- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šį penktadienį 17 val. Klaipėdos dramos teatre bus pristatyta klaipėdiečio poeto Gintaro Grajausko eilėraščių knyga „Kaip viskas buvo“ su dvigubu CD iš serijos „Gyvoji poezija“, išleista Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto (LLTI).
Autoriaus balsu
„Pasikalbėsime, paskaitysime poezijos, atsakysime į klausimus, pasirašysime knygas“, – intrigavo leidėjai. Gintarą Grajauską kalbins leidėjas ir serijos „Gyvoji poezija“ sudarytojas Gytis Vaškelis.
„Leisdami šią knygą susidūrėme su šiokia tokia problema – poezijos rinkiniai buvo sunkiai randami net bibliotekose: leisti nedideliais tiražais šiandien jie suskaityti ar visai nebepasiekiami. Ypač pirmosios G. Grajausko knygos „Tatuiruotė“, „Ornitologija“, „Katalogas“, „Kaulinė dūdelė“, – pasakojo leidėjai.
Šioje 236 puslapių knygoje sudarytojos Virginijos Cibarauskės atrinkti sugulė 174 G.Grajausko eilėraščiai, parašyti 1993–2008 m., visi jie skamba autoriaus balsu, įrašytu specialiai šiai knygai.
Naujaisiais laikais
Knygos sudarytoja V. Cibarauskė G. Grajauską vadina rašytoju profesionalu naujaisiais laikais, kai visiškai pasikeitė ir rašytojo socialinis statusas, ir jo vaidmuo visuomenėje. Ji rašo, kad G. Grajauskas – naujos generacijos kūrėjas, debiutinio rinkinio „Tatuiruotė“ anotacijoje prisistato naujai, paminėdamas gimimo metus ir vietą (1966-ieji, Marijampolė), muzikinį išsilavinimą, įgytą Klaipėdos konservatorijoje (studijavo Džiazo katedroje), debiutą spaudoje (1988) ir tai, kad dirba Klaipėdos kabelinės televizijos redakcijoje.
Pasikalbėsime, paskaitysime poezijos, atsakysime į klausimus, pasirašysime knygas.
Poetas taip pat dirbo radijuje, televizijoje, nuo 1994-ųjų yra dienraščio Klaipėda literatūrinio leidinio „Gintaro lašai“ sudarytojas, nuo 2008-ųjų – Klaipėdos dramos teatro Literatūrinės dalies vedėjas, o 2018 m. tapo Klaipėdos dramos teatro meno vadovu. Be poezijos rinkinių, jis išleido dvi esė knygas („Iš klausos“, 2002; „Mažumynai“, 2010), romaną „Erezija“ (2005), du pjesių rinkinius („Mergaitė, kurios bijojo Dievas“, 2007; „Kas prieš mus“, 2019) ir trumposios prozos knygą „Istorijos apie narsųjį riterį Tenksalotą ir drakoną misterį Kaindlį“ (2012). Be to, G. Grajauskas buvo bliuzroko grupės „Kontrabanda“ ir džiazroko grupės „Rokfeleriai“ narys.
Poetiniai anekdotai
G. Grajausko eilėraščius literatūros kritikai vadina ne tik istorijomis, bet ir poetiniais anekdotais (dėl netikėto, dažnai komiško prasminio posūkio pabaigoje), reportažais, draminiais dialogais ar net muzikinėmis kompozicijomis, šiandieninio gyvenimo poezija arba tiesiog ne-poezija. Tokie pabrėžtinai „nepoetiški“ eilėraščiai lietuvių literatūros lauke ilgai vertinti kiek įtariai. Ne vienoje recenzijoje abejojata, ar poezijai dera apsiriboti kasdienių istorijų pasakojimu – juk iš eilėraščio tikimasi kažko pamatinio, archetipinio, „gilaus“. O G. Grajauskas, atrodo, siekia visai priešingų dalykų.
G. Grajausko eilėraščio pasakotojas gali būti ir poetas, ir poezijos ar, tiksliau, poetų gerbėja („ar matai va tą, nežinau / pavardės, visi jie čia / vienos garsenybės, nagi / šitas, antras nuo krašto // tai tas yra mano mylimiausias“; eil. „Poezijos skaitymai II“), paprastas praeivis ar istorinė asmenybė. Tokio tipo į(si)asmeninimo galimybę suteikia poeto mėgstama retorinė figūra prozopopėja. Lietuvių poezijoje dažnesnis prozopopėjos atvejis, kai balsas suteikiamas negyviems objektams, pavyzdžiui, gamtos stichijoms. Tačiau G.Grajausko eilėraščiuose prozopopėja naudojama (at)kuriant žmonių paveikslus ir dialogus, kuriuose šiandienos realijos susipina su kultūros atminties struktūromis. Taip sukuriamas lengvo komizmo ir istorinio tęstinumo – tai, kas vyko kažkada, vyksta ir šiandien, tik šiek tiek kitaip – pojūtis.
26-oji serijos knyga
Tačiau G. Grajausko poezija nepasiriboja eilėraščiais-istorijomis – ji daug įvairesnė. Pirmuosiuose rinkiniuose poetas išbandė vizijinį ir lyrinį eilėraščius, tradicinį rimuotą ketureilį, poetines bliuzo, džiazo interpretacijas, grįstas melodingais pakartojimais. O paskutiniųjų rinkinių tekstai vis trumpesni, lakoniškesni, pirmenybė teikiama ne istorijai, o vienai konkrečiai impresijai.
LLTI nuotr.
„Kaip viskas buvo“ – tai 26-oji LLTI leidžiamos serijos „Gyvoji poezija“ knyga. Serija sukonstruota taip, kad skaitytojai turėtų galimybę perskaityti ir pačius eilėraščius, ir paklausyti autentiško autoriaus skaitymo ar aktoriaus įrašo. Kartu knygoje visada yra sudarytojo įvadinis straipsnis, pristatantis autoriaus kūrybą.
Knygos išleidimą parėmė Lietuvos kultūros taryba.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vyriausiasis chormeisteris V. Konstantinovas: esu dėkingas likimui
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vyriausiasis chormeisteris, dirigentas, kompozitorius, aranžuotojas Vladimiras Konstantinovas dirba šiame teatre daugiau nei tris dešimtmečius. Maestro puikiai pažįsta Muzikinio teatro kolektyvą, o &sc...
-
Poetų ir dirbtinio intelekto dvikovos: ar šis algoritmas gali prilygti kūrėjui?1
Dirbtinio intelekto (DI) pagalba kuriami darbai padeda ar vis dėlto trukdo tapti autentišku kūrėju? O gal tai – tik naujas šių laikų įrankis, niekada taip ir nepralenksiantis žmogaus gebėjimų? Šiais ir panašiais klaus...
-
Nuo scenos – apie mirtį6
Jau rytoj Klaipėdos dramos teatro gerbėjai turės progą pamatyti pirmąją 89-ojo sezono premjerą. Liko vos keli bilietai į spektaklį „Sugrįžimas“, kurio statytojai intriguoja užuominomis apie scenoje vyrausiančią šviesą bei siu...
-
Pirmąkart Lietuvoje statomos Ph. Glasso operos „Kelionė“ siužetą pasakos ir įvairių epochų kostiumai
Spalio 4, 5, 6 d. Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT), garsėjančiame unikaliais muzikiniais spektakliais, pirmą kartą Lietuvoje bus pristatyta Philipo Glasso opera „Kelionė“. Klaipėdoje šią operą stato pirmąkart teatr...
-
Uostamiestyje vyks tradicinės moliūgų šventės1
Į Klaipėdos Teatro aikštę sugrįš tradicinė Moliūgų šventė, šiemet švęsianti dešimtąjį savo gimtadienį. Skaptuotais moliūgais bus nusėta ir pieva prie Žvejų rūmų. Renginių metu klaipėdiečiai galės ...
-
Operos „Kelionė“ premjerą diriguos maestro D. Anzolini, į KVMT sugrįžtantis po 30 metų
Philipo Glasso operos „Kelionė“ premjeros Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT) ypač laukia italų ir čiliečių kilmės argentiniečių dirigento Dante Santiago Anzolini (g. 1959) talento gerbėjai. Šiandien maestro koncerti...
-
Naujas teatro sezonas – jau čia pat
38-ąjį sezoną netrukus pradėsiantis vienas naujausių ir moderniausių Europoje Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras kviečia leistis į naujas ir pamėgtas keliones. Naujuosiuose teatro rūmuose kiekvienas spektaklis sužibs naujai. ...
-
Pramoginėje programoje „A Tribute to Amy“ – nenugalimas A. Winehouse stilius ir atmosfera
Spalio 12 d. klausytojai turės galimybę pasimėgauti Amy Winehouse muzika, kurią atliks anglų dainininkė Laura Jane Butler su pramogine programa „A Tribute to Amy“. ...
-
„MemelFest'24“: kūrybos ir emocijų sprogimas Klaipėdoje2
Praėjusį savaitgalį Klaipėdoje vykęs ARTYN teatro organizuojamas „MemelFest'24“ sukūrė nepakartojamą atmosferą – miestas virto tikru kultūros centru, į kurį suplūdo meno, kino, teatro ir muzikos gerbėjai iš visos Liet...
-
Baltų vienybei paminėti – tradicinis renginys
Klaipėdoje šeštadienį skambėjo Lietuvos ir Latvijos chorų dainos, pasirodė šokių grupės, muzikavo kapelos. 20-ą kartą vykęs renginys skirtas baltų kultūrai ir vienybei paminėti. ...