Lietuvybė - tik žaizdotas rūpintojėlis?

Vasario 16-osios minėjimai pastaraisiais metais prasideda ir baigiasi beveik vienodai: skeliamos kalbos apie tautos vienybę, rengiamos eitynės šūkaujant „Lietuva – lietuviams!“ ir, aišku, liejamos ašaros dėl išsivaikščiojančių ir tėvynės neva vis labiau nebemylinčių tautiečių.

Tautos patriarchai niekada nepamiršta pridurti ir sykiu paraudoti, kad būtina puoselėti ir ginti mūsų bendras vertybes ir tradicijas, antraip Lietuva neišliks. Tačiau paprastai konkrečiai ir neįvardija, apie ką šiuo atveju kalbama.

Arba, paklausti apie lietuviškumo šaknis ir turinį, pinkliai šneka: „Lietuvos senovė, kunigaikščiai, lietuvių kalba, pagonybė.“ Žinoma, tai klišės, tačiau tauta linkusi tikėti mitais, ypač – jei jie gerai nuteikia.

Kultūrologas Vytautas Kavolis prieš daugiau nei trisdešimt metų pastebėjo Lietuvą vis dar kamuojantį paradoksą: „Mūsų kraštas nusėtas istoriniais paminklais, žyminčiais ir kunigaikštišką didybę, ir liaudišką ištikimybę, ir intelektualų susikaupimą, ir savanorių kraują. Bet jie visi savo meniniu nereikšmingumu liudija paviršinį, vien jausminį, santykį su mūsų istorija. Deja, istorija nebuvo suvokiama kaip išsilaisvinimo istorija.“

Dabar, atrodytų, visko užtenka: yra ir paminklų, ir pilių, ir istorinių veikalų, menančių praeities didybę. Žodžiu, visus būtinus atributus turime. Vis dėlto ir tai lietuvių gerai nenuteikia: jie nėra, jei tikėsime apklausomis, patenkinti dabartine padėtimi ir nuolat ieško kaltų.

Vyraujantis požiūris daugmaž toks: dėl visko, kas mūsų istorijoje buvo ne taip, kalti ne mes patys. Kalta arba krikščionybė, rusai su vokiečiais, arba – lenkai. Prievarta ir tikėjimas, šeimininkavimas ir kova, išsilaisvinimas ir prisirišimas – toks yra dominuojantis lietuvių istorijos turinys.

Žaizdotas liūdintis rūpintojėlis, o po jo kojomis iki pusės išrengti Lietuvos istorijos veikėjai, šalia – ponia prabangia suknia su slaviškais motyvais ir rūmai, primenantys Valdovų. Taip Nacionalinės premijos laureatas Šarūnas Sauka konceptualizavo Lietuvos istorijos supratimą viename savo paveiksle, kurį Prezidentė Dalia Grybauskaitė pakabino savo rūmuose. Tai – viena lietuvybės versija.

Su stereotipais kovojantis istorikas Alfredas Bumblauskas, šaržuodamas pernelyg primityviai suvokiamą lietuvybę, kažkada ją apibendrino Ž formule: žemė, žodis, žydas, „Žalgiris“. Štai kas, jei karikatūrinsime, tėra bendra lietuviams.

„Mūsų istorija yra skurdo istorija. Mes esame skurdžiausi europiečiai, bet vis dėl to europiečiai“, – taip mūsų istorijos esmę, o kartu ir išskirtinumą, apibendrinęs istorikas Edvardas Gudavičius išsyk buvo apšauktas „istorijos juodintoju“. O prabilęs apie lietuvius ne kaip apie darbščią, o, priešingai, – nemokančią ir nenorinčią dirbti tautą, pradėtas pulti dar labiau, nors jo teiginius įrodo naujausi istoriniai tyrimai.

Kaune stovintis Lietuvos didžiojo kunigaikščio Vytauto paminklas, kai jis vaizduojamas primynęs po lenkų, rusų, kryžiuočių ir totorių karį, puikiai atspindi nepriklausomoje Lietuvoje nekritiškai iš tarpukario laikų perimtą tautininkišką istorijos supratimą, skirtą tautai mobilizuoti ir Vilniui atsiimti. Akivaizdu, kad būtent toks įvaizdis vis dar gyvas.

Gi dalis politikų, gal net dauguma, ir iš kairės, ir iš dėšinės, lig šiol grėsmę lietuvybei įžvelgia net tada, kad koks nors lenkas ar anglas lietuviškame pase savo pavardę nori rašyti originalo kalba. Ar ne paradoksalu, kad net 1938-ųjų, taigi, tautininkų kurta, nedemokratinė konstitucija tai leido?

Bet kuri kalba pati savaime nėra jokia vertybė. Ji – tik priemonė, per kurią reiškiasi tautos kultūra. Taigi koks šiandienės lietuvybės pagrindas? Kuo išskirtinė mūsų kultūra? Kokia Lietuvos ir lietuvių vieta Europoje ir pasaulyje? Būtent į šiuos klausimus turėtume atsakyti. Tačiau tokių diskusijų mažoka.


Šiame straipsnyje: lietuvybėVasario 16-ojiskinai

NAUJAUSI KOMENTARAI

ii

ii portretas
Turbūt tūpiausias kada nors publikuotas straipsnis prieš Vasario 16-ąją. Juokinga, kai cituojamas „istorikas“ Bumbliauskas, pačios istorikų gildijos geriausio Lietuvos istoriko rinkimuose užėmęs paskutinę vietą su vienu balsu., matomai balsavo pats už save... :)

Stasys

Stasys portretas
Skaudžiai, tiksliai, argumentuotai. Justinai, ateityje pabandyk atsakyti ir į paties išsikeltus klausimus. Lauksime. Tokios mintys veikia. Jų reikia daugiau. Sėkmės Tau!

L

L portretas
Autorius matyt neskaitė M. Daukšos. Todėl cituoju: Ne žemės derlumu, ne drabužių skirtingumu, ne šalies gražumu, ne miestų ir pilių tvirtumu gyvuota tautos, bet daugiausia išlaikydamos ir vartodamos savo kalbą.
VISI KOMENTARAI 10

Galerijos

  • Kiek galios turi Trumpo įsakai?
    Kiek galios turi Trumpo įsakai?

    Donaldas Trumpas savo antrąją JAV prezidento kadenciją pradėjo skambiai. Jau pirmąją dieną jis pasirašė apie 200 įvairių dokumentų. Tarp jų – net 50 vykdomųjų įsakų federalinei valdžiai. Nors D. Trumpas ir pasiekė pirmos dienos r...

  • Kumelė medžioja raganas
    Kumelė medžioja raganas

    Šį kartą aš, Viagra Viagrauskaitė, tikroji Sąjūdžio įkūrėja, norėčiau papasakoti skaitytojams apie be galo įdomiai, tačiau tuo pat metu beprasmiškai praleistą Naujųjų metų vakarą. ...

  • Katastrofos nuojautos
    Katastrofos nuojautos

    Naujasis senasis Jungtinių Valstijų prezidentas tęsia savo šou. Grenlandijos priklausomybės, Panamos kanalo ir Meksikos įlankos klausimai, dar praeitą savaitę kėlę nuostabą visam civilizuotam pasauliui, jau kažin kur praeityje. ...

  • Vilniaus viešasis transportas „veža kilometrus“, o ne keleivius
    Vilniaus viešasis transportas „veža kilometrus“, o ne keleivius

    Vilniečius naujieji metai jau tradiciškai pasitinka augančių kainų lietumi: drastiškai didėja automobilių parkavimo mokesčiai, beveik dvigubai auga viešojo transporto bilietų kainos, didėja komunalinių atliekų surinkimo rinkliav...

  • Nekiršinkite palangiškių ir nemanipuliuokite vaikais!
    Nekiršinkite palangiškių ir nemanipuliuokite vaikais!

    Nekiršinkite palangiškių ir nemanipuliuokite vaikais! Aš iki „Nemuno aušros” veikėjų lygio tikrai nenusileisiu. ...

  • Hibridinis trampizmas
    Hibridinis trampizmas

    Sugrįždamas į Baltuosius rūmus Donaldas Trumpas paskelbė „aukso amžiaus“ pradžią, pažadėjo padaryti Ameriką vėl didžią ir veržiasi perrašyti taisykles, pagal kurias gyventa nuo pat 1945 m. ir kuriomis pastaraisiais deši...

  • Kodėl nevalia drausti meno?
    Kodėl nevalia drausti meno?

    Feisbuke pavyko surasti įdomų dalyką. Viena moteris, vardu Talgat, įžvelgė, kad Ermitaže, meno ir kultūros muziejuje Sankt Peterburge, saugoma XII a. skulptūra, vaizduojanti velnią, kai ką labai primena. ...

  • Zombių ideologijos kontūrai
    Zombių ideologijos kontūrai

    Mūsų politikieriai užsiima ne viešojo sektoriaus mažinimo ir politikos racionalizavimo darbais, o vėl skatina visuotinę tinginystę ir vegetavimą. Kokio mentaliteto asmenys gali sugalvoti Sausio 13-ąją vainikuoti nedarbu? Nejaugi tie už Lietuv...

    3
  • Karo naujienų nuovargis: kaip išlikti tvirtiems
    Karo naujienų nuovargis: kaip išlikti tvirtiems

    Tūkstančiai Lietuvos žmonių 1991 m. sausio 13-osios rytą  susibūrė ginti savo laisvės nuo Sovietų Sąjungos agresijos. Tai tapo esminiu momentu, atskleidžiančiu, kokią kainą tenka sumokėti už nepriklausomybę. Šiandien, prisimindami ...

  • Kauno viešasis transportas keleiviui draugiškesnis
    Kauno viešasis transportas keleiviui draugiškesnis

    Kalbama, kad Vilniuje meras ir administracija siūlys kelti viešojo transporto bilietėlių kainas kone dvigubai (iki 1,5 euro už „pravažiavimą“). ...

    9
Daugiau straipsnių