Garsų alchemikų kuriama muzikos magija: festivalis „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą

  • Teksto dydis:

Festivalio „Vilnius Mama Jazz“ gegužės 24 d. koncerte – pasaulinio garso improvizacijos meistrų trio „Jones Jones“. Festivalio ambasadoriaus, perkusininko Vladimiro Tarasovo, JAV improvizacinio ir laisvojo džiazo atstovų kontrabosininko Marko Dresserio ir saksofonininko Larry Ochso išrandami garsų dialogai peržengia įprastos muzikos ribas.

„Lietuvos džiazo scenos legendą, būgnininką V. Tarasovą drąsiai galime vadinti ištikimu „Vilnius Mama Jazz“ draugu. Nuo pat festivalio starto jis daug prisidėjo prie šio renginio istorijos – patarimais, sklaida, pažintimis ir, žinoma, ne vienu įspūdingu koncertu. Džiaugiamės šįmet galėdami vėl jį pakviesti į sceną – ir šįkart jau su dar vienu titulu, kurių šis muzikantas turi daugybę. V. Tarasovas paskelbtas pirmuoju „Vilnius Mama Jazz“ ambasadoriumi – ir tai garbė pirmiausia mums“, – pasakojo festivalio organizatorė Judita Bartoševičienė.

Improvizuotos muzikos ugnikalnis

Lietuvos džiazo klausytojams tikriausiai jau nereikėtų pristatinėti V. Tarasovo. Tai legendinio, Nacionaline kultūros ir meno premija apdovanoto trio (kuriame grojo su Viačeslavu Ganelinu ir Vladimiru Čekasinu) narys, muzikos teatro pasirodymams autorius ir atlikėjas, dailininkas ir knygų autorius, kurio grojimą JAV leidinys „Wall Street Journal“ apibūdino taip: „Reto subtilumo būgnininkas, kuris prie instrumentų liečiasi su jausmingu malonumu“.

Svarbi V. Tarasovo kūrybos dalis – muzika kino filmams, spektakliams ir orkestrams. Būgnininkas daug metų bendradarbiavo su Lietuvos simfoniniu orkestru, taip pat su simfoniniais, kameriniais ir džiazo orkestrais Lietuvoje, Europoje ir JAV.

Nuo Vilniaus iki Naujojo Orleano – V. Tarasovo būgnai skambėjo visur, kur yra džiazo eksperimentų pasiilgusių ausų. Rengė bendrus projektus su tokiais garsiais muzikantais ir menininkais kaip Andrew Cyrille'as, „The Rova Saxophone Quartet“, 2022 metais festivalyje „Vilnius Mama Jazz“ viešėjusiu Anthony Braxtonu, Lauren Newtonu, Didier Petit ir kitais.

Daugiau nei šimtą albumų įrašęs V. Tarasovas vienas pirmųjų Europoje pradėjo groti solines mušamųjų instrumentų programas ir laikomas vienu iš tų, kurie ženkliai prisidėjo prie eksperimentinio ir avangardinio džiazo raidos.

Viena ryškiausių Lietuvos džiazo asmenybių šįkart į festivalį sugrįžta su savo bičiuliais. Šiame trio nėra lyderių – tik spontaniški, stichiški, jaudinantys, meditatyvūs trijų muzikalių širdžių tyrinėjimai.

Kontrabosininkas M. Dresseris – kompozitorius, pedagogas, tarpdisciplininių meno projektų dalyvis, profesionaliai muzikuojantis nuo 1972-ųjų. Jo atlikimo technika aprašyta knygose, o grojimas skamba daugiau nei šimte albumų, iš kurių per trisdešimt jis įrašė kaip įvairių sudėčių kolektyvų lyderis.

Vienas svarbių M. Dresserio karjeros etapų susijęs su žymiu JAV džiazo ir avangardo instrumentininku bei kompozitoriumi Anthony Braxtonu – kaip jo grupių narys M. Dresseris įrašė ne vieną albumą. Kontrabosininkas grojo ir su Johnu Zornu, Ray Andersonu, Timu Berne'u ir kitais džiazo bei improvizacinės muzikos sunkiasvoriais, yra vienas garsaus styginių trio „Arcado“ įkūrėjų, buvo nominuotas „Grammy“ apdovanojimui, sukūrė muzikos nebyliojo kino šedevrams „Andalūzijos šuo“ ir „Daktaro Kaligario kabinetas“, parašė daugybę specialių kūrinių.

L. Ochsas – vienas prieš keturis dešimtmečius debiutavusio kvarteto „Rova Saxophone Quartet“ įkūrėjų. Šis tokių skirtingų kūrėjų, kaip Johnas Cage'as ir Johnas Coltrane'as, įkvėptas kolektyvas tapo viena svarbiausių avangardinio džiazo grupių pasaulyje.

Dar 1978-aisiais leidyklą „Metalanguage Records“ įkūrusio saksofonininko kelią žymi daugybė įvairių ir spalvingų darbų – nuo projektų su britų eksperimentuotoju Fredu Frithu (grupėje „Maybe Monday“) ar vokalinio džiazo legenda Peggy Lee iki grupės „Kihnoua“, įkurtos su korėjiečių dainininke Dohee Lee. Jis taip pat grojo su Johnu Zornu, „Kronos Quartet“, Steve'u Lacy, Anthony Braxtonu, grupės „Wilco“ gitaristu Nelsu Cline'u. Žiūrint į L. Ochso įrašytų albumų sąrašą, atrodo, kad šio muzikanto telefonų knygelė tikriausiai atrodo kaip avangardo ir džiazo ryškiausių vardų enciklopedija.

Tai bus vakaras, kurio neįmanoma pakartoti

Pritrenkiantys „Jones Jones“ muzikiniai dialogai įrašyti ir albume „We All Feel The Same Way“, o 2018 m. koncerto Kalifornijoje įrašas pasirodė albume „A Jones In Time Saves Nine“, kurį išleido džiazo ir avangardo pasaulyje pagarsėjusi Lietuvos leidykla „No Business Records“.

Nuo pirmojo pasirodymo 2006 m. San Fransiske buvo aišku, kad „Jones Jones“ – ypatinga grupė. Jie nekoncertuoja dažnai – trio narių dienotvarkės kupinos projektų ir sumanymų, todėl kiekvieną jų pasirodymą galima laikyti išskirtine galimybe.

Gegužės 24 d. 19 val. LNDT Naujojoje salėje taip pat koncertuos „Satoko Fujii Tokyo Trio“ – vienas kito impulsą akimirksniu pajuntanti trijulė, pasižyminti aistra muzikiniams nuotykiams. Prieš šio penktadienio vakaro koncertą teatro foje festivalio lankytojai kviečiami į susitikimą su „Jones Jones“ nariais ir viena kūrybingiausių bei originaliausių šių dienų džiazo figūrų Satoko Fujii. Ir nestebina, jog šių džiazo grandų keliai jau buvo susitikę: viename iš improvizuotos muzikos ansamblių, kuriam vadovavo japonų pianistė ir kompozitorė, grojo ir M. Dresseris.

Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.

Bilietus platina kakava.lt Daugiau informacijos: www.vilniusmamajazz.lt.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių