- Asta Dykovienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nemokamas viešasis transportas miestiečiams Klaipėdoje veikiausiai ir liks tik graži svajonė. Estijos sostinės pavyzdys, kur jau keletą metų naudojama taliniečio kortelė, mūsų uostamiesčio vadovų neįkvėpė šiai iniciatyvai. Esą Taline teikiama nemokama paslauga turi daugiau minusų, nei privalumų.
Populistinis sprendimas
Talinas – vienintelė Europos sostinė, kurioje viešasis transportas miestiečiams yra nemokamas. Jis nekainuoja gyventojams, kurie ten oficialiai registravo savo gyvenamąją vietą. Tai tarsi Talino prekės ženklas.
Beje, Estijoje gyvenamosios vietos deklaravimas yra gerokai griežtesnis negu Lietuvoje. O pagal deklaruotą gyvenamąją vietą į miesto biudžetą patenka gyventojų pajamų mokestis.
Pas mus situacija kitokia.
Pasak Klaipėdos savivaldybės vicemero Artūro Šulco, jau iki nemokamos paslaugos atsiradimo Talinas subsidijavo 80 proc. savo viešojo transporto – autobusų, tramvajų, troleibusų veiklos.
Prieš kažkuriuos rinkimus politikams esą atliko pinigų iš vieno europinio projekto ir jie juos skyrė nemokamo viešojo transporto miestiečiams idėjai įgyvendinti.
"Kai kalbuosi su Talino savivaldybės politikais, o mes bendraujame gana dažnai, jie tikina, kad viskas puiku, visi tikslai pasiekti, viskas vyksta sklandžiai. Kai kalbuosi su jų transporto specialistais, jie purto galvas, kad ne viskas taip gerai, kaip sakoma", – dienraščiui pasakojo A.Šulcas.
Tramvajus okupavo benamiai
Nuo šio sprendimo priėmimo praėjo jau treji metai.
Pasak oficialiosios statistikos, keleivių Talino viešajame transporte padaugėjo tik 1,5 proc. Bet ir lengvųjų automobilių skaičius Estijos sostinėje išaugo 6 proc.
O Talino valdžios tikslas buvo iš privačių automobilių žmones persodinti į viešąjį transportą.
Tačiau taip neatsitiko. Netgi atvirkščiai, į autobusus, troleibusus, tramvajus persėdo dviratininkai.
Šaltuoju metu į autobusus ir tramvajus susikrausto benamiai.
"Tad klausimas, tikslai pasiekti ar nepasiekti, išlieka retorinis. Maža to, specialistai tikina, jog per tą laiką krito viešojo transporto prestižas, nes šaltuoju metu į autobusus ir tramvajus susikrausto benamiai, įsigiję taliniečio korteles. Jie ten šildosi, važinėjasi po miestą, žiūri pro langą, bendrauja su piliečiais. Ir natūralu, kad tie, kuriems tokia kelionės kompanija nepatinka, vengia sėsti į viešąjį transportą", – teigė A.Šulcas.
Klaipėdoje – pigiausi bilietai
A.Šulco teigimu, Klaipėda ir Talinas, kalbant apie viešojo transporto valdymą, yra kardinaliai priešingose pusėse.
Mat Klaipėdoje, skirtingai nei Taline, viešasis transportas nesubsidijuojamas, tačiau, nepaisant šių skirtumų, minėta sistema ir viename, ir kitame mieste gerai išvystyta ir puikiai veikia.
"Vien tai, kad Talino transporto specialistai atvažiuoja susipažinti su mūsų sistema, jau rodo mūsų pripažinimą šioje srityje. Visų Europos šalių transporto specialistai labai pozityviai vertina mūsų miesto viešojo transporto sistemą. Tą pripažįsta visi. Lietuvoje ji yra vienareikšmiai geriausia ir bilieto kaina pati mažiausia. Tad klausimas, ar reikia pas mus daryti dideles intervencijas šioje srityje", – svarstė A.Šulcas.
"Beje, Taline tik sostinės gyventojai važinėja nemokamai, o atvykėliai ir turistai turi susimokėti už šią paslaugą, ir tikrai nepigiai. Prieš keletą metų vienkartinis bilietas, pirktas autobuse, kainavo 2 eurus. Buvome labai nustebę dėl kainų", – prisiminė viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" vadovas Gintaras Neniškis.
Visi puolė į sostinę
Teigiama, kad nemokamos viešojo transporto paslaugos atsiradimas Taline per metus Estijos sostinei davė materialinės naudos.
Daugybė žmonių deklaravo savo gyvenamąją vietą Taline, kad gautų taliniečio kortelę, taigi ir gyventojų pajamų mokestis sukrito į miesto biudžetą.
Tokiu būdu pirmaisiais metais po nemokamos paslaugos įvedimo Talinas esą surinko 20 mln. eurų papildomų pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio.
"Kiek tame tiesos, sunku pasakyti. Keliant klausimą, ar tokia praktika įmanoma Klaipėdoje, manyčiau, tai būtų nemenka rizika. Nes Estijoje savivalda turi normalias teises, Lietuvoje gi tokios teisės – minimalios. Ir kone kiekvienas Seimo narys per savo kadenciją vis stengiasi kažką užkrauti savivaldybėms, uždrausti, atimti ir panašiai. Net neabejoju, jei mes sumanytume klaipėdiečius vežti dykai, o kiti turėtų mokėti, tuoj pat atsirastų Vyriausybės atstovo reikalavimas, kad mes to daryti negalime. Tokiu būdu turėtume sumokėti ir už Radviliškį, ir už Palangą bei kitus", – įsitikinęs A.Šulcas.
Vicemero manymu, kadangi "pas mus valdžia išplerusi, savivalda teisių neturi", todėl tokius sprendimus įvesti būtų rizikinga.
Esą neretai pasitaiko, kad visokios gražios iniciatyvos išsigimsta.
Siekia privilegijų pradinukams
Prieš Seimo rinkimus ir Klaipėdoje pasirodė graži iniciatyva – pradinukams, važinėjantiems miesto viešuoju transportu, suteikti dar didesnes privilegijas.
Tai yra metams pradinukui vienkartinio bilieto kaina būtų 13,5 euro ir su šiuo bilietu moksleivis Klaipėdos autobusais galėtų važinėti kur nori ir kiek nori visus 12 mėnesių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kretingos centre esančiam parkui suteiktas monsinjoro B. Burneikio vardas
Kretingos centre esančiam parkui be pavadinimo suteiktas praėjusio amžiaus devintajame dešimtmetyje mieste kunigavusio monsinjoro, politinio kalinio Bronislovo Burneikio vardas. ...
-
Į paplūdimį atvykę poilsiautojai sugalvoja ir kitų veiklų: stato jurtas – ardo kopas8
Į paplūdimį atvykę poilsiautojai ne tik maudosi jūroje, bet sugalvoja ir kitų veiklų. Vieni laisvalaikį leidžia žaisdami paplūdimio tinklinį, kiti stato smėlio pilis. Kai kurie ieško veiklos ir kopose, pavyzdžiui, stato į jurtas pana&scar...
-
Kaip atsikratyti narkomanų?15
Sintetinius narkotikus besileidžiantys narkomanai yra milžiniška bėda ne tik jiems patiems ar jų artimiesiems, bet ir aplinkiniams. Ten, kur parduodami tokie kvaišalai, netrukus priklausomi nuo jų asmenys randa priebėgas, kur susileidžia d...
-
Feisbukas ieško aukų: kaltu gali tapti bet kas18
Besaikis prasimanymų skleidimas socialiniuose tinkluose tampa realia grėsme visuomenei. Feisbuke bet kas gali būti nuteistas, pažemintas ir apkaltintas. Vienas klaipėdietis, daugiabučio kieme ieškojęs savo anūkės, tapo neatsakingai mestų gniu...
-
Rugpjūčio pradžia džiugins orais2
Klaipėdiečių kitą savaitę laukia maloni šiluma ir saulėtas dangus. Orai subjurs tik savaitės pabaigoje, kai pūstelės gūsingas vėjas. ...
-
Aštrėjant narkotikų prekybai per Klaipėdos uostą institucijos imsis ribojamųjų priemonių3
Policijos generalinis komisaras Renatas Požėla teigia, kad narkotikų gabenimo per Klaipėda problema paskutinius 4 metus auga, nors į Lietuvą tokios medžiagos dažniausiai patenka sausuma. Anot vidaus reikalų ministrės Agnės Bilotaitės, institucijos ...
-
Stotelėms – ir piktavalių dėmesys
Keliose uostamiesčio vietose įrengtos mobiliosios stotelės, kur žmonės gali ne tik įsikrauti telefonus, pasinaudoti belaidžiu internetu, bet ir prisipūsti dviračių, paspirtukų ar neįgaliojo vežimėlių padangas. Nors stotelės yra tikrai naudingos...
-
Kaip piniginę baudą pakeisti į viešuosius darbus?2
Skirtą piniginę baudą pakeisti viešaisiais darbais nusižengę klaipėdiečiai nenori. Su prašymu pakeisti nuobaudą per metus kreipiasi tik keletas asmenų. Kad bauda būtų pakeista darbais, jie turi atitikti tam tikrus kriterijus. ...
-
Klaipėdietė pasiekė pergalę: nenustebino, dėl šito ten ir ėjau
Druskininkuose vykusiame didžiausiame Lietuvos funkcinio sporto čempionate klaipėdietė sporto trenerė Olga Rybina moterų „Elite“ kategorijoje užėmė pirmąją vietą. ...
-
Didžiausias miesto parkas ilgisi šeimininko9
Didžiausias miesto parkas, ilgus dešimtmečius turėjęs vieną visiems gerai suprantamą pavadinimą, šiandien įvardijamas net keliais vardais. Lankytojai pastebi, kad parkui trūksta priežiūros, jis vis labiau šiūra ir neatsigina ni...