- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
15 proc. vairuotojų Lietuvoje prie vairo yra sėdę neblaivūs, o 8 proc. teigia atsidūrę situacijoje, kai buvo atkalbinėjami nuo vairavimo išgėrus.
Problema nyksta lėtai
Tokią situaciją atskleidė projektui „Mylios be promilių su „Švyturys nealkoholinis“ atlikta gyventojų apklausa, kuria buvo siekiama įvertinti šalies eismo įpročius ir kultūrą.
Apklausta 1017 respondentų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.
Kiekvieną savaitgalį per naktinius ir rytinius vairuotojų patikrinimus šalies policininkai užfiksuoja po kelias dešimtis neblaivių vairuotojų. Nors, regis, kontrolė keliuose griežtėja, o alkoholio vartojimo kultūra, vairuotojų sąmoningumas auga, vairavimo išgėrus problema nyksta lėtai.
2023 m. apsvaigę vairuotojai sukėlė 154 eismo įvykius (2022 m. – 177).
Artūras Pakėnas, vairavimo instruktorius, sakė, kad dėl to, jog vis dar vairuojame išgėrę, labiausiai kalta netinkama alkoholio vartojimo kultūra, kai noras išgerti yra stipresnis nei saugumo jausmas, baimė prarasti teises ar didelės baudos.
2023 m. apsvaigę vairuotojai Lietuvoje sukėlė 154 eismo įvykius, užpernai – 177.
„Gaila, bet reikia pripažinti, kad visuomenė serga. Alkoholio vartoti nemokame, geriame nekultūringai, išgeriame daugiau, nei reikia, o išgėrę žmonės mažai galvoja ir elgiasi neatsakingai. Turbūt turėtume „padėkoti“ sovietmečiui, kuris mus išmokė gerti. Labai sunku kaip nors kitaip paaiškinti, kodėl tiek daug žmonių vis dar vairuoja išgėrę, tai didelė problema“, – teigė A. Pakėnas.
Apklausos duomenimis, 8 proc. vairuotojų yra atsidūrę situacijoje, kai juos kiti asmenys atkalbinėjo nuo vairavimo išgėrus. Dauguma po įkalbinėjimų nusprendė nevairuoti, tačiau 2 proc. atsakė vis tiek sėdę prie vairo.
„Net ir labai griežtos bausmės žmonių neatgraso, nes noras išgerti yra didesnis nei baudų ar teisių vairuoti praradimo baimė“, – sakė A. Pakėnas.
Estijoje – 0,0 prom.
Jau kelerius metus Lietuvoje netyla kalbos apie tai, kad derėtų visiškai atsisakyti alkoholio tolerancijos vairuojantiems.
Šiuo metu Lietuvoje vairuoti galima, jei alkoholio kiekis kraujyje neviršija 0,4 prom.
Ne viena pasaulio šalis yra įsivedusi nulinę alkoholio toleranciją, kitos leidžia net ir dukart didesnę.
Vis dėlto, anot A. Pakėno, lygiuotis į kitus nereiktų. Jo nuomone, geriausia būtų vairuoti visiškai nevartojus alkoholio.
„Daugybėje šalių, kur vairuotojams leistina alkoholio kraujyje norma yra net didesnė nei Lietuvoje, dėl vairavimo išgėrus didelių problemų nekyla, nes ten vartojimas yra visai kitoks. Vienur alkoholis vartojamas pietaujant, jis nesiejamas su noru prisigerti, kitur, kaip ir Lietuvoje, alkoholis dažnai vis dar geriamas tam, kad pasidarytų drąsiau, linksmiau. Mūsų alkoholio vartojimo kultūrai geriausiai tiktų nulinė tolerancija vairuojantiems“, – mano A. Pakėnas.
Latvijoje šiuo metu vairuoti leidžiama, jei alkoholio kiekis kraujyje neviršija 0,5 prom., o estai yra kur kas griežtesni – šioje šalyje jau galioja nulinė tolerancija.
Tokią pačią apklausą praėjusiais metais atlikus Latvijoje, 30 proc. vairuotojų pripažino vairavę išgėrę, 24 proc. iš jų teigė, kad laikėsi leistinos 0,5 prom. ribos, 5 proc. – kad vieną ar kelis kartus vairavo viršiję 0,5 prom. ribą, o 1 proc. daug kartų per metus vairavo viršydami leistiną alkoholio ribą.
Yra teigiamų ženklų
„Švyturys-Utenos alus“ vadovas Rolandas Viršilas sakė, kad apie tai, jog kelyje mus neretai supa neblaivūs vairuotojai, susimąstome tik skaitydami policijos suvestines.
„Sėstis prie vairo išgėrus – turbūt pats neatsakingiausias dalykas, kurį gali padaryti bet kuris vairuotojas“, – įsitikinęs R. Viršilas.
Bendrovės vadovas sako pastebintis ir teigiamų ženklų: vis daugiau žmonių alkoholį vartoja ne tam, kad apsvaigtų ar atsipalaiduotų, o jį degustuoja, ragauja, derina su maistu.
„Tai, kad žmonių sąmoningumas keičiasi, rodo ir nealkoholinio alaus populiarumo augimas“, – pastebėjo R. Viršilas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Svarstys, ar vairuojantiems mopedus turėtų būti privalomas praktinis egzaminas5
Seimas šią savaitę po pateikimo priėmė svarstyti parlamentarės Ligitos Girskienės siūlymą įpareigoti mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojus išlaikyti praktinį egzaminą. ...
-
Vaikas liko įkalintas „Tesloje“: ši mašina gali būti mirtinai pavojinga6
Amerikietei ir jos anūkei kelionė į zoologijos sodą vos nesibaigė tragedija. Įsodinusi dviejų metų neturinčią mergytę į „Teslą“, močiutė įlipti į automobilį nebegalėjo, nes išsikrovė „Teslos“ baterija. Mergait...
-
Kainos Baltijos šalių degalų rinkoje kinta skirtingai1
Kainų tendencijos Baltijos valstybių mažmeninėje degalų rinkoje buvo skirtingos ir pastarąją savaitę – Lietuvoje degalai brango, Latvijoje ir Estijoje – tik dyzelinas, o benzinas Estijoje atpigo, rodo agentūros BNS kaupiami duomenys pagal ...
-
Elektromobilių pardavimai Europoje mažėja, hibridinių automobilių – auga
Elektromobilių pardavimai Europoje, siekiančioje ambicingų kovos su klimato kaita tikslų, mažėja, tuo tarpu hibridinių transporto priemonių – auga. ...
-
Liūtys, kruša, škvalas. Kaip apsisaugoti?5
Ekstremalūs meteorologiniai reiškiniai vis dažniau užklumpa Lietuvą. Specialistai ragina vairuotojus orų prognozes stebėti ir tada, kai pavojus dar nėra grėsmingai priartėjęs. ...
-
Kondicionierius – nepamainomas draugas ne tik vasarą1
Atėjus vasarai kondicionieriai tampa nepamainoma pagalba vairuotojams. Sklandžiai veikianti oro vėsinimo sistema užtikrina mūsų kelionių komfortą. Norint, kad ji veiktų tinkamai ir būtų ilgaamžė, svarbu laikytis priežiūros taisyklių. ...
-
Į greitkelį – su rokerių grupe „Metallica“6
Istorinę partnerystę su gerai žinoma sunkiojo metalo grupe „Metallica“ užmezgusi bendrovė „Iveco“ leidosi į neužmirštamą turą. ...
-
Kiemuose taisyklės galioja ne visiems: rizikuoja prarasti vairuotojo pažymėjimą14
Dažnas vairuotojas mano, kad, įsukus į kiemą, Kelių eismo taisyklės nustoja galioti, o pirmenybę išsikovoti vietą galima atkaklumu, įžūlumu ar spaudžiant garsinį signalą. Požiūris, kas pirmesnis, tas gudresnis, kiemuose pridaro daugiausi...
-
Kaip apsaugoti automobilį nuo krušos?4
Škvalas, kruša – tokia šios dienos prognozė Lietuvai. Lietuvą įvairios stichijos talžo retai, tačiau tokių atvejų daugėja. Uraganinis vėjas, liūtys ir kruša pridaro didžiulių nuostolių gyventojams. Pavyzdžiui, pa...
-
Į sostinės gatves išriedės autonominis autobusas7
Šį rudenį į sostinės Užupio rajono gatves išvažiuos autonominis autobusas. Numatoma, kad bandomosios kelionės naująja transporto priemone vyks apie du mėnesius. ...