- „Velocitos“ inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Užsukus į pardavimo salonus galima rinktis automobilį tiek su vidaus degimo varikliu, tiek visiškai varomą elektra. Pastaraisiais metais išpopuliarėjo modeliai, varomi abiem jėgos sistemomis. Tiesa, hibridines pavaras galima rinktis iš kelių tipų: švelnųjį, įprastą arba įkraunamąjį hibridą.
Skirtingos sistemos
Švelniojo hibrido sistemą turinčiuose automobiliuose elektros vaidmuo bene menkiausiai pastebimas – 48 voltų sistema aprūpina didžiąją dalį automobilio elektrinių prietaisų elektra. Taip mažiau krūvio tenka automobilio generatoriui ir mažėja degalų sąnaudos.
Įprastas hibridas yra bene dažniausiai perkamas ir elektros vaidmuo čia didesnis nei švelniajame hibride. Toks automobilis didžiąją laiko dalį yra varomas vidaus degimo variklio, o elektros variklis, gaudamas energiją iš nedidelės baterijos, padeda sukti ratus tais momentais, kai reikia daugiausia galios.
Paprastai elektra čia prisideda pajudant iš vietos ar įsibėgėjant. Baterija įprastinio hibrido sistemą turinčiame automobilyje įsikrauna regeneracijos būdu, kai stabdant automobilį kinetinė energija yra konvertuojama ir išsaugoma baterijoje.
Įkraunamasis hibridas yra ne idealas, o kompromisas tarp vidaus degimo varikliais ir elektra varomų ratuočių.
Įkraunamojo hibrido ratus suka tik elektra. Statistika byloja, kad vidutiniškai ES miesto gyventojas per dieną nurieda apie 50 km, tad gamintojai, balansuodami tarp baterijų masės ir leidžiamo įveikti atstumo, dažniausiai taiko būtent į tokį viena įkrova įveikiamą atstumą.
Lieka elektros rezervas
Net ir truputį viršijus šį atstumą, tokio tipo hibridinių automobilių vairuotojai gali pasigirti neįtikimai mažomis degalų sąnaudomis – įprastai šios svyruoja apie 2 l /100 km.
Tiesa, lieka klausimas, kas nutiks įkraunamajam hibridui, išsikrovus baterijoms. Ne paslaptis, kad baterijos ir elektros varikliai sudaro nemenką papildomą masę, o tai turėtų būti papildoma našta – didesnės benzino sąnaudos.
Lietuvos metų automobilio rinkimų komisijos narys, žurnalistas Egidijus Babelis teigė, kad tokiu atveju daug kas priklauso nuo gamintojo taktikos.
„Gamintojai daro skirtingus dalykus – važinėdamas vienais modeliais pastebėjau, kad visuomet lieka nedidelis elektros rezervas. Jis pagelbėja pajudant nuo šviesoforo, bet nesuteikia daug dinamikos.
Kiti gamintojai, pavyzdžiui, „Volkswagen“, baterijose palieka daugiau elektros energijos. Šio gamintojo modeliai veikia panašiai kaip įprasti hibridai, įsikraunantys per regeneraciją. Net ir pasibaigus elektros energijai, tokie automobiliai yra ekonomiškesni už turinčius tik vidaus degimo variklius“, – aiškino E. Babelis.
Galios pokyčiai
Vieni hibridiniai automobiliai yra įkraunami tik naudojant laidą, o išsikrovus didžiajai daliai baterijos įkrovos jie tampa įprastais hibridais, kurie dėl regeneracijos gauna tiek energijos, kiek reikia pajudėti iš vietos. Kiti gamintojai leidžia visavertiškai įsikrauti bateriją važiuojant.
Geras to pavyzdys yra „Peugeot 508 PSE“, turintis „e-Save“ funkciją. Pasirinkus šią funkciją, hibrido baterijos įkraunamos ne tik stabdant, kai ima veikti regeneracijos sistema, bet ir nuo vidaus degimo variklio.
Tad bet kuris įkraunamasis hibridas, net ir pasibaigus elektros energijai, mažų mažiausiai veiks kaip įprastas hibridas. Šiuo atveju bene pagrindinis skirtumas – kokios jo įkrovimo galimybės, norint kuo daugiau atstumo įveikti naudojantis elektros energija.
E. Babelis atkreipė dėmesį, kad, išnaudojus didžiąją dalį elektros energijos, skirtinguose modeliuose skirtingai sumažėja ir automobilio dinamika.
Ne idealas, o kompromisas
Tiesa, tai priklauso nuo to, kokio galingumo varikliai sumontuoti automobilyje. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ į savo hibridinius modelius įprastai montuoja 1,4 l darbinio tūrio benzininį variklį, išvystantį 150 AG, kartu su 110 AG elektriniu varikliu – abu šie agregatai varo priekinius ratus.
Prancūzų „Peugeot 508 PSE“ modelio priekinius ratus suka 1,6 l darbinio tūrio benzininis variklis, sukuriantis 200 AG jėgą, o jam talkina net du elektriniai varikliai, išvystantys po 110 AG kiekvienas, sumontuoti ant priekinės ir galinės ašių. Išsikrovus baterijai, galios pokytis pastarajame modelyje neišvengiamai bus labiau juntamas. Tokios konstrukcijos hibridinė pavara sukuria efektyvią galimybę automobiliams būti varomiems keturiais ratais.
E. Babelio nuomone, įkraunamasis hibridas yra ne idealas, o kompromisas tarp vidaus degimo varikliais ir elektra varomų ratuočių.
„Ir ES, taikanti labai griežtus aplinkosaugos reikalavimus, lieka patenkinta, ir žmogus turi automobilį, kurį gali naudoti neprisirišdamas prie įkrovimo infrastruktūros“, – aiškino pašnekovas.
Jo žodžiais, daugelyje didžiųjų Europos miestų įkraunamieji hibridai yra itin populiarūs dėl to, kad jais galima įvažiuoti į centrines miesto dalis – dažnai jose leidžiama važinėti tik elektrinėmis transporto priemonėmis. Taip pat kai kuriose šalyse tokių transporto priemonių vairuotojai gauna įvairių lengvatų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lietuvos žiemos pokyčiai verčia permąstyti taisykles: ar laikas didinti greitį?21
Kas pusmetį automagistralėse ir greitkeliuose keičiasi maksimalus leistinas greitis, tačiau šie reguliavimai nustatyti dar prieš 20 metų ir daugiau nekeisti. Klimatui šylant, lapkritį dažnai nebūna sniego, tad saugaus eismo ekspert...
-
Aktualu vairuotojams: įsidėmėkite šią datą, nes įsigalioja draudimas3
Nuo sekmadienio įsigalioja draudimas vairuoti automobilius su vasarinėmis padangomis. ...
-
Klastočių perliukai: minia savininkų ir stebuklingas atjaunėjimas
Nors dauguma vairuotojų vengia transporto priemonių, kurių rida suklastota ir yra apgadinti, tačiau automobiliai gali turėti ir daugiau paslapčių. Kai kurių modelių savininkai nepaliaujamai keičiasi, o eismo įvykių skaičius žymimas dešimti...
-
Ateityje į gintarinį pajūrį – ant magnetinės pagalvės9
Skraidantys automobiliai, bateriniai ir magnetinės levitacijos traukiniai – tai ne fantastinio filmo scenarijus, o jau netolimoje ateityje Lietuvą pasieksiančios inovacijos. ...
-
Rinkos pulsas: spalis – permainingas
Spalio mėnesį Lietuvos naujų lengvųjų automobilių (M1 ir N1) bendrasis registravimas ūgtelėjo iš viso 28,1 proc. – iki 3 045 vnt. Rinkos lyderė – „Škoda“. ...
-
Parlamentas linkęs įvesti praktinį egzaminą mopedų vairuotojams, prie vairo galėtų sėsti nuo 16 metų
Seimas po svarstymo pritarė, kad AM kategorijos transportą – mopedus ir lengvuosius keturračius – vairuoti galėtų mažiausiai 16 metų amžiaus žmonės, išlaikę praktinį egzaminą. ...
-
Spalvinga senolio istorija: pakerėjęs Ameriką atsidūrė Lietuvoje2
Jei automobilių gamintojai ieškotų ilgaamžiškumo recepto, jie tai rastų „Plymouth“ modelio istorijoje. Vienas įspūdingiausių amerikietiškosios „Chrysler“ korporacijos flagmanų savo pėdsaką paliko ir Lietuv...
-
Nuo gruodžio – KET pakeitimai: viskas, ką reikia žinoti5
Nuo gruodžio 1 dienos šalies keliuose įsigalioja nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai ir kelio ženklai, trečiadienį pranešė Susisiekimo ministerija. ...
-
Autonominis autobusas sostinės gatvėmis riedės ir šeštadieniais
Dėl gausaus būrio vilniečių, norinčių išbandyti keliones miesto gatvėmis autonominiu autobusu, jis papildomai važiuos dar vieną savaitės dieną, pranešė Vilniaus savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“. ...
-
„Regitra“ paskaičiavo, kuriose savivaldybėse daugiausiai įregistruota elektromobilių
Stebint registruojamų grynųjų elektromobilių skaičiaus augimą Lietuvoje, didžiausia jų procentinė dalis įregistruota Neringos, Palangos ir Vilniaus savivaldybėse, o mažiausia Kalvarijos, Ignalinos ir Joniškio rajonų savivaldybėse, skelbia ...