- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Žirgelis: kosmetikos reikmenų bendrovės garažas sunkmečiu pasipildė veržliu „Ferrari Portofino“, kainuojančiu per 150 tūkst. eurų.
-
Absurdas: šis L.Ramoškos penkiolikos metų senumo „Lexus LS 430“, vertas apie 2 tūkst. eurų, buvo įtrauktas į prabangių pirkinių sąrašą.
-
Sutapimas: per 1 mln. eurų valstybės paramos sulaukęs drabužių parduotuvių tinklas įsigijo panašų „Porsche Panamera“, išleisdamas apie 100 tūkst. eurų.
-
Gražuolis: verslininkas B.Gudelis, kurio bendrovės sunkmečiu gavo 0,5 mln. eurų subsidiją, registravo visureigį „Lamborghini Urus“, vertinamą apie 250 tūkst. eurų.
Visuomenę papiktinęs prabangių pirkinių skandalas bliūkšta vos prasidėjęs. Tarp įmonių, kurios gavo valstybės kompensacijas dėl patirtų pandemijos nuostolių, bet kartu pagarsėjo įspūdingais automobilių pasirinkimais, atsidūrė ir niekuo dėti žmonės.
Išvadino marodieriais
"Maserati", "Lamborghini", o gal "Rolls Royce" ar "Porsche" – tokią sudėtingą dilemą sprendė beveik 150 įmonių, oficialiai įtrauktų į nukentėjusių nuo COVID-19 sąrašą. Subsidijų už darbuotojų prastovas prisišienavę, mokesčių atidėjimų ir kitų didelių lengvatų išsireikalavę Lietuvos verslininkai tuo pat metu ramia sąžine sau rinkosi toli gražu ne pirmo ir ne antro būtinumo pirkinius: vandens motociklus, katerius ir jachtas. Bet daugiausia eurų upių nutekėjo į įmonių automobilių garažo papildymą.
Jei taip atsainiai dirbtų privačios bendrovės specialistas ar vadovas, jis turėtų atsakyti už tokį darbą ir nuostolius. Bet politikams tai nė motais.
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko Mykolo Majausko pranešime nupieštas moralinis Lietuvos įmonių veidas šokiravo ir paprastus piliečius, ir pačius politikus. Pats M.Majauskas tokį elgesį pavadino cinizmo viršūne. Anot jo, kai kurios įmonės prabangų automobilį užregistruodavo kaip krovininį, norėdamos susigrąžinti sumokėtą PVM. Be to, paramą verslui jos galimai naudojo automobilio išperkamosios nuomos įmokoms padengti.
Situacijai neliko abejingas net šalies Prezidentas Gitanas Nausėda, kirtęs dar stipriau.
"Tai ne tik ekonominio pobūdžio sukčiavimas, bet ir marodierystė (karo nusikaltimai plėšiant taikius gyventojus arba nukautus priešus – aut. past.)", – pareiškė šalies vadovas ir pabrėžė, kad taip besielgiantys verslininkai turėtų atsakyti prieš įstatymus.
Sutapimas: per 1 mln. eurų valstybės paramos sulaukęs drabužių parduotuvių tinklas įsigijo panašų "Porsche Panamera", išleisdamas apie 100 tūkst. eurų. / Scanpix nuotr.
15 metų prabanga
Tačiau taip skambiai pabarsčius kaltinimų paaiškėjo, kad ne viena įmonė į šį gėdos sąrašą pateko nepagrįstai. Nors M.Majauskas pats sąrašo neįvardijo, žiniasklaida greitai išsiaiškino blogiukus. Jį buvo sudariusios kai kurios valstybinės institucijos ir kelios privačios bendrovės.
Net neįsivaizduoju, kodėl vertintojams taip pasirodė, gal todėl, kad pats "Lexus" pavadinimas jiems simbolizuoja prabangą.
Be didelių ir ne tik Lietuvoje žinomų bendrovių savo pavadinimą jame aptiko ir mažos įmonėlės. Viena tokių Lietuvos šonaslydžio renginių organizatoriaus Lino Ramoškos valdoma mažoji bendrija "Cinkas". Automobilių sporto specialistas į galimų pažeidėjų gretas buvo įtrauktas kuriozinėmis aplinkybėmis.
Prasidėjus pandemijai ir sustojus visiems masiniams renginiams, Lino pramoginės veiklos perspektyvos tapo miglotos, tad, būdamas savarankiškai dirbantis asmuo, jis pasinaudojo valstybės pasiūlyta pagalba – parašė prašymą subsidijai gauti keičiant veiklą. Šis prašymas buvo patenkintas – vyras gavo 7 tūkst. eurų tikslinių lėšų. Ši programa nedraudžia tęsti ir buvusią veiklą, tačiau reikalauja pradėti vykdyti naują. Visus reikalavimus įvykdęs L.Ramoška jautėsi ramus, kol neišvydo savo bendrijos pavadinimo šalia kitų linksniuojant žiniasklaidoje.
Jo vadovaujama įmonė buvo įvardyta kaip įsigijusi prabangų "Lexus" automobilį. Į žiniasklaidos minimą duomenų bazę automobilis įtrauktas nepagrįstai. Mat šio automobilio rinkos vertė nė iš tolo neprilygsta prabangos sampratai. "Lexus LS 430" jau gerokai matęs gyvenimo – 15 metų senumo, pasiekęs 560 tūkst. km ridą. L.Ramoškos teigimu, jis automobilį įsigijo už 2 tūkst. eurų. Kitas ne mažiau svarbus faktas – "Lexus" pirktas ne iš pandemijos metu skirtų lėšų, o gerokai anksčiau – dar 2019-aisiais. Šiemet buvo tik pakoreguoti automobilio dokumentai dėl jame sumontuotos dujų įrangos.
Absurdas: šis L.Ramoškos penkiolikos metų senumo "Lexus LS 430", vertas apie 2 tūkst. eurų, buvo įtrauktas į prabangių pirkinių sąrašą. / L.Ramoškos asmeninio archyvo nuotr.
Suplakė į vieną krūvą
Nepaisant to, vos 2 tūkst. eurų vertės mašina buvo prilyginta kitų bendrovių pirktoms, per 50 tūkst. kainuojančioms naujutėlėms "Porsche Macan", "Porsche "Cayenne". O L.Ramoškos vėliau įsigytas automobilvežis, kainavęs triskart daugiau nei senas "Lexus", niekam neužkliuvo. Taip pat niekam neįdomus pasirodė ir dar vienas jo jau gavus subsidiją pirktas automobilis "Chevrolet".
"Net neįsivaizduoju, kodėl vertintojams taip pasirodė, gal todėl, kad pats "Lexus" pavadinimas jiems simbolizuoja prabangą, o kiti mano pirkiniai atrodo ne tokie prestižiniai", – šypsojosi pašnekovas.
Chaotiška mišrainė. Maždaug taip L.Ramoška apibūdino paviešintus gėdos sąrašus. Jo nuomone, kažkurios institucijos ir prie šio klausimo dirbę seimūnai tiesiog paėmė subsidijas gavusių įmonių sąrašus ir pažiūrėjo, kurios jų per pandemijos laikotarpį registravo automobilius.
"Jei taip atsainiai dirbtų privačios bendrovės specialistas ar vadovas, jis turėtų atsakyti už tokį darbą ir nuostolius. Bet politikams tai nė motais. Pakurstė aistras, apšmeižė vieną ar kitą įmonę, o jūs ten toliau kapstykitės patys", – piktinosi pašnekovas.
L.Ramoška spėja, jog tiek M.Majauskas, tiek kiti šios iniciatyvos autoriai siekia vienintelio tikslo – pasididinti savo politinį kapitalą.
"Visiškai neįsigilinama į konkrečias situacijas, kada ir koks automobilis pirktas, už kokias lėšas. Tiesiog viskas suplakta į vieną vietą: ir tikri pažeidėjai, ir visiškai nesusiję. Tai yra absoliutus populizmas. Galvojama apie savo karjerą, o ne apie realų problemos sprendimą", – mūsų dienraščiui dėstė renginių organizatorius.
Praminė buržujumi
L.Ramoškos įsitikinimu, neatsakingi politikų ir kitų veikėjų veiksmai turės neigiamų padarinių jo mažosios bendrijos veiklai, pirmiausia, įvaizdžiui, nes toli gražu ne kiekvienas jį pažįstantis žmogus ar partneris bei klientas gilinsis į šio skandalo aplinkybes.
"Tarkime, automobilių sporto atstovai, su kuriais aš dirbu, yra iš labai skirtingų geografinių vietų ir skirtingų interesų. Vieni gal ir išklausys mano paaiškinimus ir padarys tinkamas išvadas, o kiti išgirs, kad Linas gavo subsidiją ir prisipirko leksusų, tai, matyt, tuos pinigus iš automobilininkų ir pasisavino", – svarstė jis.
L.Ramoškos teigimu, jis jau asmeniškai įsitikino, kad su panašiomis problemomis susiduria ne viena įmonė. Keli jo bičiuliai skambino ir skundėsi, kad dėl senų pirkinių, pirktų dar gerokai iki pandemijos, buvo paviešinti kaip nesąžiningi vadovai, ne pagal paskirtį naudoję pandemines valstybės kompensacijas.
"Šita raganų medžioklė ir neatsakingas politikavimas tikrai turės padarinių įmonės įvaizdžiui ir ateities veiklai, bet mano įsipareigojimų valstybei nepakeis. Yra apibrėžti aiškūs reikalavimai, su kuriais sutikau gaudamas subsidiją. Juos privalėsiu įvykdyti ir nuo politikų savireklamos jie nei padidės, nei sumažės", – sakė L.Ramoška.
Vyras juokauja, kad bent draugų rate sulaukė tam tikro savo autoriteto augimo, nes dabar esą jo kitaip nei buržujumi (turtingo visuomenės sluoksnio atstovu – aut. past.) niekas nebevadina.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Po finansinių įstaigų skandalų LB akiratyje – ne tik komerciniai bankai: pranešė, ką tikrins
Lietuvos bankas (LB) šiais metais ketina atlikti iki 30 jo prižiūrimų finansų įstaigų patikrinimų. ...
-
„LTG Cargo“ atskleidė, ką darys su rusiško žymėjimo vagonais
Siekdama galutinai desinchronizuoti Lietuvos geležinkelių sistemą nuo Rusijos, valstybės grupės „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ iki 2026 m. ketina visus aktyviai naudojamus vagonus perregi...
-
„Fintech“ paslaugomis naudojasi kas trečias lietuvis, dar 19 proc. ketina išbandyti
36 proc. lietuvių naudojasi „fintech“ įmonių paslaugomis, tai parodė asociacijos „Fintech Hub LT“ užsakymu „Spinter tyrimai“ atlikta apklausa. Dažniausiai tokiomis paslaugomis naudojasi 18–45 metų amžiaus gyven...
-
Paukštys pratrūko: skleidžiamas šmeižtas
Viešojoje erdvėje pasklidus informacijai, kad „Teltonikos“ prekių vis dar galima įsigyti Rusijoje ir Baltarusijoje veikiančiuose interneto portaluose, įmonių grupės įkūrėjas Arvydas Paukštys tvirtina – jau nuo 2022 m. ...
-
Dėl sukčių atakos užblokavo dalį „Akropolio“ dovanų kortelių: štai ką reikia daryti jų turėtojams
Dovanų kortelių platinimo bendrovė „Gera dovana“ nustatė, kad į jos partnerių savitarnos portalą per darbuotojo paskyrą nuotoliniu būdu įsilaužę nežinomi asmenys neteisėtu būdu nukopijavo dalį išplatintų „Akropolio&ldq...
-
Lietuvos oro uostų užmojai: žada patuštinti „kišenes“
Tris oro uostus valdanti valstybės įmonė Lietuvos oro uostai (LTOU) šiemet į plėtrą investuos 58 mln. eurų, skelbia LTOU. ...
-
Didžiausią Lietuvos medicinos įstaigų tinklą perka suomiai2
Privataus kapitalo fondo „INVL Baltic Sea Growth Fund“ valdomą medicinos įstaigų tinklą „InMedica grupę“ perka Suomijos socialinės ir sveikatos priežiūros įstaiga „Mehilainen“. ...
-
Svarbi žinia: VMI įspėja gyventojus4
Dėl EDS serverių perkėlimo darbų nuo penktadienio vakaro iki sekmadienio nebus pasiekiamos VMI sistemos. ...
-
Bendrovė „Tilsta“ rekonstruos Klaipėdos uosto krantines
Klaipėdoje, šalia žiemos uosto krantinių ketinant statyti naują kruizinių laivų terminalą, uosto krantines už 43,9 mln. eurų (su PVM) rekonstruos konkursą laimėjusi statybos bendrovė „Tilsta“. ...
-
Vietoj baldų – bėdos: neturėkite reikalų su šiomis įmonėmis16
Laikytis nuoseklumo – pirma kėdės, paskui pinigai, sunku, nes baldininkai nori avanso. O gavę dingsta. Taip elgėsi Kaune baldus siūlę abejotini meistrai. ...