“Vilnius Jazz” paskutinis akordas - nenuspėjamas

“Festivalio savaitė įkraus tiek įspūdžių, kad ilgai nesinorės klausytis muzikos“, - juokavo „Vilnius Jazz“ prodiuseris Antanas Gustys.

Po virtinės pačios įvairiausios muzikos projektų paskutinioji „Vilnius Jazz“ diena – du sekmadienio koncertai – vėl žada naujų intrigų.

Dieniniame koncerte sostinės Rusų dramos teatre (pradžia – 15 val.) paaiškės 6-ojo nacionalinio jaunųjų džiazo talentų konkurso „Vilnius Jazz Young Power“ nugalėtojai.  „Vilnius Jazz“ scenoje dėl konkurso „Grand Prix“ varžysis Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentų grupė „Sheep Got Waxed”, Vilniaus kolegijos kompanija „Retired Musicians Social Club” ir  Kėdainių muzikos mokyklos kvartetas „Jazz 4“.

Šiemet pirmą kartą į konkurso sceną išdrįso pakilti ne tik pagrindinių šalies džiazo muzikantų „kalvių“ atstovai. O stipriausių konkursantų, be įprastų apdovanojimų, lauks ypatingas prizas - teisė atstovauti Lietuvai Šiaurės šalių jaunųjų džiazo atlikėjų konkurse „Young Nordic Jazz Comets“ Farerų salose. Pasak A.Gusčio, tai – svarbus „Vilnius Jazz“ įnašas į Šiaurės ir Baltijos šalių suartėjimo procesą.

Svečių teisėmis dieniniame koncerte taip pat pasirodys 1-ojo „Vilnius Jazz Young Power“ konkurso nugalėtojai  – saksofonininkai Juozas Kuraitis ir Tomas Razmus kartu su akordeono virtuozu Arnu Mikalkėnu.

Smalsumą kursto ir vakarinis festivalio koncertas (jo pradžia – 19 val.). Mat „Vilnius Jazz“ scenoje pirmą kartą dviese muzikuos Lietuvos džiazo grandai -- saksofonininkas Petras Vyšniauskas ir gitaristas Juozas Milašius. Šie kūrėjai jau ketvirtį amžiaus bendradarbiauja įvairiuose projektuose,  bet dviese grojo tik Italijoje ir Rusijoje.

„Mes puikiai pažįstame vienas kitą – tobulėti mums  nėra kur“, - juokavo  vienas radikaliausių šalies džiazo meistrų J.Milašius. Gitaristas neslėpė, kad dažnai kuria su P.Vyšniausku scenoje spontaniškai. Tačiau kartais šie muzikantai  savo pasirodymus labai nuodugniai apgalvoja. Kaip bus šįsyk, tesprendžia publika.

Festivalį užbaigs talentinga trijulė iš Prancūzijos „Jean Louis“. Scenoje pasirodžius šiems vyrukams, kritikai lengviau atsiduso įtikinti, kad muzikos originalumas dar neišsemtas. Trio 2008-aisiais pribloškė muzikos pasaulį savo pirmuoju albumu „Jean Louis“. Albumą kritikai pripažino vienu geriausių dešimtmečio debiutų. 2010-aisiais trijulė įtvirtino savo unikalų braižą nauju įspūdingu studijiniu albumu „Morse“.

„Jean Louis“ meta iššūkį standartiniam mąstymui neįprastais stilistiniais savo muzikos lydiniais, tembriniais efektais, akustinio ir elektroninio garsyno samplaika. Šio trio kūrybos ištakos siejamos su progresyviosios muzikos grupėmis „Doctor Nerve“, „The Muffins“ ir kitomis, tačiau „Jean Louis“ surado dar ekspresyvesnio, galingesnio ir gaivesnio skambesio receptą.

Tarp avangardinio džiazo, roko ir elektronikos balansuojanti grupė stebina sugebėjimu kurti tradiciniais instrumentais netikėtai tirštą, permainingą muzikinį audinį. Tradiciniais instrumentais – trimitu, kontrabosu ir būgnais -  muzikuojančio „Jean Louis“ garsynas toks mįslingas, kad kartais sunku atskirti instrumentų balsus.

Galima išvardyti daugybę šios grupės įkvėpėjų. Marcas Ducret, „Meshuggah“, Zakiras Husseinas, Fela Kuti, Milesas Davisas, Fredas Frithas, XX a. kompozitoriai Edgardas Varese ir Igoris Stravinsky – tik dalis jų. Vis dėlto  prisegti etiketę „Jean Louis“ muzikai sunku. Trio sprogdina muzikinius barjerus įkaitindamas klausytojų kraują, nardindamas juos į tamsios, triukšmingos, nenuspėjamos muzikos stichiją. 

Trio yra „National de Jazz de la Defense“ (2007) ir AFIJMA  asociacijos „Jazz Migration“ (2009) konkursų Prancūzijoje laureatas. Jis pasirodė svarbiausiose Prancūzijos džiazo scenose, Šveicarijoje, Italijoje, Didžiojoje Britanijoje. Pernai „Jean Louis“ atstovavo savo šaliai tarptautiniame „Artscape“ projekte Vilniuje.


Šiame straipsnyje: Vilnius Jazzrenginiai Vilniuje

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių