- Vilma Kilinskienė, menotyrininkė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Birštono kurhauzo galerija toliau tęsia iš Birštono kilusių menininkų parodų ciklą ir šįkart jame – Kaune tapybos magistrantūrą bebaigiančios dailininkės Dainos Maslauskaitės (Light) kūryba. Kadaise iš gimtojo Birštono išvykusi studijuoti teisės mokslų, po 20 metų ji grįžo pristatyti savo tikrojo pašaukimo vaisiaus – tapybos parodos "Su šviesa".
Simboliai, spalva ir gylis
Menininkė jau yra surengusi ne vieną personalinę ir dalyvavusi grupinėse parodose, tarpdisciplininio meno projektuose, rengusi performansus, eksponavusi instaliacijas, demonstravusi eksperimentinius filmus. Gimtojo miesto meno gerbėjams ji šįkart pristatė savo kūrybinį kelią nuo figūratyvinės tapybos iki abstrakcijos.
D.Maslauskaitės (Light) kūryba kelia prasmingą susižavėjimą daugiasluoksniais simboliais, intuityviomis spalvinėmis išraiškomis, pasyviu tikrovės suvokimu grįstais kompoziciniais sprendimais, filosofiniu požiūriu į gyvenimo trapumą ir kaip tik tame trapume atsiveriančią jo prasmę.
Figūratyvinė menininkės kūryba stipriai persmelkta simbolizmo apraiškų, sprendžianti monochrominės ir atviros spalvos panaudojimo ir individualaus santykio su spalva ir šviesa problemas.
Figūros idealizuojamos, remiantis klasicistinėmis tradicijomis. Esminė figūratyvinės serijos kūrinių idėja – per simbolius atskleisti pasaulį, mus ir save kaip nedalomą vienį. Simbolizmas, kaip interpretavimo menas, D.Maslauskaitės (Light) kūryboje didina sąmonės vaizdinio gylį.
Daina Maslauskaitė (Light). „Ugninių esybių skrydis“. / D. Kilinskio nuotr.
Pasyvi laiko tėkmė
Kūrėjos abstrakcijose aktuali gestiškumo problematika, akcentuojamos tapymo proceso idėjos, siejančios jos tapybą su abstrakčiuoju ekspresionizmu. Vis dėlto autorės požiūris į nefigūrinę, konkrečiąją tapybą personalizuotas, visai kitoks, nei esame įpratę matyti Lietuvos abstrakcionistų kūriniuose.
Dailininkė teigia, kad jos kūrybai stiprią įtaką daro meditacijos, tad nestebina ir kūriniuose juntamas pasyvaus laiko tėkmės fiksavimo momentas, akimirkomis priartinantis jos kūrybą prie rytietiškai dailei būdingo kontempliatyvumo. Prisiminkime, kad tradicinės kinų dailės meistro garbės reikalas buvo užfiksuoti savo viziją iš karto, kol jo dar neapleido įkvėpimas.
D.Maslauskaitė (Light) taip pat teigia, kad temą ji medituodama brandina savaitę ar net ilgiau, o paveikslu atėjusi vizija gali tapti ir vos per vieną vakarą. Rafinuotas domėjimasis grynosios tapybos problemomis menininkės kūriniuose nuolatos susipina su spontaniško impulso proveržiais, atspindinčiais dzen doktrinos teiginį, kad neatsikratęs racionalaus mąstymo žmogus negali pasiekti prašviesėjimo, o būtent jis ir yra tapytojos kūrybinė siekiamybė.
Kūriniai ne tik žavi estetiškai, bet ir skleidžia harmonizuojančią energiją.
Šviesa, spindėjimas, švytėjimas, kurie pirmiausia svarbūs kūrinių turiniui, idėjai, greta šios savo misijos D.Maslauskaitės (Light) kūryboje atlieka ir reikšmingą estetinę funkciją, kurdami fantastišką nepaprasto grožio pasaulį, subalansuodami formas ir nukreipdami žiūrovo akis norima linkme. Estetinį poveikį žiūrovui daro ir puikiai dailininkės įvaldyti dideli formatai, savo dydžiu sustiprinantys iš kūrinių plūstančios šviesos įspūdį.
Dalis D.Maslauskaitės (Light) abstrakcijų sukurta pagal žymiąsias Ludvigo van Beethoveno simfonijas.
Daina Maslauskaitė (Light). „Motinystė“. / D. Kilinskio nuotr.
Pažinimo kelionė
Antroji abstrakcijų dalis – tarsi savotiška šiuolaikinė asmeniniam pamaldumui skirtų devocinių paveikslų pakaita. Tai kūriniai, skirti žiūrovo individualiems dvasiniams poreikiams išgryninti, vidinei šviesai. Kūriniai ne tik žavi estetiškai, bet ir skleidžia harmonizuojančią energiją.
Nors parodoje eksponuojami figūratyvinės ir abstrakčiosios dailės kūriniai meninės išraiškos ir stiliaus prasme tarsi atstovauja dviem skirtingiems pasauliams, į prasminę vienovę juos suveda tiek simbolizmu persmelktam figūratyvizmui, tiek abstrakcionizmui būdingos iracionalistinės nuostatos.
Po regimąja tikrove slypinčio intuityvaus giliaprasmio prado paieškos sieja D.Maslauskaitės (Light) kūrybą su žymiausiais Lietuvos simbolistais – Mikalojumi Konstantinu Čiurlioniu ir jo mokytoju Kazimieru Stabrausku, XX a. pr. dailininkų mistikų (draugija "Sursum corda" ir pan.) kūrybos principais.
Pati autorė, paklausta, kas jai yra kūryba, atsako: "Tai sakrali savęs ir pasaulio pažinimo misterija. Turiu misiją dėl savęs ir kitų – keliauti į degančią sakralią šviesą savyje, transformuotis toje šviesoje, o šią kelionę nuolat kūnyti mene."
Daina Maslauskaitė (Light). „Sugrįžę į rojų. Vizija I“. / D. Kilinskio nuotr.
Kūrėjos tapyboje regimi dvasiniai filosofiniai ieškojimai, atsiskleidžiantis nepaprastai gilus, sudėtingas vidinis pasaulis, subtiliai ir estetiškai įkūnytos jos meninės vizijos liudija ne tik menininkės profesionalumą, bet ir žmogiškąją gelmę.
Simbolinę transcendentinio žinojimo versmę atveriantis paveikslų turinys kartais kelia pojūtį, kad tapymo procese ne D.Maslauskaitės (Light) ranka vedžiojo teptuką, o kažkokia aukštesnė jame įsikūnijusi jėga. Toks atsidavimas šiam mistiniam vedliui veikiausiai ir yra stiprioji menininkės pusė, nelikusi nepastebėta parodos lankytojų, tarpusavyje atidarymo metu besišnekučiavusių apie tai, kad iš kūrinių juste justi, kad tai "ne šiaip įprasta tapyba, o kažkas iš vidaus išspinduliuota".
Kas? D.Maslauskaitės (Light) paroda "Su šviesa".
Kur? Birštono kurhauzo galerijoje.
Kada? Veikia iki spalio 21 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sostinėje – tarptautinis romų kultūros festivalis2
Vilniuje sekmadienį vyks tarptautinis romų kultūros festivalis „Gypsy fest“. ...
-
Pompidou direktorius mato Rytų grėsmę, tačiau pažymi istorinį Rusijos ir Ukrainos artumą
Pompidou meno ir kultūros centro direktorius Xavieras Rey (Ksavjeras Rė) sako, kad prancūzų jausmai Rusijai negali būti tokie patys kaip su ja besiribojančių valstybių, tačiau visai Europai kylanti grėsme yra „giliai įsisąmoninta“. ...
-
Poeto S. Dacho atminimui – giesmių vakaras
Vokiečių rašytojo Simono Dacho namuose šeštadienio vakarą skambėjo poeto giesmės lietuvių ir vokiečių kalbomis. Toks S. Dacho atminimo puoselėjimui skirtas renginys – pirmas. Pasitinkant jubiliejinius 420-uosius S. Dacho met...
-
Suskambusiame Kadagių slėnyje klausytojų neišgąsdino nei griaustinis, nei liūtis1
Gražiausiu Lietuvoje tituluotas Kadagių slėnio pažintinis takas visais metų laikais traukia žmones. Šeštadienį lankytojų čia buvo dar daugiau, nes vyko teatralizuotas muzikinis renginys „Skambantis Kadagių slėnis“. ...
-
„Čia esate namuose“: dviejų parodų pristatymu Pompidou atidarytas Lietuvos sezonas2
Dviejų kartu su Lietuvos muziejais parengtų parodų pristatymu penktadienio vakarą Pompidou meno ir kultūros centre Paryžiuje atidarytas sezonas Prancūzijoje. ...
-
Įteiktos „Šnobelio“ premijos: įvertintas ir tyrimas apie negyvų žuvų plaukimo gebėjimus3
Šių metų humoristinių „Ig Nobelio“ (dar vadinamų „Šnobelio“) premijų laureatais už komiškus mokslo pasiekimus laureatais ketvirtadienį tapo tyrimas, kuriame nagrinėjamos balandžių panaudojimo raketoms vald...
-
MO muziejus kartu su Pompidou centru planuoja surengti parodą Lietuvoje3
MO muziejus su Pompidou (Pompidu) nacionaliniu meno centru 2028 metais planuoja surengti bendrą parodą Lietuvoje. ...
-
Festivalis „Aura“ skelbia programą: nuo šokio šešėliuose iki ritualų už taiką pasaulyje47
Spalio 1 – 6 d. į Kauną grįžta jau trisdešimt ketverius metus skaičiuojantis Tarptautinis šokio festivalis „Aura“. Šiuolaikinio šokio tradicijas be pertraukos puoselėjantis renginys ištikimai laikosi s...
-
Bohemiškasis V. Balsys prisiminimus verčia tekstais2
Širdyje tebenešiojantis teatrą, bet ne nuoskaudas, į spektaklius Vytautas Balsys žiūri kaip chirurgas į pacientą. Pilnatvę randa knygose ir tekstuose, kurie gimsta iš prisiminimų. ...
-
Klaipėdos dramos teatro sezonas – atidarytas1
Klaipėdos dramos teatre prasidėjo 89-asis sezonas, kurio šiųmetė tema – „Įmanoma“. Ji skelbia, kad būtent šio teatro scenoje įmanoma viskas – nuo vandens pripildytos scenos iki ugnyje paskendusių dekoracijų, mirus...