Krizė viena nevaikšto: Ukraina po ES ūkininkų traktoriais

Rusijos plataus masto karo sukelta geopolitinė krizė 2022 metais sugrąžino dėmesį ES plėtrai ir ypač Ukrainos narystės ES perspektyvoms. Praėjus kelioms dienoms po Rusijos puolimo Ukrainos prezidentas pateikė oficialų šalies prašymą tapti ES nare. Reaguodama į jį Europos Komisija pasiūlė suteikti jai ir Moldovai kandidačių tapti ES narėmis statusą, o tam netrukus pritarė ES valstybės narės. Kartu buvo atgaivintas dėmesys ir Vakarų Balkanų šalių deryboms dėl narystės ES, prie šalių kandidačių prisijungė Bosnija ir Hercegovina.

Praėjusiais metais Ukraina ir Moldova vykdė ES rekomenduotas reformas, o metų pabaigoje ES paskelbė, jog pradės derybas dėl narystės su jomis. Tiesa, šis įsipareigojimas suformuluotas su išlyga, jog šalys kandidatės tęs reikiamas reformas, kurias kovo mėnesį turėtų įvertinti Europos Komisija.

Narystės ES perspektyva bei judėjimo link jos pažanga yra viena svarbiausių ES paramos Ukrainai priemonių. Kita svarbi 2022 metais priimta ES iniciatyva – tebetaikytų apribojimų Ukrainos prekybai su ES suspendavimas. Laisvesnė prekyba su ES ne tik leido už savo nepriklausomybę kovojančiai valstybei palaikyti ekonominę veiklą, bet ir atitiko strateginę integracijos į ES kryptį. Kartu su diplomatine, humanitarine, finansine ir karine ES parama Ukrainai bei pabėgėlių iš jos priėmimu tai tapo naujo ES ir Ukrainos santykių etapo pradžia.

Ukrainos bei kitų šalių kandidačių priėmimas į ES bus ilgas ir sudėtingas – politinė diskusija apie tai, kaip plėtra pakeis pačią ES tik pradeda įsibėgėti. 2022–2023 metais ES institucijoms pavyko rasti gerą balansą tarp paskatų reformoms vykdyti Ukrainoje palaikymo bei spartos judant integracijos keliu. Tačiau dar net neprasidėjus Ukrainos deryboms dėl narystės ES, šis procesas ėmė strigti. Praėjusių metų pabaigoje Europos Vadovų Taryboje (EVT) Vengrijos premjero V. Orbano sukelta drama parodė, ko galima laukti, kai ES sprendimams dėl kiekvieno naujo Ukrainos žingsnio kelyje į ES – o jų bus dešimtys – reikės visų 27 valstybių narių sutarimo. Šių metų liepos pradžioje Vengrija perims pirmininkavimą ES Tarybai, o tai dar labiau didina neapibrėžtumą dėl ES sprendimų pažangos šioje srityje.

V. Orbano sukelta drama parodė, ko galima laukti, kai ES sprendimams dėl kiekvieno naujo Ukrainos žingsnio kelyje į ES – o jų bus dešimtys – reikės visų 27 valstybių narių sutarimo.

Vengrijos valdančiųjų bandymai pasinaudoti turima veto teise vidaus politikos tikslais yra tik viena iš kliūčių Ukrainos integracijos į ES kelyje. Dabar ryškiausia nauja problema yra protestai Lenkijoje, Belgijoje ir kitose ES šalyse dėl Ukrainos žemės ūkio bei pervežimo paslaugų įmonių keliamos konkurencijos.

Ypač aktyviai prieš „nesąžiningą“ konkurenciją iš Ukrainą protestuoja Lenkijos ūkininkai, jau senokai blokuojantys ne tik sienos su Ukraina kirtimo punktus, bet ir vidines ES sienas su kaimyninėmis bendrosios rinkos šalimis. Protestų metu iš sunkvežimių ir traukinių netgi buvo išpilami ukrainietiški grūdai – tokius veiksmus Ukrainos prezidentas V. Zelenskis apibūdino kaip seniai peržengusius „bet kokias tiek ekonomines, tiek moralines ribas“.

Tačiau nepaisant Ukrainos atstovų priekaištų toks ribų bei įstatymų peržengimas tęsiasi. Nors Lenkijoje tarp buvusių valdančiųjų ir dabartinės D. Tusko vadovaujamos vyriausybės tvyro didelė įtampa, ir vieni, ir kiti konkuruoja savo reiškiama parama šalies ūkininkams. Ne be Lenkijos politikų pastangų kovo 14 dieną Europos parlamentas balsavo už papildomus saugiklius, galinčius apriboti žemės ūkio produktų importą iš Ukrainos. Šios savaitės pradžioje Lenkijos bei kitų Vidurio Europos šalių koalicijai, prie kurios prisijungė ir Prancūzija, nepavyko įtikinti pakankamai valstybių narių, kad Taryboje būtų pritarta tokiems patiems importo apribojimams. Tačiau protestuotojų tęsiama blokada ties Lenkijos ir Ukrainos siena bet kokiu atveju riboja laisvą prekybą tarp jų. Be to, Taryboje svarstoma, ar nukelti realių derybų su Ukraina pradžią į birželio mėnesį, t.y. po Europos parlamento rinkimų.

Tad kovo 21–22 dienomis vykstančioje EVT veikiausiai nebus priimta jokių naujų sprendimų dėl realios derybų pradžios, tik konstatuotas vykstantis pasiruošimas ES viduje bei reformos šalyse kandidatėse. Toks ES sprendimų ir realios situacijos ties sienomis atotrūkis nuo deklaruojamos „nesvyruojančios“ paramos Ukrainai ir plėtros kaip „geostrateginės investicijos į taiką, saugumą, stabilumą ir gerovę“ aiškintinas artėjančiais rinkimais ir vidaus politika, kurios įkaite tapo ES parama Ukrainos integracijai. Lenkijos politikai kovoja dėl ūkininkų ir jiems prijaučiančių rinkėjų balsų artėjant kito mėnesio savivaldos rinkimams.

Be to, kita svarbia ES ūkininkų pykčio ir protestų priežastimi tapo nepasitenkinimas ES atsaku į klimato kaitos krizę. Naujų žaliojo kurso reguliavimo priemonių sukeltos sąnaudos ir kritusios grūdų kainos, dėl kurių kaltinama konkurencija iš Ukrainos, artėjant rinkimams pavertė Ukrainos stojimą į ES toksiška tema. Skubūs ES institucijų pažadai peržiūrėti žaliojo kurso priemones rodo pagrindinių partijų nerimą, kad ūkininkų nepasitenkinimas gali padidinti paramą tuo siekiančioms pasinaudoti radikalioms partijoms birželį vyksiančiuose Europos parlamento rinkimuose.

Nemažai tokių partijų išsiaugino savo populiarumą dėl prieštaringos ES migracijos politikos, o dabar siekia išnaudoti ūkininkų nepasitenkinimą žaliuoju kursu. Dalis jų, ypač priklausančių Europos parlamento Identiteto ir demokratijos frakcijai, taip pat neslepia savo skeptiško požiūrio į paramą Ukrainai ir ES plėtrą.

Tokioje politinėje aplinkoje ES šalių politikai tikisi suvaldyti šias persidengiančias krizes taktinėmis priemonėmis, nukeldami ar koreguodami anksčiau priimtus sprendimus. Tačiau toks nenuoseklumas signalizuoja, kad žaliojo kurso priemonių poveikis įvairioms visuomenės grupėms nebuvo tinkamai įvertintas ir neišnaudoti įvairūs tam tinkami kompensaciniai mechanizmai ar pereinamieji laikotarpiai. Panašias išvadas galima daryti ir po Lietuvoje šiemet kilusio pasipiktinimo, kai nuo labai žemo iki labai aukšto lygio buvo padidintas naftos dujų akcizas.

Importo iš Ukrainos apribojimas taip pat nepagrįstas ekonomine argumentacija, nes tokiu būdu apsaugant ūkininkus ribojamas produktų pasirinkimas ir didinamos kainos. Tad nukenčia vartotojai, kurių interesai vėl yra ignoruojami. Be to, jei nesugalvojama tikslingesnių ūkininkus palaikančių ir mažiau kainas iškreipiančių priemonių, pirmiausia reikėtų imtis grūdų importo iš Rusijos ribojimo, kuris atitiktų ir geopolitinius ES tikslus. Ironiška, kad protestuotojai jau nuo praėjusių metų rengia nelegalias importo iš Ukrainos blokavimo akcijas, nors yra įrodymų, kad būtent Rusijos išleisti į rinką grūdai prisidėjo prie jų kainų kritimo pasaulyje. Rusijos įtaką ES šalių vidaus politikai nagrinėjantys tyrėjai atkreipia dėmesį į aktyvias Rusijos pastangas išnaudoti ūkininkų ir kitų visuomenės grupių nepasitenkinimą keliant sumaištį ir apsunkinant Ukrainos rėmėjų padėtį. Todėl reikėtų skirti daugiau pastangų, informuojant ūkininkus ir kitas interesų grupes apie tikrąją padėtį, pavyzdžiui, grūdų kainų pokyčius, ir jų problemų priežastis bei ieškoti tvarių sprendimo būdų, neprieštaraujančių deklaruojamiems siekiams.

Kaip parodė Lenkijos ūkininkų surengtos patikros ties Lietuvos pasienio punktu, jų įsitikinimai apie neva iš Lietuvos atvežamą ukrainietišką produkciją buvo nepagrįsti ir veikiausiai suformuoti gandų. Atsakingais save laikantys politikai turėtų aktyviai teikti duomenis visuomenei apie ją jaudinančias temas ir komunikuoti apie kylančias dilemas. Nors ES mėgstama kartoti, kad gyvename daugialypių krizių metu, tačiau kasdienės pastangos ieškant sprendimų ir komunikuojant apie juos vis dar panašesnės į gyvenimą tais laikais, kai Europoje nevyko karas.

