Transporto priemonių kaita Laisvės alėjoje

Jau kelis dešimtmečius pagrindinė Kauno centro gatvė skirta tik pėstiesiems. Tačiau nuo to laiko, kai šioje vietoje apskritai buvo nutiestas kelias, daug kas stipriai keitėsi.

Transporto priemonių kaita

„1887 metais belgų inžinieriui E.O.Diuponui  duota koncesija įrengti arklių tramvajų „konkę“. 1892 metais tramvajus pajudėjo: nuo geležinkelio stoties Laisvės alėja iki Rotušės. „Konkė“ išstūmė žydų „balagolus“. Kas tai? Ogi diližanai, traukiami keturių arklių. Į antrą planą nuslinko įvairios „kalamaškos“, „drožkos“, - iškalbinga pastraipa spaudoje, akcentuojanti pirmąsias transporto priemones, riedėjusias Laisvės alėjoje bei jų kaitą.

Panašiu laikmečiu kaimyninėse šalyse, net Latvijoje, jau veikė ir elektriniai tramvajai. Daugelis lietuviškąsias „konkes“ laikė net šalies atsilikimo požymiu, tačiau elektra varomų transporto priemonių Kaune taip ir neatsirado. Tai sąlygojo eksploatavimo brangumas.

Pirmosios moderniausios Laisvės alėja prariedėjusios susiekimo priemonės buvo autobusai. Tai įvyko trečiajame praėjusio šimtmečio dešimtmetyje. Jos ne tik buvo itin naujoviškos, bet ir nereikalavo didelių išlaidų – mat benzinas tuomet nebuvęs brangus.

Galiausiai sovietų laikais Kaune atsirado troleibusai. Jie važinėjo visame miesto centre, tačiau Laisvės alėja buvo aplenkta. Naujajam transportui pasirinktos lygiagrečiai einančios Donelaičio ir Kęstučio gatvės.

Svarbu paminėti ir tai, kad Laisvės alėja visiškai nuklota asfaltu buvo 1930-1940 metais. Tuo laiku joje pradėjo rodytis ir vis gražesni, puošnesni bei prabangesni autobusai bei automobiliai.

Virsmas pėsčiųjų gatve

1981 metų spalio 7 dieną spaudoje pasirodė vienos telegramų agentūros pranešimas, kad „svarbiausia Kauno gatvė – Laisvės alėja – po rekonstrukcijos tapo pėsčiųjų gatve. Prekės ir produktai į daugybę alėjoje įsikūrusių parduotuvių ir valgyklų atvežami gretutinėmis gatvėmis. Jomis nukreiptas ir keleivinis transportas.“

Nuo tada iki pat šių dienų Laisvės alėjoje karaliauja tik pėstieji bei dviratininkai. Automobiliams ar kitoms transporto priemonėms čia įvažiuoti leidžiama tik su specialiais leidimais.

Kitąmet ketinama pradėti šios miesto centro gatvės rekonstrukciją, o kartu – planuojama atkurti ir senosios „konkės“ bėgius. Tik dabar jais riedėtų ne arklių tempiami tramvajai, o elektros energija varomi vagonėliai.  Beje, kol kas svarstoma juos nutiesti per visą Laisvės alėją, o ateityje – gal net Vilniaus gatve iki pat Rotušės aikštės.

Daugiau nei prieš metus Kauno miesto savivaldybėje buvo svarstoma galimybė į šią gatvę sugrąžinti automobilių eismą. Siūlyta šioms transporto priemonėms leisti važiuoti nuo 18 iki 24 valandos, tačiau toks siūlymas buvo atmestas.


Šiame straipsnyje: Gintarė Adamonytė

NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių