- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įmonė „Tilsta“ neseniai užbaigė unikalų ir istorinį projektą – visame vandens kelyje nuo Kauno iki upės žiočių įrengė 553 bunas, kurios ilgam užtikrins palankias laivybai sąlygas.
Įgijo unikalios patirties
Bunos yra hidrotechnikos (vagotvarkos) statiniai, pylimai iš įvairaus stambumo akmenų, statomi prie kranto vandens tėkmei reguliuoti. Jų paskirtis – pagerinti laivybos sąlygas.
Įmonės „Tilsta“ generalinis direktorius Eduardas Grinaveckas pasakojo, kad tokio bunų statybos projekto Nemune nebūta šimtmetį, nuo tarpukario Lietuvos laikų. Vėliau Nemuno vaga būdavo stabilizuojama žvyro pylimais, kurie suirdavo po ledonešių.
„Taigi esame vienintelė įmonė Lietuvoje, įgyvendinusi šį sudėtingą projektą, – pastatėme daug tvirtų ir ilgaamžių bunų. Tam ryžomės norėdami dalyvauti istoriniame įvykyje, – teigė jis. – Be to, mūsų įmonės tikslas ir yra įgyvendinti nestandartinius projektus, kur reikia inžinerinės minties, kūrybinio darbo. Statome kelius, oro uostų dangas, elektrinių pamatus, rekonstravome Klaipėdos jūsų uosto krantines. Šiose srityse esame vieni stipriausių Lietuvoje.“
Būta daug iššūkių
Tokio bunų statybos projekto Nemune nebūta šimtmetį, nuo tarpukario Lietuvos laikų.
Įgyvendinant unikalų bunų statybos projektą įmonei „Tilsta“ teko įveikti nemažai iššūkių. Vos prasidėjo pirmieji darbai, įsiplieskė COVID-19 pandemija. „Norėjome nenutraukti darbo ir kartu suvaldyti viruso plitimą. Paskirstėme pamainas taip, kad darbas vyktų sklandžiai, nenutrūkstamai, bet su kuo mažesniu žmonių tarpusavio kontaktu, todėl didelių problemų dėl pandemijos neturėjome“, – prisimena E. Grinaveckas.
Įveikus šią krizę, užklupo kita. Dėl sankcijų Baltarusijai reikėjo pertvarkyti tiekimo grandines ir užtikrinti pagrindinės bunų žaliavos – akmenų – tiekimą. Negana to, viešojoje erdvėje pradėta skleisti melaginga informacija apie vykdomus darbus, dėl to sulaukta nemažai patikrinimų. „Jokių pažeidimų nerasta. Mūsų atsidavimą projektui ir pilietiškumą įrodo tai, kad sutaupėme daug valstybės lėšų, kai už tuos pačius projektui skirtus pinigus sugebėjome vietoj 500 bunų įrengti 553. Jų kokybe ir tvirtumu nesunku įsitikinti jau dabar, o metams bėgant statiniai tik dar labiau tvirtės“, – sakė vadovas.
Vienas didžiausių „Tilstos“ specialistų kvalifikacijos išbandymų buvo upės vandens lygio svyravimai. „Nemuno lygis gali pakilti 5 m ir buvo daug dienų, kai statomos bunos atsidurdavo 3 m gylyje. Tada darbus tekdavo tęsti nematant objekto vizualiai, remiantis brėžiniais, kuriuos stebėdamas ekskavatoriaus ekrane specialistas valdydavo techninę įrangą po vandeniu. Ypač sudėtinga buvo praėjusi vasara, nes dėl gausesnio lietaus Nemuno vanduo buvo gana ilgai pakilęs“, – pasakojo E. Grinaveckas.
Statyba: 226 km ruože įrengtos 553 bunos. / E. Virkečio nuotr.
Pagerės laivyba
Baigus projektą bunos įrengtos 226 km ruože. Kaip skelbia Vidaus vandens kelių direkcija, pastačius bunas upės vaga taps tiesesnė, sumažės krantų ir dugno erozija, sąnašos nebesikaups laivybai skirtoje upės dalyje, jos nusės tarpbuniuose arba bus pašalinamos žemsiurbėmis. Dėl to laivakelio priežiūra taps gerokai paprastesnė, o laivyba nesutriks ir sausmečio laikotarpiu. Hidrografijos specialistų teigimu, bunų poveikis bus labiausiai matomas po kelerių metų, kai susiformuos bunomis reguliuojamas laivakelis.
Vidaus vandens kelių direkcija jau pernai sulaukė laivavedžių pastebėjimų apie esminius pokyčius modernizuotuose Nemuno kelio ruožuose. Laivyba upėje tapo patogesnė – bunos reguliuoja upės vagą, ji yra kur kas gilesnė, o laivakelis tiesesnis.
Lietuvos vidaus vandenų kelias Nemuno upe ir Kuršių mariomis Kaunas–Klaipėda (E41) priklauso transeuropiniam transporto tinklui TEN-T, 1997 m. jis priskirtas tarptautinės reikšmės vidaus vandenų keliams. Vandenų kelias Nemunu per Klaipėdos uostą jungiasi su tarptautiniais maršrutais Baltijos jūroje, o per Kuršių marias – su Vakarų Europos vidaus vandenų kelių sistema.
Vandens kelias
Projekto pavadinimas:
„TEN-T tinklo kelio E41 modernizavimas“
Užsakovas: AB „Vidaus vandens kelių direkcija“
Rangovas: UAB „Tilsta“
Projektuotojas: UAB „Sweco“
Sutartis: pasirašyta 2020 09 25, darbų trukmė – 35 mėnesiai, darbų pabaiga – 2023 08 31. Fiziniai darbai pradėti 2021 m. kovą ir baigti, kaip numatyta sutartyje.
Darbų vertė: 29,7 mln. eurų su PVM.
E41 – vandens kelias, kuris yra transeuropinio transporto tinklo (TEN-T) sudėtinė dalis, taip pat Europinės svarbos vidaus vandenų kelio tinklo dalis (AGN).
Projekto darbų ruožas prasideda nuo Kauno hidroelektrinės (226 km) ir tęsiasi iki Atmatos upės žiočių (Šilutės rajonas, 0 km). Bendras ruožo ilgis 226 km, tęsiasi per šešių savivaldybių teritorijas, dalis ruožo tęsiasi pasienio ruože su Rusijos Federacija.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nuolaidų ir dovanų dienos „Megoje“ – jau lapkričio 29–30 d.
Juodojo penktadienio (angl. Black Friday) išpardavimai jau spėjo tapti viena laukiamiausių prekybos švenčių ne tik pasaulyje, bet ir Lietuvoje – per paskutinį lapkričio penktadienį vykstantį išpardavimą prekybininkai linkę ...
-
Švenčionių gatvėje – daug policijos pareigūnų ir ribojamas eismas4
Kauniečiai ketvirtadienį atkreipė dėmesį į policijos pareigūnus Švenčionių gatvėje. ...
-
Kauno senamiestis turės eglutę: ją kūrė J. Šmidtienė30
Lapkričio 30 d. 16 val. Kaune, senamiestyje, bus įžiebta Kalėdų eglutė. Jos autorė – menininkė Jolanta Šmidtienė, pagrindines egles, iškildavusias Rotušės aikštėje, kurdavusi šešiolika metų. ...
-
Sostinės policijai vadovaus dabartinis Kauno pareigūnų viršininkas M. Baršys2
Vilniaus apskrities vyriausiajam policijos komisariatui (AVPK) vadovaus Kauno AVPK viršininko pareigas einantis Mindaugas Baršys. ...
-
VMI kliento profilis – tarsi vizitinė kortelė2
Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) prieš porą metų pristatė kliento profilį. Tai patogiai, vienoje vietoje pateikiami VMI vertinami duomenys apie įmonę, skirti susipažinti, kaip mokesčių mokėtoją mato ir kokių rizikų jo veikloje įžve...
-
„Pienocentro“ darkytojai bando teisintis43
Paveldosaugininkams sustabdžius „Pienocentro“ tvarkybos darbus, skaičiuojama galima pastatui padaryta žala, nes tinkas buvo purškiamas, o ne tepamas, kaip to reikalavo patvirtintas projektas. Tarpukario modernizmo perlo rangovai įsitikin...
-
Projekto „Saugus vaikas“ baigiamasis renginys: mums rūpi vaikų traumų prevencija
Kauno kolegijos Medicinos fakultetas, bendradarbiaujant su Kauno rajono švietimo įstaigomis, baigė įgyvendinti projektą SAUGUS VAIKAS, skirtą vaikų traumų prevencijai. Projektas finansuotas Visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšomis, ...
-
Ugniagesiai skubėjo prie Kauno pilies: teko atjungti kalėdines lemputes
Trečiadienio pavakarę ugniagesiai gelbėtojai vyko prie Kauno pilies. ...
-
Kauno meras kreipėsi į pareigūnus: „Žalgirio“ pergalės turi teikti džiaugsmą, o ne susiskaldymą293
Kauno miesto meras Visvaldas Matijošaitis kreipėsi į teisėsaugininkus dėl praėjusio penktadienio incidento. ...
-
Kalėdiniai Kauno siurprizai: ir šventinis miestelis, ir susitikimai bei pramogos
Šventinė nuotaika Kaune jau skleidžiasi, Vienybės aikštėje papuošta kalėdinė miesto eglė kviečia susitikti, pabendrauti. Šalia įsikūrė ir smaližius viliojantys kupolai. Čia bus galima susitikti ir su Seneliu Kalėda. Se...