- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) planuoja nuo 2025 m. griežtinti techninę apžiūrą, suklastotą ridą laikant esminiu defektu. Specialistų nuomone, bandant spręsti vieną problemą, gali būti sukurta dar daugiau keblumų.
Klastoja dažnai
Lietuvoje maždaug kas penkta naudota transporto priemonė yra su suklastota rida. Tai kuria nesąžiningos konkurencijos aplinką, nes suklastoti odometro rodmenys automobilio kainą nepagrįstai gali padidinti net ketvirtadaliu. Pirkėjui tai ir didesnės eksploatacijos išlaidos, ir didžiulis automobilio nuvertėjimas.
Toli gražu ne visi savininkai pagalvoja apie savo transporto priemonės ridą, nors odometras yra vienas iš svarbiausių nusidėvėjimo indikatorių. Du identiški automobiliai negali kainuoti lygiai tiek pat, jeigu vienas iš jų yra nuriedėjęs dukart mažiau. Detalių, pavyzdžiui, rato guolio, ilgaamžiškumas yra nevienodas nuvažiavus 150 tūkst. km ir dvigubai tiek. Tad, jeigu vairuotojas nežino įsigijęs transporto priemonę, kurios rida buvo perpus sumažinta, jis gerokai permoka už pirkinį.
Pasak įmonės „carVertical“ atstovo Mato Buzelio, džiugu, kad valstybės institucijos šiai problemai pagaliau skyrė daugiau dėmesio, tačiau nuvilia tai, kad šį pasiūlymą tikriausiai formavo ne tie, kurie išmano automobilių rinką.
Prancūzijoje už ridos klastojimą baudžiama daugiau nei 26 tūkst. eurų bauda ir dvejų metų laisvės atėmimo bausme.
Neaiškumų – gausu
Pašnekovo nuomone, LTSA siekis suklastotą ridą laikyti stambiu trūkumu ne tik nesprendžia problemos iš esmės, bet ir sukuria papildomą galvos skausmą pirkėjams, kurie nukenčia nuo sukčių sandorio metu. Vietoj supratingumo tokie vairuotojai, sužinoję apie automobilio suklastotą ridą, sulauks papildomų reikalavimų.
„Asmenys, nežinantys apie naujai įgyto naudoto automobilio suklastotus odometro rodmenis, privalės kažkokiu būdu spręsti ridos sugrąžinimo klausimą. Jeigu techninės apžiūros metu automobiliui nebus leista dalyvauti eisme, vairuotojas turės sukti galvą. Kas jam pakoreguos ridą? Ir kokią ridą tada nurodyti?“ – klausė M. Buzelis.
Jo įsitikinimu, niekuo nenusikaltę vairuotojai ne savo noru bus priversti juodojoje rinkoje ieškoti, kas atliks nelegalią ridos korekcijos paslaugą. Edukacine prasme tai veiks kaip savotiškas pirkėjų auklėjimas, tačiau užkardyti ridos klastojimą tai nepadės. Sukčiai ir toliau suks ridas, o pirkėjai dėl to kentės dvigubai.
Užsieniečiams neaktualu
Techninės apžiūros metu vertinami tik Lietuvoje fiksuotos ridos pokyčiai. Naudotų automobilių importas sudaro reikšmingą dalį visų šalyje įvykstančių sandorių, o iš ten – ir didžioji dauguma suklastotos ridos atvejų.
LTSA pasiūlymas laikyti odometro rodmenų sumažėjimą stambiu defektu neturės jokios įtakos iš užsienio įvežamiems automobiliams. Skirtingos šalys tarpusavyje nesikeičia duomenimis ir artimiausiu laikotarpiu keistis nepradės.
M. Buzelio nuomone, ridos klastojimo problemą reikėtų spręsti pradedant klastotojų paieška, o ne užkraunant visą naštą ant pirkėjų pečių.
„Reikia didesnio teisėsaugos institucijų ir policijos dėmesio. Žmonės turi žinoti, kokia yra tokios rizikos kaina. Pavyzdžiui, Prancūzijoje už ridos klastojimą baudžiama daugiau nei 26 tūkst. eurų bauda ir dvejų metų laisvės atėmimo bausme“, – pasakojo pašnekovas.
Jo siūlymu, ginti reikia ne automobilių pardavėjus, o privačius pirkėjus, kurie turi būti tikri, kad, pirkdami naudotą automobilį, nebus apgauti. Komercinės įmonės pačios rūpinasi savo reputacija ir vengia transporto priemonių, kurių ridos istorija neaiški.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pradėta kampanija „Riedėk šalmingai“: skatins paspirtukininkus dėvėti apsaugos priemones
Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) trečiadienį pradėjo įgyvendinti nacionalinę kampaniją „Riedėk šalmingai“, ja sieks didinti paspirtukininkų sąmoningumą kelyje, apsaugos priemonių dėvėjimą. ...
-
KTK DRIFT komanda gerbėjus vaišino adrenalinu2
Studentai visada išsiskyrė kūrybiškumu, o vienas puikiausių to pavyzdžių, Kauno technikos kolegijos (KTK) šonaslydžio komandos surengtas konkursas, virtęs adrenalino užtaisus dalinančiais pasivažinėjimais. ...
-
Svarbu: nuo rugpjūčio už pravažiavimą Senamiesčiu teks susimokėti (vaizdo įrašas)11
Siauras senamiesčio gatveles kelionėms trumpinti besirenkantys vairuotojai raginami susimąstyti ir šio įpročio atsisakyti. Priešingu atveju nuo rugpjūčio 1 d. už kiekvieną pravažiavimą Sumažintos taršos zonoje (STZ) teks susimo...
-
„Riedėk šalmingai“: sieks keisti paspirtukininkų požiūrį į KET5
Lietuvos transporto saugos administracija trečiadienį pradeda įgyvendinti nacionalinę kampaniją „Riedėk šalmingai“, kuria sieks keisti paspirtukų vairuotojų požiūrį į Kelių eismo taisyklių (KET) laikymąsi ir apsaugos priemoni...
-
Pradėtas statyti pirmasis elektromobiliams skirtas įkrovimo parkas automagistralėje
Antradienį pradėtos elektromobiliams skirto įkrovimo parko statybos pagrindinėje šalies automagistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda. Anot bendrovės „Eldrive“ Lietuva vadovas Tomas Tamašauskas, įkrovimo parke galės kr...
-
Seimas svarstys naujus reikalavimus mopedų ir keturračių vairuotojams
Seimas rudens sesijoje ketina svarstyti įstatymo pataisas, siūlančias leisti vairuoti mopedus ir lengvuosius keturračius tik išlaikius praktinį vairavimo egzaminą. ...
-
Mūšiai dėl pirkėjų: kas tapo čempionais pasaulyje ir Lietuvoje?1
Daugelyje šalių naudotų automobilių parduodama dešimtis kartų daugiau nei naujų. Šioje rinkoje pastebima aiški tendencija – nauji modeliai, kurie pasaulyje graibstomi šiandien, po keleto metų įsiveržia į naudot...
-
Tradicinis ralis „Aplink Lietuvą“ – kitoje Kauno vietoje: lenktynininkai sieks Prezidento taurės1
Tradicinis ralis „Aplink Lietuvą“ šiemet startuos kitoje, nei įprasta, Kauno vietoje – Rotušės aikštėje, bet prie Šv. arkangelo Mykolo bažnyčios. ...
-
Rekordininkai išvengė nemalonių išbandymų
„Sustoti vidury laukų – menkas džiaugsmas, bet mes to išvengėme“, – sakė Vitoldas Milius, kartu su bendražygiu Dainiumi Jaku pasiekęs naują važiavimo aplink Lietuvą elektromobiliu rekordą. ...
-
Degalų kainos Lietuvoje šią savaitę buvo stabilios, mažėjo Estijoje1
Mažmeninės degalų kainos Lietuvoje šią savaitę buvo stabilios, mažėjo Estijoje, o Latvijoje pigo tik dyzelinas, rodo agentūros BNS kaupiami duomenys pagal vidutines kainas viename didžiausių regione „Circle K“ degalinių tinkle. ...