Pažaislio muzikos festivalyje – debiutai, muzika gurmanams ir edukacija

  • Teksto dydis:

Jau po šešių savaičių, birželio 2-ąją, Pažaislio vienuolyno didžiajame kieme prasidės tris vasaros mėnesius truksiantis ir į 29 koncertus pakviesiantis Pažaislio muzikos festivalis.

Nesiliauja tobulėjęs

„Pažaislio vienuolyno varpo 28 dūžiais pradėsime tiek pat vasarų skaičiuojantį Pažaislio muzikos festivalį. Nuo operos iki džiazo, nuo baroko iki flamenko šėlsmo, nuo pasaulinį pripažinimą pelniusių vardų iki kopiančių į muzikos olimpą jaunųjų atlikėjų, muzikos tiek mažiausioms ausytėms, tiek reikliems gurmanams – tokia turtinga šiųmečio festivalio programa“ – atverti magiško muzikos pasaulio duris kviečia festivalio meno vadovas, Lietuvos nacionalinės premijos laureatas Edgaras Montvidas.

Pasak E. Montvido, festivalis taip pat skirs dėmesį Ukrainos kultūrai. Birželį Šiaulių Chaimo Frenkelio viloje ir Kauno valstybinėje filharmonijoje svečiai iš Ukrainos – „Lyatoshynsky trio“ – pristatys Ukrainos ir Lietuvos kultūrų sąveikai skirtą programą, o pradedamajame koncerte pasirodys ukrainiečių solistai.

„Visos mūsų komandos pastangos sutelktos į vieną tikslą – kurti meilę klasikinei muzikai, atsisakant šiam žanrui priskiriamų stereotipų", – sako festivalio direktorė Giedrė Mikaitienė.

Gausėjanti, jaunėjanti festivalio publika įkvepia organizatorius plėsti programą, didinti jos įvairovę. „Šį sezoną pasitinkame atnaujinę festivalio ženklą ir vizualinį stilių. Festivalio stiprybė – kokybiškos muzikos sklaida Lietuvoje, tad publika sulauks koncertų ir Žiežmariuose, Šiauliuose, Rietave, Birštone, Dubingiuose. Tęsime prieš trejus metus inicijuotą koncertų ciklą „Susitikimai muzikoje“, skirtą klasikinės muzikos prieinamumui specialiuosius poreikius ir negalią turintiems klausytojams didinti. Gegužę vyks pirmieji šio ciklo koncertai. Dar viena šių metų festivalio naujiena – prieš pradedamąjį ir baigiamąjį koncertus publikos ir muzikologės Jūratės Katinaitės pokalbiai apie muziką“, – sakė G. Mikaitienė.

Mūsų komandos pastangos sutelktos į vieną tikslą – kurti meilę klasikinei muzikai, atsisakant šiam žanrui priskiriamų stereotipų.

 

Operos gerbėjams

Pagrindiniai festivalio koncertai lauks tradicinėje vietoje – Pažaislio vienuolyno didžiajame kieme. Birželio 2 d. skambės ryškiausia verizmo srovės opera „Kaimo garbė“ – žinomiausias ir sėkmingiausias italų kompozitoriaus Pietro Mascagni kūrinys. Tragišką meilės istoriją iš XIX a. Sicilijos kaimo pasakojanti opera pasaulinėse scenose atliekama daugiau kaip 700 kartų per metus.

Rugpjūčio 27 d. baigiamajame festivalio koncerte pirmą kartą Lietuvoje bus atlikta lenkų kompozitoriaus Karolio Szymanowskio opera „Karalius Rogeris“. Viduramžių Sicilija, tapusi operos veiksmo vieta, sujungia asketišką ankstyvosios krikščionybės atmosferą su spalvingu ir paslaptingu bizantiškosios kultūros pasauliu. Daugelis žinovų šią operą vadina didžiuliu atradimu ir nepakankamai įvertintu kūriniu.

Operoje „Kaimo garbė“ pasirodys Pažaislio festivalyje debiutuojantis Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) simfoninis orkestras ir choras su tarptautine solistų komanda, diriguojami Ričardo Šumilos Baigiamajame koncerte gerbėjai išvys festivalio senbuvius – Lietuvos valstybinį simfoninį orkestrą (LVSO) ir Kauno valstybinį chorą su kviestiniais solistais, diriguojamus maestro Gintaro Rinkevičiaus.

Dar vienas išskirtinis birželio koncertas – Lietuvoje viešėsiančios baroko muzikos interpretacijomis garsėjančios dainininkės Sarah’os Connolly (Jungtinė Karalystė) pasirodymas. Vienu iš geriausių šiandienos pasaulio mecosopranų tituluojama dainininkė kartu su maestro G. Rinkevičiumi ir LVSO atliks Hectoro Berliozo vokalinį ciklą „Vasaros naktys“, koncerte taip pat skambės garsusis Maurice’o Ravelio „Bolero“ ir Mikalojaus Konstantino Čiurlionio preliudų fortepijonui aranžuočių premjeros simfoniniam orkestrui.

Muzika ir teatras Obelynėje

Tėvo dieną festivalis grįš į magišką Tado Ivanausko Obelynės sodybą su Keistuolių teatru ir neįtikėtinomis anglų rašytojo Donaldo Bisseto istorijomis. Režisierius Aidas Giniotis su jaunaisiais Keistuolių teatro aktoriais pakvies į muzikos spektaklį visai šeimai „HOP!“. Pagal penkias skirtingas rašytojo pasakas sudėliotas nuotaikingas teatro nuotykis nuneš į stebuklingą, aukštynkojišką pasaulį.

Birželio 16 d. dar kartą susirinksime Obelynėje. Festivalyje debiutuos „Vilnius JJAZZ Ensemble“, vadovaujamas jauno kompozitoriaus Jievaro Jasinskio. Džiazo orkestras kartu su projekto „Lietuvos balsas“ nugalėtoja Kotryna Juodzevičiūte kvies patirti naujų džiazo atspalvių, apipintų šiuolaikinės, roko, elektroninės muzikos elementais.

Liepos 23 d. Kauno filharmonijoje bus galima pasimėgauti pirmą kartą į Lietuvą atvykstančio vieno stipriausių britų vokalinių kolektyvų – „The Gesualdo Six“. Asmeninio archyvo nuotr.

Jaunųjų pasirodymai

Rugpjūčio pirmą sekmadienį Kauno evangelikų liuteronų bažnyčioje suskambės netikėtas, bet neįtikėtinai darnus ir harmoningas duetas – taip galima trumpai apibūdinti festivalyje debiutuosiančias jaunas atlikėjas – klarnetininkę Mortą Kačionaitę ir gitaristę iš Jungtinės Karalystės Alexandrą Whittingham.

Rugpjūčio 10 d. Kauno filharmonijos salėje „Naujų vardų“ programoje publika galės pasiklausyti tarptautines scenas užkariaujančių atlikėjų – mecosoprano Gabrielės Kupšytės, baritono Modesto Sedlevičiaus ir vieno ryškiausio jaunosios kartos pianistų Justo Čeponio koncerto.

Rugpjūčio 20 d. Babtyno dvare laukia dar vienas jaunosios kartos atlikėjų debiutas festivalyje – dueto „Kamanių šilelis“ švelniai psichodelinės muzikos vakaras. Režisierė Kamilė Gudmontaitė ir aktorius Mantas Zemleckas savo pasirodymuose naudoja tradicinius artimų ir tolimų kraštų instrumentus – ukulėlę ir didžeridu, o kartais instrumentais tampa kasdieniai buities daiktai.

Scenoje – ansambliai

Visą liepą festivalyje programas ir muzikinius atradimus pristatys naujai suburti ar ilgai gyvuojantys ir naujai save kūryboje atrandantys ansambliai.

Vidurvasarį pradės ansamblis „Classic+“ su ugningojo tango programa „Balada Para el Tango“. Zapyškio paminklinėje Šv. Jono Krikštytojo bažnyčioje operos solistė Julija Karaliūnaitė, pianistė Simona Zbarauskaitė, arfininkė Viktorija Smailytė ir akordeonininkė Agnė Dūkštaitė bandonijos ritmu kvies trumpam pasijausti tango istorijos dalimi.

Liepos viduryje Pažaislio bažnyčioje skambės mecosoprano Renatos Dubinskaitės suburto tarptautinio senosios muzikos ansamblio programa, simboliniu pavadinimu „Mistinės sužadėtuvės“. Publikai bus suteikta unikali galimybė atrasti XVII a. moterų kompozitorių sukurtus kūrinius. Patriarchalinė XVII a. socialinė struktūra, moterims leidusi tik du pasirinkimus – ištekėti arba išeiti į vienuolyną – lėmė, kad dauguma talentingų moterų kūrė ir muzikavo už uždarų vienuolynų sienų.

Liepos 23 d. Kauno filharmonijoje bus galima pasimėgauti pirmą kartą į Lietuvą atvykstančio vieno stipriausių britų vokalinių kolektyvų – „The Gesualdo Six“ (Jungtinė Karalystė), tęsiančiu vyrų chorų dainavimo a cappella tradiciją, koncertu. Kritikai kolektyvą giria už išradingai sukomponuotas koncertų programas ir nepriekaištingą atlikimą. Šeši kerintys balsai, susipinantys į turtingą ir sodrų gobeleną, – tokias patirtis žada šis koncertas, kurio festivalyje tikrai negalima praleisti.

Specialias programas paruošė ir festivalio publikai gerai pažįstami, ilgą kūrybinę patirtį turintys ansambliai: Kauno fortepijoninis trio su baritonu Giedriumi Prunskumi programą skirs Sigito Gedos jubiliejiniams metams paminėti; dvidešimt metų kartu grojantis Baltijos gitarų kvartetas kvies į piligriminę kelionę skirtingais muzikos stiliais, epochomis, skirtingose šalyse ir net skirtingu laiku. Bendram projektui susibūrė baritonas Eugenijus Chrebtovas ir pianistė Raminta Lampsatytė – jie pristatys vokalinės muzikos šedevrus.

Aksominė magija

Rugpjūčio 1 d. Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) salėje Granados flamenko baleto trupė kartu su Kauno valstybiniu choru pristatys flamenko šokio spektaklį pagal Williamo Shakespeare'o dramą „Hamletas“. Pirmą kartą viena tragiškiausių rašytojo pjesių atgimsta aistringame flamenko šokyje. Pjesės, pasakojančios apie šeimą, meilę, valdžią, tragišką lemtį, emocinį poveikį sustiprins flamenko šokio ir muzikos improvizacijos. Spektaklyje naudojami skirtingi šio šokio stiliai įdomiai, netikėtai ir paveikiai perteikia „Hamleto“ istorijos veikėjų charakterius, jų tarpusavio santykius ir išgyvenimus.

Rugpjūčio 19 d. dar viena išskirtinė programa – vieno ryškiausių Lenkijos pianistų Jano Krzysztofo Brojos pasirodymas Kauno filharmonijos salėje. J. K. Broja Lietuvos publikai puikiai žinomas ir jos laukiamas. Pianistas taip pat mielai sugrįžta į šalį, kurioje 1999 m. Vilniuje vykusiame Mikalojaus Konstantino Čiurlionio pianistų konkurse tapo absoliučiu nugalėtoju. Tada Lietuvos spaudoje jis buvo pavadintas „XXI a. pianistu“, o pergalė šiame konkurse jam atvėrė duris į prestižines Europos, Azijos ir Amerikos sales. Pianistas itin didelį dėmesį skiria emocinei patirčiai, kurią klausytojas išgyvena jo koncertuose, nes, anot menininko, pagrindinė priežastis, kodėl muzika apskritai yra muzika, yra emocinė.

Kauno Šv. Jurgio Kankinio (pranciškonų) bažnyčioje chorinės muzikos mylėtojus pakvies pasimėgauti sakralinės muzikos opusais, sukurtais kompozitorių iš Šiaurės ir Pietų Amerikos, Heidelbergo universiteto kamerinis choras „Camerata Carolina“ ir dirigentas Franzas Wassermannas (Vokietija).

Zapyškio paminklinėje Šv. Jono Krikštytojo bažnyčioje – dar vienas stiprų emocinį poveikį turintis kūrinys – kompozitoriaus Olivier Messiaeno 1940–1941 m. karo belaisvių stovykloje sukurtas „Laiko pabaigos kvartetas“. Intensyvų, techniškai sudėtingą, semantinio ir religinio krūvio prisodrintą kūrinį interpretuos Rasa Vosyliūtė (smuikas), Vytautas Giedraitis (klarnetas), Giedrė Dirvanauskaitė (violončelė) ir Justas Šervenikas (fortepijonas).



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių