Lietuvio atradimas gelbės ir nuo nepagydomų ligų, ir nuo bado

Kaip teigia genomo redagavimo įrankį CRISPR/Cas9 atradęs ir į Nobelio premiją pretenduojantis profesorius Virginijus Šikšnys, šis įrankis jau po kelerių metų gelbės ne tik nepagydomomis ligomis sergančių, bet nuo bado kenčiančių žmonių gyvybes.

„CRISPR/Cas9 yra baltymas, kuris leidžia keisti įvairių organizmų genomus. Mes jį suradome tyrinėdami bakterijų apsisaugojimą nuo virusų. (...) Virusai turi patekti į bakterijų vidų, kad galėtų pasidauginti. Po to jie bakteriją nužudo.

Tačiau bakterijos turi daug apsisaugojimo priemonių, pavyzdžiui, CRISPR apsaugos mechanizmą. Tyrėme jį ir supratome, kad baltymas Cas9 sunaikina viruso DNR, kai jis patenka į ląstelę. (...) Šį baltymą galima pritaikyti ne tik apsisaugoti nuo virusų, bet ir keičiant genomus“, – apie atradimą pasakojo Vilniaus universiteto Biotechnologijos instituto biochemikas prof. V. Šikšnys.

Anot mokslininko, baltymas gali perkirpti DNR grandinę ten, kur yra užprogramuotas, pavyzdžiui, tas vietas, kur yra paveldimas genetines ligas lemiančios klaidos.

Be to, atradimą galima panaudoti ir kitose srityse. Pasak V. Šikšnio, galima keisti ir augalų genomus, kad jie galėtų augti ir druskingoje, sausoje dirvoje, kas itin pagelbėtų nuo bado kenčiančioms šalims.

Daugiau apie atradimą ir lietuvio galimybes gauti Nobelio premiją – laidoje „Labas rytas, Lietuva“.

NAUJAUSI KOMENTARAI

Ot

Ot portretas
Nuo bado kenčiančioms šalims labiau praverstų prezervatyvai.
VISI KOMENTARAI 1