- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
2010-ųjų spalį Lietuvoje buvo įregistruotas pirmasis elektromobilis. Šiandien tokia transporto priemonė šalyje – jau įprasta. Kokia galima tvaraus susisiekimo perspektyva?
Technologinis šuolis
Prieš keturiolika metų savąjį benzininį „Honda HR-V“ vilnietis Mindaugas su draugais perdarė į elektrinį „3E“.
Anuomet visiškai įkrauta unikali transporto priemonė galėjo nuvažiuoti 70 km, o įkrauti truko aštuonias valandas.
Anot „Elektrum Lietuva“ elektromobilių produktų vystymo vadovės Lauros Doraitės-Gudavičienės, oficialių gamintojų siūlomi elektromobiliai Lietuvoje atsirado kiek vėliau.
Vienas pirmųjų ir didžiausio populiarumo sulaukusių modelių buvo „Nissan Leaf“, kurio ankstyvieji 2014–2016 m. modeliai galėjo nuvažiuoti apie 135–172 km vienu įkrovimu.
Įkandin „Nissan“ į mūsų šalies elektromobilių rinką pradėjo žengti ir kiti gamintojai, tarp jų – BMW, „Tesla“, „Volkswagen“.
Pasak ekspertės, per pastaruosius keturiolika metų elektromobilių technologijos padarė didelį šuolį į priekį – šiandien jie gali įveikti iki 500–600 km, o kai kurie modeliai – net 800 km ir daugiau.
„Prieš keturiolika metų baterijos buvo viena pagrindinių elektromobilių silpnybių, šiandien tai ne problema. Didėjant baterijų talpai ir jų efektyvumui nuvažiuojamas atstumas išaugo kelis kartus, o modernūs sprendimai įkrovimo laiką sutrumpino vos iki 15–30 minučių. Tai reikšmingai keičia vartotojų patirtį“, – sakė L. Doraitė-Gudavičienė.
Rinka: vienas naujausių debiutų Lietuvoje – vidutinio dydžio elektrinis „Cupra Tavascan“. / topgear.com nuotr.
Rinka augs
Žvelgiant į registruotų elektromobilių skaičiaus kitimą per pastaruosius dešimt metų, L. Doraitės-Gudavičienės teigimu, rinkos augimas skaičiuojamas kartais, tačiau svarbu, kad elektromobilių užimama viso šalies keleivinių automobilių parko dalis sudaro dar tik apie 1,5 proc.
„2014-ųjų sausio 1-ąją, remiantis „Regitros“ duomenimis, buvo registruota dvylika elektromobilių. 2015 m. sausio 1 d. – jau 60 tokių transporto priemonių, 2016 m. pradžioje – 147, o dar po metų – 325. Per pastaruosius ketverius metus grynųjų elektromobilių skaičius išaugo dešimt kartų ir jau siekia 15 tūkst. Prognozuojama, kad iki dešimtmečio pabaigos Lietuvoje elektromobilių gali būti 200 tūkst.“, – vardijo specialistė.
Dauguma ekspertų sutinka, kad būtent 2024–2025 m. elektromobilių rinkoje stebėsime lūžio tašką.
Pasak L. Doraitės-Gudavičienės, vis sparčiau auga ne tik pirminė, bet ir antrinė elektromobilių rinka. Gyventojai yra linkę rinktis ne tik naujus, tačiau ir labiau prieinamus naudotus elektromobilius.
„Numatoma, kad per artimiausius kelerius metus didės naudotų elektromobilių pasiūla iš Vakarų Europos rinkų. Vokietijoje, Nyderlanduose ar Skandinavijos valstybėse elektromobilių rinka jau pasiekė aukštesnį brandos lygį, todėl šios šalys taps pagrindinėmis eksportuotojomis Baltijos šalims“, – komentavo L. Doraitė-Gudavičienė.
Prognozė: iki dešimtmečio pabaigos Lietuvoje gali būti 200 tūkst. elektromobilių.
Nerimas nebekamuos
Įkrovimo tinklas Lietuvoje taip pat sparčiai plečiasi. Anot ekspertės, pirminė elektromobilių įkrovimo infrastruktūra 2014–2020 m. buvo kuriama ir plėtojama penkiuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose ir kurortuose, taip pat šalia tarptautinių automagistralių.
„2016 m. pabaigoje Lietuvoje veikė 40 nemokamų įkrovimo stotelių, 2020 m. – 173, dar po metų jų buvo 314. Šįmet jau užregistruota 1 792 viešų ir pusiau viešų įkrovimo stotelių. Infrastruktūros plėtra natūraliai žengia koja į koją su elektromobilių paklausos augimu“, – teigė „Elektrum Lietuva“ specialistė.
Susisiekimo ministerija prognozuoja, kad per ateinančius šešerius metus viešų elektromobilių įkrovimo prieigų skaičius augs iki 6 tūkst. Be to, operatoriai, planuodami tinklo plėtrą, visad atsižvelgia į vartotojų poreikius skirtingose Lietuvos vietovėse.
„Greito ir itin greito įkrovimo stotelės ar įkrovimo parkai reikalingi šalia judriausių kelių ir automagistralių. Šalia biurų, prekybos centrų ir laisvalaikio objektų, kur laikas nėra toks kritinis faktorius, labiau orientuojamasi į vidutinio ar lėto įkrovimo sprendimus“, – sakė L. Doraitė-Gudavičienė .
Ji pridūrė, kad per ateinančius kelerius metus nerimas dėl nuvažiuojamo atstumo nebekamuos, nes įkrovimo tinklo tankumas ir stotelių įvairovė patenkins visų elektromobilių vairuotojų poreikius.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Rinkos pulsas: metų rezultatai ir lūkesčiai1
Per 2024-uosius Lietuvoje įregistruoti 1 853 elektromobiliai, Lenkijoje – daugiau kaip 68 tūkst., Norvegijoje – 114,4 tūkst. ...
-
„Regitra“ išplėtė paslaugų spektrą2
Atsižvelgta į klientų poreikius: nuo šiol „Regitroje“ tarptautinį vairuotojo pažymėjimą bus galima užsisakyti skubos tvarka, o informaciją apie asmeninius duomenis gauti telefonu. ...
-
Policija atskleidė, ką planuoja14
Šį mėnesį Lietuvos policijos dėmesys bus sutelktas į vairuotojų blaivumą, pavojingą ir chuliganišką vairavimą, matomumą gerinančių saugos priemonių – atšvaitų – naudojimą tamsiuoju paros metu. ...
-
Kviečia pažinti istoriją, išbandyti kelininko profesiją1
„Tikime, kad muziejus taps ne tik svarbiu edukaciniu centru, bet ir erdve, kurioje lankytojai galės tiesiogiai pažinti kelių sektoriaus evoliuciją ir inovacijas“ – teigė „Kelių priežiūros“ generalinis direktorius dr. Audri...
-
Žiemos išbandymai – ir kėbului, ir akumuliatoriui1
2025-ųjų pirmąją savaitę dosniai iškritęs sniegas priminė apie žiemiškus rūpesčius. Šaltasis sezonas yra sudėtingiausias laikotarpis vairuotojams. Sniego, drėgmės ir druskų poveikis tampa lakmuso popierėliu tiek automobilio ...
-
„Regitra“ praneša: automobilių savininkai turės mokėti daugiau3
Valstybės duomenų agentūrai paskelbus mokestinių metų vartotojų kainų indeksą, keičiasi automobilių registracijos mokesčio dydžiai. Pagal naująjį kainų indeksavimą, „Regitroje“ tarifai bus atnaujinti ir pradėti taikyti šia...
-
Automobilių niekam nereikia?14
Jau ne vienus metus Kaune nutempiami nebenaudojami automobiliai, tačiau savininkai retai kada atsiima savo turtą. Bešeimininkės transporto priemonės tiesiog utilizuojamos. ...
-
Kai kur neliko vieno informacinio kelio ženklo, tačiau vis tiek bus fiksuojami galimi pažeidimai
Lietuvos magistraliniuose keliuose nuo sausio 1-osios nebeliko apie stacionarius matuoklius vairuotojus informavusio kelio ženklo, rašo portalas „Made in Vilnius“. ...
-
„Air Baltic“: Vilniuje mes tampame vis stipresniu vežėju
Latvijos oro bendrovė „Air Baltic“ per artimiausius kelerius metus savo orlaivių parką ketina padidinti 15 naujų lėktuvų, dalis kurių bus bazuojama ir Vilniuje, sako jos generalinis direktorius Martinas Gaussas (Martinas Gausas), rašo...
-
„Regitra“ teiks naują paslaugą: tikimasi, kad ji išpopuliarės tarp vairuotojų1
Tarptautinį vairuotojo pažymėjimą nuo šiol galima užsisakyti skubos tvarka, trečiadienį paskelbė „Regitra“. ...