Pažaislio muzikos festivalyje – ir jaunosios kartos menininkų debiutai, ir muzika gurmanams

Birželio 2 d. Pažaislio vienuolyno didžiajame kieme prasidės tris vasaros mėnesius truksiantis ir į 29 koncertus pakviesiantis Pažaislio muzikos festivalis. Festivalį pradės ir užbaigs dvi sicilietiškas istorijas pasakojančios operos. Birželio mėnesį festivalio gerbėjai turės retą progą pirmą kartą Lietuvoje išgirsti pasaulinio garso dainininkės iš Jungtinės Karalystės damos Sarah Connolly koncertą. Liepos mėnesį lauks įdomios pažintys su ansambliais, pristatančiais platų stilistinį spektrą: nuo ugningojo tango iki sakralinės muzikos. Paskutinis festivalio mėnuo – turtingas dvasiniais pakylėjimais ir jausmingomis muzikinėmis patirtimis Granados flamenko baleto trupės spektaklyje „Hamletas“, Jano Krzysztofo Brojos fortepijono magijoje, Oliviero Messiaeno „Laiko pabaigos kvartete“, kompozitoriaus Algirdo Martinaičio oratorijos premjeroje.

„Dvidešimt aštuoniais Pažaislio vienuolyno varpo dūžiais pradėsime tiek pat vasarų skaičiuojantį Pažaislio muzikos festivalį. Nuo operos iki džiazo, nuo baroko iki flamenko šėlsmo, nuo pasaulinį pripažinimą pelniusių vardų iki į muzikos olimpą kopiančių jaunųjų atlikėjų, muzikos tiek mažiausioms ausytėms, tiek reikliems gurmanams – tokia turtinga šiųmečio festivalio programa!“ – atverti magiško muzikos pasaulio duris kviečia festivalio meno vadovas, Nacionalinės premijos laureatas Edgaras Montvidas.

„Lyatochynsky trio“ / asmeninio archyvo nuotr.

Pasak E. Montvido, festivalis taip pat skirs dėmesį Ukrainos kultūrai. Birželio mėnesį Šiaulių Chaimo Frenkelio viloje ir Kauno valstybinėje filharmonijoje svečiai iš Ukrainos – „Lyatochynsky trio“ – pristatys Ukrainos ir Lietuvos kultūrų sąveikai skirtą programą, o pradedamajame koncerte pasirodys ukrainiečių solistai.

Edgaras Montvidas / P. Sinden nuotr.

„Visos mūsų komandos pastangos sutelktos į vieną tikslą – kurti meilę klasikinei muzikai, atsisakant šiam žanrui priskiriamų stereotipų. Stebime ir džiaugiamės gausėjančia ir jaunėjančia festivalio publika, tai mus įkvepia eiti į priekį, plėsti programos įvairovę. Šį sezoną pasitinkame atsinaujinę festivalio ženklą ir vizualinį stilių. Festivalio stiprybė – kokybiškos muzikos sklaida Lietuvoje, tad publika sulauks koncertų ir šiuose miestuose: Žiežmariuose, Šiauliuose, Rietave, Birštone, Dubingiuose. Tęsime prieš tris metus inicijuotą koncertų ciklą „Susitikimai muzikoje“, skirtą didinti klasikinės muzikos prieinamumą specialiuosius poreikius ir negalią turintiems klausytojams. Gegužės mėnesį įvyks pirmieji šio ciklo koncertai. Dar viena šių metų festivalio naujiena – prieš pradedamąjį ir baigiamąjį koncertus publikos ir muzikologės Jūratės Katinaitės pokalbiai apie muziką“ – naujienomis dalijasi festivalio direktorė Giedrė Mikaitienė.

Vienuolyno kieme – sicilietiškos operos, prancūziška romantika damos Sarah Connolly koncerte

Tradiciškai Pažaislio vienuolyno didžiajame kieme publikos lauks pagrindiniai festivalio koncertai. Birželio 2 d. skambės ryškiausia verizmo srovės opera „Kaimo garbė“ – žinomiausias ir sėkmingiausias italų kompozitoriaus Pietro Mascagni kūrinys. Tragišką meilės istoriją iš XIX a. Sicilijos kaimo pasakojanti opera pasaulinėse scenose atliekama daugiau kaip 700 kartų per metus. Rugpjūčio 27 d. baigiamajame festivalio koncerte – pirmą kartą Lietuvoje bus atlikta lenkų kompozitoriaus Karolio Szymanowskio opera „Karalius Rogeris“. Viduramžių Sicilija, tapusi operos veiksmo vieta, sujungia asketišką ankstyvosios krikščionybės atmosferą su spalvingu ir paslaptingu bizantiškosios kultūros pasauliu. Daugelis žinovų šią operą vadina didžiuliu atradimu ir nepakankamai įvertintu kūriniu.

L. Vansevičienės nuotr.

Operoje „Kaimo garbė“ pasirodys Pažaislio festivalyje debiutuojantys Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro simfoninis orkestras ir choras su tarptautine solistų komanda, diriguojant Ričardui Šumilai. Baigiamajame koncerte gerbėjai išvys festivalio senbuvius – Lietuvos valstybinį simfoninį orkestrą ir Kauno valstybinį chorą su kviestiniais solistais, diriguojamus maestro Gintaro Rinkevičiaus.

Birželio 21 d. Lietuvoje viešės baroko muzikos interpretacijomis garsėjanti dama S. Connolly (Jungtinė Karalystė). Vienu iš geriausių šiandienos pasaulio mecosopranų tituluojama dainininkė kartu su maestro G. Rinkevičiumi ir Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru atliks Hectoro Berliozo vokalinį ciklą „Vasaros naktys“, koncerte taip pat skambės garsusis Maurice‘o Ravelio „Bolero“ bei Mikalojaus Konstantino Čiurlionio preliudų fortepijonui aranžuočių premjeros simfoniniam orkestrui.

Jaunimui – pasaka Obelynėje, jaunosios kartos menininkų debiutai festivalyje

Tėvo dieną festivalis grįš į magišką Tado Ivanausko Obelynės sodybą su Keistuolių teatru ir neįtikėtinomis anglų rašytojo Donaldo Bisseto istorijomis. Režisierius Aidas Giniotis su jaunaisiais Keistuolių teatro aktoriais pakvies į muzikinį spektaklį visai šeimai „HOP!“. Pagal penkias skirtingas rašytojo pasakas sudėliotas nuotaikingas teatrinis nuotykis nuneš į stebuklingą, aukštynkojišką pasaulį.

„The Gesualdo Six“ / asmeninio archyvo nuotr.

Birželio 16 d. dar kartą susirinksime Obelynėje. Festivalyje debiutuos „Vilnius JJAZZ Ensemble 11“, vadovaujamas jauno kompozitoriaus Jievaro Jasinskio. Džiazo orkestras kartu su Lietuvos balso nugalėtoja Kotryna Juodzevičiūte kvies patirti naujus džiazo atspalvius, apipintus šiuolaikinės, roko, elektroninės muzikos elementais.

Pirmą rugpjūčio sekmadienį Kauno evangelikų liuteronų bažnyčioje suskambės netikėtas, bet neįtikėtinai darnus ir harmoningas duetas – taip galima trumpai apibūdinti Pažaislio muzikos festivalyje debiutuosiančias jaunas atlikėjas – klarnetininkę Mortą Kačionaitę ir gitaristę iš Jungtinės Karalystės Alexandrą Whittingham.

L. Vansevičienės nuotr.

Rugpjūčio 10 d. Kauno filharmonijos salėje „Naujų vardų“ programoje publika galės pasiklausyti tarptautines scenas užkariaujančių mecosoprano Gabrielės Kupšytės, baritono Modesto Sedlevičiaus bei vieno ryškiausio jaunosios kartos pianistų Justo Čeponio koncerto.

Rugpjūčio 20 d. Babtyno dvare laukia dar vienas jaunosios kartos atlikėjų debiutas festivalyje – dueto „Kamanių šilelio“ švelniai psichodelinės muzikos vakaras. Režisierė Kamilė Gudmontaitė ir aktorius Mantas Zemleckas savo pasirodymuose naudoja tradicinius artimų ir tolimų kraštų instrumentus – ukulėlę ar didžeridu, o kartais instrumentais tampa kasdieniai buitiniai daiktai.

Ansambliai – XVII a. moterų kompozitorių kūriniai, stipriausias britų vyrų a cappella choras

Visą liepos mėnesį festivalyje programas ir muzikinius atradimus pristatys naujai suburti ar ilgai gyvuojantys ir naujai save kūryboje atrandantys ansambliai.

Jan Krzysztof Broja / A. Swietlik nuotr.

Vidurvasarį pradės ansamblis „Classic+“ su ugningojo tango programa „Balada Para el Tango“. Zapyškio paminklinėje Šv. Jono Krikštytojo bažnyčioje operos solistė Julija Karaliūnaitė, pianistė Simona Zbarauskaitė, arfininkė Viktorija Smailytė ir akordeonininkė Agnė Dūkštaitė bandonijos ritmu kvies trumpam pasijausti tango istorijos dalimi.

Liepos viduryje Pažaislio bažnyčioje skambės mecosoprano Renatos Dubinskaitės suburto tarptautinio senosios muzikos ansamblio programa, simboliniu pavadinimu „Mistinės sužadėtuvės“. Publikai bus suteikta unikali galimybė atrasti XVII a. moterų kompozitorių sukurtus kūrinius. Patriarchalinė XVII a. socialinė struktūra, moterims leidusi tik du pasirinkimus – ištekėti arba išeiti į vienuolyną – lėmė, kad dauguma talentingų moterų kūrė ir muzikavo už uždarų vienuolynų sienų.

Granados Flamenko „Hamletas“ / trupės archyvo nuotr.

Liepos 23 d. Kauno filharmonijoje bus galima pasimėgauti pirmą kartą į Lietuvą atvykstančio vieno stipriausių britų vokalinių kolektyvų – „The Gesualdo Six“ (Jungtinė Karalystė), tęsiančiu vyrų chorų dainavimo a cappella tradiciją, koncertu. Kritikai kolektyvą giria už išradingai sukomponuotas koncertų programas bei nepriekaištingą atlikimą. Šeši kerintys balsai, susipinantys į turtingą ir sodrų gobeleną – tokias patirtis žada šis koncertas, kurio festivalyje tikrai negalima praleisti.

Specialias programas paruošė ir festivalio publikai gerai pažįstami, ilgą kūrybinę patirtį turintys ansambliai: Kauno fortepijoninis trio su baritonu Giedriumi Prunskumi programą skirs Sigito Gedos jubiliejiniams metams paminėti; dvidešimt metų kartu grojantis Baltijos gitarų kvartetas kvies į piligriminę kelionę skirtingais muzikos stiliais, epochomis, skirtingose šalyse ir net laike. Bendram projektui susibūrė baritonas Eugenijus Chrebtovas ir pianistė Raminta Lampsatytė, kurie atliks vokalinės muzikos šedevrus

Vasaros pabaigai – flamenko spektaklis „Hamletas“, lenkų pianisto Jano Krzysztofo Brojos magiškas koncertas

Rugpjūčio 1 d. VDU salėje Granados flamenko baleto trupė kartu su Kauno valstybiniu choru pristatys flamenko šokio spektaklį pagal Viljamo Šekspyro dramą „Hamletas“. Pirmą kartą viena tragiškiausių V. Šekspyro pjesių atgimsta aistringame flamenko šokyje. Pjesės, pasakojančios apie šeimą, meilę, valdžią, tragišką lemtį, emocinį poveikį sustiprins flamenko šokio ir muzikos improvizacijos. Spektaklyje naudojami skirtingi šio šokio stiliai įdomiai, netikėtai ir be galo paveikiai perteikia „Hamleto“ istorijos veikėjų charakterius, jų tarpusavio santykius bei išgyvenimus.

„Kamanių šilelis“ / asmeninio archyvo nuotr.

Rugpjūčio 19 d. dar viena išskirtinė programa – vieno ryškiausių Lenkijos pianistų J. K. Brojos pasirodymas Kauno filharmonijos salėje. J. K. Broja Lietuvos publikai puikiai žinomas ir laukiamas. Pianistas taip pat mielai sugrįžtą į šalį, kurioje 1999 m. Vilniuje vykusiame Mikalojaus Konstantino Čiurlionio pianistų konkurse tapo absoliučiu nugalėtoju. Tada Lietuvos spaudoje jis buvo pavadintas „XXI a. pianistu“, o pergalė šiame konkurse jam atvėrė duris į prestižines Europos, Azijos bei Amerikos sales. Pianistas itin didelį dėmesį skiria emocinei patirčiai, kurią klausytojas išgyvena jo koncertuose, nes, anot menininko, pagrindinė priežastis, kodėl muzika apskritai yra muzika, yra emocinė.

Kauno Šv. Jurgio Kankinio (pranciškonų) bažnyčioje chorinės muzikos mylėtojus pasimėgauti sakralinės muzikos opusais, sukurtais kompozitorių iš Šiaurės ir Pietų Amerikos, pakvies Heidelbergo universiteto kamerinis choras „Camerata Carolina“ ir dirigentas Franzas Wassermannas (Vokietija).

Gabrielė Kupšytė / M. Borrelli nuotr.

Zapyškio paminklinėje Šv. Jono Krikštytojo bažnyčioje – dar vienas stiprų emocinį poveikį turintis kūrinys –kompozitoriaus Oliviero Messiaeno 1940–1941 m. karo belaisvių stovykloje sukurtas „Laiko pabaigos kvartetas“. Intensyvų, techniškai sudėtingą, semantinio ir religinio krūvio prisodrintą kūrinį interpretuos Rasa Vosyliūtė (smuikas), Vytautas Giedraitis (klarnetas), Giedrė Dirvanauskaitė (violončelė) ir Justas Šervenikas (fortepijonas).

Pažaislio muzikos festivalis kiekvieną vasarą klausytojus džiugina vis įspūdingesne renginių programa ir kviečia išsirinkti, kurį vasaros vakarą praleisite su kokybiška muzika.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių