- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Gražuolis: daugiausia dėmesio sulaukė 1914-aisiais dienos šviesą išvydęs „Hansa G 12/36 Renntorpedo“.
-
Lygis: šis ugniagesių „Mercedes“ prižiūrėtas taip, kad tiesiog iš parodos buvo pasirengęs vykti į gaisrą.
-
Laureatas: gražiausiu eksponatu tarptautinė ekspertų komisija išrinko iš Latvijos atkeliavusį „Fiat 512“.
-
Sertifikatas: kauniečio antram gyvenimui prikeltas „Cadillac Eldorado“ pateko į istoriją, nes pirmas šalyje gavo tokį statusą.
"Ne, ne... Dar tikrai neparduosiu", – purtė galvą Vytautas Gineika, sulaukęs pasiūlymo atsisveikinti su savo prašmatniuoju "Cadillac DeVille". Kaunietis drauge su būriu entuziastų dalyvavo Biržuose vykusioje senovinių automobilių parodoje "Nesenstanti klasika 2021".
Pirmas toks Lietuvoje
"Va, neseniai grįžęs namo radau žinutę, kurioje vienas vilnietis klausia, kiek norėčiau už savo kadilaką. Bet kadangi šį eksponatą prikėliau savo rankomis, net nežinočiau, kokia suma jį įvertinti", – šypsojosi kolekcininkas.
Elvio Presley mašina pramintas įspūdingų formų 1959-ųjų gamybos "DeVille", varomas galingo 6 l variklio, – ne vienintelis V.Gineikos turimas senovinis automobilis. Kitas jo iš pagrindų restauruotas "Cadillac" šedevras – 1975-ųjų gamybos "Eldorado" liko namuose, nes ne toks manevringas ir patogus tolimoms kelionėms. Beje, šis kauniečio automobilis neseniai sulaukė išskirtinio įvertinimo – pirmas Lietuvoje gavo oficialų tarptautinį (FIVA) istorinio automobilio statusą.
Tačiau ir be šio prašmatnaus kelių galiūno Biržuose netrūko unikalių eksponatų. Kaip vaizdingai sakė organizatoriai, nors transporto priemonės gaminamos iš metalo, plastiko, stiklo, gumos ir panašių medžiagų, tradiciškai laikomų itin atspariomis laiko tėkmei, amžinų automobilių nėra. Korozija per metus gali visiškai suėsti net milimetrą plieno, todėl pamatyti mašiną, tinkančią į senelius ar netgi prosenelius, visada yra nedidelis stebuklas. Biržuose tokių aikčioti verčiančių akistatų buvo daugiau nei 100.
"Iš tiesų važiuodami į renginį nė nesitikėjome, kad susirinks tiek daug žmonių. Manėme, kas gi, be pačių dalyvių, vyks į tuos Biržus, kad pamatytų senus automobilius. Bet paaiškėjo, kad esame įdomūs labai daug kam. Ir aš, ir kolegos sulaukėme itin daug dėmesio", – mūsų dienraščiui pasakojo klubo "Klasika" narys V.Gineika.
Kadangi šį eksponatą prikėliau savo rankomis, net nežinočiau, kokia suma jį įvertinti.
Atvyko sava eiga
Biržų aeroklubo pakraštyje suformuota improvizuota istorinės technikos ekspozicija turėjo mažiausiai du nokautuojančius kozirius. Pirmiausia, į tenykščio senovinių automobilių klubo "Klasika" iniciatyva surengtą parodą (vieną didžiausių ir solidžiausių, kokios tik pastaraisiais metais vyksta Baltijos šalyse) visi svečiai suvažiavo sava eiga. Turint galvoje, kad dalis automobilių buvo sukonstruoti dar praėjusio amžiaus pradžioje ar tarpukariu, vien šis faktas verčia pagarbiai nukelti skrybėlę.
Antra, kiekvienas senas automobilis dažnai gali pasigirti atskiro romano verta istorija. "Nesenstančios klasikos" renginyje greta kiekvieno eksponato stovėjo jo savininkas, paprastai ne šiaip žinantis enciklopedinę informaciją ar kai kurias technines smulkmenas, bet pats padėjęs tam automobiliui prisikelti iš nebūties. Tokie žmonės burtininkai bemaž keturias valandas Biržuose praleido apgulties sąlygomis ir su parodos lankytojais šypsodamiesi bendravo net prapliupus lietui.
Laureatas: gražiausiu eksponatu tarptautinė ekspertų komisija išrinko iš Latvijos atkeliavusį "Fiat 512".
Pritaiko net degalus
Bene daugiausia dėmesio sulaukė ir labiausiai fotografuojamas šįkart buvo vilniečio Aleksandro Obymachos į Biržus atgabentas, 1914-aisiais dienos šviesą išvydęs "Hansa G 12/36 Renntorpedo". Hipnotizuojančios išvaizdos dvivietė sportinė mašina tik pagal užsakymą buvo gaminta labai mažomis serijomis. Neoficialiais duomenimis, maždaug prieš penkiolika metų į Lietuvą iš Latvijos atkeliavęs unikalus egzempliorius apskritai yra vienintelis išlikęs.
Įdomu, kad pagrindinis "Hansa" konstruktorius buvo Šiaurės Vokietijoje gyvenęs prancūzų kilmės belgas, todėl "Renntorpedo" pasižymi itin originaliais inžineriniais sprendimais. Tarkime, motoras – iš dviejų atskirų blokų, turinčių po du cilindrus, tačiau be įprastų variklio galvučių. Vožtuvai sumontuoti viršuje, o jų kanalai įlieti į motoro korpusą. Įpūsti gyvybės tokiam sudėtingam mechanizmui pavyko tik po ilgus metus trukusio pasiutusiai kruopštaus darbo, sulaukus specialistų iš keleto užsienio šalių pagalbos.
"Norint, kad variklis veiktų, teko ketaus stūmoklius, turinčius didelį išsiplėtimo koeficientą, keisti šiuolaikiniais, pagamintais iš lengvo aliuminio lydinio. Nepaisant važiuoti leidžiančių dabartinių technologijų panaudojimo ir savotiškos adaptacijos XXI a., degalus reikia pilti maksimaliai panašius į anuomečius – žemo oktano, lėtai degančius. Net A92 benzinas yra pernelyg geras, todėl tenka įmaišyti specialių švino priedų ar ūkinių prekių parduotuvėse ieškoti "Nefraso" (pavadinimas sukonstruotas iš rusų kalbos žodžių "neftenoi" ir "rastvor" santrumpų), – pasakodamas apie egzotiško jėgos agregato ypatumus atviravo A.Obymacha.
Šiam automobiliui atiteko ne tik seniausio parodos dalyvio diplomas, bet ir garbingiausias trofėjus – "Grand Prix" taurė.
Siuntėsi net iš Australijos
Gražiausiu 2021-ųjų "Nesenstančios klasikos" eksponatu tarptautinė ekspertų komisija išrinko iš Latvijos atkeliavusį "Fiat 512", taip pat galintį pasigirti neįtikima istorija.
"Kolegos senovinės technikos mylėtojai ir kolekcininkai kurį laiką spėliojo, ar tik ne šis 1926-aisiais pagamintas "Fiat" buvo įdarbintas tarpukariu vežioti Latvijos prezidentą. Vis dėlto po ilgų tyrimų nustatyta, kad aukščiausi valdžios žmonės anuomet į keliones leisdavosi kitu šios markės modeliu. Prasidėjus okupacijai buvo gana akivaizdu, kad prabangus limuzinas greičiausiai bus konfiskuotas. Vengiant nereikalingų rūpesčių mašina atsidūrė tvarte po mėšlo sluoksnio maskuote. Frontui nuslinkus į Vakarus, progos ištraukti jį iš slėptuvės taip ir neatsirado, o senajam jo šeimininkui mirus automobilis apskritai buvo užmirštas", – pasakojo "Fiat 512" savininkas Janis Oskerka.
Paradoksalu, tačiau sunkiausiu galvosūkiu restauruojant šį seną automobilį tapo originalių ratų ir kai kurių važiuoklės mazgų paieška: juos latvis parsisiuntė net iš Australijos. Visi darbai, primenantys didelės mozaikos iš miniatiūrinių dalelių dėliojimą, užtruko beveik 20 metų. Tokių modelių visame pasaulyje yra išlikę viso labo penki.
Sertifikatas: kauniečio antram gyvenimui prikeltas "Cadillac Eldorado" pateko į istoriją, nes pirmas šalyje gavo tokį statusą.
Prizas – ir "Pobedai"
Prizą už geriausią restauraciją iš parodos išsivežė estas Indrekas Sirkas, Biržuose pademonstravęs šiuolaikinių "Audi" prosenelį, 1935-aisiais pagamintą kabrioletą "DKW F5 Front Luxus". Į Estiją iškeliavo dar du apdovanojimai: gražiausiam klasikiniam ir geriausiam senoviniam (pagamintam iki 1946-ųjų) automobiliams. Pirmojo trofėjaus savininku tapo Tonu Magis, vairavęs "Rolls Royce Silver Cloud II".
Antrasis prizas atsidūrė Tarmo Ufferto rankose už 1938-aisiais sukonstruotą "Packard Twelve 1608 Convertible". Tokio modelio kabrioletai taip pat yra itin reti. Automobilio savininko žiniomis, išlikusių yra mažiau nei dvi dešimtys egzempliorių. Geriausiu sovietiniu automobiliu šįkart pripažinta "GAZ M-20 Pobeda". 1954-aisiais pagaminto senolio savininkas – Rolandas Kripaitis.
Klubo "Klasika" vadovas ir tradicinio renginio organizatorius Egidijus Einoris, apibendrindamas šiųmetę parodą, pasidžiaugė sulaukęs itin retų ir pavydėtinai puikiai restauruotų ar suremontuotų automobilių, galinčių papuošti pačius prestižiškiausius senų automobilių forumus.
"Stengiamės parodoje adaptuoti visas geriausias analogiškų renginių idėjas ir kol kas tai visai neprastai pavyksta. Mūsų draugų ratas kiekvienais metais plečiasi, išskirtinių automobilių daugėja, o atmosfera kaskart būna vis jaukesnė. Į šį projektą įdedame daug širdies, todėl kokybės kartelę kasmet šiek tiek kilstelėjame. Tarkim, komisijos, įvardijančios nominacijų nugalėtojus, sprendimų dar nė vienais metais niekas nekvestionavo. Vadinasi, judame teisinga linkme", – šypsojosi E.Einoris.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Peikia naują „Regitros“ tvarką: šio skambučio nenori sulaukti niekas
Praktinis vairavimo egzaminas dažnam lietuviui – tikras galvos skausmas. O džiugią akimirką, gavus vairuotojo pažymėjimą, gali sugadinti „Regitros“ skambutis. Nuo šiol, peržiūrėjus egzamino įrašą ir pastebėjus egzam...
-
Automobilių rinkos pulsas: lietuviai pirks daugiau
Automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, Lietuva išlaiko tvirtą lyderės poziciją tarp Baltijos šalių: mūsų automobilių rinką 2024 m. papildė 73 proc. daugiau naujų automobilių nei Latvijoje ir 19 proc. daugiau nei Estijoj...
-
Pirmu bandymu įveikti techninę apžiūrą – neįmanoma misija?
Nuo šių metų vairuotojams Lietuvoje draudžiama dalyvauti eisme neturint galiojančios sveikatos pažymos. Net ir gavus šią pažymą privaloma turėti ir automobilio techninės apžiūros (TA) taloną. Kodėl šis barjeras iškart ...
-
Už motociklą paklojo 1,32 mln. JAV dolerių
Las Vegase (JAV) surengtame „Mecum“ aukcione už 1,32 mln. dolerių parduotas 1915 m. motociklas „Cyclone V-Twin“. ...
-
Po istorinės metų pergalės – iššūkiai namie ir svetur
Vienas svarbiausių Lietuvos ekonomikai – transporto sektorius. Kaip verslas vertina 2024-uosius ir ko tikisi 2025-aisiais? ...
-
Naujas mokestis kirto žiaurų smūgį prekybai automobiliais
Estijoje nuo šių metų įsigaliojus naujam motorinių transporto priemonių mokesčiui, per pirmąjį metų mėnesį jų nupirkta triskart mažiau nei pernai sausį – tik 531, skelbia Estijos įgaliotųjų prekybos automobiliais atstovų asociaci...
-
Legendinis automobilis parduotas už 46,5 mln. eurų
Šeštadienį „Mercedes-Benz“ muziejuje Štutgarte buvo parduotas legendinis 1954 m. „W196R“, dar vadinamas „Sidabrine strėle“. Šis automobilis laimėjo Argentinos didįjį prizą Buenos Airėse, o ...
-
Vilnius lenkia net Londoną ir Paryžių: vairuotojai atsakė, kodėl
Nyderlandų tyrimas nustatė, kiek laiko įvairių miestų vairuotojai praleidžia spūstyse. Paaiškėjo, kad spūstys Vilniuje lenkia net tokius Europos didmiesčius kaip Londonas, Paryžius ar Berlynas. Vilniaus vairuotojai vardijo priežastis, kodėl...
-
Įsidėmėkite: šios trys žiedinės sankryžos – pačios pavojingiausios
Avaringiausia ir pavojingiausia žiedine sankryža Vilniuje galima vadinti Savanorių pr., Laisvės pr. ir Geležinio Vilko g. sankirtą. „Lietuvos draudimo“ duomenimis, šiame transporto mazge praėjusiais metais buvo užfiksuoti 96 eismo ...
-
Netekus vairuotojo pažymėjimo užsienyje, Lietuvoje vairuoti galima
Jei užsienyje dėl Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimo yra netenkama vairuotojo pažymėjimo, ar galima vairuoti parvykus į Lietuvą? Kitoje valstybėje skirta tokia bausmė galios ar negalios grįžus į tėvynę? ...