- Gedas Salyga (LNK)
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nauja valdžia žada Lietuvoje pakartoti Lenkijos kelių revoliuciją. Keliai Lietuvoje jau tokie prasti, kad dabartinio finansavimo neužtenka net esamai būklei palaikyti. Keliai pasmerkti toliau griūti. Socialdemokratai žada esminius pokyčius. Neabejoja, kad kitais metais bus įsteigtas naujas Kelių fondas. Žadama surinkti papildomus milijardus eurų keliams. O tam reikės ir naujų mokesčių: kalbama net ir apie visuotinį kelių mokestį.
Prieš porą dešimtmečių žodžiai „Lenkija“ ir „blogi keliai“ buvo tarsi neatsiejami. Lenkai net rengė protestus reikalaudami naujų kelių.
Ir Lenkija taip susiėmė, kad tapo kelių tvarkymo pavyzdžiu. Ne tik sulopė duobėtus ir praplatino siaurus kelius. Iki pat dabar visoje Lenkijoje masiškai tiesiami nauji greitkeliai.
Lietuvoje vaizdas visai kitoks. Ne vienoje vietoje galima matyti didelį remontą. Vilniaus Nemenčinės plentas platinamas nuo dviejų iki keturių juostų. Bet bendra Lietuvos kelių būklė prasta ir, jei nebus pokyčių, toliau prastės. Tą parodė ir Valstybės kontrolės auditas.
„37 procentai kelių yra prastos būklės, tai apvertus iš kitos pusės, prastas šešetas galėtų būti“, – teigė valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas.
Artimiausiems porai metų Lietuvos keliams numatyta keliskart mažiau, nei minimalūs poreikiai. Neužteks pinigų bent jau išlaikyti esamą būklę. Keliai toliau prastės, o ateityje keisti situaciją bus dar sunkiau, nes reikės dar daugiau pinigų.
Nauja valdžia kelia ambicingą tikslą – pakartoti Lenkijos kelių revoliuciją. Iš esmės keisti finansavimą keliams.
„Jei jis būtų pakankamas, greičiausiai, jis būtų tinkamas. Bet kadangi yra nepakankamas, tikrai reikėtų peržiūrėti iš esmės“, – kalbėjo susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
Kelius prižiūrinti „Via Lietuva“ skaičiuoja, kad dabar kelių būklei atstatyti reikėtų 15 milijardų eurų.
Visas reportažas – LNK vaizdo įraše:
„Iškart reikia pasakyt – tai nerealu“, – užtikrino Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Algirdas Sysas.
„Ne, tikrai tai yra nerealistiška suma“, – pritarė Seimo narys Algirdas Butkevičius.
15 milijardų eurų keliams prikelti nerealu atrodo ir naujajam susisiekimo ministrui, bet ministras pasiryžęs keliams surinkti perpus mažesnę sumą per kelerius metus.
„Matyt, realiausias skaičius, kaip iš esmės pagerinti, yra 6-7 milijardai eurų“, – sakė susisiekimo ministras E. Sabutis.
Socialdemokratai pasiryžę steigti naują Kelių fondą. Panašų turi lenkai.
LNK stop kadras.
„Kai sukursime modelį, kaip tvariai finansuoti kelių priežiūrą, įvertinę, kad jam galėtume per metus skirti 1-1,3 mlrd. eurų, tai galbūt rezultatą turėtumėm pasiekti per 6-7 metus“, – prognozavo E. Sabutis.
Į Kelių fondą pinigai keliams būtų renkami keliais šaltiniais.
Vienas galėtų būti naujas – kelių mokestis.
„Pravažiuoji kasos aparatus arba yra elektroninis nuskaitymas. Nusiperki kortelę ar lipduką ant lango ir važiuojant automatiškai nuskaito“, – aiškino A. Sysas.
Nors yra dvejojančių dėl kelių apmokestinimo.
Iškart reikia pasakyt – tai nerealu.
„Jeigu kažkas kalba, kad bus apmokestinti keliai, tai manau, šitas variantas nesulauks pritarimo Seime“, – spėjo A. Butkevičius.
Visuotinio kelių apmokestinimo pradžia jau padaryta. Diegiama automatinė sistema – „e-tollingas“. Speciali įranga automatiškai fiksuotų automobilius ir vairuotojai gautų mokėjimus. Kol kas mokesčiai už kelius numatyti sunkvežimiams, autobusams. Bet įdiegus automatinę sistemą, būtų labai paprasta pridėti naujas vairuotojų grupes, kurioms tektų mokėti kelių mokestį. „E-tollingas“ jau turėjo veikti porą metų, tik procedūros įstrigo.
„Pradžioje sunkiam transportui, tada gali įvesti bet kokią grupę, pagal numerius, pagal kubatūrą, viskas labai paprasta“, – tikino A. Sysas.
Svarstoma keliams skirti ir didesnę dalį degalų akcizo.
Bet tam tradiciškai priešinasi finansų ministrai, nes daugiau akcizų pinigų skiriant keliams, mažiau lieka kitkam.
„Jeigu yra apie 55 proc., tai turėtų būti apie 80 procentų. Tai galėtų sudaryti Kelių priežiūros programai metinių pajamų iki 1,2 mlrd. eurų“, – teigė A. Butkevičius.
Socialdemokratai neabejoja, kad Kelių fondas bus įteisintas. Su fondu ir naujos rinkliavos.
„Per kitus metus tas fondas atsiras ir pradės veikti“, – užtikrino A. Sysas.
Vieni iš Kelių fondo idėjos autorių, kelius pati ir prižiūrinti „Via Lietuva“. Kelininkai siūlo grandiozinius finansavimo pokyčius, nors jau dabar sunkiai susitvarko su dabartiniu finansavimu.
Anot Valstybės kontrolės, pasirašius sutartis ir paskyrus finansavimą dabar vėluoja daugiau nei trečdalis kelių tvarkymo sutarčių. Ir vėlavimas nemažas, net iki 3 metų.
„Arba padaryti įstatymų pakeitimus, arba reikia pradėt taikyti viešos ir privačios partnerystės modelį, arba taikyti koncesijos modelį“, – kalbėjo A. Butkevičius.
Paprastai tariant, kelius nutiestų privačios įmonės. Valstybė per nustatytą laiką išsipirktų su palūkanomis.
Panašiu modeliu pastatyti nauji kariniai miesteliai. Panašiai planuotas skandalingasis Nacionalinis stadionas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tučkė: Estijos pavyzdys – atlaisvinus kaupimą antroji pensijų pakopa nesugriuvo
Seimui teikiant Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) pristatytus antrosios pensijų kaupimo pakopos pakeitimus, politikai ir rinkos dalyviai turės labiau panagrinėti jų įtaką visai pensijų sistemai, sako premjero patarėjas Gediminas Černia...
-
Ekspertai: dėl nusilpusios Vokietijos pramonės išlošė Lietuvos verslininkai
Pramonės sektorius 2025-uosius metus pasitinka skirtingomis nuotaikomis. Ekspertų teigimu, Vokietijos ir visos euro zonos pramonei susiduriant su dideliais iššūkiais, Lietuvos pramonės rodikliai rodo augimo tendencijas. ...
-
Starkevičiaus pasiūlymas: įveiklinus valstybinę žemę, papildomai surinktume 3 milijardus eurų
Tėvynės sąjungos–Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) partijos atstovai siūlo surinkti papildomas lėšas gynybos reikmėms įveiklinus nenaudojamus valstybinės žemės plotus tiek miestuose, tiek regionuose. Išrinktasis pa...
-
Energetikos ministerija skirs 15 mln. eurų: kas gali pasinaudoti dotacijomis
Energetikos ministerija gyventojų elektros energijos kaupimo įrenginių įsirengimui planuoja skirti 15 mln. eurų. Tokias finansavimo sąlygas patvirtino energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas. ...
-
Kiaušinių kainų šokas: kiek jie kainuos per Velykas Lietuvoje?
Šiemet kiaušiniai Lietuvoje pabrango, parduotuvėse sunku rasti 10 vienetų pakuotę, kainuojančią mažiau nei du eurus. O už Atlanto dėl kiaušinių tikras šokas – nuo 2023 metų vidurio šio kasdienio produkto kaina...
-
Paskelbė, kada prasidės diskusijos apie maisto kainas
Pirmasis kainų stebėsena užsiimsiančios Maisto tarybos posėdis organizuojamas kitos savaitės penktadienį, vasario 21-ąją. ...
-
Vilčinskas: „įdarbinti“ indėliai duotų grąžą
Prezidentūrai siūlant dalį šalies komerciniuose bankuose laikomų indėlių „įdarbinti“ per nacionalinį plėtros banką ILTE ir taip labiau skatinti šalies ekonomiką bei gynybai ateityje skirti 5–6 proc. bendrojo vidaus pr...
-
Sinchronizacija įvyko: paskaičiavo, kiek kiekvienas turėsime mokėti už balansavimo kaštus
Baltijos šalims sinchronizavus elektros tinklus su Vakarų Europa bei pradėjus savarankiškai rūpintis sistemos balansavimu, jo kaštai siekia apie 0,2 cento už kilovatvalandę, sako Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pir...
-
Prezidentūra apie mokesčių pakeitimus: tai pavyzdys, kaip daryti nereikėtų
Prezidento vyriausiasis patarėjas Frederikas Jansonas sako, kad Vyriausybė turėtų įvardyti visus siūlomus mokesčių sistemos pakeitimus vienu metu, o ne kalbėti apie iniciatyvas po vieną. ...
-
Sabaliauskas: investuotojams – daug iššūkių
Lietuvos gynybos ir saugumo pramonės asociacijos (LGSPA) direktorius Vaidas Sabaliauskas sako, kad investicijomis Lietuvoje domisi ypač daug Ukrainos gynybos pramonės įmonių. ...