- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ne paslaptis, kad geležinkelių gabenimo rinka Baltijos šalyse blogėja ir ieškoma naujų būdų, ką daryti.
Iš Klaipėdos į Kijevą
Neseniai tarp Lietuvos ir Ukrainos geležinkelininkų pasirašytas memorandumas, kad bus vystomas bendras maršrutas iš Klaipėdos uosto į Kijevą.
Tai yra tarsi bandymas pakeisti iki 2022 m. prasidėjusio karo su Rusija į Ukrainą važiavusį „Vikingo“ traukinį. Skirtumas tik toks, kad „Vikingas“ į Ukrainos pajūrio zoną važiavo rusiška vėže per Baltarusiją, o dabar traukinį iš Klaipėdos uosto planuojama paleisti per Lenkiją, kur yra europinė vėžė.
Pagal jau minėtą tarp Lietuvos ir Ukrainos geležinkelininkų pasirašytą memorandumą traukinys iš Klaipėdos į Kijevą bent jau bandomąjį reisą turėtų atlikti dar šiemet. Siekiama, kad jis taptų reguliarus. Kroviniai iš Skandinavijos šalių per Klaipėdos uostą nuolat turėtų keliauti į Kijevą.
Bandymų atgaivinti krovinių gabenimą iš Lietuvos į Ukrainą jau buvo ir anksčiau, o tiksliau 2023 m., kai dėl Rusijos agresijos prieš Ukrainą buvo iškilusi jos grūdų išgabenimo problema. Itin sudėtingomis sąlygomis dėl geležinkelio vėžių pločio skirtumų Lenkijoje šiek tiek ukrainietiškų grūdų buvo atvežta į Klaipėdos uostą.
Problemos dėl skirtingų vėžių
Negalima teigti, kad krovinių gabenimas iš Ukrainos per Lenkiją į Lietuvą arba atvirkščiai būtų perspektyvus dėl skirtingų geležinkelio vėžių pločio.
Ukrainoje yra tokia pat 1 520 mm rusišką geležinkelio vėžė, kaip ir Lietuvoje. Tuo tarpu Lenkijoje yra 1 435 mm pločio europinio standarto vėžė.
Nuo Lenkijos iki Kauno jau nutiesta europinė 1 435 mm geležinkelio vėžė. Toliau iki Klaipėdos uosto yra rusiška geležinkelio vėžė. Tolimoje perspektyvoje numatyta nuo Kauno iki Klaipėdos nutiesti europinę geležinkelio vėžę. Kol kas tai yra tik kalbos be jokių projektinių dokumentų.
Dar blogiau yra Ukrainos teritorijoje, kur iš viso nėra jokios europinės vėžės. Jei kroviniai keliautų iš Klaipėdos į Kijevą, jie mažiausiai du kartus turėtų būti perkraunami arba keičiamas sąstatų vėžės plotis.
„Vikingą“ pakeisiantis traukinys iš Klaipėdos į Kijevą bent jau bandomąjį reisą turėtų atlikti dar šiemet.
Lietuvos krovinių vežimo geležinkeliais bendrovė „LTG Cargo“ ieško būdų, kaip gabenti krovinius iš Klaipėdos į Ukrainą per Lenkiją. Tai padeda ieškoti išeičių iš nelengvos situacijos su skirtingais geležinkeliais. Konstatuojama, kad taip vykdoma ir Ukrainos geležinkelių integracija į europinius geležinkelius.
„LTG Cargo“ yra įsteigusi ir valdo bendroves „LTG Cargo Polska“ Lenkijoje ir „LTG Cargo Ukraine“ Ukrainoje. Kartu tai yra ir tarsi naujų rinkų paieška.
Žvalgosi į kaimynų geležinkelius
2023 m. „LTG Cargo“ per Lietuvą gabeno 27,2 mln. tonų krovinių. Krovinių gabenimo geležinkeliais kiekis 2021 m. siekė 51 mln. tonų, 2022 m. – 31 mln. tonų.
Ryškus kritimas siejamas su tranzito netektimis iš Baltarusijos per Klaipėdos uostą. Šį kritimą ir siekiama kompensuoti ėjimu į Lenkijos ir Ukrainos rinkas. Lenkijoje jau pasiekta apčiuopiamų rezultatų.
Gabenimo su Ukraina rezultatai kuklesni. Iš Ukrainos į Lietuvą daugiausia gabenta žemės ūkio produkcija, o iš Lietuvos į Ukrainą – naftos produktai.
Nei krovinių gabenimas Lenkijoje, nei partnerystė su Ukraina, nei 2022 m. atidaryta linija iš Kauno į Vokietijos Duisburgą Lietuvos geležinkeliams nekompensavo tų netekčių, kurios atsirado nutrūkus Baltarusijos krovinių tranzitui.
Šiuo metu yra rengiama nauja „LTG Cargo“ krovinių gabenimo geležinkeliais kainodaros politika. Kuriama elektroninė užsakymų valdymo sistema
Iki šiol „LTG Cargo“ Lietuvos krovinių vežimo geležinkelių transportu rinkoje užėmė dominuojančią padėtį – ji veikė be jokios konkurencijos. Netrukus ta situacija gali keistis. Į rinką gali įsilieti ir kiti vežėjai. Vienas iš jų yra „Gargždų geležinkeliai“, kurie jau seniai turi norą vežti krovinius į Klaipėdos uostą.
„LTG Cargo“ naują kainodarą rengia ir tam, kad vykdytų plėtrą į kaimyninių valstybių rinkas. Be Lenkijos ir Ukrainos, „LTG Cargo“ planuoja veržtis ir į Latvijos bei Estijos gabenimo geležinkeliais rinkas.
Kaip tai pavyks, parodys laikas. Latvijos ir Estijos geležinkelių gabenimo rinkos yra itin skurdžios. Jos kaip ir Lietuva nukentėjo netekus tranzito iš Rytų šalių. Lietuvos geležinkeliai neteko didžiulio tranzito ir Baltarusijos, Latvija ir Estija – iš Rusijos.
2021 m. Latvijos geležinkeliai gabeno per 25 mln. tonų krovinių, 2022 m. – 21 mln. tonų., o 2023 m. – jau tik 15 mln. tonų. Dar liūdniau atrodo Estijos geležinkelių pervežimai, kurie 2023 m. siekė 10,1 mln. tonų ir buvo net 43 proc. mažesni nei 2022 m.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tvarkant Olando Kepurę pirmą kartą panaudotas molio ir žvyro mišinys
Klaipėdos rajone, Pajūrio regioniniame parke, sutvirtinant vieną lankomiausių Lietuvos kraštovaizdžių – Olando Kepurę – pirmą kartą panaudotas molio ir žvyro mišinys. ...
-
Uostamiestyje įžiebta pagrindinė miesto eglė1
Šiandien Klaipėdoje įžiebta pagrindinė miesto eglė. Tūkstančiams miestiečių miestas padovanojo įspūdingą šventinį koncertą su žymiais šalies atlikėjais. Viso renginio metu užburiančius pasirodymus demonstravo šok...
-
Neatgavusi 300 tūkst. eurų skolos, pajūrio statybų įmonė „Statedma“ atleidžia visus darbuotojus
Vos dvejus metus Klaipėdoje veikusi statybų bendrovė „Statedma“ bankrutuoja, netekusi didelio kliento Danijoje, ir Užimtumo tarnybai pranešė apie visų 27 darbuotojų atleidimą. ...
-
Žygiu iš Palangos į Klaipėdą baigsis ekspedicija aplink Baltijos jūrą2
Žygiu iš Palangos į Klaipėdą šeštadienį baigsis devynis mėnesius trukusi ekspedicija aplink Baltijos jūrą „Išsaugokime Baltiją“. ...
-
Klaipėdos uostas atvėrė vartus Kalėdoms: jūros apsuptyje ant molo įžiebta eglutė
Dar viena ypatinga uostamiesčio erdvė sušvito šventine nuotaika – penktadienio pavakarę ant šiaurinio molo įžiebta puošni žaliaskarė. Tokia dovana artėjant Kalėdoms klaipėdiečius ir miesto svečius jau ne pirmus met...
-
Lietūs pagaliau trauksis
Pajūryje kitą savaitę vyraus orai be lietaus. Kritulius sinoptikai žada tik savaitės viduryje – trečiadienį, tačiau lietaus dar galima sulaukti ir kitą šeštadienį. ...
-
Prisiekė nauja Klaipėdos tarybos narė
Klaipėdos miesto tarybos posėdyje prisiekė nauja tarybos narė socialdemokratė Lilija Petraitienė. Ji pakeitė partijos kolegą Vytautą Grubliauską, kuris šiemet Seimo rinkimuose vienmandatėje apygardoje laimėjo parlamentaro mandatą. ...
-
Sutarta dėl Klaipėdos rajone gyvenančių vaikų neformaliojo švietimo ugdymo kompensavimo
Klaipėdos miesto ir rajono savivaldybės sutarė dėl ūkio išlaidų kompensavimo už rajone gyvenančius vaikus, besimokančius Klaipėdos miesto biudžetinėse švietimo ir sporto įstaigose pagal neformaliojo švietimo programas. ...
-
Klaipėdos pilies bokšte – laiškas ir laikraštis
Klaipėdos tvirtovės bokštas pasipuošė smaile, o prie jos pagrindo pritvirtintoje talpyklėje palikta kapsulė su laišku ateities kartoms. Kada nors ją atidarę žmonės perskaitys ir 2024 metų lapkričio 29 dienos dienraštį &b...
-
Klaipėdiečiai neslepia pasididžiavimo gyva miesto egle: natūralumas visada puošia
Klaipėda jau gyvena Kalėdų laukimu. Atsigabeno pagrindinę miesto eglę. Ji vėl žmonių dovanota, bet šiemet stebins – suksis ir spindės, kaip Rokfelerio eglė Niujorke. Į kitus Vakarų Lietuvos miestus irgi jau atkeliavo žaliaskarės. ...