Vertingą parodą Kaunui padovanojo norvegų mecenatas

"Netikėtai gera paroda", – taip atidarant iš Norvegijos atkeliavusią tapybos darbų parodą "Nuo Dahlio iki Dolko" kalbėjo Kauno dailininkai.

Patys surengti negalėtų

Mykolo Žilinsko dailės galerijoje eksponuojama per 70 darbų iš privataus Norvegijos kolekcininkų Annie‘s ir Birgerio Mowinckelsų dailės kūrinių rinkinio. Kolekcijos savininkai, šiuo atveju – ir mecenatai – dalyvavo atidarant parodą. B.Mowinckelsas apmokėjo 1850–2008 m. sukurtų norvegų tapybos darbų transportavimo ir draudimo išlaidas.

"Parodoms organizuoti ir apskritai muziejaus veiklai šiemet neskirta nė lito. Patys nebegalime nieko apmokėti. Jei ne kolekcininkas, šios, vienos svarbiausių metinių parodų, nebūtume turėję", – guodėsi Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus direktoriaus pavaduotoja Eglė Komkaitė-Baltušnikienė.

"Kai išgirdau, kad Kaune bus eksponuojama Mowinckelsų kolekcijos paroda, iš karto supratau, apie ką kalba. Mowinckelsai – garsi Norvegijos šeima, – sakė Norvegijos ambasadorius Lietuvoje Steinaras Gil‘is. – Matome unikalios kolekcijos parodą. Daug paveikslų joje atspindi bene nuostabiausią Norvegijos miestą – Bergeną, vaizdingą Šiaurės Norvegijos gamtą."

"Turi matymą mene žmogus: surinko stiprius, etapinius darbus – galima sakyti, darbus iš didžiosios raidės", – kolekcininko meninį skonį vienas per kitą gyrė parodos atidaryme apsilankę keletas profesionalių Kauno dailininkų.

Hanzos pirklių palikuonis

Bergene savo kontorą turėjusių Hanzos pirklių palikuonis B.Mowinckelsas kolekcionuoti meno kūrinius ėmė prieš penkiolika metų. Pardavęs vieną jam priklausančių laivybos bendrovių, jis neinvestavo lėšų į akcijas – ėmė pirkti tapybos darbus.

"Iš pradžių pirkau chaotiškai – mane domino viskas. Paskui nusprendžiau kolekcionavimo sritį susiaurinti – ėmiau kolekcionuoti tik Bergene ir jo apylinkėse gimusių dailininkų darbus. Ačiū Dievui, kad žymiausias Norvegijos dailininkas Edvardas Munchas ne iš Bergeno kilęs, nes vien jo paveikslų eskizai kainuoja beprotiškus pinigus", – juokėsi B.Mowinckelsas, nepanoręs kalbėti apie parodos transportavimo išlaidas ar kolekcijos vertę. Pirkdamas meno kūrinius jis sakėsi nesivadovaujantis niekieno patarimais – pasikliaujantis vien savo nuojauta. Ir negalvojantis, ar tai būsianti gera investicija.

Nors sakėsi neišduosiąs, kurie darbai jam patinka labiausiai, pašnekovo akys nevalingai sublizgo prie laivus, jūros pakrantes ties kadaise vienu svarbiausių Hanzos centrų – Bergenu vaizduojančių darbų. Akys išdavė, kad viena mėgstamiausių kolekcininko drobių – parodos veidu pasirinktas 1880 m. Theodoro Sovigo "Bergeno vaizdas iš jūros." Tarsi skaitydamas iš metraščio jis gali papasakoti apie kiekvieną čia nutapytą namą ar laivą.

"Čia – seniausia Bergeno bažnyčia. Beje, iki XIX a. pabaigos kunigai jose Mišias aukodavo vokiečių kalba. Ją pastatė Hanzos pirkliai, kaip iš šiuos jūros pakrantėje stūksančius namus. Jūroje ir buriniai laivai, ir garlaivis – vadinasi, jau XIX a. viduryje šiame uoste buvo garlaivių. O štai čia – mano namas ir kalnai, kuriuose mėgstu pasivaikščioti", – drobėje vedžiodamas pirštu jam mielas vietas pasakojo norvegas.

E.Muncho moters portretas

Kitas jam ypač mielas darbas – XX a. pradžioje dailininko Arne Texnes Kavli sukurtas moters portretas "Tulla". Su joje nutapyta moterimi kolekcininką sieja giminystės ryšiai.

"Tai aktorė Tulla Larsen, buvusi E.Muncho draugė ir modelis. Tarp jų buvo audringas meilės romanas, Tulla norėjo tapti dailininko žmona, bet E.Munchui kūryba buvo svarbiau nei moterys – jis liko nevedęs. Tulla vėliau ištekėjo už šio paveikslo autoriaus A.T.Kavlio. O man ši drobė brangi tuo, kad Tulla yra netiesioginė mano giminaitė", – šypsosi vyras ir ima pasakoti painią vedybų, antrųjų vedybų ir tolimos giminystės istoriją.

"Mowinckelsai, kaip ir daugelis senųjų Bergeno šeimų, domisi menu. Šalies muziejuose dažnai galima išvysti kūrinius iš jų sukauptų dailės kūrinių kolekcijų", – apie tradicijas skolinti savo darbus muziejams pasakojo parodą padėjęs surengti Kaune gyvenantis norvegų dailininkas Goranas Ohldieckas. Anot pašnekovo, Kaune eksponuojama kolekcija atspindi kelių amžių Norvegijos tapybos raidą. "Čia matome ir pirmojo profesionalaus Norvegijos dailininko Johano Christiano Clauseno Dahlio ir šiuolaikinio gatvės menininko Dolko darbus", – pastebėjo menininkas.

Eksponuojamuose darbuose – rūstūs peizažai su fiordais, Šiaurės jūra ir abstrakcijos. Kitose drobėse ryškėja kubizmo, moderniojo ir konceptualaus meno srovių įtaka.


Kas: paroda "Nuo Dahlio iki Dolko".

Kur: M.Žilinsko dailės galerijoje (Nepriklausomybės a. 12).

Kada: paroda veikia iki balandžio 18 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

saunu

saunu portretas
dekui zmogui, kuris realiai padeda Kaunui atgimti, nors tas ir nebuvo tikrasis Hanzos miestas - vistiek miela.
VISI KOMENTARAI 1

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių