencijos taryba mums pateiks pakankamai atsakymų. O visi mokesčių sumažinimai baigiasi niekuo kitu kaip tik prekybos grandinės pelnu. Mūsų ankstesnė praktika tai labai aiškiai įrodo, – sakė ministrė. – Tikrai nematau jokių galimybių, kad akcizo sumažinimas žmonėms duotų ką nors daugiau nei dviejų savaičių palengvinimą, kuris paskui baigtųsi lygiai tuo pačiu, kuo baigėsi visi akcizų sumažinimai."
Norėdama konkuruoti su Rusijos ir Baltarusijos degalų kainomis, Lietuva degalų akcizus turėtų sumažinti iki nulio. Tačiau tai nerealu. Be to, jeigu degalų akcizai būtų sumažinti, į biudžetą patektų mažiau mokesčių, o dėl to nukentėtų patys gyventojai.
Pigaus benzino neliks
Tiesa, artimiausiu metu Lietuvoje turėtų sumažėti pigesnių degalų, atgabenamų iš Rusijos ir Baltarusijos, srautai. Finansų ministrė tvirtino, kad bus siekiama riboti nelegalią prekybą degalais, todėl pirmiausia planuojama griežtinti vežėjų ir valstybės sieną kertančių gyventojų kontrolę
"Šie asmenys turi galimybę vienu kartu įsivežti didelį kiekį degalų. Tai nėra pažeidimas. Tačiau jie negali būti parduodami kitiems asmenis", – priminė ministrė.
Taigi valstybė užsimojo pasienio regione griežčiau kontroliuoti asmens, dažnai vykstančius į Rusiją ar Baltarusiją ir iš ten gabenančius pigesnių degalų. Valstybinei mokesčių inspekcijai ir policijai taip pat bus nurodyta tikrinti degalines ir aiškintis, ar parduodami degalai įgyti legaliai.
Galima prognozuoti, kad pagal rinkos dėsnius, kurie galioja ir šešėlinei ekonomikai, sumažėjus pasiūlai, kontrabandinė produkcija turėtų brangti. Tik vargu ar tai atpigins degalus oficialiose prekybos vietose.
Visą straipsnį skaitykite dienraštyje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kandidantas į susisiekimo ministrus E. Sabutis: vienas svarbiausių darbų – kelių fondas1
Naujiems valdantiesiems žadant įkurti naują kelių fondą ir taip didinti investicijas į kelius, kandidatas į susisiekimo ministrus Eugenijus Sabutis sako, kad tai bus vienas svarbiausių jo darbų. ...
-
VERT: gruodį didėja ir vidutinė šilumos kaina
Vidutinė centralizuotos šilumos kaina Lietuvoje gruodį sieks 7,72 cento (be PVM) už kilovatvalandę (kWh) – 7,2 proc. daugiau nei lapkritį, skelbia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT). ...
-
L. Savickas dėl deportuojamų vietnamiečių: reikės išsiaiškinti, kaip dirba Migracijos departamentas1
Kandidatas į ekonomikos ir inovacijų ministrus Lukas Savickas sako, kad svarbu turėti lanksčią migracijos politiką, kuri siektų išlaikyti verslą kuriančius užsieniečius Lietuvoje, o ne taikytų griežčiausias sankcijas remdamasi formalumais....
-
Prezidentas iš I. Ruginienės tikisi sprendimų dėl antros pensijų pakopos1
Prezidentas iš būsimos socialinės apsaugos ir darbo ministrės Ingos Ruginienės pirmiausia tikisi sprendimų dėl galimybės anksčau laiko pasitraukti iš antros pakopos pensijų sistemos, sako šalies vadovo patarėja. ...
-
VERT patvirtino kainas: kai kuriems vartotojams nuo sausio už dujas ir elektrą teks mokėti brangiau
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) ketvirtadienį patvirtino maždaug 4 proc. didesnius bendrovės „Ignitis“ visuomeninius elektros tarifus 2025 metų pirmajam pusmečiui. ...
-
R. Dargis: užsieniečių smulkiajam verslui reikėtų naikinti prievolę dėl lietuvių įdarbinimo
Užsieniečių Lietuvoje vystomam smulkiam verslui reikėtų naikinti reikalavimą įdarbinti bent du lietuvius ar kitų Europos Sąjungos (ES) šalių gyventojus, sako Lietuvos pramonininkų konfederacijos viceprezidentas Robertas Dargis. ...
-
VMI kliento profilis – tarsi vizitinė kortelė
Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) prieš porą metų pristatė kliento profilį. Tai patogiai, vienoje vietoje pateikiami VMI vertinami duomenys apie įmonę, skirti susipažinti, kaip mokesčių mokėtoją mato ir kokių rizikų jo veikloje įžve...
-
A. Romanovskis: žala už nukritusiame lėktuve gabentas siuntas gali būti pilnai neatlyginta
Vilniuje pirmadienio rytą nukritus bendrovės DHL krovininiam orlaiviui, kai kurių jame gabentų siuntų savininkams žala nebūtinai bus pilnai atlyginta, sako Lietuvos draudikų asociacijos direktorius Andrius Romanovskis. ...
-
Vyriausybė mažina biurokratines kliūtis nustatant infrastruktūros apsaugos zonas
Siekdama mažinti biurokratiją Vyriausybė supaprastino infrastruktūros apsaugos zonų nustatymo tvarką. ...
-
ILTE pramonės įmonių modernizavimui skyrė dar 80 mln. eurų
Nacionalinė plėtros įstaiga ILTE (buvusi „Invega“) pramonės modernizavimui skyrė papildomą 80 mln. eurų finansavimą. ...