- Diana Krapavickaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) kasmet skelbia remontuotinų žvyrkelių sąrašą, bet kai kurie objektai sąrašuose puikuojasi kone dešimtmetį ir situacija nesikeičia.
Popieriniai planai
LAKD duomenimis, iki šios dienos yra 5739,160 km žvyrkelių. Direkcijai priklausantys valstybinės reikšmės keliai asfaltavimui atrenkami pagal žvyrkelių ruožų atrankos metodikas ir nustatytus atrankos kriterijus: ar yra viešasis transportas, ar ne, ar bus sugeneruotas papildomas eismas, ar yra lankytinų vietų, koks vidutinis metinis paros eismo intensyvumas, maršruto užbaigtumas, pagal savivaldybės prioritetus ir t.t.
LAKD informavo, kad pagal metodikas yra sureitinguoti visi valstybinės reikšmės keliai su žvyro danga ir sudarytas asfaltuotinų kelių ruožų sąrašas, kurį ketiname įgyvendinti iki 2024 m. Žvyrkelių asfaltavimas vykdomas atsižvelgus į skiriamą lėšų kiekį ir sąrašą.
"Atkreipiame dėmesį, kad praktiškai visi LAKD projektai yra tęstiniai ir persikelia iš vienų kalendorinių metų į kitus dėl taikomos kasmetinės trijų mėnesių technologinės pertraukos, todėl projektų apimtys kalendoriniais metais nėra skaičiuojamos. Preliminariai šiems darbams atlikti šiais metais ketinama skirti apie 100 mln. eurų", – informavo LAKD.
Dar 2017 m. LAKD skelbė, kad 1009 km asfaltuojamų žvyrkelių parinkti pagal specialias metodikas bus išasfaltuoti per trejus metus. Direkcijos atstovai "Kauno dienai" taip ir neatsakė, ar šį planą pavyko įgyvendinti.
"Atkreipiame dėmesį, kad per numatytą laikotarpį buvo planuojama pradėti programos įgyvendinimą. Valstybinės reikšmės kelių asfaltavimo apimtys priklauso nuo Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo", – paaiškino LAKD atstovai.
Sudarytas prioritetinių asfaltuoti ruošiamų žvyrkelių sąrašas į priekį juda vangiai. (Vilmanto Raupelio nuotr.)
Neįgyvendinti pažadai
LAKD asfaltuotinų žvyrkelių sąrašuose pilka spalva pažymėti prioritetiniai objektai. Tad dešimtmečiais žvyrkeliais riedantys šalies gyventojai, pamatę jiems aktualų kelio ruožą pažymėtą pilkai, užsidega viltimi netrukus važiuoti asfaltuotu keliu. Deja, kone stebuklui prilygstantis įvykis nebūtinai gali nudžiuginti taip greitai, kaip galima būtų tikėtis esant prioritetinėje eilėje.
Puikus to pavyzdys yra vienas iš daugybės žvyrkelių Prienų rajone – ruožas Jieznas–Nibriai. Šiuo keliu galima pasiekti vienintelę Prienų rajone likusią veikiančią žemės ūkio bendrovę "Nemunas". Šiuo keliu rieda ne tik bendrovės technika, dirbantieji, bet ir apylinkėse gyvenantys žmonės.
Šios bendrovės vadovas yra vienas iš Prienų savivaldybės tarybos narių. "Man, aišku, aktualu, aš kasdien važiuoju po dešimt kartų. Čia yra septynių kilometrų ruožas. Iš pradžių žadėjo penkis kilometrus išasfaltuoti, o kitus vėliau", – pasakoja bendrovės vadovas Algimantas Šidlauskas.
Jis pastebėjo, kad prioritetiniuose sąrašuose šitas kelias yra nuo seno. Anksčiau priklausęs Socialdemokratų partijai, A.Šidlauskas paliko partijos gretas.
"Aš negaliu teigti, kad mano pasitraukimas iš partijos pakenkė. Nežinau. Dabar Prienus valdo socialdemokratai. Nepriklausau jokiai partijai, bet 25 metus esu tarybos narys. Bet kelias vis dar neasfaltuotas. Aš buvau užsiėmęs šio kelio gerinimu, tačiau nieko ir nepavyko", – raginimus atkreipti dėmesį į žvyrkelį mini A.Šidlauskas.
Asfaltą žvyrkeliui Jieznas–Nibriai žadėjo ir kone visi Prienuose išrinkti Seimo nariai. Vietiniai mena Seimo nario Andriaus Palionio pasigyrimą, kad va, jau žvyrkelis tvarkomas, bet jis taip ir liko dulkėti.
"Kiek aš žinau, A.Palionis sakė, kad jau prieš trejus metus turėjo būti išasfaltuotas kelias. Gali būti ir politinių žaidimų įtaka. Keičiasi Seimas, keičiasi valdžios. Sauliui Skverneliui kelią asfaltuoja. Iš kur gali žinoti, nuo kur nuėmė ir kam pridėjo", – juokavo A.Šidlauskas.
Ne vienas skaudulys
Prienų mero pareigas jau antrą kadenciją einantis Alvydas Vaicekauskas, paklaustas apie žvyrkelius rajone, prakalbo panašiai kaip ir Kelių direkcija – apie planuotus darbus, bet nepakankamą finansavimą.
"Mes esame pateikę didesnį sąrašą ir sureitingavę žvyrkelius. Per pastaruosius keletą metų kelis Prienų rajone esančius žvyrkelius išasfaltavo, bet didelė dalis dar liko tokia, kokia buvus. Kiek girdžiu, žvyrkelių asfaltavimas sulėtės, nes daugiau lėšų planuojama skirti valstybinės reikšmės keliams", – aiškino Prienų meras A.Vaicekauskas.
Meras patvirtino, kad kelias Prienai–Nibriai toli gražu ne pirmoje vietoje pagal Prienų rajono žvyrkelių prioritetą, tačiau atsakomybę nuo vietos savivaldos permetė Kelių direkcijai.
"Čia reikia klausti Kelių direkcijos. Jie kiekvienais metais sudarinėja, reitinguoja, procedūras vykdo. Raštų, kreipimųsi buvo ir anksčiau, kiekvienas kelias turi savo istoriją", – dėstė Prienų meras A.Vaicekauskas.
Kalbą apie žvyrkelį Prienų meras pasuko prie visai Lietuvai aktualaus kelio Kaunas–Prienai, esą jau kone dešimtmetį prašoma pokyčių, bet niekaip nesulaukiama dėmesio. "Kiek pamenu, nuo 1992 metų prašoma, bet kažkaip yra, kaip yra. Čia jau Kelių direkcijos vadovams spręsti, kaip čia padėlioti tas lėšas", – tęsė meras.
Vietos politikavimas
Vis dėlto kiti vietos politikai sako, kad savivalda neturėtų nusimesti atsakomybės. Dėl to, kurie žvyrkeliai bus nurodyti kaip prioritetiniai, kurie tarp tų prioritetų bus labiau prioritetiniai, priklauso nuo vietos valdžios.
Bet kokiu atveju derinama su vietine valdžia. Sąrašus siunčiame iš savivaldybės ir pagal juos, suderinus remontuoja kelius.
Buvęs Prienų meras Vytas Bujanauskas juokiasi, kad žvyrkelis Jieznas–Nibriai gal jau koks dešimtmetis yra prioritetinis, tačiau atsiranda vis labiau prioritetinių.
"Ilga istorija. Net sunku pasakyti metus, bet gal prieš aštuonerius metus, o gal 2014–2015 metais, buvo planas jį įtraukti į remontuotinų sąrašą. Ir taip tęsėsi, tęsėsi, bet kai svarstėme, šis kelias buvo pirmu ar antru numeriu. Dėl dabartinės valdžios to kelio asfaltavimas sąraše vis nusistumia žemyn", – pasakojo V.Bujanauskas.
Jis prisimena, kad LAKD net matavo eismo intensyvumą žvyrkelyje Jieznas–Nibriai. "Trūko gal trijų automobilių, pavyzdžiui, reikėjo 500 mašinų, o pravažiavo 497. Planuose buvo numatyta išasfaltuoti penkis kilometrus, o kitus vėliau, bet viskas prapuolė. Visada kažko trūksta", – pastebėjo V.Bujanauskas.
Buvęs rajono meras nesutiko, kad niekas nepriklauso nuo vietos valdžios, juk ne šiaip sau savivaldybės taryba balsuoja, kurie keliai atsidurs LAKD sąrašuose, ne šiaip sau balsuojama, kurie iš jų bus išskirti kaip prioritetiniai.
Šiuo metu opozicijoje esantis buvęs Prienų meras V.Bujanauskas neatmeta, kad įtakos žvyrkelio Jieznas–Nibriai smuktelėjimui žemyn tarp prioritetų gali turėti ir vietinės valdžios požiūris.
"Vietiniai politikai galimai turi įtakos. Buvo su Jieznu konfliktai. Dabartinio mero rinkimuose Jieznas nepalaikė, tai dabar ir turi. Bet kokiu atveju derinama su vietine valdžia. Sąrašus siunčiame iš savivaldybės ir pagal juos, suderinus remontuoja kelius", - pasakojo buvęs Prienų meras.
Planuoja, bet ne šiemet
Prienų rajono savivaldybės administracijos Jiezno seniūnas Algis Bartusevičius rūpesčius dėl žvyrkelių nuo vietos valdžios grąžino atgal Kelių direkcijai.
"Žmonių norai jau seniai buvo dideli. Tačiau tai regioninis kelias ir tik Kelių direkcija sprendžia, o savivaldybė ir seniūnija gali tik paklausti kada. Jau pernai buvo rengiamas projektas, buvome gavę kelias užduotis", – šiokį tokį postūmį mini seniūnas.
A.Bartusevičius sako, kad planą, kuriame buvo ir yra ne vienas žvyrkelis Prienų rajone, matydavo kiekvienais metais, tačiau judėjimas žvyrkelių asfaltavimo link esą labai vangus.
"Mes turime keturis svarbius žvyrkelius. Aš taip pat gyvenu prie žvyrkelio, bet žinau, kad jis yra dešitmečio planuose. Tai ne Prienų politikų problema. Jei tai būtų savivaldos žinioje esantis kelias, būtų galima įžvelgti kažkokias vietines politines įtakas, tačiau žvyrkelis Jieznas–Nibriai yra Kelių direkcijos žinioje ir savivaldybė yra tik prašytoja. Kaip bebūtų, visi atsakymai slypi Kelių direkcijoje", – dėstė seniūnas.
Asfaltą žvyrkeliui Jieznas–Nibriai žadėjo ir kone visi Prienuose išrinkti Seimo nariai. (Redakcijos nuotr.)
Kelių direkcija nurodo, kad į viešai paskelbtą valstybinės reikšmės asfaltuotinų kelių ruožų sąrašą, kurį ketinama įgyvendinti iki 2024 m., iš viso pateko penki kelių ruožai su žvyro danga, esantys Prienų rajono savivaldybėje.
Kelio Jieznas–Nibriai ruožas nuo 0 iki 5 km yra trečias sąraše ir pateko į asfaltuotinų ruožų iki 2024 m. sąrašą. LAKD informavo, kad šį ruožą numatoma asfaltuoti 2023 m. "Primename, kad tai priklauso nuo skiriamo finansavimo", – "Kauno dienai" paaiškino LAKD.
Viename iš biudžeto priedų nurodoma, kad 2021 metais valstybinės reikšmės žvyrkelių dalis turėtų sumažėti iki 25,9 proc. Valstybinės reikšmės kelių asfaltavimo apimtys priklauso nuo Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Atskleista, kiek per metus papilnėjo turtuolių piniginė: sąraše – ir V. Germanas10
Lietuvoje – šeši milijardieriai. Žurnalas „Top“ paskelbė 500 turtingiausių Lietuvos žmonių sąrašą. O šiųmečio reitingo netikėtumas – už finansinius nusikaltimus teistas ir dabar už grotų dėl &bd...
-
R. Pocius: dujų kainos kitą pusmetį turėtų išlikti stabilios
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) vadovas sako, kad dujų kainos kitų metų sausį–birželį turėtų išlikti stabilios, o priešingą tendenciją lemtų geopolitiniai veiksniai. ...
-
Lietuva neįgyvendina elektronikos atliekų tvarkymo tikslų: tai lemia ne tik sąmoningumo trūkumas?
Lietuvoje elektros ir elektronikos įrangos atliekų surenkama per mažai, sako elektronikos atliekų tvarkymo ekspertai ir pažymi, kad tokią situaciją iš esmės lemia dvi priežastys – gyventojų sąmoningumo trūkumas ir nelegali tokių atlie...
-
Verslo bendruomenė steigia komisiją prieš biurokratizmą4
Šalies verslui kalbant apie biurokratines kliūtis įvairiems projektams Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) iniciatyva steigiama visuomeninė Efektyvios valstybės komisija. Jos iniciatoriai, be to, kviečia naują Vyriausybę steigti Dvišalę ...
-
Maisto produktų importui augant, pirkėjas renkasi lietuvišką kokybę2
Periodiškai atliekamos apklausos rodo, kad šalies pirkėjai pirmenybę teikia lietuviškiems populiariausiems maisto produktams ir vertina jų kokybę. Tačiau statistiniai duomenys byloja, kad daugelio panašių gaminių vis daugiau ...
-
Kandidantas į susisiekimo ministrus E. Sabutis: vienas svarbiausių darbų – kelių fondas3
Naujiems valdantiesiems žadant įkurti naują kelių fondą ir taip didinti investicijas į kelius, kandidatas į susisiekimo ministrus Eugenijus Sabutis sako, kad tai bus vienas svarbiausių jo darbų. ...
-
VERT: gruodį didėja ir vidutinė šilumos kaina
Vidutinė centralizuotos šilumos kaina Lietuvoje gruodį sieks 7,72 cento (be PVM) už kilovatvalandę (kWh) – 7,2 proc. daugiau nei lapkritį, skelbia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT). ...
-
L. Savickas dėl deportuojamų vietnamiečių: reikės išsiaiškinti, kaip dirba Migracijos departamentas5
Kandidatas į ekonomikos ir inovacijų ministrus Lukas Savickas sako, kad svarbu turėti lanksčią migracijos politiką, kuri siektų išlaikyti verslą kuriančius užsieniečius Lietuvoje, o ne taikytų griežčiausias sankcijas remdamasi formalumais....
-
Prezidentas iš I. Ruginienės tikisi sprendimų dėl antros pensijų pakopos1
Prezidentas iš būsimos socialinės apsaugos ir darbo ministrės Ingos Ruginienės pirmiausia tikisi sprendimų dėl galimybės anksčau laiko pasitraukti iš antros pakopos pensijų sistemos, sako šalies vadovo patarėja. ...
-
VERT patvirtino kainas: kai kuriems vartotojams nuo sausio už dujas ir elektrą teks mokėti brangiau
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) ketvirtadienį patvirtino maždaug 4 proc. didesnius bendrovės „Ignitis“ visuomeninius elektros tarifus 2025 metų pirmajam pusmečiui. ...