Elektromobilių gamintojai suprato: teks prisitaikyti prie realijų

  • Teksto dydis:

2025-aisiais lietuviai vis labiau jaus naujas elektromobilių rinkos tendencijas. Dar neseniai dideliais šuoliais elektrifikuoti mūsų šalies rinką žadėję jų gamintojai koreguoja ambicingus planus. Dabar potencialūs pirkėjai viliojami nuosaikesniais ir racionalesniais pasiūlymais.

Takoskyra – per didelė

Lietuvoje vangiai perkamų elektromobilių gamintojai pastaruoju metu stengiasi stiprinti savo pozicijas. Dabar jie elektra varomus modelius kuria taip, kad šie taptų patrauklesni ne vien ekologiško judumo gerbėjams, bet ir didesniam vairuotojų ratui.

Dėl šios priežasties kai kurie kompaktinės klasės modeliai jau pasižymi savybėmis, leidžiančiomis jiems pretenduoti ne į antro, o į pagrindinio šeimos automobilio poziciją.

Iki šiol skirstyti elektromobilius į skirtingus segmentus ir pirkėjų grupes buvo paprasta: kuo jis mažesnis, tuo tinkamesnis miestui ne tik dėl dydžio, bet ir dėl viena įkrova įveikiamo atstumo. Didesnius modelius natūraliai ėmė rinktis gausesnes šeimas turintys ar ilgesnius atstumus keliaujantys žmonės.

Dėl apribotų skirtingų klasių elektromobilių galimybių mažesnieji dažniausiai buvo vertinami tik kaip atsarginis variantas šalia pagrindinio šeimos automobilio. Vis dėlto naujausi modeliai gali priversti į viską pažiūrėti iš naujos perspektyvos.

Rida didės

Prieš kelerius metus mažieji elektra varomi modeliai viena įkrova nuriedėdavo 200–250 km. Šis atstumas tinka važiuoti miesto sąlygomis, bet riboja galimybes užmiestyje.

Tačiau vartotojų poreikiai auga. Kadangi Europoje populiarumo viršūnėje išlieka kompaktiški modeliai, gamintojai pasistengė išplėsti ir jų galimybes.

Naujausi modeliai tampa patrauklesni tiems, kurie neketina apsiriboti miesto teritorija, bet nori turėti kompaktišką ir santykinai nebrangų elektromobilį. Ridą nestojant įkrovimo stotelėje pastaruoju metu didina tokie modeliai kaip „MINI Aceman“, viena įkrova nuvažiuojantis 300 km (pagal WLTP metodiką), taip pat beveik 350 km įveikiantis bazinės versijos „Volvo EX30“ arba 400 km ribą viršijančiu atstumu galintis pasigirti naujausias šio segmento modelis „Kia EV3“.

Automobilių apžvalgininkas ir nuolatinis konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos narys Vitoldas Milius mano, kad būtent tokie modeliai gali kiek išjudinti kompaktinės klasės elektromobilių rinką, ypač Baltijos šalyse.

Patogiau: statant naujus namus elektrombiliams reikalinga infrastruktūra numatoma iš anksto. / „Shutterstock“ nuotr.

Taps įperkamesni

Pasak V. Miliaus, elektromobilių srityje ilgą laiką buvo dvi pagrindinės problemos – nuvažiuojamas atstumas ir kaina. Kuo toliau norėjai nukakti viena įkrova, tuo didesnis ir brangesnis turėjo būti elektromobilis.

Įvertinus tokių ratuočių kainą, neretai perkopiančią 100 tūkst. eurų, specialistui kartais kildavo abejonių, ar ji atitinka realią vertę.

„Tačiau dabar atsiranda vis daugiau kompaktiškų ekonominės klasės modelių, viliojančių patrauklia kaina ir nemažu nuvažiuojamu atstumu. Pavyzdžiui, mes gyvename mažoje šalyje, kur nuo vieno krašto iki kito yra 300 km, todėl visiškai pakanka elektromobilių, kurie turi galimybę tiek įveikti viena įkrova. Kalbant apie kainą, galbūt nėra visai taip, kad elektromobiliai pastebimai pinga, o modeliai su vidaus degimo varikliais nenumaldomai brangsta. Bet tokiu atveju elektromobilis tampa dar patrauklesniu pasirinkimu“, – svarstė automobilių ekspertas.

Naujasis bazinės komplektacijos „MINI Aceman“ kainuoja nuo 42 tūkst. eurų, standartinė „Volvo EX30“ kaina truputį viršija 41 tūkst. eurų, o „Kia EV3“ pradinė kaina neperžengia 40 tūkst. eurų ribos. Pasinaudojus valstybės teikiama subsidija, pastarojo vadinamojo parketinio visureigio kaina sumažėtų beveik iki 35 tūkst., o šio modelio versija su didesniu akumuliatoriumi, kuris viena įkrova leidžia nuvažiuoti net iki 600 km (pagal WLTP metodiką), gali kainuoti ir mažiau nei 39 tūkst. eurų.

