E. bilieto sistema yra, trūksta tik bilieto

Vilniaus autobusuose ir troleibusuose baigta diegti e. bilieto sistema, tačiau ja naudotis vilniečiai galės greičiausiai rudeniop. Mat paties veikiančio vienkartinio e. bilieto dar nėra.

Pabaigtuvės atidėtos 4 kartus

Vakar Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje oficialiai baigtas vienas didžiausių, e. bilieto sistemos diegimo, projektas, kurį finansuoja ES. Jo vertė – 20 mln. litų. Projektas pradėtas 2007 m. žiemą, tačiau dėl įvairiausių priežasčių darbų pabaiga buvo atidėta keturis kartus. Pirmas sutartyje numatytas terminas – 2007 m. pabaiga, tačiau darbų užbaigti numatytu laiku nepavyko dėl technologinių subtilybių.

"Kiekvienoje transporto priemonėje teko suderinti kabelių tiesimo, įrangos montavimo schemas, technologiją. Tačiau vien Vilniuje yra apie 40 skirtingų autobusų ir troleibusų tipų. Tos pačios "Škodos" markės autobusai yra skirtingo laikmečio, skirtingos modifikacijos. Dėl to buvo atidėta pirmą kartą", – tikino savivaldybės Informacinių technologijų skyriaus vedėjas Rimvydas Jančiauskas.

Vėliau planuota projektą užbaigti 2008 m. vasarą, tačiau terminas nustumtas į rudenį. Mat darbus vilkino tiek užtrukusi savivaldybių diskusija, tiek tiekėjų ir montuotojų klaidos. Kaip vieną rimtesnių pažeidimų R.Jančiauskas paminėjo netinkamai atliktus kabelių tiesimo darbus. Esą šie buvę pakloti ant judančių transporto priemonės mechanizmų, į kuriuos būtų greitai nusitrynę ir nutrūkę. Kabelius teko pertiesti.

Tačiau kai projektą vykdantis bendrovių "Signity", "Sonex technologies" ir "Emtest" konsorciumas nespėjo užbaigti darbų ir praėjusį rudenį, projektą prižiūrinti Centrinė projektų valdymo agentūra tapo kategoriška. Arba sistema baigiama diegti šių metų birželio 15-ąją, arba niekada. Tai reikštų, kad Vilniaus, Klaipėdos ir Kauno savivaldybės privalėtų ES sugrąžinti apie 20 mln. litų.

6 mln. litų – ant plauko

Nepaisant oficialiai užbaigto projekto, Vilnius gali nesulaukti visos ES paramos. Mat pastarieji darbai vykdyti pačios savivaldybės lėšomis. Jiems iš miesto iždo atriekta 5,8 mln. litų, iš kurių 4,2 mln. iki birželio pabaigos privalėtų grąžinti ES. Tačiau pastaroji sumą perves tik tuomet, kai įsitikins, kad projektas preciziškai atliktas iki galo.

Taigi nuo šiandien Centrinė projektų valdymo agentūra pradeda e. bilieto sistemos diegimo auditą. Vien Vilniuje jos specialistai privalės patikrinti, kaip veikia sistema 651 viešojo transporto priemonėje, ar tvarkinga projekto dokumentacija.

"Tam, kad Centrinė projektų valdymo agentūra nenustebtų, parengėme informaciją, ką padarėme kitaip, nei buvo nurodyta pirminėje techninėje specifikacijoje. Pavyzdžiui, panaudotos kitokios jungtys, nes tuo metu toks sprendimas buvo pažangesnis. Ir klaidų greičiausiai bus rasta. Iš 651 transporto priemonės apie 30-yje jų yra sugedusių detalių. Visų sutvarkyti nepajėgiame, nes autobusais ir troleibusais nuolat naudojasi vilniečiai. Tačiau tai normalu. Greičiausiai panašus gedimų procentas bus ir ateityje. Mažai tikėtina, kad dėl šių priežasčių negautume finansavimo", – vylėsi R.Jančiauskas.

Labiausiai tikėtina, kad dėl klaidų ES gali nesumokėti tik už pastaruosius darbus, kurių vertė – 5,8 mln. litų. Norėdama apsidrausti Vilniaus miesto valdžia projektą vykdžiusio konsorciumo paprašė garantijos. Jeigu ES atsisakytų kompensuoti savąją 4,2 mln. litų dalį, konsorciumas savivaldybei įsipareigoja pervesti visą sumą – 5,8 mln. litų.

Bilietas atkeliaus rudeniop

Net jeigu Centrinė projektų valdymo agentūra nustatytų, kad projektas įvykdytas tinkamai, nei vilniečiai, nei Kauno ar Klaipėdos gyventojai negalės iškart naudotis visais e. bilieto teikiamais pranašumais.

Šiandien elektroninėje erdvėje veikia tik mėnesinis, vienos, trijų arba dešimties dienų bilietas. Pasak savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" direktoriaus Vaidoto Antanavičiaus, e. vienkartinis bilietas visuose trijuose miestuose greičiausiai bus įdiegtas tik po trijų keturių mėnesių. O galutinai vienkartiniai popieriniai bilietai galėtų išnykti tik po metų dvejų.

"Šiandien turime 13 platintojų. Jų platinimo taškuose turi atsirasti specialus prietaisas, kuris galėtų į e. kortelę įrašyti vienkartinius bilietus. Kitaip nei su vienkartiniu bilietu, į mėnesinį bilietą nereikia įrašyti konkrečios sumos ir paskui transporto priemonėje dalį jos nuskaityti. Šiandien transporto priemonėse jau įdiegta bilietų nuskaitymo programa, dabar trūksta tik pinigų arba bilietų skaičiaus įrašymo į kortelę sistemos", – sakė V.Antanavičius.

Pirminiais skaičiavimais, įdiegti tokią sistemą Vilniuje atsieitų apie 20 tūkst. litų. "Susisiekimo paslaugų" vadovo nuomone, sistemos diegimo darbus privalėtų finansuoti patys platintojai.

Tačiau net ir atsiradus panašiai sistemai, gyventojai negalės vienu bilietu naudotis visuose trijuose miestuose. Mat Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje galioja tik ta pati e. kortelė, tačiau skiriasi važiavimo bilietų kainos, jiems taikomos nuolaidos. Vadinasi, įsigijęs e. bilieto kortelę asmuo kiekviename mieste ją privalės papildyti tik to miesto bilietais.


Plės kortelės funkcijas

Ateityje planuojama e. bilieto kortelės funkcijas išplėsti. Vilniaus vicemeras Gintautas Babravičius yra prasitaręs, kad būtų galima kortelę pritaikyti Lietuvos traukiniuose. Pasak savivaldybės Informacinių technologijų skyriaus vedėjo R.Jančiausko, kortelės galimybės neribotos. Atsiradus galimybei į kortelę pervesti grynuosius pinigus, esą su ja būtų galima keliauti į bibliotekas, muziejus, pervesti vaikams pinigus už maitinimą mokykloje, vykdyti kitas funkcijas.

Vilniaus miesto taryboje jau patvirtinta ilgalaikė programa, leidžianti vystyti kortelės infrastruktūrą, su ja teikti papildomas paslaugas turizmo, kultūros, švietimo srityse. Kokias konkrečias funkcijas kortelė atliks – nuspręs Vilniaus miesto taryba.

"Turizmo srityje jau dabar veikia miesto kortelė, kurią "Vilniaus – Europos kultūros sostinės" proga sukūrė "Susisiekimo paslaugos" su Turizmo informacijos centru. Kortelė veikia kaip terminuotas bilietas, suteikiantis nuolaidas kai kuriose įstaigose. Fiziškai tai ta pati kortelė kaip ir e. bilietas, tik ji neatlieka informacijos nešėjos funkcijos: nekaupiami pinigai, lojalumo taškai, negalima įkelti informacijos apie patį turistą", – sakė R.Jančiauskas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

uganskis

uganskis portretas
o jei ir atsiras tai dar klausimas kaip ilgai veiks... ar nebus kaip su miesto kortele...

marazas

marazas portretas
Viskas bus gerai. Vakarų šalyse praktiškai visur tokie bilietai ir niekam nekyla jokių problemų. Viskas patogu ir greita.

Vaidas

Vaidas portretas
O turistams reikia 1-dienio ar 3-dienio popierinio bilieto, nebent elektroninis kainuos kokį 1Lt, o ne 8 kaip dabar. Ir jokios modernizacijos čia nepadės ir nėra reikalingos.
VISI KOMENTARAI 5

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių