- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dalis vairuotojų vis dar nesusimąsto, kad kasdienei jų automobilių priežiūrai ir eksploatavimui skirtų cheminių priemonių tara bei kiti reikmenys gali kelti potencialų pavojų ne tik aplinkai, bet ir sveikatai. Specialistai pastebi, jog neįvertinus šios rizikos įvairios langų ar aušinimo skysčių talpos bei tokie daiktai kaip žibintų lemputės ir valytuvai atsiduria įprastuose buitinių atliekų konteineriuose ar kitose jiems neskirtose vietose.
Klaida naudoti dar kartą
Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorės Ritos Zdanevičienės teigimu, su naudoti netinkamų padangų ar akumuliatorių utilizavimu lietuviai jau yra gana gerai susipažinę, bet kaip tinkamai pasirūpinti įvairiais kitais naudoti nebetinkamais transporto priemonių atributais, tikrai žino ne visi.
„Pirmiausia, reikėtų pažymėti tai, kad automobilių techninė priežiūra turi būti atliekama tik specializuotuose automobilių servisuose, o ne kaip yra įprasta Lietuvoje – daugiabučio kieme, privačioje valdoje ar kitoje tam nepritaikytoje viešoje vietoje. Jei jau atsitiko taip, kad nusprendėte smulkius automobilio remonto darbus atlikti patys, būtina susidariusiomis atliekomis pasirūpinti tinkamai. Iki šiol pastebime, kad įvairi tara nuo vairuotojų dažnai automobilio priežiūrai perkamų šampūnų, poliruoklių, langų ir aušinimo skysčių ar netgi tepalų galiausiai atsiduria ten, kur neturėtų – į konteinerį šalia namų ar garažų arba į šiukšlinę prie degalinės“, – sako Paulius Repšys, didžiausios Lietuvoje pavojingųjų ir nepavojingųjų atliekų tvarkymo įmonės „Žalvaris“ komercijos direktorius.
Specialistas pabrėžia, kad tokių plastikinių bakelių negalima mesti į rūšiavimo konteinerius, nes jie užteršti pavojingomis cheminėmis medžiagomis, o net ir visiškai tuščiose talpose lieka skysčių ar tepalų likučių, kurių paprastai vandeniu išplauti neįmanoma. Itin didelė klaida – tokias talpas naudoti dar kartą.
„Pasitaiko, kad taupumo ar praktiškumo sumetimais vairuotojai įsigudrina įvairius langų ar aušinimo skysčių bakelius išplauti ir naudoti pakartotinai kitiems skysčiams laikyti, o kartais netgi kaip talpas vandeniui gabenti. Deja, tai nėra geras sprendimas, nes tokiai talpai visiškai dezinfekuoti nėra specialių priemonių. Į tokį bakelį pripylus laistymo vandens, dalis teršalų vėliau patenka į dirvožemį, užteršia gruntinius vandenis“, – perspėja P. Repšys.
Tampa žaislais
Kalbėdama apie potencialiai pavojingus automobilių elementus R. Zdanevičienė išskiria ir žibintų lemputes. AGIA direktorės teigimu, nors jose ir nėra skystų teršalų, jos kelia kitokio pobūdžio pavojų.
„Elektros lemputės pavojingos tuo, kad gali sudužti ir sužaloti žmones. Žinome atvejų, kai namų kieme pakeistos automobilio lemputės būna padėtos netinkamoje vietoje namuose ir dėl to visai atsitiktinai tampa vaikų žaislais. Sudužusios lemputės šukės ir kiti aštrūs elementai jose kelia pavojų ne tik žmonėms, bet ir gyvūnams“, – kalba asociacijos vadovė.
„Žalvario“ komercijos direktoriaus teigimu, dėmesį derėtų atkreipti ir į transporto priemonių valytuvus ir kilimėlius. Pakeitus juos naujais, senųjų nederėtų išmesti kartu su komunalinėmis atliekomis, o juo labiau – deginti. Kilimėlių ir valytuvų gamybai naudojami pavojingi naftos subproduktai, kuriuos deginant išsiskiria sieros junginiai. Visa tai turi didelės įtakos oro taršai.
Patikėti specialistams
Kaip ir daugelį potencialiai pavojingų atliekų, įvairias talpas nuo automobilių priežiūrai ir eksploatavimui skirtų skysčių, taip pat elektros lemputes, valytuvus, automobilių kilimėlius ir kitus panašius daiktus, anot R. Zdanevičienės, derėtų atiduoti į profesionalių atliekų tvarkytojų rankas.
„Tikrai derėtų pagalvoti apie pasekmes ir nesirinkti lengviausio kelio – atliekas išmesti į buitinių atliekų konteinerį ar kažkur gamtoje. Tokiu atveju šios šiukšlės ne tik ilgą laiką dūlės, bet ir kels potencialų pavojų aplinkai ir sveikatai“, – teigia AGIA direktorė.
Ji primena, kad atliekos turėtų būti išvežtos į specializuotus surinkimo taškus ir priduotos atliekų tvarkytojams, kurie turi leidimus pavojingąsias atliekas tvarkyti. Įprastai kiekvienoje savivaldybėje yra bent po keletą taškų, kur galima nemokamai priduoti naudoti netinkamus daiktus.
„Jeigu lankėtės automobilių servise, įsigijote jų platinamos produkcijos – keitėte lemputes, valytuvus, kilimėlius ar papildėte transporto priemonės sistemas reikiamais skysčiais, servisas privalo priimti susidariusias atliekas. Jei tokius darbus darėte patys, tai atliekos turi būti pristatytos į stambiagabarites atliekų aikšteles“, – sako AGIA vadovė R. Zdanevičienė.
AGIA primena, kad dauguma automobilio sudedamųjų dalių ir komponentų yra pavojingosios atliekos, kurių netinkamas tvarkymas kelia pavojų aplinkai. Itin pavojingos gamtai yra eksploatuoti netinkamos transporto priemonės. Gyventojai norėdami pasirūpinti tokio automobilio utilizavimu gali užpildyti užklausą asociacijos tinklapyje www.agia.lt.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Žiemos išbandymai – ir kėbului, ir akumuliatoriui
2025-ųjų pirmąją savaitę dosniai iškritęs sniegas priminė apie žiemiškus rūpesčius. Šaltasis sezonas yra sudėtingiausias laikotarpis vairuotojams. Sniego, drėgmės ir druskų poveikis tampa lakmuso popierėliu tiek automobilio ...
-
„Regitra“ praneša: automobilių savininkai turės mokėti daugiau3
Valstybės duomenų agentūrai paskelbus mokestinių metų vartotojų kainų indeksą, keičiasi automobilių registracijos mokesčio dydžiai. Pagal naująjį kainų indeksavimą, „Regitroje“ tarifai bus atnaujinti ir pradėti taikyti šia...
-
Automobilių niekam nereikia?14
Jau ne vienus metus Kaune nutempiami nebenaudojami automobiliai, tačiau savininkai retai kada atsiima savo turtą. Bešeimininkės transporto priemonės tiesiog utilizuojamos. ...
-
Kai kur neliko vieno informacinio kelio ženklo, tačiau vis tiek bus fiksuojami galimi pažeidimai
Lietuvos magistraliniuose keliuose nuo sausio 1-osios nebeliko apie stacionarius matuoklius vairuotojus informavusio kelio ženklo, rašo portalas „Made in Vilnius“. ...
-
„Air Baltic“: Vilniuje mes tampame vis stipresniu vežėju
Latvijos oro bendrovė „Air Baltic“ per artimiausius kelerius metus savo orlaivių parką ketina padidinti 15 naujų lėktuvų, dalis kurių bus bazuojama ir Vilniuje, sako jos generalinis direktorius Martinas Gaussas (Martinas Gausas), rašo...
-
„Regitra“ teiks naują paslaugą: tikimasi, kad ji išpopuliarės tarp vairuotojų1
Tarptautinį vairuotojo pažymėjimą nuo šiol galima užsisakyti skubos tvarka, trečiadienį paskelbė „Regitra“. ...
-
Kaunui pavyko: nevienareikšmis sprendimas davė greitų vaisių32
Kauno senamiestyje nuo rugpjūčio pradėjęs veikti sumažintos taršos zonos mokestis jau duoda vaisių. Gyventojai pastebi mažėjantį automobilių srautą, bet padaugėjo ir nepasitenkinimo dėl baudų. Savivaldybė skaičiuoja, kad įspėjimus dėl...
-
Pasaulį išgelbėti turėjusi prekė Lietuvoje patraukli vis mažiau11
2024 metais beveik dešimtadaliu išaugo naudotų automobilių prekyba. Rinkoje vis dar karaliauja dyzeliniai automobiliai, o pasaulį nuo taršos turėję išgelbėti elektromobiliai vis mažiau paklausūs. Nors prekyba augo, ne visiem...
-
„Regitra“: tikimasi, kad šių modernių automobilių skaičius augs2
Elektromobilių skaičius Lietuvoje kasmet auga, tačiau ne tokiais tempais, kad didėtų jų dalis lengvųjų automobilių rinkoje. Automobilių prekybininkai pastebi, jog susidomėjimas elektromobiliais pastaraisiais metais sumenko, nors infrastruktūra page...
-
„Rombai“ Kaune gelbėja gyvybes?61
Kasmet susisiekimo infrastruktūrą gerinantis ir padidintą dėmesį eismo saugumui skiriantis Kaunas pasiekė lauktų rezultatų. Analogų šalyje neturintys rombo formos ženklai ant važiuojamosios kelio dalies prisidėjo prie išsaugotų gyvyb...