Žiūrint strategiškai, anksčiau ar vėliau reikės pripažinti, kad ilgalaikė nauda, kurią suteiktų Ukrainos ir kitų šalių priėmimas į ES ateis su didesne konkurencija, net kai Ukrainos įmonės laikysis ES galiojančių normų. Todėl praėjus Europos parlamento rinkimams vertėtų apgalvoti, kokios priemonės būtų tinkamiausios stiprinant ES ūkininkų ir kitų verslų lankstumą ir atsparumą pokyčiams rinkose, nesukeltų neigiamų šalutinių pasekmių vartotojams ir neprieštarautų geopolitiniams ES tikslams.


Šiame straipsnyje: Ukrainakaras UkrainojegrūdaitraktoriaiES

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Į frontą – ant piliečių nugarų
    Į frontą – ant piliečių nugarų

    Net vardan 3 proc. BVP gynybai Seimas veltėdžių nevaikys – jokių viešojo sektoriaus reformų nebus. Riebiai pavalgę ponuliai toliau galės vėdinti vidurius savo tuščiuose postuose, už valdiškus pinigus važinėti į egzistenc...

    2
  • Perspėjimas lietuviams
    Perspėjimas lietuviams

    Šis birželis itin dosnus sporto įvykių. Daugelis dar nespėjome pamiršti krepšinio arenų stogus Lietuvoje kilnojusios LKL finalų serijos, pasibaigusios sensacingu Kauno „Žalgirio“ nuopuoliu. Šiandien įsisuka jau a...

    30
  • Rakštis Vovos pasturgalyje
    Rakštis Vovos pasturgalyje

    Atslinkus 1918-ųjų spaliui, Vladimiras Iljičius Uljanovas (1870–1924) nusprendė esąs atsigavęs po tų pačių metų rugpjūtį vykusio pasikėsinimo sukeltų psichinės ir fizinės sveikatos komplikacijų bei ignoruodamas kūno skleidžiamus signal...

    10
  • Motiejuko ugdymas
    Motiejuko ugdymas

    Daugelis ieškome asmeninio ryšio su dirbtiniu intelektu, nes aišku, kad šis dirbtinis Molio Motiejukas auga ne dienomis, o valandomis ir taps milžinu, su kuriuo draugauti apsimoka. ...

    4
  • Pasirinkimo laisvė
    Pasirinkimo laisvė

    Kai paaiškėjo, kad Europos Parlamento (EP) rinkimuose sėkmingai spurtavusį „valstietį“ A. Verygą Seime pakeis ekonomistė J. Rojaka, kuri išsyk pareiškė siekį jungtis prie Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos&ldqu...

    1
  • Kodėl Baltijos jūros vanduo ne toks kaip Graikijos paplūdimiuose?
    Kodėl Baltijos jūros vanduo ne toks kaip Graikijos paplūdimiuose?

    Ar kada nors pasvajojote, kad, atvykę į Baltijos pajūrį, galėsite džiaugtis turkio spalvos skaidria ir šilta jūra? Neabejoju, kad taip. Taip pat neabejoju, kad mūsų nuostabi ir išskirtinė Baltija traukia savo unikalumu – ne veltui...

  • Kur mūsų valstybės lyderis?
    Kur mūsų valstybės lyderis?

    Jau ketvirtą dešimtmetį gyvename laisvi ir gyvenimas tikrai gerėja, norime ar ne tai pastebėti. Galime laisvai keliauti po visą pasaulį (kas – privačiu lėktuvu, kas – autostopu), galime nemokamai gydytis (vieniems eilėje reikia pala...

    8
  • Žvaigžės įpareigoja
    Žvaigžės įpareigoja

    Kultūrų kryžkelėje susiformavusios mūsų kulinarijos tradicijos nėra gurmanų prakeiksmas, galime pagaminti ir kai ką subtilesnio nei puskilograminiai cepelinai. Tai pagaliau sužinojo ir pasaulis. Lietuvos viešojo maitinimo įstaigoms skirti &bd...

  • Biudžeto eurai nyksta tyliai. Ir oriai
    Biudžeto eurai nyksta tyliai. Ir oriai

    Šie metai bus pirmieji, kai daugiau žmonių išeis į pensiją, nei ateis į darbo rinką. Tokią bauginančią žinią paskelbė Tarptautinio valiutos fondo misijos Lietuvoje vadovas B. Gracia. ...

    15
  • Priešingybės
    Priešingybės

    „Nepabuvęs kareivėliu, nebus geras artojėlis“, – sako liaudies daina. Lietuvai artojėlių jau nebereikia, o kareivėlių verkiant reikia, kaimynystėje turint Rusiją ir Baltarusiją. ...

    6
Daugiau straipsnių