- Darius Sėlenis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Vyriausioji krivė: gyvybė buvo saugoma ir gamtoje, ir įsčiose
-
Vyriausioji krivė: gyvybė buvo saugoma ir gamtoje, ir įsčiose
-
Vyriausioji krivė: gyvybė buvo saugoma ir gamtoje, ir įsčiose
-
Vyriausioji krivė: gyvybė buvo saugoma ir gamtoje, ir įsčiose
-
Vyriausioji krivė: gyvybė buvo saugoma ir gamtoje, ir įsčiose
– Lietuvoje apsilankę aukštą pragyvenimą turinčių Vakarų šalių gyventojai pastebi, kad lietuviai saugoja šeimos vertybes, myli senelius, tėvus, tačiau Centrinės Azijos ir Tolimųjų Rytų gyventojams atrodo priešingai – kad mes jau negerbiame senelių, tėvų.
– (Juokiasi.) Taip, taip, taip. Ir taip – daugelyje sričių, ypač dėl moters vaidmens visuomenėje. Esame kaip tarpinė stotelė tarp Vakarų ir Rytų. Ar tai – aukso vidurys? Priklauso nuo vertintojo, kas jam yra vertybė. Tendencijos rodo, kad mes žvelgiame į vakarietiškųjų vertybių pusę. Manyti, kad viskas, kas ateina iš Vakarų, yra blogai, o iš Rytų – gerai, neteisinga. Mūsų tikslas, esant laisviems, sugebėti atsirinkti ir pasirinkti sąmoningai.
– Kokias senąsias šeimos tradicijas, vertybes ir papročius mes, deja, jau praradome?
– Reikėtų skaityti paskaitą. Ir kalbėti apie gyvybę. Viena iš baltų judėjimo nuostatų, paremta mūsų tradicija, sako, kad pasaulis yra gyvas. Ir ta gyvybė suprantama plačiau nei biologinė gyvybė. Gyvas ir medis, ir vanduo. Gyvybę reikia gerbti ir mylėti. Kalbant šiuolaikiškais žodžiais, senoji lietuvių religija ir kultūra – ekologinės. Vienas pavyzdžių – skleidžiantis gamtai buvo draudžiama kirsti medžius, nes tai – besikuriančios gyvybės išraiška. Net nekalbu apie užsimezgusią gyvybę motinos įsčiose – ji buvo itin tausojama, saugojama, o gimdoma, kiek duos Dievas.
Vienas pavyzdžių – skleidžiantis gamtai buvo draudžiama kirsti medžius, nes tai – besikuriančios gyvybės išraiška. Net nekalbu apie užsimezgusią gyvybę motinos įsčiose – ji buvo itin tausojama, saugojama, o gimdoma, kiek duos Dievas.
Beje, vakariečiai pastebi, kad lietuviams vis dar būdingas noras pabūti arčiau gamtos. Kaip ir daugelyje senųjų kultūrų labiau laukdavome sūnaus, nes jis – giminės tęsėjas, kovotojas, saugotojas, maisto nešėjas. Beje, ir dabar pastebima, kad didesnės šeimos tos, kur pirmiausiai gimsta viena ar kelios mergaitės, nes dar tikimasi sulaukti sūnaus. Gimus sūnui ar dukrai papročiai nesiskyrė, tačiau jų gausa stebina. Vardynos, dar kitaip vadinamos krikštynomis, arba palaiminimo apeigos, rengimasis gimtuvėms, augant, tam tikrais gyvenimo etapais, vykdavo gyvybinių galių sustiprinimo apeigos.
Labai įdomus ir mūsų tikėjimo filosofiją bei kultūrą atskleidžiantis paprotys – vaiko pakirpimas, arba apgėlėjimas, – itin senas žodis, kuriam net kalbininkai neranda tikslaus atitikmens. Mažam vaikui nukerpamas kuokštelis plaukų, suvyniojamas į drobelę ir pakasamas po šio įvykio proga pasodinamu ąžuolu – berniukui ir liepai – mergaitei. Tai tarsi gyvybinis žmogaus ir gamtos galių susiliejimas, žmogaus gyvybinės energijos sustiprinimas. Medžių ir žmonių lyginimas labai būdingas baltams.
Dar vienas įdomus paprotys – vardo viešinimas, kurio dar dabar laikosi jaunos romuvių šeimos. Tėvai žino vardą, tačiau viešai paskelbia tik praėjus mėnesiui. Kodėl? Nauja gyvybė turi būti apsaugota tol, kol sustiprės. Ir tik po mėnesio, susirinkus artimiausiems žmonėms, bendruomenei, giminei, atliekamos palaiminimo apeigos ir paskelbiamas vardas.
Vaikas apliejamas vandeniu arba išmaudomas, apiberiamas grūdais – sustiprinamas deivės Žemynos (Žemė) galiomis, su tėvų žvake atliekami apsauginiai ženklai – suteikiamos ugnies deivės Gabijos galios. Ir tų apeigų turim labai daug.
– Koks baltų šeimyninis paprotys likęs iki šių dienų?
– Medelio sodinimas gyvuoja iki dabar. Iki šių dienų dar išsaugojome giesmes, dainas – tai stiprina, sujungia šeimą, ugdo tautinę savimonę. Ši graži tradicija sujungia ir mano šeimą.
Su vyru susipažinome giedodami giesmes, jas giedodavome kartu su vaikais ir sovietiniais laikais. Vaikai užaugo su giesmėmis ir motinos pienu. Ir sovietiniais laikais, nors buvo draudžiama, laikėmės daugelio papročių, pagal senuosius papročius rengdavome ir Kūčias. Dabar gyvenimas pasikeitė ir viena stipriausių šeimos vertybių – pagarba tėvams, senoliams – sunyko. Kadaise ji buvo itin ryški ir matoma net sėdint prie stalo: pirmiausia patiekalas būdavo patiekiamas seneliui, po to – tėvui, po to – jau kitiems. Nesakau, kad seniau buvo geriau, bet būdami sąmoningi, galime įvertinti ir turime branginti savo kultūrą.
– Medžių sodinimas, plaukų kirpimas kai kuriems sukels ironiją, aliuziją į viduramžius.
– Tai simboliniai veiksmai. Jei nesuvoki prasmės, bet koks veiksmas atrodys juokingai. Tačiau esu optimistė, matau, kaip reaguoja jaunos šeimos į senovines lietuviškas apeigas – jungtuves, palaiminimą, laidotuvių apeigas. Matydami ir suvokdami tai, žmonės labiau brangina šeimą, gyvybę. Mūsų senoji kultūra – it didelė skrynia, kurioje visko labai daug. Tereikia atsirinkti ir nepamiršti, kad šeima, vaikai – itin didelė vertybė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu1
Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...
-
Dainos mus lydi visada: šauliai rengia moksleivių patriotinių dainų konkursą1
Lapkričio 26 d., antradienį, 10–15 val., Lietuvos karininkų ramovėje, Kaune, jau devynioliktą kartą rengiamas tradicinis Kauno miesto ir rajono moksleivių patriotinių dainų konkursas. ...
-
Jubiliejinis „Iniciatyvų Kaunui“ sezonas: priimamos paraiškos 2025-iesiems
Programa „Iniciatyvos Kaunui“ pasitinka gyvavimo dešimtmetį. Kauno miesto savivaldybė kviečia nevyriausybines organizacijas, asociacijas ir Kauno bendruomenes prisidėti prie vaikams ir jaunimui draugiško miesto kūrimo, socialini...
-
Vidinės erdvės choreografiniai tyrinėjimai
Jei jautiesi supratęs save, būsi suprastas ir žiūrovų, sako šiuolaikinio šokio menininkė Ugnė Kavaliauskaitė. Kartu su šokėju, choreografu, pedagogu Pauliumi Prieveliu ji pristato savo debiutinį spektaklį „Sauliaus ir Alex...
-
Vilniuje su kompotu pristatyta pirmoji lietuviška kulinarinė komedija „Gardutė“
Dideliam būriui garsiausių kino ir teatro aktorių vakar buvo nutiestas raudonas kilimas į pirmosios lietuviškos kulinarinės komedijos „Gardutė“ premjerą. ...
-
G. Ryan „Nuogų žmonių skulptūros, stori gladiatoriai ir kovos drambliai“ – informatyvus vadovas
Kalbant apie Antiką, galvoje dažniausiai iškyla didinga mitologija, kuri yra didžiulis indėlis į Vakarų ir pasaulio kultūros bei sporto istoriją. Tačiau ar dažnai pagalvojame, kaip anuomet gyveno visuomenė, kuri ir kūrė tuos mitus bei kult...
-
Vilniaus savivaldybė kitąmet planuoja skirti papildomus 1,5 mln. eurų meno projektams
Sostinės meno projektų finansavimui Vilniaus savivaldybė kitąmet planuoja skirti papildomus 1,5 mln. eurų. ...
-
Kauno valstybiniame lėlių teatre premjera – „Karalius Lyras“ suaugusiesiems2
Praėjusį savaitgalį Kauno valstybiniame lėlių teatre įvyko ilgai laukta premjera suaugusiesiems „Karalius Lyras“ (režisierė Ewa Piotrovska / Lenkija), kurią palydėjo gausios žiūrovų ovacijos. Pagrindinį personažą – Karalių Ly...
-
V. Bagdono lietuviškai sudainuotose L. Coheno dainose – šviesi meilės viltis1
„Pasaulis pilnas konfliktų ir nesusikalbėjimo. Tačiau būna akimirkų, kai galime visa tai priimti, su tuo susitaikyti ir apkabinti pasaulio netvarką. Tai ir turiu omenyje, kai dainuoju „Aleliuja“, – yra sakęs pasaulinio garso atli...
-
Būsenos tarp tikro ir sukurto pasaulio
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) menų galerijoje „101“ eksponuojama Jovitos Ambrazaitytės kuruojama paroda „Bardo. Trys būsenos“ kviečia žiūrovus žengti į nepažinią erdvę tarp materialaus ir minčių pasaulio, kuriame sus...