Pažaislio festivalyje – akiratį plečiantys koncertai

Įsibėgėjant liepos mėnesiui XXVII Pažaislio muzikos festivalis pakvies naujų potyrių išsiilgusius klausytojus į du išskirtinius koncertus.

Svečiai iš Lenkijos

Liepos 8 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje iki šiol Lietuvos publikai negirdėtus kūrinius atliks „Baltic Neopolis Orchestra“. Parengtoje programoje „Svečiai iš Lenkijos“ skambės kaimyninės šalies muzikinę kultūrą reprezentuojantys kūriniai kameriniam orkestrui ir solistams.

Publika išgirs žinomiausiu savosios kartos lenkų kompozitoriumi tituluojamo Paweło Łukaszewskio koncertą smuikui ir styginių instrumentų orkestrui „Neopolis Concerto“, Šveicarijoje reziduojančio argentiniečių kilmės bandonininko Marcelo Nisinmano 13 variacijų lenkų melodijų tema smuikui, violončelei ir styginių instrumentų ansambliui, JAV gyvenančio Mikołajaus Góreckio pjesę „Antroji erdvė” styginių kvartetui ir styginių orkestrui ir legendinio kino filmų muzikos autoriaus Wojciecho Kilaro kūrinį „Orawa“.

Solo partijas atliks smuikininkas iš Portugalijos Emanuelis Salvadoras ir orkestro muzikantai: Agnieszka Sawicka (smuikas), Emilia Goch Salvador (altas) ir Piotras Więcławas (violončelė).

„Baltic Neopolis Orchestra“ – prieš šešiolika metų Ščecino jaunųjų menininkų įkurtas styginių kamerinis orkestras, neseniai pelnęs „Fryderyk“ apdovanojimą geriausio kamerinės muzikos albumo kategorijoje. Kolektyvas jau surengė šimtus koncertų, pelnė tarptautinį klausytojų ir kritikų pripažinimą, grojo įvairių Europos ir Azijos šalių koncertų salėse.

Meninį orkestro identitetą formavo daugybė muzikos asmenybių, iš kurių didžiausią indėlį įnešė pasaulinio garso smuikininkas ir koncertmeisteris Vasko Vassilevas, kuris jau septynerius metus yra kolektyvo meno vadovas. Greta šio iškilaus menininko orkestrui vadovauja altininkė Emilia Goch Salvador, kurios pastangomis kolektyve groja geriausi Lenkijos instrumentinės muzikos atlikėjai, dalyvaujantys nacionaliniuose ir tarptautiniuose muzikiniuose projektuose.

Įvertintas Lenkijoje, Europoje ir pasaulyje, kolektyvas nuolat ieško naujų muzikinių idėjų, bendradarbiauja su garsiais kompozitoriais ir menininkais. Aktyvių meninių paieškų rezultatus liudija kolektyvo įrašytos aštuonios kompaktinės plokštelės. Interpretacijos gylis, atidumas kiekvienai detalei ir žėrintis atlikimas – toks, anot kritikų, išskirtinis „Baltic Neopolis Orchestra“ braižas.

Petras Geniušas. / Organizatorių nuotr.

Solo smuiku grosiantis E.Salvadoras kritikų vadinamas vienu tobuliausių savosios kartos Portugalijos smuikininkų. Jis koncertuoja įvairių šalių prestižinėse salėse, yra ne vieno konkurso nugalėtojas, kaip solistas pasirodo su žinomiausiais orkestrais ir dirigentais. Šiam atlikėjui ne vienas kompozitorius yra sukūręs ir dedikavęs koncertą smuikui ir orkestrui. Smuikininkas groja Miunchene dirbančio meistro Martino Schleske'ės pagaminta XVIII a. italų meistro Guarnerius del Gesu instrumento kopija, kurią atlikėjui paskolino britų atlikėjų rėmimo fondas „Loan Fund for Musical Instruments“.

Svečiuose – P.Geniušas

Liepos 10 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje pasiilgusieji pianisto Petro Geniušo muzikavimo galės mėgautis išskirtiniu jo rečitaliu, pavadintu „Iš pasąmonės saugyklų“.

Koncerte tik iš dalies atkursiu originalaus kūrinio muzikinę struktūrą. Detalės, be abejo, keisis.

Savo naujosios programos meninę idėją atlikėjas pristato taip: „Šiame koncerte sujungiu du muzikavimo būdus – užrašytos muzikos atlikimą ir improvizaciją. Pianisto atminties saugyklose yra begalybė muzikos: išmoktos mintinai, girdėtos, analizuotos. Improvizuodamas įžengiu į tą pusiau sąmoningą, pusiau lyg sapne besifermentuojančią muzikinę terpę ir leidžiuosi nešamas intuicijos, kartais pats nustebdamas, ką ten aptikau.“

Pristatydamas programą pianistas sako, kad skambėsiančioje improvizacijoje Mikalojaus Konstantino Čiurlionio motyvais žinovai išgirs ne tik Čiurlionį, bet ir džiazo, roko, repo muzikos atgarsių, taip pat ir Paulo Hindemitho, Liudo Mockūno, Vidmanto Bartulio kūrinių transformacijų.

„Koncerte tik iš dalies atkursiu originalaus kūrinio muzikinę struktūrą. Detalės, be abejo, keisis. Pirmojoje koncerto dalyje skambėsiančiam Ferenzo Liszto svarbiausiam gyvenimo šedevrui, Sonatai h-moll, taip pat skambinsiu improvizuotą įžangą. Tokia preliudavimo praktika buvo būdinga F.Lisztui ir jo epochai, tik savo įžangai pasitelksiu mūsų laikmečio muzikinę kalbą“, – pasakoja pianistas.

Naujoji P.Geniušo programa žada intriguojantį prisilietimą prie unikalaus atlikėjo pasąmonės saugyklų ir jose slypinčių klodų.

P.Geniušas dar studijų metais laimėjęs keletą aukščiausių apdovanojimų prestižiniuose pianistų konkursuose įsitvirtino kaip vienas talentingiausių ir brandžiausių savo kartos pianistų. Šalia nuolatinės veiklos Lietuvoje jis pelnė tarptautinį pripažinimą koncertuodamas garsiausiose pasaulio koncertų salėse.

Be meninės veiklos, P.Geniušas garsėja kaip reiklus ir įkvepiantis dėstytojas, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos ir Škotijos Karališkosios akademijos profesorius, meistriškumo kursų Vilniuje, Tokijuje, Osakoje, Londono Karališkojoje muzikos akademijoje lektorius. Pianisto diskografijoje puikuojasi keletas puikiai kritikų ir publikos įvertintų įrašų, išleistų įvairių Vokietijos, Japonijos ir Lietuvos leidėjų. Apie neeilinę menininko aistrą kūrybai liudija Monikos Juozapavičiūtės režisuotas dokumentinis filmas „Improvizacija. Tema: Petras Geniušas“. Už kūrybinę veiklą P.Geniušas buvo įvertintas Lietuvos nacionaline meno ir kultūros, Pasaulio intelektinės nuosavybės organizacijos premijomis, apdovanotas Kultūros ministerijos garbės ženklu „Nešk savo šviesą ir tikėk“, Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino ordino Riterio kryžiumi.


Kas? Koncertas „Svečiai iš Lenkijos“.

Kur? Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Kada? Liepos 8 d. 18 val.


Kas? Koncertas „Iš pasąmonės saugyklų“.

Kur? Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Kada? Liepos 10 d. 18 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių