- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Rugsėjo orai dar lepina, tačiau apdairiausi vairuotojai pamažu jau ima ruoštis drėgnajam ir šaltajam metų sezonui. Kas dairosi šilto garažo savo ratuočiui, kas naujo akumuliatoriaus, nes senasis netrukus neįveiks pirmųjų šalnos išbandymų. Tačiau beveik visi susidurs su neišvengiama padangų keitimo procedūra.
Stropiausi jau sukruto
Su vasarinėmis padangomis Lietuvoje dar galima važinėti daugiau nei mėnesį, bet privalomo keitimo terminas neišvengiamai ateis. Tuomet turėsime atidžiau pažvelgti į turimas žiemines padangas, ar šios dar tinkamos naudoti. Jei ne, teks dairytis naujų.
Tuomet pirmoji vairuotojo užduotis – pasirinkti tinkamą automobilio apavą. Tam svarbu suprasti ant padangų esančius žymėjimus, kurie tik iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti sudėtingi.
Daugelis žino, kad žymėjimai, nurodantys konkrečius padangos matmenis, yra matomi ant jos šono. Tai simbolių ir raidžių kombinacija, kurioje užkoduoti padangos matmenys. Dažniausiai tai vienas po kito einantys skaičiai ir raidės, atskirti tarpusavyje, pavyzdžiui, 205/55 R16.
„Pirmas žymėjimas ant padangos šono – tai plotis, išreikštas milimetrais. Pavyzdžiui, žymėjimas „205“ reiškia, kad padangos plotis yra 205 mm. Plotis turi įtakos ir padangos konstrukcijai. Platesnės padangos dažniausiai turi tvirtesnį karkasą ir skirtingą protektorių. Tai daroma tam, kad būtų optimizuotas padangos veikimas važiuojant dideliu greičiu ar esant šlapiai kelio dangai“, – aiškino automobilių remonto paslaugų paieškos platformos Motointegrator.com atstovas Mindaugas Šerėjus.
Dažniausios – radialinės
Kitas žymėjimas nurodo padangos profilio aukštį, t. y. aukščio santykį su jos pločiu. Jis yra išreiškiamas procentais. Žymėjimas „55“ reiškia, kad profilio aukštis sudaro 55 proc. padangos pločio.
Raide R žymima padangos ir jos protektoriaus konstrukcija. Šis žymėjimas reiškia, kad padanga yra radialinė. Tai populiariausia padangų rūšis, naudojama daugumai šiuolaikinių automobilių. Rečiau pasitaiko įstrižinių, vadinamųjų diagonalinių, padangų – jos žymimos raide D.
Paskutinis žymėjimas nurodo ratlankio, ant kurio bus montuojama padanga, skersmenį.
„Paskutinis žymėjimas nurodo ratlankio, ant kurio bus montuojama padanga, skersmenį. Padangų matmenys turi atitikti ratlankio skersmenį, kuris taip pat nurodomas coliais ir turi atitikti automobilio gamintojo reikalavimus. Netinkamas ratlankio skersmuo gali turėti neigiamos įtakos pakabos ir stabdžių, daviklių darbui, apskritai – automobilio valdomumui“, – teigė M. Šerėjus.
Padeda programėlė
Apžiūrint padangas reikia atkreipti dėmesį į žymėjimus, nurodančius plotį, profilio aukštį, apkrovos indeksą, konstrukciją ir ratlankio skersmenį.
Dar vienas būdas išsiaiškinti prekės matmenis – iš transporto priemonės dokumentų. Automobilio priežiūros instrukcijoje arba specialioje kortelėje turi būti nurodyta informacija apie konkrečiam automobiliui tinkančių padangų matmenis.
„Be to, kiekvienas vairuotojas gali pasinaudoti ir padangų parinkimo programa. Jų internete yra įvairių, padėsiančių rasti padangų matmenis pagal transporto priemonės duomenis. Įvedus automobilio informaciją, t. y. markę ir modelį, bus parodyti jam tinkamų ratų matmenys“, – patarė pašnekovas.
Tačiau šis būdas turi ir trūkumų. Kadangi kai kurie automobilių modeliai išrieda iš gamyklos su skirtingų matmenų padangomis, tokiu būdu bus pateikti visi įmanomi variantai, o tai nėra visiškai tikslus atsakymas.
Svarbu ir regionas
Jei savarankiškai nepavyksta išsirinkti tinkamo varianto, galima pasikonsultuoti su profesionalais. Automobilių serviso arba padangų montavimo specialistai pateikia profesionalių patarimų, padeda nesuklysti pasirenkant padangas, atitinkančias konkretaus vairuotojo poreikius. Juolab kad tinkamų matmenų pasirinkimas – tik pirmas žingsnis.
Svarbu atkreipti dėmesį ir į kitus parametrus, pavyzdžiui, padangų tipą. Atsižvelgdami į eismo sąlygas ir sezoną, galite rinktis įvairių tipų padangas: vasarines, žiemines arba universalias.
Bet kuriuo metų laiku reikia pirkti padangas, tinkamas eksploatuoti konkretaus regiono sąlygomis ir tokias, kurios atitinka jūsų vairavimo įpročius.
Saugumo garantas
Ant padangos šoninės sienelės taip pat yra nurodytas greičio indeksas, informuojantis apie maksimalų greitį, kuriuo galite saugiai važiuoti su šiuo pirkiniu.
„Įsitikinkite, kad perkate padangas su tinkamu greičio indeksu, atitinkančiu didžiausią greitį, kuriuo ketinate važinėti. Mūsų keliuose dažniausiai tai neaktualu, tačiau jei planuojate važiuoti užsienyje, pavyzdžiui Vokietijos greitkeliais, į tai būtina atkreipti dėmesį“, – sakė M. Šerėjus.
Dar vienas svarbus parametras – apkrova, kurią padanga sugeba išlaikyti. Ant padangos šono taip pat yra apkrovos indeksas, kuris informuoja apie maksimalią apkrovą, kurią ji gali išlaikyti. Pavyzdžiui, apkrovos ir greičio indeksas 91H reiškia, kad maksimali tokiai padangai leidžiama apkrova yra 615 kg, o maksimalus greitis 210 km/val.
„Padangų matmenys turi didžiulę reikšmę važiavimo saugumui, ir, žinoma, transporto priemonės sukibimui su kelio danga. Nepatartina naudoti kitų matmenų padangų, nei rekomenduoja automobilio gamintojas. Netinkami matmenys gali turėti neigiamą įtaką transporto priemonės manevringumui ir valdymui, o važiuojant nelygiu keliu netgi liesti kėbulą ir kelti didelį pavojų vairuotojui ir keleiviams“, – perspėjo pašnekovas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“4
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...