- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
"Oooo… Reikėjo važiuoti lėčiau", – nutęsė susinervinęs jaunuolis, mano akivaizdoje šią savaitę įsirėžęs į taikiai stovintį dailų kaimynės mažalitražį. Vairavimo sąlygų neįvertinęs vaikinas prisidarė bėdų net, regis, saugiausioje įmanomoje situacijoje – riedėdamas daugiabučio kiemu. Pasirodo, net 20 km/val. greitis gali būti per didelis, jei stabdai ant ledo.
Laksto lyg vasarą
Kasmet užklupus žiemiškiems orams tūkstančiai vairuotojų tarsi pabunda iš letargo miego. Stebint, kaip nerūpestingai skriejama apledėjusiomis gatvėmis, atrodo, kad jie pirmą kartą pamatė sniegą. Gerai, jei slidžiame kelyje nesuvaldytas automobilis tik pasiblaškė po eismo juostas ir grįžo į savąją. Tačiau dažnai toks atsainumas baigiasi kur kas liūdniau. Nenuostabu, kad avarijų statistika atšalus orams smarkiai šokteli į viršų.
"Žmonės dažnai nesuvokia, kad žiemiškos eismo sąlygos radikaliai skiriasi nuo tų, kurios vyrauja šiltuoju metų laiku. Arba galvoja, kad pavojus yra kažkur toli, bet iš tiesų nelaimė gali tykoti jau pirmuosiuose jūsų kelionės metruose", – minėtą avariją daugiabučio kieme komentavo Vytautas Švedas.
Daugkartinis Lietuvos ralio čempionas, puikiai išmanantis ekstremalaus vairavimo ypatybes, perspėja, kad šiuo metu kiekvienas neapgalvotas manevras kelyje gali kainuoti labai brangiai. "Audi Sport" vairavimo akademijos instruktoriaus teigimu, užklupus šalčiams žmonės pirmąsias klaidas daro dar prieš kelionę.
"Mano pirmiausias patarimas – nešokite lyg išdegę akis iškart į automobilį, o kiek įmanoma pastebėkite oro ir eismo sąlygas. Įvertinkite kelio būklę, pažiūrėkite, ar jūsų kiemą arba gatvę dengia minkštas arba suplūktas sniegas, ar po juo nesislepia ledas", – kalbėjo V.Švedas.
Mano pirmiausias patarimas – nešokite lyg išdegę akis iškart į automobilį, o kiek įmanoma pastebėkite oro ir eismo sąlygas.
Tanku toli nenuvažiuosi
Kita saugios kelionės sąlyga, kuri neretai ignoruojama, gero matomumo užtikrinimas. Skubėdami į darbą ar namo žmonės negaišta laiko ir nugrando tik priekinį automobilio stiklą arba, dar blogiau, tik nedidelę jo dalį, esą matys, kas vyksta prieš nosį, ir gerai, o matomumas pro šoninius langus nesvarbus. V.Švedas mano, kad toks aplaidumas yra ne mažiau pavojingas, nei žiemą važinėti vasarinėmis padangomis.
"Prastai nuvalyti arba nenuvalyti langai gali nulemti avariją. Pavyzdžiui, atliekant rikiavimosi manevrą būtinas ir šoninis, ir galinis vaizdas. Tas pats ir įvažiuojant į pagrindinį kelią. Ypač slidžiame kelyje kiekvienas niuansas, kurį pamatysi laiku ir atliksi atitinkamas korekcijas, gali padėti išvengti kritinės situacijos. Tad kaip tanke pasikliauti vien tik priekiniu vaizdu, nematant, kas vyksta šonuose ir mašinos gale, yra visiškai neatsakinga", – mano pašnekovas.
Gerai nuvalius automobilį ir pradėjus važiuoti rekomenduojama išbandyti sukibimą su danga – lėtai važiuojant stipriau pastabdyti. Tačiau prieš šį manevrą būtina įsitikinti, kad dideliu atstumu už automobilio nėra kitų eismo dalyvių, taip pat, ar niekas nesirengia išvažiuoti iš šalutinio kelio.
Vytautas Švedas. T. Lukšio / Fotobanko nuotr.
Galva svarbiau nei ženklas
Labai svarbus susidūrimo prevencijos aspektas – saugaus greičio pasirinkimas ir atstumo nuo kito automobilio laikymasis. Vertinant teoriškai, esant normalioms oro sąlygoms rekomenduojama laikytis atstumo, kuris būtų toks, kokį automobilis nuvažiuoja per 2 sek. Pavyzdžiui, jei važiuojama 50 km/val. greičiu, atstumas turėtų būti 25 m, 100 km/val. – 50 m. Tačiau žiemą automobilio stabdymo kelias pailgėja, todėl atstumas tarp transporto priemonių turėtų būti toks, kokį automobilis nuvažiuoja per 3 sek.
Vis dėlto, anot V.Švedo, niekas negali tiksliai apibrėžti, koks atstumas yra saugus, nes kiekvieną sykį stabdymo keliui įtakos gali turėti skirtingi faktoriai. Todėl ypač svarbu rinktis saugų važiavimo greitį, o dažnu atveju atstumas turėtų išaugti ne metrais, bet kartais.
Daugelis vairuotojų klysta manydami, kad orientyras yra leistinas greitis, kurį konkrečiame ruože apibrėžia kelio ženklai.
"Daugelis vairuotojų klysta manydami, kad orientyras yra leistinas greitis, kurį konkrečiame ruože apibrėžia kelio ženklai. Tačiau leistinas ir saugus greitis yra visiškai skirtingi dalykai. Akivaizdu, kad net ir neviršijant leistino greičio galima važiuoti nesaugiai, pavyzdžiui, esant plikšalai ar lijundrai. Mes netgi dalyvaudami lenktynėse sakome, kad, norint atvažiuoti greitai, kartais reikia važiuoti maksimaliai lėtai", – pasakojo V.Švedas.
Juodojo ledo spąstai
Pasak specialisto, ypač atidiems reikėtų būti prie perėjų, kur automobiliai stabdo dažniau nei kitose gatvės atkarpose ir paviršius ten tampa slidesnis.
Dažnai vairuotojai atsipalaiduoja pamatę, kad sniego ir ledo kažkuriame kelio ruože tarsi nebėra. Tačiau tai gali būti didesnio pavojaus, vadinamojo juodojo ledo ženklas.
Juodasis ledas susiformuoja ant kelios dangos, kurios temperatūra yra žemiau nulio, o oro temperatūra tuo metu gali būti ir teigiama. Tokiomis sąlygomis vanduo puikiai limpa prie paviršiaus, virsdamas plonyčiu ledo sluoksniu, kuris nepastebimas dėl juodos kelio paviršiaus spalvos. Važiuojantys sniegu padengtu keliu vairuotojai pamato švarų tamsų asfaltą ir, praradę budrumą, padidina greitį. Tačiau tai gali turėti tragiškų padarinių, nes automobilis tampa nevaldomas.
Anot specialistų, jei automobilyje staiga tampa įtartinai tylu ir apima jausmas, kad automobilis tarsi plaukia, o ne važiuoja, greičiausiai jūs važiuojate ypač lygiu ir slidžiu paviršiumi, vadinamu juoduoju ledu. Laimė, šis reiškinys nėra toks dažnas.
Vietoj stabdžio – greičio pedalas
Manevravimas slidžiame kelyje apskritai yra atskira tema, nes, anot V.Švedo, tam jau reikia papildomos praktikos, pageidautina – ir specifinių teorinių žinių apie judėjimo metu veikiančius fizikos dėsnius, svorio centro išsidėstymą ir t.t.
Taip pat nepakenktų ir psichologijos išmanymas, nes praradus padėties kontrolę labai svarbu nepulti į paniką, kaip kad populiariame socialinio tinklo vaizdo įraše, kur sutrikęs slystančio automobilio vairuotojas bandė stabdyti iškišęs koją, o vėliau išvirto iš mašinos. Be to, kartais tenka atlikti veiksmus, prieštaraujančius instinktui, pavyzdžiui, užuot stabdžius, spausti greičio pedalą.
Būtent todėl mažiau patyrusiems eismo dalyviams ypač padeda praktinės ekstremalaus vairavimo pamokos. Tačiau paprasčiausias patarimas judant slidžia danga – vengti staigių manevrų ir numatyti kelis žingsnius į priekį.
Būna, kad sudėtingesnėse atkarpose padedu kitiems vairuotojams, savo manevrais parodydamas tinkamesnę važiavimo trajektoriją arba vietas, kur būtina pristabdyti ir pasirinkti saugesnį greitį.
"Aš turiu gerokai daugiau patirties už eilinį eismo dalyvį, tačiau ir aš stengiuosi vairuoti itin atidžiai, elgtis atsakingai, stebėti, kaip keičiasi situacija aplink mane. Būna, kad sudėtingesnėse atkarpose padedu kitiems vairuotojams, savo manevrais parodydamas tinkamesnę važiavimo trajektoriją arba vietas, kur būtina pristabdyti ir pasirinkti saugesnį greitį", – pasakojo V.Švedas.
Specialistai ragina žiemą laikytis kur kas ramesnės vairavimo manieros, nes staigus pajudėjimas ar stabdymas gali sukelti situaciją, kai automobilis pradeda slysti. Tada jį suvaldyti tampa itin sudėtinga. Automobiliui praradus sukibimą su kelio danga, rekomenduojama vengti agresyvaus stabdymo arba, atvirkščiai, akceleravimo.
Gelbsti ir gudrybės
Dauguma automobilių Lietuvoje varomi priekiniais ratais. Slystant tokiai mašinai patariama tik lengvai paminti greičio pedalą, padedant ratams atgauti sukibimą su kelio danga.
Jei varantieji galiniai ratai, užuot akceleravus, geriau švelniai protarpiais stabdyti. Kita vertus, šiuolaikinė ABS sistema leidžia efektyviai stabdyti pedalą nuolat veikiant vienoda jėga. Jei prasidėjo šoninis slydimas, vairavimo instruktoriai įprastai pataria pasukti vairą į slydimo pusę, o ne į priešingą, kaip diktuotų instinktas. Slydimo trajektorijai pasikeitus, vairas vėl sukamas į tą pusę, į kurią tuo metu slysta automobilis. Tokiu būdu įmanoma ištiesinti mašinos judėjimo trajektoriją ir išeiti iš kritinės situacijos.
Pasak V.Švedo, atliekant sudėtingesnį manevrą gali pagelbėti ir nedidelės gudrybės, pavyzdžiui, jei automobilis slysta ir yra pavojus atsitrenkti į kitą transporto priemonę, galima išnaudoti net tokią pagalbą kaip nedidelis kelkraščio bortelis, padėsiantis pristabdyti slydimo greitį ar pakeisti trajektoriją.
Atliekant sudėtingesnį posūkį ar važiuojant vingiuotu keliu manevrams būtina pasiruošti iš anksto. Dar gerokai prieš posūkį reikėtų sulėtinti greitį, persijungti žemesnę pavarą, vairą pradėti sukti ne paskutinę akimirką, išvengiant staigių judesių. Taip pat galima išnaudoti visą savo eismo juostos trajektoriją.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Rinkos pulsas: metų rezultatai ir lūkesčiai1
Per 2024-uosius Lietuvoje įregistruoti 1 853 elektromobiliai, Lenkijoje – daugiau kaip 68 tūkst., Norvegijoje – 114,4 tūkst. ...
-
„Regitra“ išplėtė paslaugų spektrą2
Atsižvelgta į klientų poreikius: nuo šiol „Regitroje“ tarptautinį vairuotojo pažymėjimą bus galima užsisakyti skubos tvarka, o informaciją apie asmeninius duomenis gauti telefonu. ...
-
Policija atskleidė, ką planuoja14
Šį mėnesį Lietuvos policijos dėmesys bus sutelktas į vairuotojų blaivumą, pavojingą ir chuliganišką vairavimą, matomumą gerinančių saugos priemonių – atšvaitų – naudojimą tamsiuoju paros metu. ...
-
Kviečia pažinti istoriją, išbandyti kelininko profesiją1
„Tikime, kad muziejus taps ne tik svarbiu edukaciniu centru, bet ir erdve, kurioje lankytojai galės tiesiogiai pažinti kelių sektoriaus evoliuciją ir inovacijas“ – teigė „Kelių priežiūros“ generalinis direktorius dr. Audri...
-
Žiemos išbandymai – ir kėbului, ir akumuliatoriui1
2025-ųjų pirmąją savaitę dosniai iškritęs sniegas priminė apie žiemiškus rūpesčius. Šaltasis sezonas yra sudėtingiausias laikotarpis vairuotojams. Sniego, drėgmės ir druskų poveikis tampa lakmuso popierėliu tiek automobilio ...
-
„Regitra“ praneša: automobilių savininkai turės mokėti daugiau3
Valstybės duomenų agentūrai paskelbus mokestinių metų vartotojų kainų indeksą, keičiasi automobilių registracijos mokesčio dydžiai. Pagal naująjį kainų indeksavimą, „Regitroje“ tarifai bus atnaujinti ir pradėti taikyti šia...
-
Automobilių niekam nereikia?14
Jau ne vienus metus Kaune nutempiami nebenaudojami automobiliai, tačiau savininkai retai kada atsiima savo turtą. Bešeimininkės transporto priemonės tiesiog utilizuojamos. ...
-
Kai kur neliko vieno informacinio kelio ženklo, tačiau vis tiek bus fiksuojami galimi pažeidimai
Lietuvos magistraliniuose keliuose nuo sausio 1-osios nebeliko apie stacionarius matuoklius vairuotojus informavusio kelio ženklo, rašo portalas „Made in Vilnius“. ...
-
„Air Baltic“: Vilniuje mes tampame vis stipresniu vežėju
Latvijos oro bendrovė „Air Baltic“ per artimiausius kelerius metus savo orlaivių parką ketina padidinti 15 naujų lėktuvų, dalis kurių bus bazuojama ir Vilniuje, sako jos generalinis direktorius Martinas Gaussas (Martinas Gausas), rašo...
-
„Regitra“ teiks naują paslaugą: tikimasi, kad ji išpopuliarės tarp vairuotojų1
Tarptautinį vairuotojo pažymėjimą nuo šiol galima užsisakyti skubos tvarka, trečiadienį paskelbė „Regitra“. ...