- Vytenis Radžiūnas, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Užuot svarstę, kaip rengiant savaites ar mėnesius trunkančius koncertinius turus užsienyje surasti naujų klausytojų, šalies atlikėjai koncertuoja ten, kur įsikūrę daugiausiai lietuvių. Taip tvirtina muzikos apžvalgininkas Karolis Vyšniauskas. Atlikėjas Andrius Mamontovas tikina, kad koncertuoti mūsų tautiečiams emigracijoje vis tiek naudinga, o dainuoti užsieniečiams lietuviškai – nemenkas iššūkis.
„Praradus auditoriją Lietuvoje – pas emigrantus“
Dar 1990-aisiais anuomet itin populiarios, tūkstantines minias į Vingio parką sutraukiančios grupės „Antis“ ir „Foje“ išvyko koncertuoti į Jungtines Amerikos Valstijas (JAV) ten gyvenantiems lietuviams. Muzikos ekspertai tai laiko koncertinių turų emigrantams pradžia.
„Šiuo metu koncertų emigrantams pikas yra pats aktyviausias, palyginti su ankstesniais metais. Grupės praleidžia po kelias savaites Didžiojoje Britanijoje ar Airijoje“, – tvirtina prodiuseris, agentūros „M.P.3“ vadovas Vaidas Stackevičius.
Muzikos apžvalgininkas K. Vyšniauskas pritaria, kad mūsų tautiečiams užsienyje koncertų daugėja, bet tai esą natūralu – kai dalis klausytojų Lietuvoje į koncertus nebeateina, nes jos paprasčiausiai čia nebeliko, muzikantai patys keliauja paskui emigrantus.
Dainininkas, aktorius Andrius Mamontovas skaičiuoja, kad mūsų atlikėjų maršrutai prasiplėtė tiek, kiek pasaulyje gyvena lietuvių. D. Britanija, Airija, Norvegija – valstybės, kuriose esą vyksta daugiausiai koncertų, nes ten itin aktyvios lietuvių bendruomenės.
A. Mamontovas koncertus tautiečiams yra surengęs Danijoje, Vokietijoje, Švedijoje, Prancūzijoje, Belgijoje, Liuksemburge, JAV, Kanadoje bei kitose šalyse. „Ir turbūt būsiu pirmas, kuris koncertuos lietuviams kovą Šanchajuje ir Pekine“, – priduria atlikėjas.
Koncertuoti užsieniečiams – didelis iššūkis
Pasak K. Vyšniausko, nors koncertų užsienio lietuviams dabar yra kur kas daugiau, Lietuvos atlikėjų koncertų tarptautinei užsienio auditorijai pagyvėjimo nematyti. O esą būtent tai turėtų būti esminis grupės tikslas keliaujant į užsienį: pristatyti savo muziką tiems, kurie jos dar negirdėję, ir taip plėsti savo klausytojų ratą.
„Tai, kad pamatome šaukiančią antraštę apie Džordanos Butkutės koncertą Londone, jokiu būdu nereiškia, jog ši atlikėja taikosi į britų muzikos rinką – tai viso labo parodo, kad Londone yra pakankamai lietuvių, galinčių užpildyti barą, kuriame Dž. Butkutė koncertuos.
Būkime atviri sau – joks britas, danas ar olandas neis į Dž. Butkutės koncertą. Vienintelis tarptautinis niuansas tokiuose koncertuose – bilieto kaina, siekianti ne 20 litų, o 20 eurų“, – tęsia K. Vyšniauskas.
V. Stackevičius mano, jog kiekvienas atlikėjas svajoja pagroti ne tik emigrantams, bet ir užsieniečiams, tačiau dažniausiai į tokius koncertus vis tiek susirenka nemaža dalis lietuvių. „Mūsų muzikantai užsienio publikai koncertuoja gana retai, kartu tai jiems būna didelis iššūkis“, – pastebi „M.P.3“ vadovas.
„Jei yra galimybė groti užsienio auditorijai, jos neatsisakau. 1991-aisiais pusę metų praleidau JAV, kur kiekvieną savaitę grojau JAV klubuose. Esu pakankamai grojęs ne lietuviams, ir tai yra labai geras drenažas, ypač, kai groji lietuvių kalba. Vis dėlto tai buvo tikrai didelis iššūkis, nes amerikiečiai sunkiai priima dainuojančius kita kalba.
Aš pats save laikau Lietuvos atlikėju ir mano vertingiausios dainos parašytos mūsų kalba. Noriu dainuoti žmonėms, kurie supranta žodžius. Tekstas mano dainose sudaro pagrindinę vertę“, – aiškina A. Mamontovas. Be to, pasak atlikėjo, mūsų daininkams sveika keliauti ne tik po Lietuvos miestus ir miestelius, bet ir išvykti į užsienį, kelionėse įgauti tam tikros patirties.
„Lietuvos muzikos industrija laukia naujos kartos vadybininkų“
Tuo metu K. Vyšniauskas įsitikinęs, Lietuvoje yra per mažai gyventojų, kad grupė galėtų sėkmingai koncertuoti. Jai būtina rasti klausytojų užsienyje, ir ne tik lietuvių. Tačiau tai pasiekti mūsų atlikėjams esą sunkiai sekasi, dažnai jos to nė nebando. „Rezultatas – galiausiai, kai išblėsta pirminė euforija būti scenoje, grupėms pritrūksta pinigų ir jos išrya nepasiekę savo galimybių piko“, – apibendrina muzikos apžvalgininkas.
Visgi K. Vyšniauskas randa ir sėkmingų pavyzdžių – muzikinis susivienijimas „Silence Family“ turi klausytojų Vokietijoje, Japonijoje, Rusijoje, D. Britanijoje, o Alina Orlova rado publiką Rusijoje ir Prancūzijoje. Šiauliečių roko grupė „Colours of Bubbles“ taip pat surengė sėkmingų koncertų Lenkijoje.
„Daug koncertų užsienyje buvo atlikusi grupė „Antis“, visą Europą išmaišė pankai „dr. Green“. Jei legenda nemeluoja, „Bix“ kažkada apšildė pati „Nirvana“ su dar gyvu Kurtu Cobainu. Bet nė vienas šių pavyzdžių neišaugo į ilgametę tarptautinę sėkmės istoriją. Lietuvos populiarioji muzika buvo ir yra labai lokali“, – konstatuoja K. Vyšniauskas.
Viena esminių priežasčių, pasak muzikos apžvalgininko, yra negebėjimas parduoti muzikos tarptautinei auditorijai. Mūsų šalies muzikos industrijai esą verkiant reikia naujos kartos vadybininkų, kurie gebėtų veikti tarptautiniu mastu.
„Absoliuti dauguma dabartinių vadybininkų neturi nei kontaktų, nei žinių, dažnai ir pakankamų anglų kalbos gebėjimų, kad tai pasiektų.
Tiek patiems Lietuvos muzikantams, tiek jų vadybininkams tarptautinė vakarų muzikos rinka yra didelis ir tamsus miškas, į kurį jie tiesiog nekelia kojos. Dėl to daugelis Lietuvos grupių koncertų ir vyksta užsienio lietuviams – su jais bendrauti daug paprasčiau“, – pokalbį baigia K. Vyšniauskas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sujungė ypatinga šventė
Žemaitijos ir Klaipėdos krašto paribyje esančiuose Doviluose etnokultūros centro darbuotojai puoselėja abiejų kultūrų palikimą. Taip minint evangelikų liuteronų šventę „Amžinybės sekmadienis“ prisimintos ir ikikrik&scaro...
-
Tarp pretendentų į nacionalines premijas – M. Drėmaitė, M. Kavtaradzė, A. Kėleris
Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų komisija paskelbė sąrašą 12-os kūrėjų, kurie pretenduoja gauti šių metų nacionalines premijas. ...
-
Kitąmet planuojama steigti vardines M. K. Čiurlionio stipendijas, paskatas restauratoriams
Lietuvos kūrėjo Mikalojaus Konstantino Čiurlionio palikimą tyrinėjantiems ir patiems kuriantiems magistrantūros studentams nuo kitų metų planuojama skirti vardines stipendijas, trečiadienį pranešė Vyriausybė. ...
-
Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas1
„Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!3
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...
-
Amerikiečių rašytojas M. Finkelis: meno vagis išpildė slaptas mūsų fantazijas
Meno vagysčių pasaulis apgaubtas mįslių, o jo epicentre – unikalios ir paslaptingos asmenybės. Vienas tokių išskirtinių veikėjų yra Stéphane’as Breitwieseris – prancūzų meno vagis, savo karjerą paskyręs aistringai, ...
-
G. Nausėda iš būsimojo kultūros ministro tikisi didesnio finansavimo šiai sričiai10
Prezidentas iš būsimojo kultūros ministro tikisi Kultūros pagrindų įstatymo įgyvendinimo, didesnio finansavimo kultūros darbuotojams, sako jo patarėja. ...
-
Užgeso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis1
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Lietuvos radijo 100-mečiui – speciali programa1
Seimui dar 2021-ųjų pavasarį paskelbus 2026-uosius Lietuvos radijo metais, Kultūros ministerija parengė minėjimo programą ir siūlo ją tvirtinti Vyriausybei. Taip būtų paminėtas Lietuvos radijo šimtmetis. ...