- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
2025-aisiais lietuviai vis labiau jaus naujas elektromobilių rinkos tendencijas. Dar neseniai dideliais šuoliais elektrifikuoti mūsų šalies rinką žadėję jų gamintojai koreguoja ambicingus planus. Dabar potencialūs pirkėjai viliojami nuosaikesniais ir racionalesniais pasiūlymais.
Takoskyra – per didelė
Lietuvoje vangiai perkamų elektromobilių gamintojai pastaruoju metu stengiasi stiprinti savo pozicijas. Dabar jie elektra varomus modelius kuria taip, kad šie taptų patrauklesni ne vien ekologiško judumo gerbėjams, bet ir didesniam vairuotojų ratui.
Dėl šios priežasties kai kurie kompaktinės klasės modeliai jau pasižymi savybėmis, leidžiančiomis jiems pretenduoti ne į antro, o į pagrindinio šeimos automobilio poziciją.
Iki šiol skirstyti elektromobilius į skirtingus segmentus ir pirkėjų grupes buvo paprasta: kuo jis mažesnis, tuo tinkamesnis miestui ne tik dėl dydžio, bet ir dėl viena įkrova įveikiamo atstumo. Didesnius modelius natūraliai ėmė rinktis gausesnes šeimas turintys ar ilgesnius atstumus keliaujantys žmonės.
Dėl apribotų skirtingų klasių elektromobilių galimybių mažesnieji dažniausiai buvo vertinami tik kaip atsarginis variantas šalia pagrindinio šeimos automobilio. Vis dėlto naujausi modeliai gali priversti į viską pažiūrėti iš naujos perspektyvos.
Rida didės
Prieš kelerius metus mažieji elektra varomi modeliai viena įkrova nuriedėdavo 200–250 km. Šis atstumas tinka važiuoti miesto sąlygomis, bet riboja galimybes užmiestyje.
Tačiau vartotojų poreikiai auga. Kadangi Europoje populiarumo viršūnėje išlieka kompaktiški modeliai, gamintojai pasistengė išplėsti ir jų galimybes.
Naujausi modeliai tampa patrauklesni tiems, kurie neketina apsiriboti miesto teritorija, bet nori turėti kompaktišką ir santykinai nebrangų elektromobilį. Ridą nestojant įkrovimo stotelėje pastaruoju metu didina tokie modeliai kaip „MINI Aceman“, viena įkrova nuvažiuojantis 300 km (pagal WLTP metodiką), taip pat beveik 350 km įveikiantis bazinės versijos „Volvo EX30“ arba 400 km ribą viršijančiu atstumu galintis pasigirti naujausias šio segmento modelis „Kia EV3“.
Automobilių apžvalgininkas ir nuolatinis konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos narys Vitoldas Milius mano, kad būtent tokie modeliai gali kiek išjudinti kompaktinės klasės elektromobilių rinką, ypač Baltijos šalyse.
Patogiau: statant naujus namus elektrombiliams reikalinga infrastruktūra numatoma iš anksto. / „Shutterstock“ nuotr.
Taps įperkamesni
Pasak V. Miliaus, elektromobilių srityje ilgą laiką buvo dvi pagrindinės problemos – nuvažiuojamas atstumas ir kaina. Kuo toliau norėjai nukakti viena įkrova, tuo didesnis ir brangesnis turėjo būti elektromobilis.
Įvertinus tokių ratuočių kainą, neretai perkopiančią 100 tūkst. eurų, specialistui kartais kildavo abejonių, ar ji atitinka realią vertę.
„Tačiau dabar atsiranda vis daugiau kompaktiškų ekonominės klasės modelių, viliojančių patrauklia kaina ir nemažu nuvažiuojamu atstumu. Pavyzdžiui, mes gyvename mažoje šalyje, kur nuo vieno krašto iki kito yra 300 km, todėl visiškai pakanka elektromobilių, kurie turi galimybę tiek įveikti viena įkrova. Kalbant apie kainą, galbūt nėra visai taip, kad elektromobiliai pastebimai pinga, o modeliai su vidaus degimo varikliais nenumaldomai brangsta. Bet tokiu atveju elektromobilis tampa dar patrauklesniu pasirinkimu“, – svarstė automobilių ekspertas.
Naujasis bazinės komplektacijos „MINI Aceman“ kainuoja nuo 42 tūkst. eurų, standartinė „Volvo EX30“ kaina truputį viršija 41 tūkst. eurų, o „Kia EV3“ pradinė kaina neperžengia 40 tūkst. eurų ribos. Pasinaudojus valstybės teikiama subsidija, pastarojo vadinamojo parketinio visureigio kaina sumažėtų beveik iki 35 tūkst., o šio modelio versija su didesniu akumuliatoriumi, kuris viena įkrova leidžia nuvažiuoti net iki 600 km (pagal WLTP metodiką), gali kainuoti ir mažiau nei 39 tūkst. eurų.
Tokios kainos mažina elektromobilių atotrūkį nuo tradicinių automobilių, varomų vidaus degimo varikliais, ir atveria galimybių į ekologišką transporto priemonę persėsti didesniam vairuotojų ratui.
Bėdos daugiabučiuose
Kompaktinės klasės modelius dažniausiai renkasi didmiesčiuose gyvenantys vairuotojai. Tai lemia praktinės priežastys – tokie automobiliai yra manevringi, drauge suteikdami pakankamai erdvės ir komforto keliaujant užmiestyje.
Tačiau dėl riboto viena įkrova įveikiamo atstumo kompaktiški elektromobiliai dažnai nesulaukia didžiulio daugiabučiuose gyvenančių šeimų susidomėjimo. Poreikį riboja prastai išvystyta infrastruktūra, kuri nepatogi norint įkrauti elektromobilį kiekviename miesto kvartale.
Anot specialistų, dėl šios priežasties kompaktiškiems modeliams ir buvo prilipdyta antro šeimos automobilio etiketė. Toks elektromobilis tinka tik gyvenantiems nuosavuose namuose, kur galima nesunkiai įrengti asmenines įkrovimo stoteles ir naudoti pigesnę, pavyzdžiui, naktinio tarifo ar saulės elektrinėse pagamintą, elektros energiją.
Nepasakyčiau, kad dėl to kompaktiški modeliai tampa tinkamu pasirinkimu visiems, bet šeimų, kurios gali svarstyti apie tokį elektromobilį, tikrai daugės.
Atsargos visai savaitei
Tiesa, naujausi šios klasės elektra varomi modeliai iš dalies jau sprendžia ir šią opią daugiabučių gyventojams problemą.
Jei per dieną nuvažiuojate apie 60–70 km, tuomet apie 590 km vieną įkrova galintis įveikti „Volvo EX30“ su 69 kWh talpos akumuliatoriumi ar 600 km ribą šiek tiek viršijantis „Kia EV3“ su 81 kWh talpos baterija leis važiuoti visą savaitę. Be jokios papildomos įkrovos!
Pastarąjį modelį galima įkrauti iki 135 kW sparta, o toks tempas leidžia visiškai negaištant laiko įsikrauti greitojo įkrovimo stotelėse.
„Nepasakyčiau, kad dėl to kompaktiški modeliai tampa tinkamu pasirinkimu visiems, bet vairuotojų ar šeimų, kurios gali svarstyti apie tokį elektromobilį, tikrai daugės. Vargu ar gyvenantiems senuose daugiabučiuose yra pakankamai galimybių įkrauti automobilius, bet naujų namų gyventojai gali įsigyti nutolusias saulės elektrines ir savo parkavimo vietose įsirengti įkrovimo stoteles. Gali gyventi net devintame aukšte, bet turėti galimybę elektromobilio energijos atsargas papildyti namuose“, – dėstė V. Milius.
Infrastruktūra plėsis
Specialisto nuomone, žmonėms vertėtų įvertinti, kad galbūt palankias sąlygas jų elektromobiliams sudaro darbovietės. Jei atvykus į darbą elektromobilį galima įkrauti nemokamai ar už simbolinę kainą, tai per vieną dieną bateriją galima įsikrauti tiek, kad atsargų pakaks daugeliui dienų.
Ką daryti, jeigu dažnai tenka vykti į užmiestį ir kasdien reikia nuvažiuoti didelį atstumą?
V. Miliaus manymu, didėjančios elektromobilių greito įkrovimo galimybės ir gerėjanti infrastruktūra leidžia negaišti daug laiko.
„Vairuotojui svarbiausia jaustis ramiam, kad net ištikus nenumatytai situacijai turės pakankamai energijos pasiekti reikiamą tašką ir nereikėtų, kaip vairuojant senąjį elektromobiliį, drebėti, kad yra tik 100 km nuvažiuoti likutis baterijoje. Akivaizdu, kad pastaruoju metu galimybės plečiasi ir kompaktiški modeliai jau gali tapti elektromobiliais, šalia kurio šeimai nebebūtinas pagrindinis automobilis su vidaus degimo varikliu“, – apibendrino pašnekovas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Regitra“: tikimasi, kad šių modernių automobilių skaičius augs
Elektromobilių skaičius Lietuvoje kasmet auga, tačiau ne tokiais tempais, kad didėtų jų dalis lengvųjų automobilių rinkoje. Automobilių prekybininkai pastebi, jog susidomėjimas elektromobiliais pastaraisiais metais sumenko, nors infrastruktūra page...
-
„Rombai“ Kaune gelbėja gyvybes?61
Kasmet susisiekimo infrastruktūrą gerinantis ir padidintą dėmesį eismo saugumui skiriantis Kaunas pasiekė lauktų rezultatų. Analogų šalyje neturintys rombo formos ženklai ant važiuojamosios kelio dalies prisidėjo prie išsaugotų gyvyb...
-
Avarija spūstyje? Pravers ne vien šaltas protas4
Transporto spūstys miestuose – įprasta kasdienybė. Ne tik ilgėja kelionės laikas, bet ir dažniau įvyksta eismo nelaimės. Tačiau šiems iššūkiams galima pasiruošti. ...
-
Būsimiems vairuotojams – egzaminavimo pokyčiai2
„Regitra“ pusę metų neleis registruotis vairavimo egzaminui asmenims, per metus penkis kartus laikyti užsiregistravusiems, tačiau neatvykusiems. ...
-
Specialistų išvada: maršrutas pasiteisino5
Keleivių vežimo įmonės „LTG Link“ duomenimis, nuo 2023 m. gruodžio 27-osios traukiniais tarp Vilniaus ir Rygos važiavo beveik 62 tūkst. keleivių. ...
-
Geriausių elektromobilių dešimtukas: ekspertų ir pirkėjų nuomonės – skirtingos9
Britų savaitraštis „Autocar“ sudarė 2024 m. geriausių elektromobilių dešimtuką. Jame kažkodėl nėra nė vieno Kinijos, tvindančios vis daugiau rinkų savo gaminiais, atstovo. ...
-
Perspėja: 70 tūkst. vairuotojų gali turėti rimtų problemų
Sveikatos nepasitikrinus apie 70 tūkst. vairuotojų, policija specialių reidų neplanuoja, ketvirtadienį paskelbė „Regitra“. ...
-
Būtino dokumento vis dar neturi kas dešimtas: net nežinojau, kad reikės1
Jau nuo sausio pirmos vairuotojų pažymėjimai taps beverčiai, jeigu nebegalios medicininė pažyma. Tokios pažymos, atėjus Naujiesiems, vis dar neturi kas dešimtas vairuotojas. ...
-
Viskas, nuo šiandien gali nebegalioti jūsų vairuotojo pažymėjimas3
Nuo sausio 1 d. įsigalioja transporto priemonių vairuotojams aktualūs pokyčiai – neturint galiojančios medicininės pažymos, negalios ir turimas vairuotojo pažymėjimas. ...
-
Svarbus įspėjimas vairuotojams: liko tik viena diena11
Antradienį paskutinė diena, kuomet sveikatos pasitikrinti dar nespėję vairuotojai gali tą padaryti. „Regitros“ duomenimis, tokių asmenų iš viso yra daugiau nei 72 tūkst. ...