- Reda Petrikaitė / lnk.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kalbos, primenančios sąmokslo teorijas, panašu, pasitvirtino. Nutekinti duomenys rodo, jog bendrovių „Facebook“, „Amazon“ ir „Google“ rinkodaros partnerė klausosi žmonių pokalbių išmaniuosiuose įrenginiuose, o vėliau bruka atitinkamas reklamas. „Google“ atstovai Lietuvoje atskleidžia, kad su ta įmone jau nebendradarbiauja. O buvęs „Facebook“ savininkės „Meta“ atstovas aiškina, kad žmonėms prieš dedant varnelę, reikėtų atidžiau perskaityti, su kokiomis taisyklėmis jie sutinka.
Gal ir skamba, kaip sąmokslo teorijos, tačiau nutekinti duomenys rodo, kad „Facebook“, „Google“ ir „Amazon“ realiuoju laiku klausosi, ką kalbate šalia telefono, nešiojamojo kompiuterio ar namų asistento mikrofono.
Pripažįstama, jog minėtų bendrovių rinkodaros partnerė „Cox Media Group“ naudoja dirbtinį intelektą, kad surinktų ir analizuotų duomenis, o remdamiesi įžvalgomis, nukreipia tikslines reklamas tam tikriems žmonėms. Tiesa, kol kas sunku pasakyti, ar klausomasi nuolat, ar tik tam tikru momentu, pavyzdžiui, skambinant.
„Google“ atstovai Lietuvoje LNK žinioms atskleidė, jog „Cox Media Group“ jau pašalinta iš partnerių programos.
„Visi reklamuotojai privalo laikytis visų galiojančių įstatymų ir taisyklių, taip pat mūsų „Google Ads“ politikos, o nustačius reklamas ar reklamuotojus, kurie pažeidžia šią politiką, imamės atitinkamų veiksmų“, – rašoma „Google Lithuania“ atsakyme LNK žinioms.
Buvęs „Meta“ atstovas Baltijos šalims Mantas Povelauskas sako, jog technologijų bijoti neverta. Viskas skamba kur kas grėsmingiau nei yra iš tiesų.
„Nemažai fantastikos yra sukurta iš tos būtent srities, kaip ji veikia tobulai“, – teigė jis.
LNK nuotr.
Teoriškai, scenarijus, jog reklamos parenkamos pagal tai, apie ką kalbame, įmanomas, tačiau praktikoje esą sunkiai įsivaizduojamas.
„Labai dažnai tas pats „Amazon“ formuoja užsakymus arba rekomendacijas pagal tai, kas buvo padaryta užsakymuose, jūsų pirkimo krepšelyje, bet ne tai, ką pasakėte žodžiu“, – tvirtino M. Povelauskas.
Garso įrašai užima labai daug vietos. Be to, juose pilna pašalinių garsų, kuriuos sunku atskirti ir atpažinti.
„Manau, kad techniškai dar neturime tokių infrastruktūrinių pajėgumų, kad būtų galima analizuoti bendrą garso srautą“, – įsitikinęs buvęs „Meta“ atstovas Baltijos šalims.
Rinkti asmeninius duomenis, daryti garso įrašus ir juos saugoti draudžia įstatymai ir tam tikras Rinkodaros etikos kodeksas. Tačiau reikia atminti vieną dalyką.
„Kiekvieną kartą, kai naudojame prietaisus, kurie klauso arba įrašo mūsų balsą, ar tai būtų išmanus prietaisas, ar tai būtų išmanus telefonas, mes sutinkame su taisyklėmis. Niekas tikriausiai neskaito tų taisyklių“, – atkreipė dėmesį M. Povelauskas.
„Jeigu čia jums netinkamai buvo pateikta, kaip vartotojui, štai čia yra rūpestis ir problema. Ir galėtų būti neteisėta personalizuota reklama“, – aiškino Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vadovė Goda Aleksaitė.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Kol kas panašių skundų vartotojų teisių gynėjai nesulaukė.
„Sąmoningumo laukas nėra toks didelis, kad skųstųsi, dažniau skundžiama į pašto dėžutę dedama nepageidaujama reklama“, – kalbėjo G. Aleksaitė.
Tiesa, kur kas didesnė tikimybė, kad tai, kokias reklamas matote, lemia ne jūsų pokalbių klausymasis.
„Labai dažnai tas vadinamas digital footprint (liet. skaitmeninis pėdsakas) – tai, ką mes veikiame internete, kai patys pažiūrime, jis mus nustebina. Pavyzdžiui, istorija, kokius tinklapius lankėme, kokius mes vaizdo įrašus peržiūrėjome“, – sakė M. Povelauskas.
Tiesa, personalizuotų reklamų niekas nedraudžia, jei sutikote, kad informacija apie jus būtų renkama.
„Pavyzdžiui, jūs ir aš savo atskiruose išmaniuosiuose įrenginiuose ieškome lėktuvo bilietų į Paryžių ir gauname skirtingas kainas. Net ir ten buvo pasakyta, kad tai yra įmanoma. Bet vėlgi, žiūrėkime iki tol žingsnį padėjome ir ar mūsų klausėsi, ar slapukus sudėjome“, – atkreipė dėmesį G. Aleksaitė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Grigeo“ laukia valdžios atsakymų dėl Grigiškių tvenkinio likimo
Teismui galutinai nurodžius, kad medžio plaušo plokščių, kartono bei higieninio popieriaus gamybos grupės „Grigeo“ pagrindinė bendrovė „Grigeo“ privalo parengti Grigiškių tvenkinio valymo planą, „Grig...
-
Nuo gruodžio 3 dienos Migracijos departamento klientai nebegalės atsiskaityti grynaisiais3
Nuo gruodžio 3 dienos Migracijos departamento klientų aptarnavimo skyriuose atsiskaityti bus galima tik banko kortelėmis, antradienį pranešė departamentas. ...
-
VMI: šiemet gyventojai paramai skyrė 15 proc. daugiau nei pernai
Šiemet gyventojai paramai skyrė 33,9 mln. eurų pajamų mokesčio (GPM) – 15 proc. daugiau nei pernai, kai skirta 29,4 mln. eurų, skelbia Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI). ...
-
LAT: valstybės ginčas su „Veolia“ turi būti nagrinėjamas nelaukiant arbitražo sprendimo
Energetikos ministerijos ieškinys Prancūzijos energetikos grupei „Veolia“ ir jos valdomoms įmonėms „Vilniaus energija“, „Litesko“ ir „Icor“ bei su jomis susijusiems asmenims dėl 240,7 mln. eurų žalos...
-
„Kesko Senukai“ įvertinti tarptautiniu mastu – naudą pajus visi Baltijos šalių klientai1
Lyderiaujantis statybos, remonto ir buities prekių parduotuvių tinklas „Kesko Senukai“ visose trijose Baltijos šalyse sertifikuotas už pasaulinio lygio standartus atitinkančias kokybės ir aplinkosaugos vadybos sistemas. ...
-
G. Nausėda: „Teltonikos“ istorija gali atgrasyti verslininkus remti kandidatus rinkimuose6
Aukštųjų technologijų bendrovės „Teltonika“ įstrigusių gamyklų Vilniuje statybų istorija gali atgrasyti verslininkus nuo nepriklausomų kandidatų rinkimuose rėmimo, o tai pakenktų Lietuvos demokratijai, sako prezidentas Gitanas Na...
-
Skaitmeninė reklama: pagrindiniai privalumai ir iššūkiai verslui
Šiuolaikinė skaitmeninė reklama tapo esminiu verslo augimo ir konkurencingumo elementu. Nors ši reklamos forma suteikia daugybę privalumų, ji taip pat kelia tam tikrus iššūkius, kurie gali paveikti kampanijų efektyvumą. Netru...
-
„Tele2“ pristato kalėdinę reklamą: kaip žodžiai tampa stebuklinga dovana?1
Mobiliojo ryšio operatorius „Tele2“ pristato savo kalėdinę reklamą, kurios pagrindinė žinutė – jūsų žodžiai daro stebuklus. Mylimas reklamų serijos „La Familia“ herojus Tonis rašo palinkėjimus ir skęsta ...
-
Prezidento patarėjas: „Teltonikos“ projektui reikia šeimininko Vyriausybėje6
Norint išvengti biurokratinių ir kitų problemų aukštųjų technologijų bendrovei „Teltonika“ vystant milijardinės vertės parko „Teltonika High-Tech Hill“ projektą Vilniuje, Vyriausybėje turėtų būti paskirtas &sc...
-
VERT: „Litgrid“ turės tobulinti pralaidumų skirstymo tvarką
Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorė „Litgrid“ turės tobulinti perdavimo tinklo pralaidumų skirstymo tvarką, pirmadienį pranešė Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT), atlikusi neplaninį patikrinimą. ...