- Gintarė Adamonytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jau kelis dešimtmečius pagrindinė Kauno centro gatvė skirta tik pėstiesiems. Tačiau nuo to laiko, kai šioje vietoje apskritai buvo nutiestas kelias, daug kas stipriai keitėsi.
Transporto priemonių kaita
„1887 metais belgų inžinieriui E.O.Diuponui duota koncesija įrengti arklių tramvajų „konkę“. 1892 metais tramvajus pajudėjo: nuo geležinkelio stoties Laisvės alėja iki Rotušės. „Konkė“ išstūmė žydų „balagolus“. Kas tai? Ogi diližanai, traukiami keturių arklių. Į antrą planą nuslinko įvairios „kalamaškos“, „drožkos“, - iškalbinga pastraipa spaudoje, akcentuojanti pirmąsias transporto priemones, riedėjusias Laisvės alėjoje bei jų kaitą.
Panašiu laikmečiu kaimyninėse šalyse, net Latvijoje, jau veikė ir elektriniai tramvajai. Daugelis lietuviškąsias „konkes“ laikė net šalies atsilikimo požymiu, tačiau elektra varomų transporto priemonių Kaune taip ir neatsirado. Tai sąlygojo eksploatavimo brangumas.
Pirmosios moderniausios Laisvės alėja prariedėjusios susiekimo priemonės buvo autobusai. Tai įvyko trečiajame praėjusio šimtmečio dešimtmetyje. Jos ne tik buvo itin naujoviškos, bet ir nereikalavo didelių išlaidų – mat benzinas tuomet nebuvęs brangus.
Galiausiai sovietų laikais Kaune atsirado troleibusai. Jie važinėjo visame miesto centre, tačiau Laisvės alėja buvo aplenkta. Naujajam transportui pasirinktos lygiagrečiai einančios Donelaičio ir Kęstučio gatvės.
Svarbu paminėti ir tai, kad Laisvės alėja visiškai nuklota asfaltu buvo 1930-1940 metais. Tuo laiku joje pradėjo rodytis ir vis gražesni, puošnesni bei prabangesni autobusai bei automobiliai.
Virsmas pėsčiųjų gatve
1981 metų spalio 7 dieną spaudoje pasirodė vienos telegramų agentūros pranešimas, kad „svarbiausia Kauno gatvė – Laisvės alėja – po rekonstrukcijos tapo pėsčiųjų gatve. Prekės ir produktai į daugybę alėjoje įsikūrusių parduotuvių ir valgyklų atvežami gretutinėmis gatvėmis. Jomis nukreiptas ir keleivinis transportas.“
Nuo tada iki pat šių dienų Laisvės alėjoje karaliauja tik pėstieji bei dviratininkai. Automobiliams ar kitoms transporto priemonėms čia įvažiuoti leidžiama tik su specialiais leidimais.
Kitąmet ketinama pradėti šios miesto centro gatvės rekonstrukciją, o kartu – planuojama atkurti ir senosios „konkės“ bėgius. Tik dabar jais riedėtų ne arklių tempiami tramvajai, o elektros energija varomi vagonėliai. Beje, kol kas svarstoma juos nutiesti per visą Laisvės alėją, o ateityje – gal net Vilniaus gatve iki pat Rotušės aikštės.
Daugiau nei prieš metus Kauno miesto savivaldybėje buvo svarstoma galimybė į šią gatvę sugrąžinti automobilių eismą. Siūlyta šioms transporto priemonėms leisti važiuoti nuo 18 iki 24 valandos, tačiau toks siūlymas buvo atmestas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tobulėjimo ir augimo šimtmetis išaugino dvi stiprias LSMU klinikas3
„Per šimtmetį neurologijos srityje įvykę pokyčiai – milžiniški. Prieš 100 metų didelė dalis paciento ištyrimo būdavo atliekama tiesiog neurologiniu plaktuku. Tačiau vien per pastaruosius dešimtmečius vai...
-
Rekonstrukcija įsibėgėja: uždaroma H. ir O. Minkovskių gatvė5
Dėl intensyvių darbų nuo lapkričio 4-osios uždaromas eismas rekonstruojamoje H. ir O. Minkovskių gatvėje – vairuotojus pasitiks draudžiamieji ir apylankas nurodantys kelio ženklai, pranešė Kauno miesto savivaldybė. ...
-
Kaunas prisijungė prie restoranų ir viešbučių protesto: neišgyvename84
Lietuvos restoranų ir viešbučių asociacija ketvirtadienį pakvietė į protestą dėl augančių mokesčių šiam verslo sektoriui. Prie protesto prisijungė ir Kaune veikiantys verslai. Beje, šį kartą mokesčių klausimą kelia ir res...
-
Liepų alėja Aleksote taps išskirtiniu gamtos kampeliu4
Pastaraisiais metais dešimtis parkų ir kitų žaliųjų erdvių rekreacijai pritaikęs Kaunas nestabdo – pradedama atnaujinti Liepų alėją greta Narsiečių. 727 metrų ilgio atkarpoje tarp Garliavos plento ir Vyčio Kryžiaus gatvės numatyta ...
-
Greičiau ir patogiau: Romainiuose – naujas autobuso maršrutas8
Romainiškiai, keliaujantys mieste viešuoju transportu, nuo šiol galės gerokai patogiau pasiekti kelionės tikslą – nuo lapkričio 4 dienos pradės kursuoti 71-ojo T maršruto autobusas „Romainiai–Kaniūkai&l...
-
Kalniečiuose balsų neperskaičiuos14
Kalniečių vienmandatės apygardos rinkimų komisija atmetė prašymą perskaičiuoti rinkėjų balsus šioje apygardose. Apie tai BNS informavo Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) atstovė Indrė Ramanavičienė. ...
-
Tvarkomas brolių Antano ir Jono Juškų etninės kultūros muziejus
Buvusi Vilkijos (Kauno rajonas) klebonija – išskirtinė. Čia 1862–1863 m. gyveno kunigas, etnografas, tautosakininkas leksikografas Antanas Juška (1819–1880). ...
-
Vyriausybė nutarė skirti 10 mln. eurų skolintų lėšų Kėdainių tilto Kaune statybai13
Vyriausybė trečiadienį nutarė skirti 10 mln. eurų skolintų lėšų Kėdainių, arba Santakos tilto per Nemuną Kaune, Vilijampolėje, statyboms. Viso projekto vertė siekia 115 mln. eurų. ...
-
Nesaugus darbininkų elgesys pašiurpino ir praeivius, ir specialistus: nuodija save ir kitus14
Portalo kauno.diena.lt publikacija apie nesuvokiamą darbininkų elgesį nuardant seno šiferio lakštus nuo stogo sulaukė nemenko atgarsio. ...
-
Žinia vairuotojams: Tunelio gatvėje jau galima važiuoti greičiau13
Ypač intensyvioje Kauno Tunelio gatvėje didinamas leistinas greitis. Tikimasi, kad nuo šiol šioje miesto vietoje bus sklandesnis ir efektyvesnis eismas. ...