Tokios kainos mažina elektromobilių atotrūkį nuo tradicinių automobilių, varomų vidaus degimo varikliais, ir atveria galimybių į ekologišką transporto priemonę persėsti didesniam vairuotojų ratui.

Bėdos daugiabučiuose

Kompaktinės klasės modelius dažniausiai renkasi didmiesčiuose gyvenantys vairuotojai. Tai lemia praktinės priežastys – tokie automobiliai yra manevringi, drauge suteikdami pakankamai erdvės ir komforto keliaujant užmiestyje.

Tačiau dėl riboto viena įkrova įveikiamo atstumo kompaktiški elektromobiliai dažnai nesulaukia didžiulio daugiabučiuose gyvenančių šeimų susidomėjimo. Poreikį riboja prastai išvystyta infrastruktūra, kuri nepatogi norint įkrauti elektromobilį kiekviename miesto kvartale.

Anot specialistų, dėl šios priežasties kompaktiškiems modeliams ir buvo prilipdyta antro šeimos automobilio etiketė. Toks elektromobilis tinka tik gyvenantiems nuosavuose namuose, kur galima nesunkiai įrengti asmenines įkrovimo stoteles ir naudoti pigesnę, pavyzdžiui, naktinio tarifo ar saulės elektrinėse pagamintą, elektros energiją.

Nepasakyčiau, kad dėl to kompaktiški modeliai tampa tinkamu pasirinkimu visiems, bet šeimų, kurios gali svarstyti apie tokį elektromobilį, tikrai daugės.

Atsargos visai savaitei

Tiesa, naujausi šios klasės elektra varomi modeliai iš dalies jau sprendžia ir šią opią daugiabučių gyventojams problemą.

Jei per dieną nuvažiuojate apie 60–70 km, tuomet apie 590 km vieną įkrova galintis įveikti „Volvo EX30“ su 69 kWh talpos akumuliatoriumi ar 600 km ribą šiek tiek viršijantis „Kia EV3“ su 81 kWh talpos baterija leis važiuoti visą savaitę. Be jokios papildomos įkrovos!

Pastarąjį modelį galima įkrauti iki 135 kW sparta, o toks tempas leidžia visiškai negaištant laiko įsikrauti greitojo įkrovimo stotelėse.

„Nepasakyčiau, kad dėl to kompaktiški modeliai tampa tinkamu pasirinkimu visiems, bet vairuotojų ar šeimų, kurios gali svarstyti apie tokį elektromobilį, tikrai daugės. Vargu ar gyvenantiems senuose daugiabučiuose yra pakankamai galimybių įkrauti automobilius, bet naujų namų gyventojai gali įsigyti nutolusias saulės elektrines ir savo parkavimo vietose įsirengti įkrovimo stoteles. Gali gyventi net devintame aukšte, bet turėti galimybę elektromobilio energijos atsargas papildyti namuose“, – dėstė V. Milius.

Infrastruktūra plėsis

Specialisto nuomone, žmonėms vertėtų įvertinti, kad galbūt palankias sąlygas jų elektromobiliams sudaro darbovietės. Jei atvykus į darbą elektromobilį galima įkrauti nemokamai ar už simbolinę kainą, tai per vieną dieną bateriją galima įsikrauti tiek, kad atsargų pakaks daugeliui dienų.

Ką daryti, jeigu dažnai tenka vykti į užmiestį ir kasdien reikia nuvažiuoti didelį atstumą?

V. Miliaus manymu, didėjančios elektromobilių greito įkrovimo galimybės ir gerėjanti infrastruktūra leidžia negaišti daug laiko.

„Vairuotojui svarbiausia jaustis ramiam, kad net ištikus nenumatytai situacijai turės pakankamai energijos pasiekti reikiamą tašką ir nereikėtų, kaip vairuojant senąjį elektromobiliį, drebėti, kad yra tik 100 km nuvažiuoti likutis baterijoje. Akivaizdu, kad pastaruoju metu galimybės plečiasi ir kompaktiški modeliai jau gali tapti elektromobiliais, šalia kurio šeimai nebebūtinas pagrindinis automobilis su vidaus degimo varikliu“, – apibendrino pašnekovas.


Šiame straipsnyje: elektromobiliairinkagamintojai

NAUJAUSI KOMENTARAI

bybiene

bybiene portretas
tesla usa yra visiskas sudas,daug bedu su elektra,plius maskaskui px kad auto sugedes ,labai brangus taisymas,uzdejo metini mokesti,daznai uzsidegantis auto,netinka musu klimatui,nes per salcius lieka ti 35% batereikos t.t. ubagu auto

prie

prie portretas
daugiabučių vieta turi būti skiriama 1 auto nuo buto. Už kiekvieno papildomo auto statymą - 1000 e mokestis mėnesiui.

lochotronas

lochotronas portretas
Kazkur netoliese sprogo makaronu fabrikas.
VISI KOMENTARAI 55

Galerijos

Daugiau straipsnių