- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėjo tie laikai, kai kapitonas laive yra pirmasis žmogus po Dievo. Pripažįstama, kad laivo kapitono reikšmė šiandieniniame pasaulyje vis labiau kinta.
Siūlo naikinti anachronizmus
Prasidėję pokyčiai yra ne laivų kapitonų naudai. Itin mobiliame pasaulyje laivų eksploatavimo sąlygos keičiasi. Tuo pat metu išlieka itin griežtos, o atskirais atvejais gal netgi labiau griežtėja laivų kapitonų atsakomybė dėl laivų saugumo.
„Vertinant šiuolaikinių laivų navigacijos ir eksploatacijos sąlygas, požiūrį į įgulų formavimą, žmonių santykius, vis labiau į akis krenta tai, kad jūrų kapitonų atsakomybė dar labiau griežtinama, kai laivybos kompanijų valdyme ir formavimą jūrų kapitonų reikšmė vis labiau menkėja“, - pastebėjo jūrinės analitinės kompanijos „Transas“ vadovas Frenkas Koulzas.
Susidaro kritinė situacija, kai jūrų kapitonų atsakomybė didėja, bet tuo pačiu jo veiksmų laisvė mažėja. Jūrų kapitonai vis labiau tampa priklausomi nuo elektroninių sistemų darbo – elektroninių žemėlapių, navigacijos, mobiliosios komunikacijos. Taip pat krante juos pasitinkančių įvairių tarnybų darbo.
F.Koulzo nuomone, šiuolaikinėje laivyboje reikėtų mažinti jūrų kapitonų atsakomybės laipsnį, naikinti anachronizmus, kurie atsirado dėl vykstančių pokyčių laivyboje.
Laivo valdymo draugija
Mažinant jūrų kapitonų atsakomybę F.Koulzas siūlo sukurti integruotų sprendimų priėmimo laivuose sistemą, pavadintą „Transas Harmonized Eco-System of Integrated Solutions“.
Jos esmė sukurti aplinką, draugiją su kuria būtų sujungtas kiekvienas laivas. Ši aplinka vienytų laivų techninės eksploatacijos tarnybas, viso pasaulio jūrinio mokymo centrus.
Tai ne tik galėtų sumažinti jūrų kapitonų atsakomybę, bet ir būtų atsvara pasaulyje vis labiau įsigalinčioms jūrų administracijoms, kurios dažnai jūrų kapitonams primeta savo nuomonę. Ir tai kenkia laivybai, nes kranto administracijų darbuotojai dažnai stokoja kompetencijos.
Pasiūlymui mažinti jūrų kapitonų atsakomybę F.Koulzas teigia matantis ir daug priešininkų. Tam priešintųsi netgi ir laivų savininkai, kuriems ypač patogu, kai atsakomybė už vieną ar kitą incidentą su laivu šimtu procentų tenka laivų kapitonams. Nors vis dažnesni atvejai, kai laivų kapitonai yra priversti vykdyti laivų savininkų nurodymus, kurie kartais neturi netgi sveikos nuovokos.
Netenkina laivų būklė
F.Koulzas įsitikinęs, kad laivų kapitonų juridinės atsakomybės klausimą anksčiau ar vėliau teks svarstyti iš esmės. Dabar yra susiklosčiusi situacija, kai jūrų kapitonų atsakomybė išskirtinai vertinama tik per „kalėjimo grotų“ prizmę. F.Koulzas siūlo vertinimą perkelti į naują lygmenį – per šiuolaikinių technologijų prizmę.
Ką tai duotų? Tai leistų išvengti iš anksto susiformavusios teisinės praktikos, kad dėl vieno ar kito incidento laive visada kaltas to laivo kapitonas.
Praktikos turintys laivavedžiai mano, kad „įstatymai neturėtų kontroliuoti laivų valdymo“. Bet tuo pat metu jie atkreipia dėmesį, kad įstatymai turėtų daugiau dėmesio kreipti į laivų kasdienės eksploatacijos sąlygas.
Tai yra kaip tik tie atvejai, kai savininkai nepakankamai rūpinsi laivais, jų būklė yra prasta. Tačiau įvykus incidentui vis tiek, kaip taisyklė, kraštiniu lieka laivo kapitonas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje esančios Tauralaukio progimnazijos teritorijoje prasidės rekonstrukcija1
Klaipėdos miesto savivaldybė praneša, kad senosios Tauralaukio progimnazijos teritorijoje artimiausiu metu prasidės rekonstrukcijos darbai. ...
-
Savaitgalį „The Tall Ships Races 2024“ burlaiviai įveikė pirmąjį lenktynių etapą Helsinkyje
Birželio 30 d. „The Tall Ships Races“ didieji burlaiviai iškilmingai išskleidė „The Tall Ships Races“ bures ir gavo lenktynių startą atviroje Baltijos jūroje. Išplaukė 41 burlaivis, iš kurių –&nb...
-
Šauliai padėkojo vadui už tarnybą2
Atsisveikinimas su vado pareigas tris kadencijas ėjusiu Rolandu Lukšu Klaipėdos šauliams tapo ir iškilmėmis, ir šiokiu tokiu išbandymu. Iškilminga rikiuotė vyko būtent tuo metu, kai pliaupė lietus. ...
-
Istorikams dovana – iš už Atlanto4
Klaipėdos sukilimo vado Jono Polovinsko-Budrio asmenybės ir veiklos tyrimai jo palaikų perlaidojimu Klaipėdoje nesibaigė. Priešingai, šis faktas atvėrė naują istorikų tyrimų kryptį, o medžiagos jiems tik daugėja. ...
-
Dėl S. Nėries gatvės pavadinimo keitimo atsiklaus klaipėdiečių nuomonės23
Uždegta žalia šviesa gyventojų apklausai dėl Salomėjos Nėries gatvės pavadinimo pakeitimo Klaipėdoje. Siekiama, kad apklausoje, kuri bus surengta tiek internetu, tiek gyvai, dalyvautų kuo daugiau klaipėdiečių. Vienas variantų – gatvei...
-
Kviečia surasti geriausią vadovą Palangos senajai gimnazijai
Palangos meras Šarūnas Vaitkus kviečia surasti Palangos senajai gimnazijai patį geriausią vadovą. ...
-
Pajūrio miškuose – nemalonūs pėdsakai: neretai poilsiautojai čia atlieka gamtinius reikalus12
Miškai prie Klaipėdos, kurių takais klaipėdiečiai kasdien pėdina prie jūros, yra ir kvapnūs, ir gražūs. Tik kai kuriems jie – dar ir vieta nusilengvinti. ...
-
Poilsis palapinėje – dar neužmirštas
Žmonės renkasi atostogas praleisti skirtingai: vieni poilsiauja sodybose, kiti išskrenda į šiltuosius kraštus, treti renkasi ekstremalų poilsį. Vienintelis Klaipėdoje esantis kempingas vis dažniau sulaukia poilsiautojų, kurie atvyk...
-
Vaikų ir jaunimo dienos centras „Liberi“ atidaro filialą pietinėje Klaipėdos dalyje1
Klaipėdos miesto savivaldybės administracija kartu su partnere nevyriausybine organizacija VšĮ „Liberi“ 2020 m. pateikė ir laimėjo paraišką pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 8 prio...
-
Klaipėdos kultūros magistrai – B. Lauciuvienė, B. V. Karaciejus ir K. Pūdymas3
Paskelbti trys Klaipėdai nusipelnę kultūros žmonės – ilgametė bibliotekos direktorė Bronislava Lauciuvienė, fotografas Bronius Vytas Karaciejus ir skulptorius Klaudijus Pūdymas. Jiems šiemet per miesto gimtadienį, rugpjūčio 1-ąją, bu...